rhinogobius wui met gastromyzon borneo


H

HalfMoonBetta

Guest
Kunnen deze algeneters bij elkaar?
Ik las dat de borneo erg vriendelijk is en de witwang grondel mild agressief is.
Ik heb een kleine aquarium waar binnenkort een betta splendens in komt, verder geen andere vissen zodat hij niet gestrest raakt.
Wil wel graag nog een paar borneos erbij.
Heb al witwang grondels

Aangezien deze algeneters erg klein blijven en niet in het midden rond zullen zwemmen, weet ik zeker dat ik er goed aan doe wat betreft mijn toekomstige betta. Toch hoor ik graag reacties van mensen die deze 2 soorten algeneters in het verleden bij elkaar hebben gezet.
 
De algeneters zullen in een geschikte bak wel samen passen maar dit zijn vissen die flink wat stroming moeten hebben dus de combinatie met de betta is geen goed plan.
 
Ik ben me ervan bewust dat ze een voorkeur hebben voor een sterkere stroming. Maar het is niet zo dat ze ongelukkig of ziek worden als de stroming zwak is.
De witwang grondels die ik nu heb voelen zich ook prima. Ze hebben plek om zich te verstoppen maar doen dat niet. Behalve 1. Die hangt er meestal met zn koppie half uit en zijn lijf 'verstopt'. De grootste zit tussen de planten maar als ik dichtbij de aquarium kom, komt hij ook snel tevoorschijn om me terug aan te staren lijkt wel :p Dus denk dat het wel goed zit.

Kunnen de Corydoras Aeneus bodemvissen met de witwang grondels?
 
Hoeveel ruimte hebben ze precies?
 
Het is een kleine aquarium. Ik besloot een betta te nemen aangezien ze gelukkig zijn in een kleine aquarium en vanwege het lucht happen.
Dus het is logisch dat het te klein zal zijn.
Maar de algeneters etc hebben alles behalve het midden/boven wat ze niet zullen gebruiken en dat is voor de betta. Het zijn visjes van maximaal 4 of 6 cm. Verschilt per soort. Ik weet er al meer dan genoeg over en kies er bewust voor toch algeneters en een soort bodemvissen erbij te nemen.

Ik ben me ervan bewust dat het voor de andere vissen, behalve de betta, te klein is. Dus dat verhaal hoef je niet voor de zoveelste keer te herhalen wat mensen op een forum veel doen want het gaat me vooral om de betta :)

Vraag me alleen af of de witwang grondel agressief gedrag zal vertonen tegenover de vredige vissen. Ik weet al dat de betta deze soorten niets zal aandoen. Dat is alles wat ik hierover wil weten.
 
rhinogobius wui met gastromyzon borneo en Corydoras Aeneus

gaat dit goed samen? Dat is alles wat ik hier kom vragen.
 
Je stelt inderdaad een hele eenvoudige vraag. En iedereen zal er begrip voor hebben dat je liefst een even eenvoudig antwoord krijgt. Alleen, zo werkt het niet altijd.

En concreet wat betreft je vraag: laat ik het eens omdraaien. Het gaat jou kennelijk vooral om de Betta. Welnu, de andere vissen hebben ook hun wensen en wees je er van bewust dat als daaraan niet voldaan wordt het wel eens akelig uit de klauwen kan escaleren. Iets als een Rhinogobius is simpelweg in staat om een Betta te slopen, letterlijk.

Vissen verkeerd houden is vragen om problemen. En vanuit die achtergrond proberen we hier met je mee te denken. Het is te hopen dat je dat op prijs stelt.

~ Ivo
 
HalfMoonBetta zei:
Ik ben me ervan bewust dat ze een voorkeur hebben voor een sterkere stroming. Maar het is niet zo dat ze ongelukkig of ziek worden als de stroming zwak is.
Ze worden niet ongelukkig of ziek. Ze gaan dood aan zuurstofgebrek. Deze vissen hebben een buitengewone behoefte aan zuurstof in het water (dit is ��n van de redenen dat ze zo duur zijn), terwijl Betta's erop gebouwd zijn om in water met extreem weinig zuurstof te overleven. Zulke vissen combineren niet.

Ook kunnen Gastromyzon-achtige soorten erg territoriaal zijn. Die zet je niet in mini-bakjes, want dan krijg je enorme problemen.

C. aeneus worden aardige bulldozers. Niet geschikt voor kleine bakjes.
 
HalfMoonBetta zei:
Ik ben me ervan bewust dat het voor de andere vissen, behalve de betta, te klein is. Dus dat verhaal hoef je niet voor de zoveelste keer te herhalen wat mensen op een forum veel doen want het gaat me vooral om de betta :)

Wat een rare en bovendien domme reactie zeg!
Succes ermee.
 
Ik heb ooit mijn betta bij mijn Rhino's gezet omdat het toen even niet goed ging maar de Rhino's zagen de vinnen van de betta als lekkernij. Voor dat ze hem sloopten heb ik hem gelukkig gered...
 
Jones zei:
HalfMoonBetta zei:
Ik ben me ervan bewust dat ze een voorkeur hebben voor een sterkere stroming. Maar het is niet zo dat ze ongelukkig of ziek worden als de stroming zwak is.
Ook kunnen Gastromyzon-achtige soorten erg territoriaal zijn. Die zet je niet in mini-bakjes, want dan krijg je enorme problemen.

Vooral de Sewellia en Beaufortia soorten zijn vrij territoriaal, gastromyzons zijn meestal wat zachtaardiger, maar in zo'n klein bakje is te krap.
 
Ze hebben 25 liter. Er komt een huisje bij waarin ze kunnen schuilen(letterlijk een huisje, en nee niet scherp), de decoratie die ik nu heb is er dan ook grotendeels uit. De pomp maakt belletjes in het water.
Ik dacht dat dat de betta ook wel goed zou doen
Algeneters zullen er dan wel blij mee zijn. 1 van jullie zegt dat ze zuurstof nodig hebben.
Belletjes gaan door de hele bak heen.
Kan het niet perfect maken voor de algeneters nu. Begrijp aub dat de betta bij mij voor gaat en dat de algeneters hun gezondheid me wel uitmaakt, maar ik geen algeneter hotel ga maken. Ze zullen verstopplekjes hebben, er is maar 1 vis die rondzwemt waar hun niet komen, eigen voer, etc. Denk dat het wel goed genoeg is zo.

Maar dus de witwang grondels samen met de betta is een echte afrader? Valt het wel te proberen of dat ook niet?

De bodemvissen begin ik dan gewoon niet aan. De gastromyzon borneo wil ik er wel graag bij.
Ze zijn vriendelijk en zwemmen niet waar de betta uit hangt.
 
het zijn hele kleine belletjes die door de bak heen gaan en de stroming valt wel mee
 
Gastromyzons zijn gewoon te groot voor dat bakje, daar doe je ze echt geen plezier mee. Ook denk ik dat het niet goed zal gaan in zo'n bakje wanneer je meerdere mannetjes hebt, ze zijn tenslotte evengoed territoriaal.
 

Terug
Bovenaan