Rekord 800; welk visbestand?


Moonfish

Well-known member
Lid geworden
29 augustus 2016
Berichten
233
Leeftijd
35
Hallo,

Nu ik voor mijn 60cm een geschikt visbestand gevonden heb , is het nu tijd om over mijn 80cm na te denken. Hij is 2e hands en moet nog ingedraaid worden. Toch zou ik graag alvast over het visbestand willen nadenken. Het word in iedergeval een gezelschapsbak.

Ik zat aan dit te denken;

Bovenlaag:
Harem betta splendens
OF
6x epiplaty dageti


Middenlaag;
12x Puntius pentazona
OF
Paracheirodon simulans / innesi / axelrodi
OF
Sherrybarbeel

Bodem:
8x Corydoras (venezuela black )
OF
ander bodemsoortje

Graag jullie meningen wat het beste bij elkaar past.

Groetjes Moon
 
Als je betta's wilt samen houden met barbelen loop je altijd een klein risico op vinhappen. Houd hier rekening mee met de visbezetting en de inrichting. Opzich kan het wel in een 80 cm bak denk ik maar mocht je tussen twee opties willen kiezen dan is dat wellicht een argument om het niet te doen.
 
Dit topic is niet meer nodig.
Heb nu een 100 cm aquarium :)

Sorry voor het melden :D:br:
 
Laat ik dit topic maar eens nieuw leven in blazen aangezien het virus geen einde kent :) .

Het betreft dus een Rekord 800. Volgensmij 120 liter als ik me niet vergis.
Nu zit ik te denken wat ik zal doen met deze bak. Hij staat al een tijdje leeg en het lijkt mij leuk om hier echt iets van te maken. En er ook meer tijd voor te nemen voor de inrichting. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet. Ik heb al 2 Zuid amerikaanse biotopen dus dat word m niet. Malawi vind ik gaaf. Aquascapes en gezelschapsbakken trouwens ook. Kortom ; alles ligt nog open. ; (.
Wie kan/wil mij een beetje helpen met een leuk ideetje voor deze bak?

Alvast bedankt

Moon
 
Laat ik dit topic maar eens nieuw leven in blazen aangezien het virus geen einde kent :) .

Het betreft dus een Rekord 800. Volgensmij 120 liter als ik me niet vergis.
Nu zit ik te denken wat ik zal doen met deze bak. Hij staat al een tijdje leeg en het lijkt mij leuk om hier echt iets van te maken. En er ook meer tijd voor te nemen voor de inrichting. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet. Ik heb al 2 Zuid amerikaanse biotopen dus dat word m niet. Malawi vind ik gaaf. Aquascapes en gezelschapsbakken trouwens ook. Kortom ; alles ligt nog open. ; (.
Wie kan/wil mij een beetje helpen met een leuk ideetje voor deze bak?

Alvast bedankt

Moon

112 liter! Elk type aquarium heeft wel wat. Beetje klein voor een malawi bak denk ik.
 
Malawi is het zeker te klein voor.
Als het je om de stenen scape gaat is tanganyika miss wel wat.

Azië kan je ook een boel mee.
 
112 liter! Elk type aquarium heeft wel wat. Beetje klein voor een malawi bak denk ik.

Excuus 112 liter dus :) . Dacht al dat Malawi te klein zou worden.
Malawi is het zeker te klein voor.
Als het je om de stenen scape gaat is tanganyika miss wel wat.

Azië kan je ook een boel mee.

Azië spreekt me ook wel aan. Ik heb nog een Betta Splendens tijdelijk in een 30 liter cube zitten , die zou eigenlijk perfect in de rekord kunnen met een groep Sherrybarbelen bijvoorbeeld? Weet niet of dit een goede combi is. Zal eens gaan kijken. Tanganyika spreekt me niet zo erg aan. Bedankt voor de opties ! :)
 
zelf geen ervaring met de sherry barbeel maar lijkt mij een prima combo.

1betta man
15x puntius titteya

temp kan dan goed op 22 graden, met een zomerse opwarming.

zal misschien nog wel wat bijkunnen.. misschien dat iemand anders nog een leuke aanvulling weet?
 
Zou er een leuke soort cichliden inkunnen? Als dat goed gaat met de Betta in ieder geval.
 
zelf geen ervaring met de sherry barbeel maar lijkt mij een prima combo.

