Regenwater in het aquarium


Bram_033

Well-known member
Lid geworden
31 maart 2022
Berichten
255
Leeftijd
23
Hallo,
Nu ik het afgelopen half jaar steeds meer bezig ben geweest met Apistogramma soorten en mijn mannetje wilde A. Cf Agassizii (netz) is overleden ben ik opzoek naar een nieuwe soort. Ik heb nu al een paar soorten op het oog (A lineata, A uaupesi, A. Sp. D39 en A. sp. D37). De meeste van deze soorten komen uit zacht en zuur water. Nu heb ik altijd een grotere bak gehad van 200L waarbij elke week 50% water verwisselen met regenwater te veel was. Alleen heb ik sinds kort een 50 L bakje erbij. Hier is 25L per week mer regenwater verwisselen ineens niet zoveel. We hebben al een regenton die in de week wel 25L opvangt alleen zit er in onze goot waarschijnlijk wel zink. Nu ben ik benieuwd kan ik dit regenwater wel gebruiken. Ik woon in Amersfoort waarbij er geen industrie terreinen in de buurt zitten. Ik zal het water 24 uur of langer laten filteren over actieve kool. Hoeveel actieve kool zou ik hiervoor dan moeten gebruiken en kan ik het meerdere keren gebruiken?

Beetje off topic, maar als iemand nog bijzondere Apistogramma soorten heeft/kweekt zou ik wel een soort willen kopen.

Alvast bedankt en hoor het graag.
 
Beetje off topic, maar als iemand nog bijzondere Apistogramma soorten heeft/kweekt zou ik wel een soort willen kopen.
Je zou dit altijd kunnen vragen in de sectie gevraagd.
 
Misschien eens bij Utaka gaan kijken. Zit bij je in de stad, al ken je die misschien al wel.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ga even met je mee denken en een paar vragen die bij me boven komen, zijn:
Waar haal je je water vandaan tijdens een hitte/ koude golf?
Hoe garandeer je dat er bijv geen kerosineresten in het water zitten. Is het voldoende om dan over actieve kool te filteren?
Hoe garandeer je een constante samenstelling van je regenwater en hoe erg is het als die samenstelling wisselt?
Is zelf osmosewater maken misschien een beter alternatief?

Dat zijn zo maar een paar vragen die bij me boven komen.
 
Hoe garandeer je dat er bijv geen kerosineresten in het water zitten. Is het voldoende om dan over actieve kool te filteren?
Hoe garandeer je een constante samenstelling van je regenwater en hoe erg is het als die samenstelling wisselt?
euh… Kerosine in je water? Je woont niet op of naast een vliegveld toch? Ik gebruik mn regenwater gewoon zonder te filteren. Heb een 200 ltr vat van plastic, en bij een verversing van ca 20/30 liter per week (gemiddeld) kan ik het lang volhouden in het NL klimaat. En anders maar een paar weken geen regenwater is mijn motto. Al heb ik geen kweekbehoeftes met vissen, of veeleisende soorten.

ja, als ik zou willen kweken dan zou ik ook eerder naar osmose neigen.
 
Kerosine en andere verontreiniging in het regenwater hangt erg af van of je toevallig dicht bij een vliegroute zit, en het zal bij de één meer en bij de ander meer zijn, maar toch iets om even bij stil te staan...
 
Misschien eens bij Utaka gaan kijken. Zit bij je in de stad, al ken je die misschien al wel.
Ken ik zeker is ook de eerste waar ik naar kijk voor apistogramma’s. Maar ze hebben nu niet echt wat ik wil hun Apistogramma ortegai is eigenlijk Apistogramma sp. Nanay en de Caetei die ik wel overweeg zijn namelijk echte en sp. steel blue of rotwangen. Maar ze hebben denk ik alleen maar mannetjes. Bij ruinemans hebben ze sp. D39 (alto vaupes I) en de Sp. D39 (gillspot). De laatste heeft iemand op het apistogramma forum besteld bij ruinemans mooie exemplaren. Utaka kan ze bestellen maar ja je vraagt dan voor een koppeltje maar of je die krijgt is dan maar de vraag.

Ik heb maar weinig water nodig dus denk niet dat ik snel zonder zit maar inderdaad anders geen regenwater of minder dat houden die visjes wel vol. Ik koop geen osmose apparaat vanwege de kosten en ruimte. Inderdaad wel handiger alleen heb ik maar een kleine bak die het nodig heeft is een beetje overbodig. Heb inderdaad weinig last van kerosine of uitstotingsgassen. Alleen dat zink is de vraag of dat kan uitproberen kan, maar dat zou misschien het leven kunnen kosten van een vis. Je zou het wel snel zien als het niet kan denk aan snel ademen en zeer rode kieuwen.
 
