regenboog met popeye, graag hulp.


G

Goldie83

Guest
Tot mijn grote schrik ontdek ik net dat ��n van mijn regenbogen een uitpuilend oog heeft. Verder gedraagd de vis zich normaal, af en toe macho gedrag aan het vertonen tegen de andere mannen, eet goed. Verder niks aan de vis te zien. Het oog zelf is helder maar steekt echt naar buiten van boven af een witte rand.
Komt dit door een gevecht, moet zeggen dat ik iets later ben met verversen, ongeveer 1.5 week terug maar lijkt me nog niet echt kwalijk?? Heb gelijk No2 gemeten en die was 0. Daarna snel water ververst ongeveer 60 liter. Had even niet bedacht om alle waardes te meten.....

814951_0_82_pop.jpg


638782_0_82_pop1.jpg


196522_0_82_pop4.jpg


386417_0_82_pop5.jpg


Wat nu? Heb geen aparte bak.....

Foto's gemaakt tijdens verversen dus veel zweefvuil....sorry.
 
Zou parasitair kunnen zijn,van binnenuit.
Dat het naar buiten gedrukt wordt?
Visziektes en symptomen - Cichlidenkwekers


Popeye, exophthalmus of in het Nederlands puilogen is bij vissen makkelijk te
herkennen door een of beide uitpuilende ogen. Deze aandoening is eigenlijk ...
www.cichlidenkwekers.nl/categorie/aquaria/ziektes/ -

;)knpprt.
 
whahaha hou op Bertus!

Ja dat stuk had ik inderdaad gelezen, maar kun je zout toevoegen zo in de grote bak?? Of moet de vis apart? Heb echter niks om apart in te doen.....
Lees op de �ne site zout toevoegen en op de andere site producten als bijv. esha.....

Maar kan dit zonder de vis apart te zetten? Grote plastic bak kan ik natuurlijk wel aanschaffen, maar dan moet er ook een pompje en verwarming bij komen, wordt weer een dure zaak en ben op het moment zo blut als het maar kan......
 
lees net het stuk over een zoutbadje geven in een emmer.... zal ik dat doen? VInd het een beetje griezelig....
 
Grote pan.of zo,teiltje?

Is voor tijdelijk ,he.
En pompje en verwarming?
is het zo koud bij je in huis?
 
nee zoutbadje is dus maar even een paar minuten..... dus dat is ook niet nodig.

Ok ga het zo maar doen, hoop niet dat er rare dingen gaan gebeuren haha.....
 
heb net 60 liter ververst, nog meer doen?? Het is maar ��n oog dus kan ook door vechten oid zijn gekomen?
De vis zit nu in een zoutbadje....
 
10 minuten zoutbad zit erop, de vis is nu erg gestresst, en is wat bleek van kleur, heb het idee dat ik meer kwaad dan goed doe. Had toevallig nog wat easylife staan dus dat in de bak gedaan...... vitamines heb ik niet.

Moet dit ook herhaald worden??

Ik kijk het eerst zo maar even aan, meer tips/adviezen zijn welkom.
 
Een uitstulpend oog zeker zoals op de foto met een witte rand er omheen kan ook duiden op een bacteri�le infectie (van binnenuit zoals Bertus ook al aangeeft), zo'n oog dat is een van de symptomen ervan.
Ik zou geen vervolg zoutbadjes meer adviseren, geeft veel stress en als het gaat om een bacteri�le infectie van binnenuit helpt dit geheel niet. Als het door een beschadiging komt van bijvoorbeeld vechten dan moet het vanzelf over kunnen gaan. Wel tijdelijk even goed blijven verversen, bodem afhevelen en zo min mogelijk zweefvuil maken.

Indien je meer symptomen krijgt van een flinkere inwendige bacteri�le infectie zoals opgeblazen vis, uitstaande schubben, troebel oog, uitstulping aan de anus, evenwichtsstoornissen dan zou ik wel z.s.m. gaan behandelen met gerichte medicatie.
 
Ok bedankt Patries, ik zal eerst goed blijven verversen en wacht even af. Hopelijk gaat het over. De vis ziet er nog steeds buiten het ene oog goed uit gelukkig!
 
In het geval van 1 oog is de kans gelukkig aanwezig dat dit vanzelf weer wegtrekt maar als binnenkort het andere oog ook bol gaat staan is het zo goed als zeker een infectie.

Had dit helaas ook bij m'n vissen,begon eerst met 1 vis maar na een zout,bactopur,en omnipur kuur kreeg toch ook de andere vis het helaas.
 
Tegen de tijd dat je al die symptomen ziet , kun je net zo goed je vis meteen uit z'n lijden verlossen. Daan ben je sowieso te laat. Dus nu een antibacterieel middel toevoegen.....of anders je verlies nemen. Soms gebeurd dit gewoon.
 
de ��n zegt wachten de ander zegt een middel toevoegen??? Wat te doen? Ik heb wel bactopur staan, moet ik dit gaan toevoegen? Ik weet het even niet meer, het is nog steeds maar ��n oog, andere kant niks te zien. Oog is ook gewoon helder.
 
is het schadelijk voor de andere vissen als ik bactopur toe voeg?? wel of niet? Of toch afwachten?
 