1betta man
15x puntius titteya

temp kan dan goed op 22 graden, met een zomerse opwarming.

zal misschien nog wel wat bijkunnen.. misschien dat iemand anders nog een leuke aanvulling weet?
Zou er een leuke soort cichliden inkunnen? Als dat goed gaat met de Betta in ieder geval.

Heb nog eens wat onderzoek gedaan, en een cichlide/koppel soort lijkt mij geen goed idee icm de Betta. Zou een 2e schooltje bijvoorbeeld kunnen die dan in een andere waterlaag zwemt dan de Sherrybarbelen? Ben normaal niet zo fan van een 2e schooltje maar aangezien ik een grindbodem heb lijken mij bodembewoners geen goed idee, dus wellicht een soortje die lager of hoger dan de sherrybarbeel zwemt of er gewoon mooi bij past.


ideeën?



Moon
 
Betta / cichliden weet ik niet.

sherry's zwemmen volgens mij al wat lager in de bak, dus dan zou je nog een echte middenlaag erbij kunnen nemen.
 
Betta / cichliden weet ik niet.

sherry's zwemmen volgens mij al wat lager in de bak, dus dan zou je nog een echte middenlaag erbij kunnen nemen.

Oke, welke middenlaagvis past mooi bij de cherry barbeel en Betta Splendens?
 
eerste wat in mij opkomt zou de trigonostigma heteromorpha zijn.

volgens seriouslyfish ook bestand tegen de wat lagere temperaturen.
 
eerste wat in mij opkomt zou de trigonostigma heteromorpha zijn.

volgens seriouslyfish ook bestand tegen de wat lagere temperaturen.

De kegelvlek barbeel is inderdaad een leuke optie. Vind ik overigens wel fors, maarja.

Dan zou het er zo gaan uitzien

110 liter ;
1x Betta splendens Blue
8x Trigonostigma heteromorpha
10x Puntius titteya

Is dit een goede verhouding ?

Moon
 
Of wellicht is dit ook een leuke ;

1x Betta splendens blue
10/15x Puntius titteya
8x Botia sidtimunki

Het grind is volgensmij afgerond dus moet wel kunnen denk ik voor de botia.
 
bij de 1e optie zou ik 1 van de groepen 15 stuks maken, en de ander 10 stuks.

de 2e optie, word er niet duidelijk van op welke temp de botia goed gehouden kan worden, kom veel verschillende waardes tegen.

20-28
24-26
26-28

de rest houd je best op ongeveer 22 dus twijfel een beetje.
 
bij de 1e optie zou ik 1 van de groepen 15 stuks maken, en de ander 10 stuks.

de 2e optie, word er niet duidelijk van op welke temp de botia goed gehouden kan worden, kom veel verschillende waardes tegen.

20-28
24-26
26-28

de rest houd je best op ongeveer 22 dus twijfel een beetje.

Tja dan ga ik toch niet voor de botia. Schijnen ook erg prijzig te zijn. Wat is denk ik je het mooist 15x Cherry barbeel en 10x Kegelvlek of 15x kegelvlek en 10x Cherry barbeel?
 
Waarom geen gelijke aantallen?

Voor de bodem (dus i.p.v. een van die twee schooltjes) al aan Pangio of Erethistes (Hara) jerdoni gedacht?
Eigenlijk best gek, dat nog niemand Pangio had genoemd. Komt vaak als een van de eerste bodembewonende Aziaten naar voren.
 
Waarom geen gelijke aantallen?

Voor de bodem (dus i.p.v. een van die twee schooltjes) al aan Pangio of Erethistes (Hara) jerdoni gedacht?
Eigenlijk best gek, dat nog niemand Pangio had genoemd. Komt vaak als een van de eerste bodembewonende Aziaten naar voren.

Aan beide heb ik al gedacht maar ben niet zo gecharmeerd van de twee soorten.
 
Japonica's en/of dwerggarnalen zouden ook een optie zijn voor jouw bak. Zijn wel geen echte bodembewoners maar veel betere opruimers dan de meeste bodemvissen. Kan eventueel ook in combinatie met sommige bodemvissen (zolang doe niet te groot zijn).
 
Japonica's en/of dwerggarnalen zouden ook een optie zijn voor jouw bak. Zijn wel geen echte bodembewoners maar veel betere opruimers dan de meeste bodemvissen. Kan eventueel ook in combinatie met sommige bodemvissen (zolang doe niet te groot zijn).

