Rio 125 van Jones


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Een nieuw bakkie voor mij! :D

Ik wil al jaren weer Corydoras, maar die passen niet bij de vissen in mijn andere bakken, dus nu heb ik er een bakkie voor opgezet en deze draait nu 6 dagen.

Maten: 80x30x40
Verlichting: 1x 25W Sylvania 840
Filtering: Aquael Turbo 500 gevuld met Juwel Cirax.
Bodem: Zwart zand van Hornbach (0,4-0,8mm)
Temperatuur: 22 graden


Toekomstig visbestand:
- 10x Corydoras pygmaeus
- 10x Corydoras habrosus
- 6x Epiplatys dageti monroviae 'Harbel'

Plantenbestand:
- Hygrophila salicifolia
- Hygrophila difformis
- Heteranthera zosterifolia
- Vesicularia sp.
- Nymphaea zenkeri 'green'
- Ceratopteris thalictroides
- Blyxa japonica
- Hygroyza aristata (drijver)

De waterpest en het hoornblad zitten er alleen in voor de opstart.


Het bakkie ziet er een beetje jakkie uit omdat ik er een spons van een ingedraaide filter in uitgeknepen heb om te helpen met de opstart. Verdwijnt vanzelf wel weer.

jH1DCgIqWe0frH42tRG9tmLv_Gx3x5Qa.jpeg



Staat een beetje weggestopt tussen de Nigeria-bak (links) en de kikkerbak (rechts), maar dat mag de pret niet drukken.

jH1DCgIqWe0frH42tRG9tmLv_Gx3x5Qa.jpeg



De visjes gaan er waarschijnlijk allemaal tegelijk in, dus zodra de bak ingedraaid is ga ik langzaam guppen toevoegen tot er 30 inzitten. Als ik de Cory's en Epiplatys gehaald heb gaan de guppen weer naar hun huidige bak om te voorkomen dat de bak ineens teveel belast wordt.
 
Zo,Jones, zo had ik het nog nooit gezien,joh.

Groeit goed,he,Hoornblad.

Wat heb jij onder de 80 cm liggen?
 
Wow ziet er al heel erg leuk uit! Wat heb je als bodem gebruikt? Vind het erg mooi.
 
Dat hoornblad gaat als een tierelier :D

De bakken staan in stellingen op een plank van spaanplaat met plastic tafelkleed rondom vastgeniet zodat het niet nat wordt. Anders vallen ze er na een paar maanden doorheen. Tot nu toe heeft het nog geen krimp gegeven :thumbs:
Verder ligt er niets onder.
 
Prisci zei:
Wow ziet er al heel erg leuk uit! Wat heb je als bodem gebruikt? Vind het erg mooi.
Oh ja, dat wou ik nog in de startpost zetten. Momentje ;)

- edit:
Staat erin!
 
Jones zei:
Dat hoornblad gaat als een tierelier :D

De bakken staan in stellingen op een plank van spaanplaat met plastic tafelkleed rondom vastgeniet zodat het niet nat wordt. Anders vallen ze er na een paar maanden doorheen. Tot nu toe heeft het nog geen krimp gegeven :thumbs:
Verder ligt er niets onder.

HAHaha, had ik al een keer gevraagt,he.
Nou,bij mij ging de 80 cm achterover hangen.
Voor stond hij op de rand,achter stuk vrij.
Nou,dat werkt dus echt niet,hier.

Maar,hoe komt het zo donker? zwart geverft,of zo?
Toch geen kelder?
 
Zo dat is een gezellig vishoekje aan t worden, mooi hoor.
 
Zo, dat staat, en nu maar afwachten, inrichting is leuk, straks mijn favootjes erin, nog veel leuker!
 
Bedankt voor de leuke berichtjes!

@ Bertus
Het staat nu sinds januari/februari zo. Bakkies staan nog goed waterpas (en precies in het midden) dus so far so good... Als we verhuizen schroef ik de stellingen aan de muur voor stevigheid/stabiliteit.

Mijn muren zijn zwart met zilver en m'n rolgordijn is kapot dus die hangt altijd omlaag. Best donker hier dus.
 
Je hebt wel goed zicht zo,op de bakken.
Geen reflectie van buiten.
Jot, mag ook wel eens aardig tegen je zijn ,toch?
 
Hahaha ja, vind ik niet erg hoor ;)
 
Helemaal vergeten erbij te zetten. In dit bakje komen ook uitgeselecteerde Blue Fairy garnalen uit mijn garnalenbakje. Een mooi blauw kleurtje tussen al het groen en de overwegend grijs met zwarte vissen.