Via Glaser is Apistogramma uaupesi "Sao Gabriel" te krijgen en via Ruinemans sinds vandaag ook sp. Maravilha te krijgen, elizabethae achtige vis uit de gibbiceps groep.
 
Via Glaser is Apistogramma uaupesi "Sao Gabriel"
Besteld Utaka bij hun en kan je bij glaser niet alleen maar groot inkopen? Ook weet ik niet of ik dan om een koppeltje kan vragen.

via Ruinemans sinds vandaag ook sp. Maravilha te krijgen, elizabethae achtige vis uit de gibbiceps groep.
Oh ik kan ze niet zien ik zal het even in de gaten houden. Dankje voor de tip.

Wat denken jullie over de zink in de dakgoot kan ik dan alsnog regenwater gebruiken ?
 
Besteld Utaka bij hun en kan je bij glaser niet alleen maar groot inkopen? Ook weet ik niet of ik dan om een koppeltje kan vragen.


Oh ik kan ze niet zien ik zal het even in de gaten houden. Dankje voor de tip.

Wat denken jullie over de zink in de dakgoot kan ik dan alsnog regenwater gebruiken ?
Ik vindt het risico van regenwater gebruiken in je aquarium te onvoorspelbaar en dus te groot.
Als je besluit om toch regenwater te gebruiken dan zou ik eerst het regenwater eerst filteren over actieve kool om eventuele giftige stoffen eruit te filteren.
@Lysia gaf je een goede tip: gebruik osmose water.
 
Als je besluit om toch regenwater te gebruiken dan zou ik eerst het regenwater eerst filteren over actieve kool om eventuele giftige stoffen eruit te filteren.
Dat zal ik sowieso doen.
@Lysia gaf je een goede tip: gebruik osmose water.
Ik vind het zonde om zo een duur apparaat te kopen voor 25 liter water per week terwijl ik het voor de rest niet gebruikt en het grotendeels van de tijd ergens zou staan. Regen water is goedkoop en makkelijk. Ik heb eigenlijk nog nooit ergens gelezen dat regenwater gebruiken mis is gegaan.
 
Tja met een vraag als de jouwe haal je heel het aquaforum politie.nl over je heen qua filtreren, meteoriet inslagen en regenwaterveruiling. Ik gebruik al jaren puur ongefilterd regenwater zonder problemen. Kweek de meest lastige vissen, experts geven zelfs hun wild gevangen vissen aan mij voor nakweek.
Lekker gebruiken dus dat regenwater, in het park in de buurt gaan ook alle vissen dood als het heeft geregend.

M.v.g. John.

 
Laatst bewerkt:
Kerosine en andere verontreiniging in het regenwater hangt erg af van of je toevallig dicht bij een vliegroute zit, en het zal bij de één meer en bij de ander meer zijn, maar toch iets om even bij stil te staan...
Daarvoor hoef je er niet dichtbij te wonen. Wat waar neerslaat is mede afhankelijk van de windrichting en bv het uitwassen van de lucht door regen. Denk hierbij ook aan ammoniak-uitstoot in gebieden met intensieve veeteelt.

Er is hierover al vaker gediscussieerd en als ik me niet vergis heeft iemand wel eens metingen gedaan. Ik weet alleen niet wat dat terug te vinden is. Wie o wie herinnert zich dat topic?

Als er droogte is zie je meubels vaak zwart worden, wat op de meubels neergeslagen is ligt ook op het dak. Gaat het regenen krijg je dit in geconcentreerde vorm in je regenton. Is dat wat je moet willen?

Filteren over kool kan geen kwaad in elk geval.
 
Daarvoor hoef je er niet dichtbij te wonen. Wat waar neerslaat is mede afhankelijk van de windrichting en bv het uitwassen van de lucht door regen. Denk hierbij ook aan ammoniak-uitstoot in gebieden met intensieve veeteelt.
Hier maak ik mij niet zo druk om eerder het zink in het dak.

Lekker gebruiken dus dat regenwater, in het park in de buurt gaan ook alle vissen dood als het heeft geregend.
Klopt we moeten inderdaad niet vergeten dat vissen in het wild ook worden blootgesteld aan vervuiling.

