Rio 125 - S.VIII


S.VIII

Active member
Lid geworden
23 december 2021
Berichten
25
Hi Aquaforum,
Nieuw hier als topicstarter en aquariumhouder. Zo begin december is "het virus" overgeslagen en ben ik in de praktijk stappen gaan zetten. En nee, dus niet dat ene virus, maar het aquavirus!
Met een voorliefde voor huisplanten en tuinieren is het maar een kleine sprong richting de aquatische tak en ben ik mijzelf in december gaan inlezen op het geheel. Nu een kleine maand verder draait er een bescheiden tweedehands 80cm bak op mijn kantoortje.
Ik heb de afgelopen maand enorm veel gehad aan het forum als kennisbank. Nu mijn Rio 125L een paar dagen oud is lijkt het mij leuk om hier de progressie enigszins bij te gaan bijhouden als naslagwerk en voor eventuele tips. Er groeit en gebeurd in ieder geval al heel wat!

IMG_20220104_165254.jpg

Introductie van het aquarium:
Samenvattend is mijn doel een low-tech gezelschapsbak, natuurlijk ogend, hopelijk uiteindelijk met de uitstraling van een biotoop/jungle style bak met een niet al te ingewikkeld bestand. Een goed voorbeeld en redelijke inspiratiebron vond ik de Rio 125 van @GeertM. Gezien dit mijn eerste bak is vermoed ik dat dit al voor voldoende uitdagingen gaat zorgen. Althans, ik heb tijdens het inlezen de afgelopen maand genoeg geks voorbij zien komen, kortom... fingers crossed dat mijn opstart een beetje soepel gaat verlopen.

Concept bestand:
Idee is om het bestand langzaam op te bouwen, beginnende vanaf week 4 wanneer de waterwaarden (hopelijk) stabiel zijn. Weeknummers toegevoegd ter indicatie.
Ik zeg er meteen bij dat dit bestand nog een redelijk concept is. Misschien past er nog wat bij? Schooltje Otocinclus of Kuhli's wellicht. Ik ben er ook nog niet zeker van of de Rasbora Galaxy het echt gaat worden qua scholenvis. Ik vind ze qua uiterlijk geweldig, een soort mini artic-char forelletjes, maar tegelijk lees je verhalen dat ze enorm schuw zijn. De Amano's, Cory's en Honinggoerami's staan wel al aardig vast :) Leuke suggesties wat betreft de scholenvis voor de middenlaag en eventuele extra's zijn welkom.

Week 4: 1-2x Neritina Natalensis(?) + 10x Cadidina Multidentata
Week 5: 10x Corydoras Trilineatus / Julii
Week 6: 2x Trichogaster Chuna
Week 7-8: 15x Danio margaritatus Rasbora Galaxy (?)

Huidig plantenbestand:

Hydrocleys nymphoides
Limnophila sessiliflora
Hygrophila Polysperma
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus mini
Bucephalandra sp. "Mini Catherinae"
Anubias nana bonsai
Anubias Minima
Ceratopteris Thalictroides
Cryptocoryne purpurea
Cryptocoryne Wendtii groen
Cryptocoryne Wendtii bruin
Cryptocoryne parva
Limnobium laevigatum
Vesicularia Montagnei

Hardware:
Juwel 125 Rio - 80x36x50
Aquatlantis Universal Easy Led 2.0 + Easy Led 1+ dimmer
Oase Biomaster 350 Thermo - Siporax in 2 mandjes, verder originele sponzen

Geen CO2
Wel Plantedbox AIO
Filterzand bodem 0.40-0.80mm



De opzet en het begin van het indraaien:
Op 15 december uiteindelijk de bak opgehaald via Marktplaats. Een flink gokje natuurlijk en inmiddels ben ik wel van mening dat ik de volgende keer alle hardware lekker nieuw bij de LFS haal. Toch die paar krasjes op het glas die je liever niet zou willen (was wel netjes aangegeven), een ledbalk die in de behuizing flink wat condensvorming had en vermoedelijk door de verhuizing begon te haperen om kort daarna er mee op te houden (netjes opgelost met de persoon van marktplaats en paar dagen later nieuwe lamp). Kortom, best wat stressige bijkomstigheden, maar al met al heb ik een mooie deal gekregen en is alles in orde. Daarnaast mazzel gehad; net een paar dagen voordat de lockdown onverwacht werd aangekondigd was ik langs de Hornbach geweest om hout uit te zoeken:
IMG_20211216_115057_1.jpg