Vindt dat moeilijk om te zeggen daar je geen quarantainebak hebt anders zou ik zeggen meteen apart plaatsen en behandelen.
 
Afwasteiltje kopen,vierkant.
Daar in zetten,en met een doek afdekken,voor tijdelijk.
 
ik heb het over een eventuele behandeling met bactopur, neem aan dat dat niet in een afwasteil kan.....

Het is nog steeds alleen 1 vis en 1 oog, verder ziet de vis er goed uit. Heb behalve het �ne zoutbad nog geen behandeling gestart. Krijg geen overtuigend advies helaas.

Ik hoor dus graag van mensen die ervaring hebben met een popeye, of ik nou wel (de hele bak dus) moet behandelen met bactopur of gewoon moet afwachten en kijken of het beter gaat worden (het kan ook door stoten of vechten gebeurt zijn en niet door een parasiet of bacterie??).
 
Omdat er best veel mogelijke oorzaken zijn is het moeilijk een gericht advies te geven, ik heb het zelf ook gehad bij een rouwtetra, de hele bak behandeld met omnipur, maar geen zichtbaar resultaat gehad, wel is het na een paar maanden weggetrokken.
Ik kan niet zeggen of de medicatie daaraan mee heeft geholpen, omdat zo'n oog nu eenmaal niet direct weer terug plopt als de oorzaak weg is...
 
Goldie83 zei:
ik heb het over een eventuele behandeling met bactopur, neem aan dat dat niet in een afwasteil kan.....

Het is nog steeds alleen 1 vis en 1 oog, verder ziet de vis er goed uit. Heb behalve het �ne zoutbad nog geen behandeling gestart. Krijg geen overtuigend advies helaas.

Ik hoor dus graag van mensen die ervaring hebben met een popeye, of ik nou wel (de hele bak dus) moet behandelen met bactopur of gewoon moet afwachten en kijken of het beter gaat worden (het kan ook door stoten of vechten gebeurt zijn en niet door een parasiet of bacterie??).

Waarom niet?
Als hij maar WEL brandschoon is.
Is maar voor een kuur.
Hij hoeft er niet in te blijven,toch?

Jij hebt niets anders,zeg jij.
Nou,roeien dan ,met die riemen. ;)

Bactopur in teiltje nog even erin laten,voor later.
 
Ik dacht inderdaad dat je met bactopur ook een kortbad kan geven met een hogere dosis, moet je eens in de gebruiksaanwijzing kijken, staat er wel in...
Ps. wel aquariumwater gebruiken in de bak he!
 
oh nou zal eens lezen wist niet dat dat ook zo zou werken...... dan is een kort badje misschien een optie zal eens de gebruiksaanwijzing verder bestuderen.

hmmm staat dus niks over een kortbad in de gebruiksaanwijzing, als ik nou in een blastic bak de normale dosering toevoeg hoe lang moet de vis daar dan in?? Zal ook eens op google zoeken.
 
ok heb de vis in een plastic bak met 20 liter aqua water en vond nog een oud klein filtertje (wat witte filterwatten erin gestopt) dus die zit erin voornamelijk om via het wateroppervlak wat zuurstof te produceren. Heb 22 druppels baktopur toegevoegd als op de gebruiksaanwijzing. Ik wil niet de hele bak behandelen, aangezien alle bacteri�n dan weg zijn en ik straks in het huis van mijn ouders zit ivm vakantie (mijn nichtje woont dan in mijn huis... maar wil ik daarmee niet opzadelen).
Er zit geen verwarming in de bak....
Hoe lang zal ik de vis hier nu in laten?? En als ik de vis terug zet in de grote bak zijn de gevolgen minimaal hoop ik??

Zooo sprong de vis net dus uit de bak, met mega hartkloppingen de vis er met moeite weer in, nu maar handdoek erover..... wat een schrik, en wat een gedoe!
 
ok heb de vis ongeveer 45 minuten in de bak gehad en werd toen erg onrustig veel springen. Heb de vis maar snel weer in de grote bak gedaan, waar ook gelijk zijn kleur weer terug kwam gelukkig. Ik weet niet of ik het de vis overmorgen nog een keer aandoe, indien ik geen verslechtering zie ben ik meer geneigd om gewoon af te wachten. bezorg de vis alleen maar een hoop stress, en al dat springen tegen de bak aan, doet ook eerder kwaad dan goed.
 
Nou er zit in ieder geval nog een flinke levenslust in dan, zou m nu inderdaad maar lekker rust geven en even aankijken...
 
ja zeker, hij gedraagt zich verder ook compleet normaal, vliegt op het voer af etc etc. Het oog is verder nog steeds helder, ik ga hem niet meer pesten voorlopig en laat het voorlopig maar hierbij. Hopen dat het de komende tijd beter word, maar heb gelezen dat dat weken tot maanden kan duren. De vis lijkt er geen last van te hebben, maar goed kan zijn gedachten natuurlijk niet lezen!
 

Terug
Bovenaan