Riccia fluitans


V

vriend van de cory

Guest
Hallo allemaal, Ik wil even polsen naar jullie ervaringen met dit mos.

Ik heb gelezen dat het heel goed groeit en je ziet het erg veel in mooie aquascapes om bv stenen te bedekken.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik niet bepaald een krak ben met mos. Iedereen zegt dat bv javamos makkelijk is om te groeien maar mij lukt het niet :p .

Alvast bedankt !
 
Met javamos heb ik eigenlijk ook nooit echt succes gehad op dat ene plukje na dat nu eigenlijk best goed groeit ij het midden van mn bak tussen het stuk hout. Sinds kort riccia en dit blijft mooi groen. Nu zit dit er net een paar weken in, Maar het doet het nog steeds. Voeg niks toe verder aan voeding oid
 
Levermos groeit ook erg goed als je dit opbindt en itt Riccia heb je daar minder losse stukjes van. Ik ben dus geen liefhebber van de Riccia.
 
Nou vaak zie je van die plukjes riccia in een netje met een gewichtje zodat ze naar de bodem zinken en dan groeit het mooi tussen het gaasje door. Dat heb ik nu ook en het werkt aardig!
 
Heb je daar een foto van Daan? Wat jij doet is ook een idee en op steen of hout binden zie je ook weleens.
 
Levermos groeit ook erg goed als je dit opbindt en itt Riccia heb je daar minder losse stukjes van. Ik ben dus geen liefhebber van de Riccia.
Dat had ik wel ja bij het plaatsen. Veel losse stukjes. Voordeel is wel dat deze gelijk naar het opp drijven en dus zo weer uit je bak geschept zijn :D

Edit; Ik heb het op deze manier in mn bak geplaatst. Zonder gaas met alleen wat visdraad
 
Ja je hebt de levermos en een varentje die heel erg op elkaar lijken. De ene drijft en de ander drijft niet. Als het eenmaal groeit dan is het wel een compacte massa zeg maar en ik snoei het door er plukken af te trekken. Een eventueel los plukje kun je vrij makkelijk eruit zuigen.
 
Heb je daar een foto van Daan? Wat jij doet is ook een idee en op steen of hout binden zie je ook weleens.
IMG_5313.JPG
 
Ja dat is vrij grof zie ik en daar kan het goed tussendoor groeien inderdaad. Krijg je dan niet dat het middenin te weinig licht gaat krijgen en weer afsterft?
 
Ja dat is vrij grof zie ik en daar kan het goed tussendoor groeien inderdaad. Krijg je dan niet dat het middenin te weinig licht gaat krijgen en weer afsterft?

Ja dat zou goed kunnen maar het is een experiment hoor. Dus ik weet ook niet of het wat wordt maar zoja dan heb je een mooie ricciabol
 
Levermos is ook een mooie ! die ga ik ook gebruiken, om wat afwisseling te hebben :) .
Maar als ze allebei lekker groeien neem ik ze allebei. Want java is een hel voor mij :p . Flamemoss en spiky moss heb lukt we allebei aardig , maar java lukt niet .

Ik ben benieuwd hoe je bolletje uitdraait daan ! Zit het ergens rond of is het echt compact ?
 
Officieel is Riccia eigenlijk geen mos maar een drijfplant,heb het ook weleens gehad in mijn bak maar na verloop van tijd liet het los en dreven er honderden losse stukjes overal,moet het nooit meer hebben! ;)
 
Ik ben benieuwd hoe je bolletje uitdraait daan ! Zit het ergens rond of is het echt compact ?

Nou het drijft dus is het aan de onderkant op een klein steentje gedaan en daarna gaas eroverheen. Je kan het ook met die keramiekringen in plantenpotjes, daar dan riccia op en dan gaas erover, werkt nog beter schijnt! Daar is ook ergens een topic over dacht ik
 
Officieel is Riccia eigenlijk geen mos maar een drijfplant,heb het ook weleens gehad in mijn bak maar na verloop van tijd liet het los en dreven er honderden losse stukjes overal,moet het nooit meer hebben! ;)

Ik ook niet en er blijft snel vuil inzitten met vaak draadalg als gevolg.
 
Ik wil het ook nooit meer in mijn bak hebben. Heeft mij teveel tijd en moeite gekost om het er weer uit te krijgen.
Onkruid is het
 
Ik heb Riccia als drijver in mijn garnalen bakje, het was een halve cm dik toen ik het verspreide aan het oppervlakte, dit is nu ongeveer 3 cm dik geworden :stom:

ALs je wat kan missen ,
Stuur maar op :p

Ik wil het ook nooit meer in mijn bak hebben. Heeft mij teveel tijd en moeite gekost om het er weer uit te krijgen.
Onkruid is het

Zou je een ander mos aanraden dan om stenen mee te begroeien?
Levermos zoals john al zei zie ik ook zitten.
 
Hahaha mooi ruil ;)
Ik geef altijd mee aan iemand met goudvissen :p
 
Zou je een ander mos aanraden dan om stenen mee te begroeien?
Levermos zoals john al zei zie ik ook zitten.

Je kunt elk soort mos gebruiken die je maar wilt,
Als de steen een glad oppervlakte heeft moet je gebruik maken van een netje.
Als de steen een ruwe oppervlakte heeft, zoals lava-rock kun je het ook met draad omwikkelen, dan groeien de rhizomen vanzelf vast.
Maar onthoud dat mos beter op hout blijft zitten dan op steen
 
ja dat heb ik ook al gemerkt, ik probeerde het altijd op breuksteen met draad , maar heb pas ontdekt dat ik een netje moet gaan gebruiken :p
 
Of bij een gladde steen wat meer visdraad erom toe wikkelen. Het hecht daar dan niet op dus de draad moet het op de plaats houden.
 
Gebruik jij geen co2 , daan ?

IK heb het nu ook met een netje op een steen gebonden, hopelijk groeit het mooi.
 
Gebruik jij geen co2 , daan ?

IK heb het nu ook met een netje op een steen gebonden, hopelijk groeit het mooi.

Ja ik gebruik co2, alles knalt de lucht in daardoor! Heb het niet héél hoog staan hoor, continu checker net lichtgroen zegmaar
 
Heb je daar een foto van Daan? Wat jij doet is ook een idee en op steen of hout binden zie je ook weleens.

Wat riccia een steen een een of ander netje/gaasje en je bent klaar.
Maar ja het geeft wel snel rotzooi!
 
Ik heb je ooit nog eena een flinke pluk gestuurd, was dat dan voor de salade :D


Haha, nee en dat groeide wel lekker maar de bak zat vol met stukjes ervan. Ik had het bij de garnalen in en die gaan erin hangen en wellicht nog eten ook en dat geeft heel veel troep aan het oppervlak.
Maar ik heb het door kunnen geven aan een ander lid en dat Riccia met de uitgroei is goed terecht gekomen hoor;). Steeds als ik wat in de bak wilde doen zag ik overal van die stukjes zweven. Ik hou het nu bij Natans en wat Mosselplantjes;)
 

Terug
Bovenaan