Eerste opzet thuis in de bak, hierna de boel in een grote bak laten inweken, 5/7 stukken zonken gelukkig al en bij het vullen nul problemen gehad:
IMG_20211216_140354.jpg


Oorspronkelijk zat er een zwarte achterwand poster bij die zijn beste tijd wel er op had zitten. Na wat researchen besloten de achterwand te schilderen met schoolbordverf. Enorm blij dusver met deze beslissing! Drie lagen aangebracht en een perfect mat zwarte achtergrond als resultaat. Ivm de Corydoras die sowieso in het bestand komen heb ik gekozen voor een filterzand bodem 0.40-0.80mm korrel. Na het grondig uitgewassen te hebben met een laag water toegevoegd aan de bak (en uiteraard alsnog stoffig). De baas kwam nog even langs voor inspectie. Conclusie; net iets teveel zand. Om de kans op bodemrot te verkleinen zo'n 1/3 zand er uiteindelijk uit gehaald om de boel luchtig te houden.
IMG_20211218_213511.jpg


En toen was de bak ineens gevuld. Plantenorder de maandag na kerst gemaakt en woensdag was alles netjes binnen. Uiteindelijk heb ik de scape nog wat aangepast, het omhoog krullende deel hout was zo'n gepriegel om op zijn plek/de juiste hoogte te houden, dat ik het niet aandurfte en deze op een andere manier over een steen heen schuin naar voren heb laten krullen. Iets minder spectaculair wellicht, maar op deze manier wel hele mooie plekjes gecreëerd om planten op te bevestigen. In het echt levert het tevens een heel leuk perspectief/diepte effect, op foto's ziet het er vrij belabberd uit :p Verlichting staat op 60% van 13:30-19:30.

IMG_20211229_165704.jpg


Op dag 2 nog even flink wat water ververst en via via 2 stekken Hydrocleys nymphoides en wat extra laevigatum binnen gekregen. Ook nog een Hygrophila Polysperma die ik over dacht te hebben er alsnog in de hoek bij gezet. 6ml Plantedbox AIO toegevoegd. De onderstaande foto is van iets later, dag 3-4, de sessiliflora zie hier je al opkomen in de achtergrond. Tevens een javavaren op het hout links vervangen door een Anubias Minima die ik tegenkwam bij de LFS. Geeft net wat meer variatie en gaat hopelijk mooi langs het hout omhoog komen.
IMG_20220102_122559.jpg


En dan een paar foto's op de dag van deze post, dag 6. Stilte voor de (algen) storm tijdens het indraaien? Her en der paar verweekte cryptoblaadjes, maar niet iets waar ik echt van sta te kijken. Ben gek genoeg wel inmiddels 75% van de Limnobium laevigatum kwijt, dat verwelkte grotendeels binnen 2 dagen na de foto hierboven tot bruine snot :( De plantjes die er nu nog drijven lijken het te houden... ik lees allerlei mogelijke oorzaken, ik vermoed zelf toch even een te grote tik gehad tijdens het vervoer. Ook was er wat kroos/paar slakkeneitjes op de onderkant meegekomen van de viavia laevigatum en die dus echt flink moeten uitspoelen/bewerken. Vonden ze niet fijn vermoed ik. Ik hoop nu dat de stekjes die er nog in zitten alsnog gaan groeien en zich vermeerderen. Anders over een paar weken nog eens wat bestellen. Nymphoides, sessiliflora en polysperma groeien in ieder geval als een gek! Is wel te zien op de foto's ook. Vanmiddag de lange scheut van de Nymphoides (rechts) in de gaten gehouden en die presteerde het om letterlijk in 2 uur een cm richting het oppervlakte te groeien!
IMG_20220104_164825 (1).jpg


IMG_20220104_165608.jpg


So far so good...
Denk ik?


