Rekord 60 van hipy


H

hipy

Guest
Hello,

Na een aantal jaren als kind een aquarium te hebben gehad pak ik nu mijn hobby weer op.

Vroeger begonnen met een aqua 40 achtig aquarium en toen overgestapt naar een rekord 60. I.v.m de ruimte neem ik dit keer weer een rekord 60. Wel hoop ik dat ik er dit keer meer van bak. Zo wilden vroeger mijn planten niet groeien.

Bestand dat ik voor ogen heb is als volgt:
6x Otocinclus
6x Corydoras panda
10x Neon tetra
Koppeltje honing goerami
Evt vuurgarnalen(ging vroeger ook goed dus keertje testen)

Als bodem wil ik filterzand gaan gebruiken ivm de corydoras en oto's.
Verder ben ik van plan om de standaard juwel filter te gebruiken.
Er komt een poster op de achterkant ivm de ruimte.

Qua planten wordt het waarschijnlijk zoiets:

Achter:
Cabomba
hoornblad
Waterpest
Rotala rotundifolia
Vallisneria nana

Midden:
Microsorum "mini"
Cryptocoryne wendtii

Voor
Anubias nana of bonzai

en Limnobium laevigatum voor de goerami's. Tenslotte wil ik dmv een dennerle bio co2, co2 toevoegen en als ik twee flesjes heb, overstappen op zelf gemaakte bio co2.

Dat was het voor nu, ik moet even de reactie van een aanbieder op marktplaats afwachten. Helaas was het meubel die ik wilde gaan kopen net uitverkocht :( (gister nog niet). Dat wordt dus even afwachten of een zuil kopen. Hoewel ik liever met kast heb!
 
Ben benieuwd naar hoe het straks eruit ziet. Je hebt er al wel iedergeval goed overnagedacht :)
 
En de rekord 600 is binnen! :D

gIzpECg.jpg


Helaas brak ik bij het monteren het uitstroom pijpje(zit een barst in). Weet iemand waar je een nieuwe kan krijgen? :(
 
Fozzy zei:
Misschien kan je ze hier bestellen?
Uitstroompijpjes

Dat zocht ik, bedankt!

Ik ga eerst maar is nadenken of ik uberhaupt de interne filter ga houden, vind dat deze namelijk best veel lawaai maakt(kap trilt)
 
Dat kan je inderdaad beter direct beslissen voordat je alles inricht. Ik heb op mn 70 liter juwel een eheim 2211 gezet en dat bevalt prima.
 
Nou morgen ga ik een eheim 2213 ophalen :)
 
Het heeft me flink wat moeite gekost maar het is me gelukt om de kit door de snijden, met een krabbertje heb ik de restjes er uit gekregen. Mijn vingers doen nog steeds pijn :p

Ik heb een Eheim 2213 2e hands over genomen, alleen had ik wel 2 vraagjes. De uitstroom pijp is wat breed om horizontaal te hangen, dus dacht ik aan de volgende opstelling:
PgbVxFa.jpg

Dit moet toch wel werken? De uitstroom staat naar links gericht.

Verder vroeg ik me af wat voor filtermateriaal dit is:
QZNQeufWD3Dc07KMY4mBCMXes24OFgyL.jpeg

Het lijkt wel van dat spul dat je in een plantenpot doet, of heb ik dat mis?

Moet alleen even nieuwe zuignapjes hebben voor de sproeibuis en de inlaat :)
 
Vandaag zand gekocht, aangezien het water uit de kraan erg koud is, wacht ik even tot het aquarium op temperatuur is voor dat ik plantjes ga kopen :)

DdeLyGVOFksk3DhTqgr2575kqas-EFsY.jpeg

Het uitstroom buisje zit toch verticaal, door de druk/gewicht van de slang bleef deze namelijk los schieten, heel frustrerend. Trok nog net geen haren uit mijn hoofd :p. Iemand tips?

DdeLyGVOFksk3DhTqgr2575kqas-EFsY.jpeg

Lekker mistig, zelfs na 3x spoelen :p

Enige waar ik nu last van heb is lucht in de filter. Om de zoveel tijd houd ik hem ff schuin en dan komt er weer lucht los. Neem aan dat dit er vanzelf uit gaat?
 
Kleine update, heb wat plantjes, steen en hout gekocht:
pLXH1iKbeZfr9eoT7Xl7jS2SQKXYHT41.jpeg

Ik heb een scheutje profito er bij gedaan, is kijken hoe het gaat lopen. Het hout staat nog even te weken(geeft kleur af, wat ik lelijk vind).

Ik weet niet precies welke soort vallisneria ik heb, wordt deze groot of blijft hij klein? Anders moet ik even een grotere kopen, maar kwam op een verkeerd moment bij de LFS. Alles was op -.-
 
Nou update na 1 week draaien, ik voeg inmiddels 6ml profito per week toe

uchTt2YWYGKdF332pRIK-dXHycukNJQi.jpeg


De cabomba en waterpest zijn aangeslagen en groeien lekker snel, alleen de vallisneria heeft er moeite mee, heeft een paar bruine bladeren nu. Iemand tips?

Ik heb een sera watertest setje, dit werkt met van die test strips... niet heel nauwkeurig, volgende keer maar druppelsetje kopen.

Waardes:

Ph: 7.5
Kh: 7
Gh: 8
Nitriet: 0
Nitraat: 5

Dit is de eerste keer dat ik met waterwaardes bezig ben, zijn deze goed? Zo nee: hoe verander ik een bepaalde waarde zoals ph/kh/gh?
 
Ziet er al leuk uit hoor!
Ben benieuwd wat je er verder van gaat maken!

heb trouwens zelfde bakkie als jou :)
 

Terug
Bovenaan