Rinbandsnoekje met witte bek


B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Sinds gister merkte ik op dat 1 van mijn Epiplatys annulatus een witte bek had. Dit had hij eerst nog niet. Het witte gedeelte is niet pluizig, maar gewoon glad. Moet ik hierbij denken aan bekrot of herkennen jullie dit als iets anders? En hoe kan ik het het beste behandelen? De vis gedraagt zich verder nog wel normaal en eet ook normaal.

Het aquarium is een 60x30x30 met jbl e401 filter. Temperatuur staat op 22 graden De waterwaarden zijn:
pH 7.2
KH 7
GH 8
NO2 0
NH3/4 0
NO3 10
PO4 1

Verdere bewoners zijn 10 Hyphessobrycon amandae en een hoop vuurgarnalen.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Mochten jullie nog meer willen weten, vraag gerust.

IMG_20170215_213754055.jpg
IMG_20170215_213936736.jpg
IMG_20170215_214035395.jpg
 
Het is denk ik wel bekrot, maar de foto's zijn niet erg duidelijk, vind ik;)

Esha 2000, en sera baktopur werken ertegen, hoewel baktopur speciaal is voor vin- en bekrot;)

Maar ik heb wel een keer een kegelvlekbarbeel gehad, die had ook een glad stukje aan zijn lip ztten, dat is na enkele weken weer weg gegaan. Dus even kijken wat de anderen zeggen.
 
Dankjewel beiden. Ik zal vanavond eens kijken of de vis wat meer naar voren komt zwemmen zodat ik een duidelijkere foto kan maken.
 
Ook hebben ze graag wat zacht en lichtzuur water. Voorkomt ook probleempjes. Bijv. over turf filteren.

pH: 6-6,5
Kh: 3-4
Gh: 5-7 (bron: hobbykwekers.nl )
 
Ik heb ze al meer dan een jaar en eigenlijk nooit problemen gemerkt op deze waterwaarden. Dit is de eerste keer dat er een problemen is gaan vertonen.
Ik denk dat ik een kuurtje baktopur ga gebruiken en kijken of hij daar van opknapt.
 
Baktopur is besteld en komt morgenvroeg aan. Ik heb een quarantaine bak staan waar hij in behandeld kan worden (zo'n glazen 40x20x20). Hopelijk gaat het helpen. Ik sluit er een luchtpompje op aan omdat in de bijsluiter staat dat je goed moet beluchte.

Bedankt voor alle hulp allemaal en ik hou jullie op de hoogte
 
Zou dan wel voor de baktopur direct gaan (met nifurpirinol) en niet de gewone variant
 
Ik ben voor de gewone variant gegaan en niet voor de direct. Die tabletten zijn amper te doseren voor maar 10 liter water.
Maar als update:
Ik heb voor de zekerheid alle ringbandjes behandeld. De ene van de foto hier had het het ergst en een andere een klein beetje.
Ze zijn dus in een aparte bak behandeld en zitten ondertussen op de laatste dag van de behandeling.
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik bij geen enkel ringbandsnoekje meer wit aan de bek zie zitten :D Vanavond mogen ze dan ook terug in hun eigen aquarium (kuur is dan ook klaar).
Heel erg bedankt voor de hulp hier allemaal!
 

Terug
Bovenaan