Rio 125 van GeertM


GeertM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2020
Berichten
151
Leeftijd
38
Locatie
Prov. Antwerpen, België
Ook maar even een foto-album aanmaken.
Inmiddels draait de bak nu een zestal weken.
Wat foto’s van het proces:

85DAA7D3-73A5-48E0-97DB-39537482638C.jpeg

De hardscape

DEDD9AAB-CC8D-4B76-A861-C451F5C1CAC1.jpeg

Na aanplant eerste plantjes

3DB027F3-48A8-4ECD-B143-E7B10761A126.jpeg

En hoe het er nu uitziet

Vorige week een 20 vuurgarnalen toegevoegd, maar die waren plots bijna allemaal verdwenen. Bleken tussen de filtersponzen te zitten. Ik heb er uiteindelijk maar 7 over. Dat was even minder leuk. Nu zijn ze wel telkens te zien en doen zich tegoed aan de laatste restjes draadalg.

Qua visbestand zat ik te denken aan kleine pareldanio’s of zebra rasboras, maar ik wist niet goed of dat wel goed zou gaan met het filter, dus uiteindelijk gekozen voor espei’s. Een schooltje van 10.
Volgende week komen er als het goed is nog 10 Eilandbarbelen bij.

Wat ik er daarna nog bij zet weet ik nog niet. Misschien een Bengaals vuurtje of een koppel Dwerggoerami.

Qua planten laat ik het voorlopig even zo. Met de uitlopers van Vallisneria wil ik de rechterkant nog wat vullen.
De pistia’s verliezen telkens wortels, dus ga ze vervangen door drijfbamboe, al zijn die wat lastig te krijgen in de buurt.
 
Ben geen expert maar als ik ze vergelijk met mijn espei's denk ik nog steeds hengeli.
 
Ja ik denk dat jullie gelijk hebben met de hengeli. Misschien dat ik ze dan toch maar terug ga brengen. Bedankt voor het meedenken!
 
Ziet er goed uit! Zou er echter niet nog een school eilandbarbelen bijzetten. Kun je beter kijken naar iets wat aan het oppervlak zwemt, zoals een ringbandsnoekje/bijlzalmpje/halfsnavelbekje.

Gaat het te druk worden met Eilandbarbelen?
Ik probeer een beetje Aziatisch bestand aan te houden. Zijn er nog alternatieven voor de oppervlakte?
 
Gaat het te druk worden met Eilandbarbelen?
Ik probeer een beetje Aziatisch bestand aan te houden. Zijn er nog alternatieven voor de oppervlakte?
Ik heb hier 13 espei in een dubai 80 zwemmen. Zelfde formaat en inhoud. Zou daar niet nog een extra school in het midden bij zetten, dat wordt veel te druk ja.
Eventueel een 5 tal trichopsis pumila. Leuk visjes met een enorm interessant karakter. Zit aan het oppervlak, maar ook wel door de rest van de bak heb ik hier gemerkt destijds
 
Kleine update van de bak. Vandaag wat eikentakjes erin. Binnenkort wil ook wat eikenbladeren toevoegen als ze gevallen zijn. De vuurgarnalen zijn in elk geval al blij met de eikentakken. Op de bodem heb ik nu ook walnotenblad liggen.

De standaardverlichting van juwel is afgeplakt met bruin bakpapier. Alleen linksachter heb ik de nature-led niet al teveel gedempt om de planten daar wat te laten groeien.

De bewoners zijn een schooltje espei’s die vooral boven het midden aanwezig zijn. De eilandbarbeeltjes (die al besteld waren) struinen vooral de bodem af, dus zitten elkaar niet echt in de weg.

Ik zit nog te twijfelen of ik een koppel honinggoerami zal toevoegen.

Wat foto’s:
C785B1A7-1F7D-4FC1-8E9B-62938E2E2C9B.jpeg


A9023517-068E-4409-A975-577D47C8F720.jpeg


86A383CD-2F2D-464A-8258-9CF8363B026E.jpeg
 
Momenteel probeer ik mn bak wat donkerder te krijgen met elzenproppen. Weet nog niet zo goed hoeveel er precies in moeten. Meningen lopen uiteen van 1 per 10L tot 1 per 100L. Heb er nu 13 in liggen.
Verder wat extra takjes en eikenbladeren toegevoegd.
Twee garnalen hebben eitjes, ben benieuwd of de jongen het gaan overleven met de barbeeltjes.

Over de juwelleds ben ik nog wat aan het twijfelen. Heb nu een daylight (met bakpapier) achterin hangen en een naturelight vanvoren. Welke is voor de planten beter?

Nog maar een foto
D5434CC2-4B70-46BA-B50C-DEF911F590AA.jpeg
 
Nog wat rooibosthee toegevoegd en het bakpapier verwijderd. Ben nog wat aan het twijfelen of ik dit mooier vind of toch beter de vorige versie met alleen elzenproppen.

Ben ook benieuwd of de planten, met name Belgisch groen en Limnophila heterophylla.
De espei’s zijn er wel tevreden mee.

84EED179-35F3-4B27-8336-2BF42C8557A9.jpeg
 
Ik vind ook de laatste foto de mooiste sfeer.
Ik weet niet of dat komt door het licht of rooibosthee, maar het lijkt een wat zachter licht, bij die eerste foto is alles wat harder en scherper.
Maar van de andere kant komt op de eerste foto het groen van de planten wel weer mooi naar voren.
 
Ik zit er nog over te denken om op het hout links een extra javavaren toe te voegen. Rechtsachter evt wat eikenbladvaren. Ook lijkt me een rode tijgerlotus nog wel mooi.
 
Is idd je Christmas moss Wiilem. Daarachter ligt nog een stuk hout met daarop het mos. Ben benieuwd of het gaat aanslaan, maar ik verwacht van wel.
 
Zou geen javavarn doen die krijgen zo gigantisch veel wortels waar allemaal vuiligheid en afval tussen gaat zitten en oogt heel slordig, kun je beter een windelovvaren doen
 
Vandaag weer wat gerommeld in de bak. De kiezels terug toegevoegd.
De bak is verder erg stabiel. De vuurtjes zijn aan het uitbreiden. Ik vermoed dat ze nu met 20-30 zijn. Er zitten veel kleintjes in de filterbehuizing waar ze veilig zitten.
De Espei’s heb ik er al op betrapt dat ze erachteraan gaan.

Voor:
D3B763AB-6CD4-494E-8B81-82987EE3977B.jpeg


Na:
16439713-E655-443D-82C2-039277FF3CA2.jpeg
 
Dat "volle" vond ik juist wel mooi natuurlijk overkomen. Vooral het toevoegen van de kiezels gaf voorin dat beetje extra. Verder leuke bak 👍.

Gr. Ed
 
Bedankt Ed en Mike.
Vooral de achterwand is nu erg kaal, maar daar staat het Belgisch groen en Hygrophila heterophylla. Dat is nu niet zo zichtbaar nog, maar zal de komende dagen wel groeien.
Verder wil ik op de voorgrond nog wat extra cryptos plaatsen of evt een lotus.
 

Terug
Bovenaan