Ringbandsnoek


?

?!Aron!?

Guest
Hallo,
ik wil graag ringbandsnoekjes gaan kopen.
Ik las dat ze hun eieren graag in drijfplantjes leggen,
is gewoon eendenkroos goed genoeg?

Zo ja als je het uit de vijver haalt hoe kun je het dan het best schoonmaken?

En maak je het geslachtsonderscheid?
En hoe kun je de jongen het best groot brengen?

Gr. Aron
 
Ik denk niet dat eendenkroos goed werkt. Je hebt iets 'fijners' nodig. Drijfbladeren met een goeie wortelpartij maken al een betere kans.

Overigens, volgens mij zetten de eitjes net zo lief (of liever) af op planten die niet drijven. Zoals javamos, cabomba, of een mop.
 
Kan ik zoon zelfgemaakte afzet mop in een gezelschap bak hangen?

welke drijf bladeren kan ik dan het best nemen?
 
Ik vind persoonlijk pistia stratiotes een hele mooie drijver met fijn vertakte wortels. Eitjes worden volgens mij ook wel afgezet in mos ja.
 
ook de drijfbamboe maakt mooie wortels aan voor je vissen.

In het verleden heb ik voor de Killi s ook wel een afzetmop gemaakt van breigaren.
Jonge visjes kun je prima opvoeden met zelf gekweekte artemia of artemiavervanger.
 
Ik heb javamos op kiemhout laten groeien, ik heb liever niet dat ze eitjes op het mos legen. Word dit concurrentie?
Wat kan het best gebruiken een mop en eendenkroos of gewoon die drijfplantjes?
 
Tja je kunt ze moeilijk dwingen om de eitjes niet in het mos te leggen denk ik. Voor de drijfplanten zou ik zeker voor plantjes met een wat langere wortel gaan, omdat er dan toch wat meer schuilplaats ontstaat voor deze oppervlakte visjes.
 
Mijn vis bestand is:3pracht barbelen, 10 kardinaal tetra`s (bijna volgroeid),
5 pantsermeervallen, zwaarddragers.
 
En formaat bak?
Denk sowieso dat het niet gaat lukken om eitjes over te houden met de andere vissen in de buurt.
 
Juwel rio 180 (een meterbak).
Ach het valt te proberen, daar bij zijn het helen leuken vissen
 
Zeker,zou ze in eerste instantie ook gewoon nemen voor de mooi en kan je altijd nog zien of er een kweekpoging in zit.
 
Ik heb 1 man en 2 vrouwen in de 80cm maar nog nooit jongen kunnen waarnemen. Nu is dat ook niet belangrijk voor mij en ik vind het gewoon een erg leuk visje.
 
Ik had ze een tijdje in erg dicht beplant bakje en ik zag na verloop van tijd een jong voorbijzwemmen. Nou moet ik zeggen dat ze toen de enige bewoners van dat bakje waren samen met wat garnalen ;)
 
Haha,
hoe ze je eigenlijk het beste of het een man of vrouw is?
 
Als je eendekroos gewoon uit de vijver vist, pas op dat je geen andere diertjes mee vangt. Zo kunnen er eitjes of larven van libellen en juffers meekomen. Deze wil je zeker niet in je aquarium. Zoals hier al aangegeven is pistia een mooi en makkelijk plantje, met een lange wortelpartij. Dit is ook een van mijn favoriete plantjes, zeker voor bij de ringbandsnoekjes. Kweken in een gezelschapsbak zal moeilijk of niet lukken. Wat je wel kan doen, is herhaaldelijk de drijfplanten uitvangen en deze even in quarantaine houden om te zien of er jongen uit voorkomen. De eitjes zelf zijn zo klein dat ze bijna niet te zien zijn.
 
Een blauwe waterhyacint of Eichornia Crassipes is feitelijk een vijverplant. Ik hou er nu eentje in mijn groot aquarium in de hoop dat die het overleeft om volgende zomer in mijn vijver uit te zetten.
Deze plant heeft mooie grote worteldraden, mijn danio's en guppenjongen zijn er dol op. :)

CkY00pPNkKNSnvft7thcwcCbK0o4Yfn4.jpeg
 

Terug
Bovenaan