Lijkt mij geen goede combinatie met de Betta Splendens.

Ik denk dat ik het gewoon bij dit houd;

1× betta Splendens
15x Trigonostigma / kegelvlekjes
10x Puntius Titteya
 
Betta / cichliden weet ik niet.

sherry's zwemmen volgens mij al wat lager in de bak, dus dan zou je nog een echte middenlaag erbij kunnen nemen.

Ik heb toch al tientallen Sherrybarbelen gehouden maar deze zaten en zitten allemaal in het midden.
 
Lijkt mij geen goede combinatie met de Betta Splendens.

Ik denk dat ik het gewoon bij dit houd;

1× betta Splendens
15x Trigonostigma / kegelvlekjes
10x Puntius Titteya
Hoort normaal geen probleem te zijn. Zeker niet voor de japonica's. Er zijn wel betta's die dwerggarnalen eten maar dat is ook geen probleem als je genoeg schuilplaatsen voorziet.
 
Qua japonica's: klopt
Qua dwerggarnalen: geen 100% zekerheid dat het niet misgaat
Ook vooral afhankelijk van de garnalensoort lijkt mij. Vuurtjes of mini japonica's in combinatie met veel schuilplaatsen (mos, buisjes en dichte planten) lijkt mij bijna niet mis te kunnen gaan, zelfs met een betta die garnalen snoept.
 
Heb eerder garnalen gehouden in een speciaalbakje en dat was geen succes helaas. Dus wil het in een gezelschapsbak dan niet proberen.
Ik heb toch al tientallen Sherrybarbelen gehouden maar deze zaten en zitten allemaal in het midden.

Tja, hier twijfel ik nog over. Twee schooltjes in het midden word misschien wat druk voor 80cm.

Mochten er nog andere ideeën zijn hoor ik het graag.
 
Sherrybarbelen zijn ook helemaal geen scholenvissen, maar groepsvissen (ze scharrel om kleine groepjes door de bak). Zoals 99% van alle zgn scholenvissen.

De Roodneuszalm en de Pristella maxillaris zijn de enige goed scholende soorten die in de handel verkrijgbaar zijn.
 
Sherrybarbelen zijn ook helemaal geen scholenvissen, maar groepsvissen (ze scharrel om kleine groepjes door de bak). Zoals 99% van alle zgn scholenvissen.

De Roodneuszalm en de Pristella maxillaris zijn de enige goed scholende soorten die in de handel verkrijgbaar zijn.
Hier schoolden de kegelvlakken ook best goed in een redelijke groep.
 
Hier schoolden de kegelvlekken ook best goed in een redelijke groep.
Ik heb deze soort jaren gehouden. Zelfs in een groep van 20 exemplaren was het school gedrag niet zo goed als bij Roodneuszalmen en Pristella's.
 
Dat van dat scholenvisje weet ik natuurlijk.
Hoeft ook niet voor mij ;) groepsvisje dus. Zijn er twee soorten groep vissen die niet in de zelfde laag zwemmen en elkaar niet in de weg zitten? Ervaringen?


Moon
 
Twee schooltjes gaat m denk ik niet worden . Word anders te druk denk ik, twee schooltjes in de middenlaag. Zit nu te denken aan een groepje pauwooggrondels voor de bodem met een scholenvisje en dan de Betta Splendens. Gaat de combi Betta /pauwooggrondel goed? Als scholenvisje maakt de Puntius Titteya nu nog het meeste kans al vind ik andere barbelen ook mooi, maar helaas gaat dat niet altijd goed in combinatie met mijn Betta Splendens. Andere opties voor scholenvisjes die goed gaan icm met Betta Splendens?



Moon
 
Wil eigenlijk dit weekend rustig aan het visbestand toevoegen. Voor in het midden ga ik toch voor de Sherrybarbeel. Is er een scholenvisje die daar mooi bij combineert die meer in de onderlaag zwemt? Pauwooggrondel gaat m niet meer worden omdat ze hier amper verkrijgbaar zijn.

Alvast bedankt
 
Wat ik nog kan bedenken uit Azië is de rosy loach. Zitten alleen niet continu op de bodem en maken ook wel eens een uitstapje naar het midden. Ik heb ze alleen nog nooit zelf gehouden, dus kan je niet vertellen of ze matchen met je betta en cherrybarbelen.
 

Terug
Bovenaan