regenton ingraven


M

MauriceB

Guest
zou dit kunnen, een regenton ingraven bovenste stuk eraf snijden zodat je ene brede mond krijgt?

ik wil wat kleine vijvertjes maken om vissen in buiten te houden in de zomer.
anders word het ook zon kostbare aangelegenheid.
 
MauriceB zei:
zou dit kunnen, een regenton ingraven bovenste stuk eraf snijden zodat je ene brede mond krijgt?

ik wil wat kleine vijvertjes maken om vissen in buiten te houden in de zomer.
anders word het ook zon kostbare aangelegenheid.

Dan denk dat je beter en goedkoper af bent met mortelkuipen die je in de grond graaft :)
 
Maar die zijn geen b.v 200L,en zullen sneller dichtvriezen.
 
Er staat toch dat het is voor in de zomer?
in de winter kan je de kuipen dan leeg maken en afdekken ;)
 
In de zomer zal dat idd prima kunnen.
 
Toch vind ik die vaak te ondiep maar we zullen zien
 
MauriceB zei:
Toch vind ik die vaak te ondiep maar we zullen zien

Als je zorgt dat deze in de schaduw liggen blijft het water lekker koel en zijn ze niet te ondiep, er zijn er genoeg die op deze manier minivijvertjes in hun tuin hebben ;)
 
MauriceB zei:
zou dit kunnen, een regenton ingraven bovenste stuk eraf snijden zodat je ene brede mond krijgt?

ik wil wat kleine vijvertjes maken om vissen in buiten te houden in de zomer.
anders word het ook zon kostbare aangelegenheid.

Persoonlijk zou ik dan toch voor een kleine folie vijver kiezen.

Een regenton (200 liter vat) ingraven is een makkelijke manier om een vijver te maken, maar ik heb daarbij het gevoel dat het oppervlak te klein is voor de diepte en dat er erg weinig licht in de bak zelf komt, waardoor je planten in het water het niet goed zullen doen.
Daarbij lijkt het mij erg lastig om dit leuk in te richten en tegelijk plaats over te houden voor vissen.

Diepte wordt op minimaal 80 cm geadviseerd omdat 60 als maximale vorst diepte gezien wordt, zo blijft er in theorie nog 20 cm over.

Ik zou in jouw geval een vijver maken met toch meer oppervlakte dan een regenton. 1/3 van de oppervlakte een meter diep en 2/3 zo'n 30 cm diep. In het ondiepe gedeelte kun je eenvoudig moerasplanten zetten in mandjes, makkelijk te onderhouden en schoon te houden. In het diepe gedeelte hebben de vissen dan zwemruimte en kunnen ze overwinteren en je kan er wat lelies en zuurstofplanten zetten.

Kijk dan voor een pomp die eens in het uur de vijver rondpompt. Wat de capaciteit betreft ligt het erg aan de opvoerhoogte.
Opvoerhoogte geeft de druk aan die de pomp levert. Omhoogpompen geeft weerstand net als de leiding aan de perszijde van de pomp.
Goedkopere pompen hebben nauwelijks opvoerhoogte. En zo verlies je dus veel capaciteit.
 
Het is toch alleen voor in de warmere maanden? Dan heb je niets met vorst te maken.
 
Math zei:
Diepte wordt op minimaal 80 cm geadviseerd omdat 60 als maximale vorst diepte gezien wordt, zo blijft er in theorie nog 20 cm over.

Idd dat is de theorie , jij gaat uit van de vorst in de grond .
Nu werkt dat met water wel iets anders .
Als er ijs opligt zit er altijd een laagje lucht tussen ijs en water , en wordt die 60cm nooit bereikt (hier in NL/BE toch niet)
Hoe dikker het ijs hoe beter het isoleert .
Ik heb het nog niet meegemaakt dat er meer dan 20cm ijs op de vijver ligt .
 
het is idd alleen voor de zomermaanden, ik heb al een vijvertje met folie voor mijn chinese danio's, roodoogzalpjes gaan hier bij in en corydora paleatus wellicht.

maar ik wil een kuip voor mijn phalloceros caudimaculatus en rondstaartparadijsvissen, ik ga denk ik tocgh voor een gewone speciekuip en probeer doormiddel van beplanting wel voor schaduw te zorgen, ze komen in de voortuin in de volle zon en daarom zat ik met het diepteverhaal en tevens knalt dan de alg de bak uit.

probeer wel met waterplanten schaduw te maken, beetje vrog om nu te beginnen maar dit is wle de tijd van de idee�n.
heb nog een halve houten ton en een ondiep vijvertje van 30 cm diep in de voortuin maar daar heb ik nooit vis die vind ik nooit weer terug ligt vol dikke keien, wellicht ga ik die wel voor de kweek van planten inzetten.
 
heb een mooie oplossing gevonden , boomcontainers zonder gaten in de bodem uiteraard :)
zijn wat dieper dus kunnen ook beter ingegraven in de zon zonder dat ze supersnel opwarmen.
 
Mooi zo, kan je van de zomer gaan genieten,
foto's worden natuurlijk altijd gewaardeerd. ;)
 
Maurice wat doe je eigenlijk met de bodem van je vijvertje voor je danio's?
Gewoon grind of zo?
 
Bij de danio,s zit niks op de bodem behalve bij ondiepe gedeelte daar ligt filterzand staat mooier, maar verder geen functie.

en haha gelukkig is het nog steeds geen mooi weer want heb de plannen wedrom veranderd, het word niet meer voor het huis word me te warm daar.
het word achterthuis en het word een voorgevormde bak vaak voor een habbekrats op marktplaats te vinden zo heb ik wel meer bodemoppervlak en kan de phalloceros erin samen met de paleatus.
daar is en zon en schaduw.

dat word het.......... voor nu dan.
 

Terug
Bovenaan