Vrijdag zal ik de waterwaarden eens bekijken met de druppeltest, wat gesmolten blaadjes verwijderen van de crypto's en beetje stofzuigen. Ik twijfel nog over een waterwissel. Die meningen lijken online nogal verdeeld en vooral omdat ik dus een zandbodem draai weet ik niet of het echt toegevoegde waarde heeft, er dus geen soil in die overtollig voedingsstoffen aan het afgeven is. Misschien maar eens kijken wat er uit de tests komt en dan beslissen?
Ook komende week maar eens de spiegelreflex tevoorschijn toveren, bovenstaande foto's zijn mobiel kiekjes.

Ik ben benieuwd wat men van de opzet vindt en mocht men nog tips of ideeën hebben, post gerust!
Groet, S
 
Laatst bewerkt:
Zou wellicht zelfs de smeltende blaadjes in de bak laten, is gelijk wat vervuiling voor de bacteriën. Uitgebreid verslag, goed voorbereid allemaal. Hier de galaxy's gehad in de meterbak en als er een vis was die constant met de neus tegen het glas gedrukt zat, waren het de galaxy's wel. Voldoende schuilplekken dus veiligheid voor deze inderdaad vaak toch wel wat schuwere visjes. Zou gaan voor 20 stuks en alvast kijken waar je ze goedkoper kan halen dan in de lfs. Daar gaat de prijs meestal toch wel rii een euro of 5 per visje.

Otocinclus kunnen zeker bij in de bak, maar doe die als laatst. Dan is er voldoende natuurlijke voeding in de bak, waar deze vissen niet altijd even goed over te wennen zijn naar onze voeding
 
Hele mooi opzet! Ben benieuwd wat je ervan maakt.
Daarnaast, wat Mike zegt: Oto's pas als laatst toevoegen, het liefst pas na een maand of 3, 4.
 
Dank voor de reacties!

@Killerfish daar heb je wel een punt, dan laat ik idd het plantenafval even voor wat het is ja :) Oke, 20 zelfs! Top. Interessant ook te horen dat de galaxy bij jou dan weer totaal niet schuw blijkt. Zijn ze content met hoge planten als beschutting of heb je echt veel hout/obstakels hoog in de bak nodig? En dit was inderdaad een visje die ik ergens buiten de lfs om ging proberen ja haha, anders wordt het wel heel gortig.

@bderooij thanks! Ja ik ben zelf ook aardig benieuwd hoe het gaat verlopen allemaal.

Wat betreft de otocinclus, ik ben inderdaad op de hoogte/heb gelezen dat het moeilijke eters zijn en dat ze het vooral van de biofilm moeten hebben. Goed om even bevestigd te krijgen dat de bak echt een tijd nodig heeft om te rijpen voordat je die soort toe zou voegen. Ik begin gewoon rustig met het bovenstaande lijstje. Zou een leuke toevoeging zijn nadat de scholenvis er ook is en het dan nog 'past'. Dus komt goed :)
 
Prachtige bak!

Ik heb zelf 23 galaxy's in mijn 1 meter bak en die zijn alles behalve schuw, eten de muggenlarven nog net niet uit het pipet waarmee ik voer😂
Goed veel beplanting, mos en verstopplekjes en dat komt helemaal goed. Hoe groter de school hoe beter, 20 moet makkelijk passen!
 
Je eerst opzet van het hout was fantastisch!! Vind het in de bak nu wat minder geslaagd over komen😬
 
@Thdo Dankje! Hmm, nou dat biedt wel perspectief... dan blijf ik voorlopig gewoon wel bij mijn plan van de galaxy ja :)

