Rasbora Espei lijkt soms weg te vallen


jagermeister

Active member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
41
Leeftijd
45
Ik zie vandaag nu voor de vierde keer dat 1 van mijn Rasbora's Espei regelmatig lijkt weg te vallen. Hij zwemt eerst normaal en ineens dan draait ie op zijn rug en is dan voor een paar seconden levenloos en dan ineens gaat ie weer zwemmen alsof er niets aan de hand is.
Nu ik zo naar het aquarium zit te kijken lijkt het alsof dit "gedrag" nu toeneemt. In 5 minuten tijd heb ik het nu 3 keer waargenomen.

Wat is hier aan de hand? Is deze ziek?

Overigens zwemmen er in totaal 12 in. Geen andere vissen. Slechts wat garnalen. Ik denk dat het telkens dezelfde vis is waarbij dit gebeurt.
 
Het is gelukt om het te filmen. De groep is ook ineens ander gedrag gaan vertonen. 9 hangen nu al een tijdje in de rechter hoek en 2 uiterst links. Eentje zwemt wat van links naar rechts. 🤔
 
Die heeft een shock. Ik geef m 50% kans.
Heb je net koude waterwissel gedaan en heeft ie paniek gehad of is ie nieuw?
Kan je m afzonderen. Dan gaat ie ws wel dood maar dan hebben de anderen betere kans als het iets besmettelijks is.
 
Ze hebben niet echt ergens bescherming van boven. Dat groephangen is niet helemaal relaxt. Misschien nog iets drijvends of een lelie?
 
Die heeft een shock. Ik geef m 50% kans.
Heb je net koude waterwissel gedaan en heeft ie paniek gehad of is ie nieuw?
Kan je m afzonderen. Dan gaat ie ws wel dood maar dan hebben de anderen betere kans als het iets besmettelijks is.
Ze zijn allemaal nieuw. Sinds vorige week zaterdag zitten ze in mijn bak.
Eerste waterwissel die ze meegemaakt hebben was donderdagavond rond 21 uur. Moet zeggen dat ik die dag wel flink bezig ben geweest. Eind middag wat snoeien en met bodem zuigen bezig geweest. Meerdere keren met netje door bak om snoeiafval te vangen. Wat gekloot met inflow en outflow omdat die schoon gemaakt moesten worden. Al met al flink stressvol voor de visjes, gok ik. Maar ja.. het is nu zaterdagavond laat...

Mbt dat groephangen...

Dat is echt nieuw. De hele week en tot vanavond gingen ze door heel de bak heen. Vaak samen maar ook heel vaak verspreid.
Dit gedrag viel ineens op en is ook echt nieuw sinds vanavond.

Edit:

Afzonderen van die ene wordt lastig heb geen andere bak waar ie in kan.
 
Ja dan is dit ws een zwakke broeder.
Als.je waterwaarden verder goed zijn, co² niet te hoog, zou ik vooral verder werken aan een schuilplek voor de vissen voor als het licht aan staat. In ieder geval een schaduwplek.. Om te voorkomen dat de anderen ook te veel stress gaan oplopen.
Hopelijk is dit dan de enige.
Nieuwe vissen geven soms uitval in het begin.
 
Hoeveel heb je gereinigd? Niet gewoon slechte waarden of een piek in afval? Hoe lang draait ne bak al
Ik heb donderdag een 40-50% waterwissel gedaan. Waterwaarden zou ik nu niet weten. Ik zal morgenochtend weer eens gaan testen als ze het gedrag dan nog steeds vertonen.
Ja dan is dit ws een zwakke broeder.
Als.je waterwaarden verder goed zijn, co² niet te hoog, zou ik vooral verder werken aan een schuilplek voor de vissen voor als het licht aan staat. In ieder geval een schaduwplek.. Om te voorkomen dat de anderen ook te veel stress gaan oplopen.
Hopelijk is dit dan de enige.
Nieuwe vissen geven soms uitval in het begin.
Waterwaarden weet ik nu niet. Co2 niets aan veranderd vanaf dat ze er in zitten.
Schuilplekje is wel een goed idee maar lely's gaan lastig worden ivm inflow met skimmer.

Zwakke broeder klinkt ook wel logisch, maar vooralsnog doet ie het nog. Misschien dat ie morgen dood is maar dat zien we dan wel weer. Ik ga er nu ff niets meer aan doen. Licht is ook uitgegaan om half 11.
 
Toen ik vanmorgen beneden kwam telde ik er nog maar 11.
De 12de al snel gevonden. Deze was dood en zat tegen de inflow aangezogen.

De rest lijkt zich nu weer normaler te gedragen. Even aankijken vandaag.

Edit: Nu een kwartier bekeken. Gedrag is weer zoals het was. Ze gaan door heel de bak en zijn niet continu meer in een groep. Ook spelen ze weer in de hoek waar de stroming op zijn sterkst is. Daar lijken ze echt plezier in te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Toch voor de zekerheid maar even mijn waterwaarden gemeten (Colombo druppeltest). Deze zijn als volgt:

PH = 7.5
KH = 4
GH = 7
NH3 = 0,0
NO2 = 0,0
NO3 = 10 mg/l
PO4 = 0,0 - 0,5 mg/l

Volgens mij niets schokkends toch?

Wat ik nu wel zie is dat in ieder geval 1 van de Espei's andere Espei's aanvalt / opjaagt / wegjaagt. Wat ie nou precies doet .... is me nog niet geheel duidelijk.

Nu ik dit typ zie ik er eentje laat bij de grond in het dicht begroeide deel een plantje ondersteboven onder een blaadje gaan hangen en daar komen anderen zich dan vervolgens weer mee bemoeien. Steeds zie ik nu een groepje bij die plantjes en eentje is druk met wegjagen.

Eitjes afzetten ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je redelijk veel stroming heb, wat voor filter gebruik je?
Het leek haast of de vissen de stroming ontweken.
Als een dode vis aan je inflow is gezogen heb je best veel stroming wellicht te veel voor deze visjes?
 

Terug
Bovenaan