Rhinogobius WUI vraagjes


Joanna

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2015
Berichten
91
Locatie
Groningen
Gezien de Rhinogobius een bodemvisje is dacht ik dat deze topic hier het beste zou passen, maar als dat verkeerd is hoor ik het graag zodat ik het kan aanpassen. :O

Ik heb een aantal vragen over de Rhinogobius Wui. Ik zal 1 mannetje en 4 vrowtjes hebben in een 60 cm onverwarmde bak. Er komen later nog bijvissen. De bak zal een lichte stroming hebben.

Er zijn een aantal dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn.

- bodem: Er wordt op een aantal sites aanegeven dat de bodem het beste fijn grind kan zijn, omdat zand te snel inklinkt en gaat rotten. Door anderen wordt aangegeven dat zand juist het beste is. En dan is er nog een site die een combinatie aanraadt. Ik zat zelf te denken aan 1-3 mm grind. Wat te doen? Misschien toch de mix?

- voeding: Er wordt van alles aangegeven: dat ze alleen rode muggenlarven kunnen eten, allerlei larven, droogvoer, etc. Wat is de beste voeding voor hun?


- Kh waarde: er is een site die aangeeft dat voor de rhinogobius de kh tussen 3 en 5 moet liggen. Dit is vrij laag als ik de standaardwaarden die gehanteerd worden zo lees. Klopt dit? En zo ja, zouden Vietnamese danio's er nog bij kunnen?
 
Ik heb ook zand en ze graven zoveel dat het niet snel zal rotten hoor. het zijn behoorlijke gravers, Als je er een paar stenen inlegt dan liggen die vrij snel op de bodem.
Ze krijgen hier van alles te eten. Dwz vlokken en artemia en diepvriesvoer. Ik vind het een makkelijke vis en ik heb ze nu bijna 1 jaar zonder problemen. Bij Hornbach hebben ze heel mooi grind met een korrel van 0,4-0,8mm en dat zou prima zijn. 5 kilo kost rond de 8 euro en is in verschillende kleuren te kop.
 
Dus gewoon een zak zand en dan wat grind van de hornbach?

Of alleen de grind van de hornbach?


Qua voeding dus van alles.

Mooi allemaal genoteerd :)
 
Nee dan zou ik alleen dat van de Hornbach nemen hoor. Denk wel dat je dan 2 zakjes nodig hebt. Dat is een prima bodem voor bodembewoners en al veel leden gebruiken dit dus. Ik heb het ook in de Panda bak en Crash heeft het in zijn ligbad zitten ;)
 
hahaha te gek!!! dan wordt t hornbach :)
 
Volgens mij valt dat ook wel mee en bij deze vissen heb je daar weinig kans toe. hier graven ze erg graag namelijk en wekelijks mag ik wel de bodem wat egaliseren. Zo blijven ze bezig he :D.
Hoe fijner het zand hoe groter de kans op dichtslaan denk ik.
Maar in de praktijk valt dat dacht ik wel mee.
 
Ja voor zand gaan en wat grote stenen in je bak en ze kunnen holen graven tot ze een ons wegen... Het is schitterend hoe ze de holen graven ze gaan er in nemen een hap zand gaan weer naar buiten en spugen het uit. En dit gaat steeds zo door.Het mooie is bij planten graven ze niet en bij stenen wel.
 
Cool, kan niet wachten!!! :)
 
immixronnie zei:
Ja voor zand gaan en wat grote stenen in je bak en ze kunnen holen graven tot ze een ons wegen... Het is schitterend hoe ze de holen graven ze gaan er in nemen een hap zand gaan weer naar buiten en spugen het uit. En dit gaat steeds zo door.Het mooie is bij planten graven ze niet en bij stenen wel.

Vandaar dat ik ook de planten achterin heb staan. Ach het is leuke bezigheidstherapie voor ze ;).
 
Joanna zei:
- Kh waarde: er is een site die aangeeft dat voor de rhinogobius de kh tussen 3 en 5 moet liggen. Dit is vrij laag als ik de standaardwaarden die gehanteerd worden zo lees. Klopt dit? En zo ja, zouden Vietnamese danio's er nog bij kunnen?

Weet iemand hoe dit zit nog? :S
 
Ik heb in de Hillstream gewoon rijnzand. gekocht in de plaatselijke bouwmarkt. Wel wat oppassen dat het niet dichtslibt. Hier graven de rhino's niet (ik kocht ze als spec3, wat dat ook moge betekenen)
Volgens mij zijn ze niet zo veeleisend aan de waterwaarden, en kunnen ze gewoon op leidingwater gehouden worden.
 
Wacht eerst maar af welke Rhinogobius je krijgt. Als je net de verkeerde mee krijgt zijn vietnamese danio's dure hapjes voor ze :p
 

Terug
Bovenaan