@jdjfish Haha ja ik snap helemaal wat je bedoelt, die eerste foto van het kale hout in de lege glazen bak is echt een plaatje! Zaten alleen teveel haken en ogen aan en je kon het ongeveer omver blazen zoals het toen stond 🤣 Ook was het effect veel minder indrukwekkend wanneer je er enigszins schuin opkeek (wat ik veel doe vanaf bureau), dan leek het een veel te gemaakt recht-toe-recht-aan recht stuk in de achtergrond en was de flow weg. Ten tweede zag je weinig terug van de massa aan de onderkant toen er zand in kwam, het bleef allemaal voor geen meter liggen dus moest dan redelijk in het zand geprikt worden om te blijven staan. Dan lag de helft van de stenen/hout onder het zand zeg maar. Het effect dan was dat er 2 "delen" ontstonden en de connectie van het rechterdeel met links verloren ging. Nadat ik wat zand had verwijderd om bodemrot te voorkomen werkte dat neerzetten ook weer enorm anders omdat ik het niet meer zo in het zand kon prikken om stabiel te blijven. Al met al een drama om dat ene krullende deel hout in de lucht te houden. Het vooraanzicht oogt nu idd een stuk minder logisch op foto's doordat je die dieptewerking minder meekrijgt door het deel wat nu naar voren gekruld komt, maar de algehele flow van de bak is er eigenlijk wel op vooruit gegaan, nu alleen het nog mooi op de foto krijgen :p
 
Oke, het begon dus wat te knagen en de balans zat me ook nog niet echt lekker. Kortom, toch nog even een klein beetje aan de haal gegaan met de scape. Ik denk dat het hele "verrotte boomstronk met wortels op de bodem"-idee zo wat meer tot uiting komt 😸 het grote stuk wat schuin naar voren staat komt nog steeds niet echt tot zijn recht op de foto, maar in z'n geheel ben ik er nu wel stuk meer tevreden mee!

DSC_0153.jpg
 
Veel beter al... En voor je eerste bak doe je het lang niet gek!👊🏻
 
Links lijkt wat op mijn everglades bakje👍🏻

Screenshot_2021-12-27-19-35-41-66_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
 
Screenshot_2022-01-05-18-36-20-94_dc00545bd3b8828f033a02ac25b2d36d.jpg

Zou kijken of je nog een stuk hout langs de rooie lijn kan leggen met wat Java varen erop bijvoorbeeld...
 
Bedankt Sylvain voor het compliment :)
Mijn bak is ook nog altijd 'work in process'.

Zoals Mike al aangaf, zou ik eventuele verslijmende plantenresten gewoon laten. Ook nu nog zuig ik niet niet heel veel af.
1x per week een dosis PO4, NO3 en sporenelementen en wat extra kalium. 1x per maand een waterwissel van 30-50%.

Mooie setup overigens :)
 
Bekijk bijlage 336776
Zou kijken of je nog een stuk hout langs de rooie lijn kan leggen met wat Java varen erop bijvoorbeeld...

@jdjfish Je trekt zo inderdaad de lijn door die ik vanmiddag doelbewust heb geplaatst met die 2 kleine stukjes hout als "wortel" in die richting ;) Maar ben het er mee eens dat het iets groter zou mogen, alszijnde een wortel die langs die steen krult. Ik denk dat als ik echt nog een stuk hout met javavaren zou plaatsen dat het beetje dubbelop wordt gezien dat andere stuk wat op die rots hangt ook al schuin naar voren loopt met javavaren. Alleen dat is dus hetgeen wat niet echt duidelijk zichtbaar is op foto's door de vertekening van de diepte. Het laatste deel van die "zweeft" en kan vis onderdoor zwemmen/schuilen.
Leuk bakje die Everglades biotoop!

@GeertM Ha Geert! Dankjewel :) en ja het is super tof om te zien wat jouw bak zoal heeft doorgemaakt en wat het nu is. Achteraf gezien had ik eigenlijk toch ook wellicht wel zwart zand gewild. Eigenlijk niet meer verder gekeken dan filterzand, beetje suf want er is ook gewoon zand met zelfde korrelgrootte in zwart natuurlijk. Geeft toch net weer die extra donkere look die ik heel mooi vind. Maargoed, gewoon maar zorgen dat de boel lekker dicht groeit ;) Thanks voor de praktische tips! Ik ga er eventjes voor het gemak uit dat in de plantedbox all-in-one ook de stoffen zitten die jij noemt, zo niet dan ga ik daar in de toekomst eens mijzelf verdiepen.
 
Pfoe, dan duren 4 weken ineens best wel lang als je een aquarium aan het indraaien bent!
Vandaag eindelijk de eerste 'echte' bewoners geplaatst in de vorm van 12x Caridina multidentata. In de afgelopen weken wel al genoeg leven voorbij zien komen in de vorm van een paar kapslakjes, copepods en nematoden.