Denk dat ik ze over 2 weken wel over kan zetten met al die troep op de bodem ;).
 
Ziet er gaaf uit! mooi die donkere bodem ook,
je hoekje vind ik helemaal geweldig!
 
Thanks, An! Ik was net bij je tijgers aan het kijken :)
 
Merci beiden :)

Het lijkt erop dat het nog een flinke tijd gaat duren voor de gewenste visjes in deze bak zwemmen. De Epiplatys zijn nog aan het opgroeien bij de kweker en er is onzekerheid over wanneer de Cory's beschikbaar zijn. Hopelijk bij de Daphnia beurs. Van tevoren stuur ik nog even een mailtje.

Als dit heel dicht bij de verhuizing ligt wacht ik nog even tot alle bakken overgeplaatst zijn en we alles een beetje op orde hebben.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Ik ben ook al eindje aan het wachten op mijn cory's, met name dan de hastatus.

Maar klinkt zeer leuk 2 groepen corydoras, succes!
 
Bedankt voor de info over de bodem! Da's mooi want dat zand had ik al op mijn lijstje staan om naar te kijken in het geval ik ga uitbreiden.
 
De waardes na een week:

pH: 7,5
KH: 4
GH: 8
NO2: 0

Ben in afwachting van een NO3-setje dat vandaag binnen zou moeten komen.

Vanwege de hoge pH overweeg ik om te gaan verversen met regenwater als het gewenste visbestand in de bak zit, want guppen hebben de waardes liever wat hoger.
 
Dat ziet er heel leuk uit :D
Veel foto's maken he :foto:
 
Bedankt!

Die foto's komen wel goed hoor. Vooral als er beestjes in zitten kan ik weer los gaan ;).
 
Mijn Rio 125 is onverwacht leeg komen staan dus heb ik het hele zooitje van dit bakkie naar de Rio verhuisd. Daar gaat 25l. meer in dus heb ik ruimte over voor een vissoort die ik erg mooi en bijzonder vind: Puntius oligolepis.

Het bestand wordt nu als volgt:

- 10 Corydoras habrosus (worden vrijdag opgehaald :D )
- 10 Corydoras pygmaeus
- 6 Epiplatys dageti 'harbel'
- 10 Puntius oligolepis
- xx Neocaridina davidii var. 'Blue Fairy'


hrtjYWRvRnvFgem2HR5WrKhHITq43U6Z.jpeg
 
Ben benieuwd om die oligolepis te zien.

Mooie visjes!
 
Prachtige visjes inderdaad. Vind het vooral mooi hoe de mannetjes van kleur veranderen als ze zich funky voelen ;). Mooi pronken kunnen ze ook. Ik ben heel benieuwd.
 
Leuk nog een aquarium er bij ;) Had je er nog niet genoeg? :p
 
Tsja... wat is genoeg ;)

Vanwege het samenvoegen van 2 bakken (kikkerbak en Nigeria-bak) zit ik nu weer op 5 bakken. Voorlopig... :p
 
Een update zonder foto's, m'n laptop start niet meer op :(

Na de grote wisseltruc heb ik 4 dagen gewacht. De externe filter van de Rio 125 (Fluval 205) was al ruim ingedraaid en de bodem voor de helft. 4 dagen later de waardes getest. NO2 0 en NO3 5, prima dus. 4 gupjes in deze bak gezet (1 volgroeid, 2 halfwas, 1 jong). 3 dagen gewacht en toen (gisteren) 4 uitgeselecteerde Blue Fairy's overgezet. Als straks het licht aangaat even kijken hoe het met ze is :)
 
Veel planten en Dageti's die zich inhouden en je hebt over een jaar 200 Puntius oligolepis :p

Ik ken iemand met een 120cm bak en veel vallisneria weinig vis en daar deed hij een groepje Puntius oligolepis in. Het schijnen er nu honderden te zijn. :p
 
Dat vind ik helemaal niet zo erg hoor. Dan komt er gewoon een grotere bak voor ze ;).

Heb er al ietwat rekening mee gehouden door te beginnen met een schooltje van 10 i.p.v. 12.

M'n Rio 300 lijkt na de verhuizing enigszins overbodig te worden behalve voor het opvangen van goudvissen in de winter. Dan kunnen ze daar misschien in. Zou dat een beetje combineren met gewone goudvissen of sluiers voor steeds max. een half jaar aaneen?
 

Terug
Bovenaan