Re-Start DenDaff 110x70x55


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Na meer dan 6m (en enkele armoperaties later) op zeer low-maintenance hebben gestaan met men bak heb ik besloten om opnieuw te beginnen.
Dwz: leegmaken inclusief bodem en terug opbouwen.
Reden: Bak staat er wat onderkomen bij, huidige bodem (JBL sansibar white) is zeer gevoelig aan bodemrot wanneer er iets van planten rechtstreeks in gezet w.

Dit is de bak zoals ie er nu bij staat:
IMG-2360.jpg


Doel is om volledig leeg te halen (met uitzondering van de wand).
Nieuwe bodem: https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/bodemgrond/kristalkwartsgrind -Deze (wit) wijkt volgens mij niet te fel af van de wand. Bruin gaat m.i. te donker zijn.

hout: Te beslissen nog - suggesties welkom. Misschien eens testen of ik iets van spiderwood kan ophangen.

Planten: Moet niet volledig biotoop correct zijn - voorkeur wel naar relatief weinig onderhoud planten (ken jezelf: ik sta niet elke week een half uur te knippen/toppen/stekken). £
Zou minstens de grote annubias overhouden en aanvullen met vallisneria soort, amazone zwaardplant, ...

Stenen: ben ik nog niet uit, behouden of vervangen, dacht aan mogelijks eens wat te doen met maaskei.

Huidige visbestand ga ik behouden en aanvullen.
- 20x Hemigrammus Bleheri L
- 1x Farlowella acus
- 10x Corydora Sterbai
- 2x P. scalare redback manacapuru (gestart 2j geleden met 6, maar jammer genoeg wat uitval gehad laatste jaar)

Zo, dit gezegd zijnde: Leuke foto's, suggesties, .. zijn welkom - hoop tegen einde van het jaar nieuwe bak klaar te hebben, dus nog wat tijd om te kijken wat ik nu echt wil :)
Gaandeweg post ik wat nieuwe foto's.

Gr,
Daff
 
Laatst bewerkt:
Zou eens kijken naar bruin zand van Hornbach, gaat mooi kleuren bij jouw achterwand en is echt niet donker en past goed bij lava stenen.

Groetjes John.
 
ziet er fris uit, succes met deze ronde :D
 
Zou eens kijken naar bruin zand van Hornbach, gaat mooi kleuren bij jouw achterwand en is echt niet donker en past goed bij lava stenen.

Groetjes John.
zand ziet er idd goed uit, alleen is dat de reden waarom ik de bodem ga verwijderen - beetje meer zekerheid inbouwen tegen rot, bodem moet ook vrij dik mits wand de bodem niet raakt (70cm hoog)
 
iemand trouwens ervaring met spiderwood ophangen (met kabelbinders aan dwarsglazen bovenkant bv)? Zoals onderstaande:

 
haha ja , dat kan kloppen... :stom::DD
 
iemand trouwens ervaring met spiderwood ophangen (met kabelbinders aan dwarsglazen bovenkant bv)? Zoals onderstaande:


Wel schitterende inrichting?

Mvg ronald
 
zand ziet er idd goed uit, alleen is dat de reden waarom ik de bodem ga verwijderen - beetje meer zekerheid inbouwen tegen rot, bodem moet ook vrij dik mits wand de bodem niet raakt (70cm hoog)
Nog nooit geen last van gehad met dit product.

M.v.g. John.
 
Net even gaan winkelen...
Stukje hout, toch maar niet gaan ophangen
IMG-2406.jpg


Grind heb ik voor de dennerle natuurwit gekozen:

IMG-2407.jpg


Volgende dagen voorbereiden en volgende week vrijdag bak leeghalen en weer vullen
 
Planten besteld vandaag, beetje meer dan voorzien :D kan ik zien wat aanslaat. Helemaal niet biotoop correct gebleven, zien wel wat het geeft

Met bovenstaand stuk hout & lavastenen uit huidige bak:
-Linksopzij en linksachter: valisneria spiralis
-voor/onder hout grote anubias uit huidige bak
-midden achter: Nomaphila stricta & vaantjesplant met ervoor ludwiga super red
- rechtsachter: Echinodorus
- rechtsmidden/voor : loberia cardinalis

Donderdag alles klaarzetten
Vrijdag grote dag, bak leeghalen en hopelijk tegen de avond alles klaar

 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk een nieuw bakje opstarten, veel succes !:giggle:
 
Al het nodige klaargezet tegen morgen. Denk ik toch :unsure::DD

Wat is jullie mening over het water opvangen en terug herbruiken?
Heb enkele curverboxen klaarstaan, kan hierin de helft van het aquariumwater bijhouden. Nuttig? Indien ja: moet dit ook in beweging blijven/luchtpomp?
Heb nu enkel backup aquarium met filter voor tijdelijke opvang vissen en luchtpomp voor box met de siporax in.

Gracias amigos!
 
Bedankt nicolientje, ik ga de filters niet draaiende houden, wel inhoud in bak met luchtpompje, dat moet denk ik ook wel volstaan hiervoor?
Anders moet ik alles afkoppelen, en zal al uitdaging genoeg zijn om alles rond te krijgen :D
 
Water hergebruiken heeft weinig meerwaarde maar je filter laten draaien wel waardoor je de bacteriecultuur in het filter niet verliest.
 