(Bruin)alg vorming leek even een ding te worden in week 2,5-3, maar dat is al netjes weggetrokken en wat er nog op het hout zit dat hebben de garnalen nu in een klein middagje al bijna zo goed als verorberd. Afgezien wat een paar spikkeltjes alg op het glas en een randje baardalg achterop het grote stuk hout (niet eens echt zichtbaar dus) helemaal geen problemen met alg gelukkig.

Wel redelijk wat last van crypts/buce's die zijn gaan smelten en de vaarns hebben ook wel wat zwart plekken en gaatjes. De 2 crypts die echt helemaal weg smolten waren er zelfs zo slecht aan toe dat ook de wortels begonnen te rotten en ik zelfs heel lokaal een beetje bodemrot leek te krijgen rond de wortels van die 2 crypts :oops: Gelukkig viel het me op toen ik de gesmolten bende van die crypts wou wegzuigen, toen het echt te erg werd. Ik zag meteen dat het zand onder de crypt iets verkleurd was. Paniek momentje, maar gelukkig het zand rondom de plant netjes weg kunnen zuigen en het vervangen met een paar verse handen. Hele bak nagelopen uiteraard en het was echt alleen aan de gang bij die 2 rottende crypts, die als je aan die wortels rook ook echt stonken. De 2 andere crypts (waarvan er 1 pal naast een rottende stond, dus het lag niet aan de bodem zelf of de locatie) doen het prima en beginnen netjes hun submerse blaadjes te groeien.

Die twee verrotte crypts dus vervangen en meteen het een en ander meebesteld. De polysperma heeft plaats gemaakt voor siamensis, leek me toch een wat interessantere plant voor die rechterhoek.
Tijdens het wegzuigen van dat zand ook nog maar een kleine aanpassing gedaan in de scape, toch ook maar het andere blok rechtop gezet in stijl met de linkerhoek. Gaf ook weer mogelijkheden voor extra buce's ;) De stronk die schuin naar voren in de lengte van de bak ligt maakt het geheel van voren nog steeds fototechnisch niet echt een hoogstandje, maar in het echt is het een leuk object die de boel een beetje opdeelt en diepte geeft. Om het koppeltje honinggoerami's die als het goed is volgende week vrijdag komen wat onderdak te bieden heb ik via via een enorm lading pistia's en salvinia gekregen zoals te zien.
Al met al super blij hoe het geheel er nu voor staat. Hopelijk blijft alles lekker stabiel verder en willen de weggesmolten buce's een beetje teruggroeien.

Hier wat foto's van de bak en de nieuwe bewoners:

DSC_0408.jpg

DSC_0192.jpg
DSC_0244.jpg
DSC_0324.jpg
DSC_0254.jpg
DSC_0262.jpg
DSC_0400.jpg
 
Erg mooie foto's!
Dankje! Valt me nog bar tegen om die beesten goed in focus te krijgen door dat glas... en die garnalen zitten nog redelijk stil. Dat wordt wat als ik foto's van de vissen wil maken straks 🥺
 
Hele mooie foto's en leuke scape, lekker verder laten rijpen zo 👍
 
Dankje! Valt me nog bar tegen om die beesten goed in focus te krijgen door dat glas... en die garnalen zitten nog redelijk stil. Dat wordt wat als ik foto's van de vissen wil maken straks 🥺
Donkere kamer wil goed helpen tegen de reflectie. Foto's maken zonder flits iig. Hoe dichter je de camera bij het glas hebt, of soms lukt zelfs tegen het glas, hoe makkelijker. Ook overdag kun je zo goede foto's maken. Vissen zijn dan niet altijd even fotogeniek
 
Donkere kamer wil goed helpen tegen de reflectie. Foto's maken zonder flits iig. Hoe dichter je de camera bij het glas hebt, of soms lukt zelfs tegen het glas, hoe makkelijker. Ook overdag kun je zo goede foto's maken. Vissen zijn dan niet altijd even fotogeniek
Oh de reflectie en extern licht was het probleem niet! Ik heb geen macrolens, dus werkte met een tussenring op mijn 24-70 2.8. Vrij standaard lens dus die normaal helemaal niet zo dichtbij kan focussen en zo'n macro-achtige foto kan produceren.
Het ding met die tussenring is alleen dat de autofocus veel meer moeite heeft om de focus gelocked te krijgen met zo'n gigantische scherptediepte :p
 