Gebruik jij het puur dus zonder te mengen. Ik heb namelijk de tds van het regenwater gemeten en dit was 26ppm dat is heel goed voor apistogramma soorten.
 
Ik weet niet in hoeverre verhoudingen en hoeveelheden een rol kunnen spelen want in onze bakken verversen we soms de helft en in de natuur is de regen maar een klein deel van de hoeveelheid water in de regel.
Een beetje van stof X in een meer bij een flinke bui zal dus minder effect hebben dan wanneer men de helft in ons aquarium ermee ververst.
Althans, zou zie ik het.
 
Dat zal ik sowieso doen.

Ik vind het zonde om zo een duur apparaat te kopen voor 25 liter water per week terwijl ik het voor de rest niet gebruikt en het grotendeels van de tijd ergens zou staan. Regen water is goedkoop en makkelijk. Ik heb eigenlijk nog nooit ergens gelezen dat regenwater gebruiken mis is gegaan.
Een osmose apparaat is te koop vanaf €39,95. Voor dat geld weet je zeker dat je schoon water hebt.
 
Ik weet niet in hoeverre verhoudingen en hoeveelheden een rol kunnen spelen want in onze bakken verversen we soms de helft en in de natuur is de regen maar een klein deel van de hoeveelheid water in de regel.
Een beetje van stof X in een meer bij een flinke bui zal dus minder effect hebben dan wanneer men de helft in ons aquarium ermee ververst.
Althans, zou zie ik het.
Dat is waar maar ik lees dat veel ervaren apistogramma houders/kwekers ook regenwater gebruiken zonder problemen. De meeste gebruiken overigens osmose.
 
Ja met osmose loop je geen risico in ieder geval.
 
Ja met osmose loop je geen risico in ieder geval.
Heb dat ook zeker niet uitgesloten. Ik ben nog jong en woon bij mijn ouders dus ik kan niet het hele huis gebruiken de hobby blijft zover mogelijk in mijn slaapkamer. Misschien later als ik een tijdje de nieuwe apistogrammas heb en ik weer wat geld heb. Tot die tijd denk ik dat het met regenwater goed moet komen.

Weet iemand of Utaka en VKC bij glaser bestellen? En kan je bij glaser niet alleen groot inkopen?
 
Michael van utaka wil een hoop voor je doen hoor en in goed overleg kan en wil hij alles wel voor je bestellen.zelf importeren of bij de groothandel vandaan.En zeker als het bijzondere visjes zijn is hij er denk ik wel voor te porren.
Utaka staat toch wel betekent juist om de bijzondere vissen namelijk.
Donderdag waren er weer 2 soorten apistos binnen gekomen dacht ik. Ik was er toen en kwamen weer 2 boxen binnen. Weet alleen niet welke het waren.
 
Michael van utaka wil een hoop voor je doen hoor en in goed overleg kan en wil hij alles wel voor je bestellen.
Ja klopt zeker, alleen moet je denk ik wel met een idee komen inplaats van:’ Welke bijzondere apistogramma soort kan je importeren?’

Maar ik zou hem eens kunnen mailen over de A. Uaupesi.
 
Als jij aangeeft wat je bv zoekt en vraagt of hij misschien nog wat anders weet komt hij wel met ideeën.
Ik deed dat met mijn vorige bak ook: ik wil er wat bij maar weet niet wat. Wat is leuk? En dan komen er wel ideeën van hem.
Ik gaat er straks nog ff kijken. Succes.
 
Ik zal eens een mail sturen alhoewel er straks zelf heen gaan misschien beter is.
 
Dat zou ik ook doen als je kan. Dat praat toch wat makkelijker dan via de mail.
 
Dat kan idd ook hahaha. Utaka is voor hem bijna om de hoek begreep ik
Het is 4 min lopen echt ideaal.

Eerder in dit forum werd er gezegd dat A. Sp. mararvilha te krijgen zou zijn bij ruinemans alleen staat hij er bij nog niet op de site.
 
Ga binnenkort met het regenwater aan de slag, maar ik vraag me af hoeveel actieve kool moet ik gebruiken per 25 L gewoon wat de verpakking aangeeft ?

Misschien niet voor dit topic maar weet iemand een kweker die bijzondere Apisto soorten kweekt in de buurt van provincie Utrecht of verstuurd? Ik ga het sowieso bij Utaka proberen en andere sites hebben ook wel soorten die ik zie zitten alleen bestel ik liever niet bij een aquariumzaak waar ik nog nooit ben geweest.
 

Terug
Bovenaan