Rimless aquarium


Nitsoj

Active member
Lid geworden
8 maart 2020
Berichten
28
Leeftijd
36
Hoi allemaal,

In een eerder topic heb ik om hulp gevraagd m.b.t het bouwen van een bak..

Deze is nu inmiddels klaar en ingericht:)

Nu zit ik alleen te dobben of de circulatie in de bak nu goed is of dat de stroming te sterk is voor bepaalde vissen. Ik voeg een filmpje bij ter info voor jullie allemaal.
 

Bijlagen

  • 20210425_144345.mp4
    35.3 MB
Ik moet toegeven dat ik je bestand wel een beetje een rommeltje vind; vele soorten waarvan de meeste scholenvisjes. Die doe je meer plezier met dezelfde soort, dan met 3 verschillende in de middenlaag. Bijlzalmen en de goerami zitten ook in dezelfde laag. Zie a. cacatuoides? op de bodem samen met een andere (die oranje links). Qua stroming vind ik het lastig beoordelen; maar als je bijlzalmen niet aan het oppervlak zitten lijkt het me daar te sterk. Dat of je verlichting is te vel, heel hardl ijkt het opperlvak niet te bewegen namelijk.
 
Ik snap wat je bedoelt met een rommeltje, de bijlzampjes zitten hoofdzakelijk gewoon boven in of 2cm onder het water oppervlakte. De barbelen en danios zitten alleen maar in de onderste laag vandaar dat er tetras bij in zijn gekomen.
 
Loop je met zo'n open bak niet het risico dat de bijlzalmpjes eruit springen?
 
Loop je met zo'n open bak niet het risico dat de bijlzalmpjes eruit springen?
Ik zou het risico niet willen nemen:)

Filmpje is van net na de waterwissel er zit een net boven normaal..
 

Bijlagen

  • 20210417_232934.jpg
    20210417_232934.jpg
    328.4 KB · Weergaven: 109
Ik moet toegeven dat ik je bestand wel een beetje een rommeltje vind; vele soorten waarvan de meeste scholenvisjes. Die doe je meer plezier met dezelfde soort, dan met 3 verschillende in de middenlaag. Bijlzalmen en de goerami zitten ook in dezelfde laag. Zie a. cacatuoides? op de bodem samen met een andere (die oranje links). Qua stroming vind ik het lastig beoordelen; maar als je bijlzalmen niet aan het oppervlak zitten lijkt het me daar te sterk. Dat of je verlichting is te vel, heel hardl ijkt het opperlvak niet te bewegen namelijk.
Dan is waarschijnlijk de verlichting gewoon te fel! Ik wacht al een tijdje op de dimmer die waarschijnlijk middels dropshipping gewoon uit China komt gaap!
 
Ik zou het risico niet willen nemen:)

Filmpje is van net na de waterwissel er zit een net boven normaal..
Mooie oplossing. Ik ben een afdekplaat van acryl aan het aanpassen, zodat deze net onder de rand van de bak komt te zitten. Een afdekplaat remt verdamping en warmteverlies, maar zal vast gevoeliger zijn voor verontreiniging en wat meer onderhoud vergen.
 
@Nitsoj Offtopic: Hoe bevalt je de afvoer met skimmer? Heeft deze geen negatief effect op het CO2 gehalte?
 
@Nitsoj Offtopic: Hoe bevalt je de afvoer met skimmer? Heeft deze geen negatief effect op het CO2 gehalte?
De skimmer staat tot nu toe zo ingeregeld dat hij hoofdzakelijk via de normale weg aanzuigt maar er is wel beweging via de skimmer! In principe als het co2 het water oppervlakte raakt is het al kapot dus dit kan en mag geen probleem zijn:) Ik heb dan ook een extra stromings pompje gericht op de achterwand zodat hij me de laatste belletjes co2 die bijna aan de water oppervlakte komen nog een keer de bak ingedrukt worden
 
De skimmer staat tot nu toe zo ingeregeld dat hij hoofdzakelijk via de normale weg aanzuigt maar er is wel beweging via de skimmer! In principe als het co2 het water oppervlakte raakt is het al kapot dus dit kan en mag geen probleem zijn:) Ik heb dan ook een extra stromings pompje gericht op de achterwand zodat hij me de laatste belletjes co2 die bijna aan de water oppervlakte komen nog een keer de bak ingedrukt worden
Hoe dien je dan Co2 toe, dat je nog belletjes ziet? Ik gebruik zo'n inline diffuser van JBL en zie geen belletjes in het aquarium.
 
Hoe dien je dan Co2 toe, dat je nog belletjes ziet? Ik gebruik zo'n inline diffuser van JBL en zie geen belletjes in het aquarium.
ik gebruik op het moment de colombo scaper diffuser 40 cm, ik merk dat er hier en daar nog wel eens wat vervliegt naar boven..

het beste zou zijn om dit te doen middels een reactor maar ik vraag me af of een reactor de pomp snelheid/doorlaat verkleint

 

Terug
Bovenaan