Bedankt nicolientje, ik ga de filters niet draaiende houden, wel inhoud in bak met luchtpompje, dat moet denk ik ook wel volstaan hiervoor?
Anders moet ik alles afkoppelen, en zal al uitdaging genoeg zijn om alles rond te krijgen :D
Nee luchtpompje met filterinhoud werkt je moet het filter zelf draaiende houden zodat er water continu langs blijft stromen, dan alleen blijft de bacteriecolonie in leven
 
Dagje druk werken, maar het is gelukt - oef
Alle vissen hebben het overleefd, massa planten over.
Dit is het resultaat - nu hopen dat de planten het goed doen en filter zen werk blijft doen.
Water nog wat troebel van het grind, moet er normaal wel uit met de filter.
Wat denken jullie?
ps: wie spot de panty :p

IMG-2474.jpg


IMG-2476.jpg

IMG-2478.jpg


IMG-2481.jpg


Zand heeft nieuwe bestemming gekregen :D

IMG-2479.jpg
 
Hoeveel licht adviseren jullie trouwens?
Zat voordien met vnl anubias op 8u gedimd zonder co2/plantenvoeding, wat prima ging.
Dacht nu ook verder te draaien op 8u, maar minder dimming. +co2.

benieuwd trouwens hoe de vallisneria gaat reageren op de vloebare co2, volgens de LFS moet het wel lukken met de dennerle bio
 
Laatst bewerkt:
Restje anubias in vaas ondergebracht, totaal geen idee wat dit gaat worden... Anders was het groenafval, ook zonde
anubiasVaas.jpg
 
Korte update, bak lijkt de werken overleefd te hebben.
Filters lijken hun werk ,na semi-stilstand, nog te doen.
Afgelopen week waterwaardes stabiel gebleven. Weinig tot geen alg/kaamlaag.
In de planten zit tot hier toe maar weinig beweging, komt hopelijk nog.
De corydoras die ik 2 jaar niet gezien heb zwemmen nu vrolijk rond in hele bak. Zelfs al paar dagen eitjes tegen de ruit :)
Gisteren 4 extra maantjes geïntroduceerd. Zijn terug mooi op kleur, de 2 volwassen manen laten zich wel nog gelden.
IMG-2538.jpg

Hopelijk binnenkort foto met opgeschoten planten :)

To be continued...
 
Vandaag onderhoudje gehad en de kous met grind van het hout kunnen halen.
Verder weinig verandering, planten beetje gegroeid. Ben nog niet helemaal weg van de linkerkant. Afwachten wat het geeft als de vallisneria dikker staat.

IMG-2641.jpg
 
Ziet er leuk uit en nu de plantjes goed laten groeien denk ik.
 
Omdat het al tijdje geleden is...

De kuisploeg onder de aandacht..
IMG_3367.jpg
IMG_3354.jpg
IMG_3349.jpg
IMG_3272.jpg


De vrouwtjes versieren
IMG_3176.jpg


Jonge manen doen het ook goed. Vreten als gek en beginnen al te puberen tegen de volwassen manen :)
 

Bijlagen

  • IMG_3180.jpg
    IMG_3180.jpg
    205.7 KB · Weergaven: 58
Welke vis is het op de tweede foto?
De zwarte met gele stippen.

Mvg ronald
 
@Ronaldp Chinese vlinderalgeneter (Beaufortia levertii), houden graag van wat plekjes in je bak met stroming & best niet te hoog in temp. gaan.
Leuke visjes :) Op de 1e foto zie je em van de andere kant (naast de naaldmeerval :) )

 
Lang geleden dat ik nog iets gepost heb.. bij deze een update van men bak.
Wat klooien met co2 en plantenvoeding later staat hij er toch al wat voller (verre van perfect) bij :) Maar best wel een verschil tov 1e foto merk ik nu.
Vallisneria zou ik graag wat hoger hebben,... work in progress, maar de vissen lijken het goed te hebben.
Tips/suggesties welkom!
IMG-6714.JPG
 
Weer even geleden. Snoeibeurt gehad.
Echinodorus goed gegroeid zie ik nu :) Anubias ingekort en vallisneria uitgedund…

7702BEA6-143A-4A60-878D-F5C6C4098D80.jpeg


Vissen ook nog tevreden en drijvers doen het ook plots goed :)
A7647B05-55D1-4EBA-A837-699F5A9D8324.jpeg
38105138-6151-4C3F-BA75-DC6F5E6239BA.jpeg

DDDF521D-B1A9-415F-A979-D7FCD3E67E81.jpeg


9D64B4BD-0A3B-4E7C-B88C-0A0CDC8C2BF9.jpeg
 

Bijlagen

  • 436948FD-F1D4-4526-85A2-0222E97001B9.jpeg
    436948FD-F1D4-4526-85A2-0222E97001B9.jpeg
    150.8 KB · Weergaven: 25

Terug
Bovenaan