Ringbandsnoekjes jagen elkaar op


M

Madoow

Guest
Ik heb sinds vorige week 5 ringbandsnoekjes gekocht.
Dit moesten 4 vrouwtjes worden en 1 mannetje. Het was erg lastig te zien omdat ze nog klein waren. Nu ik goed kijk zie ik dat ik 2 mannetjes heb en 3 vrouwtjes. De 2 mannetjes achtervolgen elkaar soms en soms schieten ze even door de bak heen.
Ze zitten in mijn 60cm met nog 10 rasbora brigittae en 6 corydoras pandas.

Hoe kan ik ze weer wat rustiger krijgen? Ik heb al drijfplanten gekocht en me aquarium is ook voldoende beplant. Zou het helpen om nog een vrouwtje erbij te zetten? Een mannetje terugbrengrn heb ik eigenlijk niet zo een zin in omdat het 30km enkele reis is. Als het echt niet anders kan zal het wek moeten.
 
Temperatuur staat volgens mijn thermometer op 25 graden.
 
Bij mij jagen ze ook. De hete periode in de zomer was het bij 27 graden heel erg. Ik heb de temperatuur nu wat lager (23 graden) en bij mij is het rustiger in de bak nu. Ik had ze zelf als 3m/3v. Dan kunnen de mannetjes omstebeurten uitrusten van het ruziemaken :)

Verder helpt het als er verstopmogelijkheden in de bak zijn. Ik zie ze soms een poosje rustig wat dieper hangen tussen de Valisneria of hoger uit het zicht in een bos waterpest die er nu tijdelijk inhangt. Het jagen gebeurt bij mij alleen in de buurt van het wateroppervlak.
 
Ik heb 1 man en 2 vrouwen en heb dus geen last. Als je 2 mannen hebt dan wil er 1 dominant zijn denk ik en die jaagt de andere man dan weer op.
 
Is het bakje niet net wat te klein om elke man zijn eigen territorium te gunnen ?
 
Had hier door omstandigheden ineens ook maar 2 mannen en dat ging totaal niet.
Dominantste mannetje heeft binnen een week het andere mannetje letterlijk de dood ingejaagd.
 
Ik heb ook 2 mannetjes en bij mij had het een tijdje nodig, voordat het goed ging. In het begin joegen ze elkaar veel op. Voor mijn gevoel werd dit minder op het moment dat de vrouwtjes ouder werden en er meerdere vrouwtjes tegelijkertijd eitjes gingen afzetten. Vanaf dat moment hadden ze allebei hun eigen dames en werden ze veel rustiger.

Ik heb geprobeerd om er na een paar weken een derde mannetje bij te zetten, maar dat ging niet goed. Deze is helaas ook de dood in gejaagd.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik een 80cm aquarium heb. Of het met 2 mannetjes in 60 cm ook goed gaat weet ik niet.
 
IK heb hier nog een 100l bak waar momenteel 1 man alleen zit, heb nog een man en heb nog 3 vrouwen. Wou die 5stuks nu ook allemaal samen zettn, maar wacht nog even tot de dames wat grote en zeker dames zijn.
 
Je kan het oplossen door het dominante mannetje een aantal dagen in een doorzichtig drijfbakje te plaatsen (zo'n "kweekbakje"), dit klinkt zielig, en is het ook, maar het is nog zieliger als het andere mannetje de dood in wordt gejaagd.
 
Meer drijfplanten toevoegen om beide mannetjes een schuilplek te geven zou ook moeten werken.
 

Terug
Bovenaan