Oh de reflectie en extern licht was het probleem niet! Ik heb geen macrolens, dus werkte met een tussenring op mijn 24-70 2.8. Vrij standaard lens dus die normaal helemaal niet zo dichtbij kan focussen en zo'n macro-achtige foto kan produceren.
Het ding met die tussenring is alleen dat de autofocus veel meer moeite heeft om de focus gelocked te krijgen met zo'n gigantische scherptediepte :p
Had ook ff andere foto's voor ogen 🙈
 
Met wat meer weerspiegeling enzo, niet de scherpe foto's die je van de garnalen had gemaakt. Zat met een ander topic in mn hoofd. Tips werken, maar zo te zien moeten vooral je vissen ff niet teveel bewegen
 
Met wat meer weerspiegeling enzo, niet de scherpe foto's die je van de garnalen had gemaakt. Zat met een ander topic in mn hoofd. Tips werken, maar zo te zien moeten vooral je vissen ff niet teveel bewegen
Aaah, check! Haha ja precies... Alhoewel vissen gelukkig wel al snel een stuk groter zijn en dus makkelijker om goed op te focussen. In verhouding tot de oogjes van een amano garnaal ;)
 
Hele mooie bak om te zien.
 
Hele mooie bak om te zien.
Dankje! Hopelijk willen de bucephalandras, siamensis en crypts een beetje aanslaan en dan is het idd wel wat ik voor ogen had :)
 
Nou, zijn een goede maand verder en het bestand is inmiddels compleet! Deze maand zijn er Rasbora Galaxy's en Corydoras Trillineatus bij gekomen.
Er is vanalles gebeurd in de tussentijd wel! Kleine rescape om de doorstroom naar de afzuiging te bevorderen, stroming kwam er gewoon net niet lekker en het werd een beetje een dood hoekje links achterin, is nu opgelost. Verder nog (peper)stip op de galaxys vlak na de plaatsing, goerami's gewisseld omdat het toch echt 3 mannen leken te zijn en elkaar continue liepen te stressen. Ook baal ik dat ik de cory's niet heb ontwormd voordat ik ze plaatste. Ze zitten er nu 6 dagen in en het standaard stressige gedrag bij nieuwe cory's (het wilde op en neer gezwem, zoals ik heb gelezen) neemt wel af, maar ik zie sommigen echt veel te vaak twitchen/wegschieten en met kieuwen langs het zand schuren, dus vermoed toch een kieuwworm ofzo... Ik ga in ieder geval deze week de bak ontwormen en hoop dat het daarmee klaar is dan. Ze eten gelukkig goed en zoals zichtbaar hebben ze wel redelijk een buikje. Verder groeit alles prima, zelfs de gesmolten buce's hebben inmiddels weer wat kleine blaadjes! Alleen de Hygrophila Siamensis vind z'n donkere hoekje (rechts) niet zo heel tof kennelijk en is nog niets opgeschoten. Hier een paar plaatjes:

DSC_1157-s.jpg


DSC_0530.jpg


DSC_0554.jpg


Galaxy's een paar uur na toevoegen in de bak op deze foto. Inmiddels al lekker bijgetrokken en gegroeid. Mannetjes komen enigszins op kleur en her en der al best stevige vrouwtjes:
DSC_0731.jpg


DSC_1144.jpg


DSC_1128.jpg


DSC_0988.jpg


DSC_1021.jpg


Het nieuwe, als het goed is, vrouwtje honinggoerami:
DSC_1104.jpg
 
Mooie foto s hoor en ook erg sfeervol.
 
Ziet er goed uit, veel plezier met de nieuwe aanwinsten
 
Wat een prachtige foto's! Gebruik je een spiegelreflex?
 
Wat een prachtige foto's! Gebruik je een spiegelreflex?
Dankje! Yes, Nikon D810 met een 24-70mm. Opzich prima set, maar valt me echt vies tegen om die kleine visjes goed scherp te krijgen!
 

Terug
Bovenaan