Rare bubbels


dyam04

Member
Lid geworden
31 oktober 2022
Berichten
9
Leeftijd
19
Hoi! sinds kort zitten er allerlei bubbels in mijn aquarium. Ze bewegen als een en zijn niet uit elkaar te krijgen, zie foto. Het lijken een soort slakken van bubbels, maar dat lijkt me niet dat het is. Heeft iemand dit al eens eerder gezien?
IMG_6187.jpg
 
Gefeliciteerd je posthoornslak heeft net een bevalling gehad! 😂
 
Gefeliciteerd je posthoornslak heeft net een bevalling gehad! 😂
Hahaha, maar kan dat kwaad of moet ik die weg gaan halen, want er liggen drs echt een stuk of 25 van die eitjes in
 
Hahaha, maar kan dat kwaad of moet ik die weg gaan halen, want er liggen drs echt een stuk of 25 van die eitjes in
Dan ga je een slakkenplaag krijgen, vaak gebeurd dat doordat mensen teveel voeren dan vermeerderen slakken zich massaal
 
Ik zou ze zoveel mogelijk weghalen.
 
Hahaha, maar kan dat kwaad of moet ik die weg gaan halen, want er liggen drs echt een stuk of 25 van die eitjes in
Kort gezegd nee dat kan geen kwaad, slakken zijn nuttig en kunnen een groot aandeel betekenen in het balanseren van je bak. Ik zelf stofzuig nooit jn bodem, mn corydoras woelen het om, net zoals de torenslakken. En de poshoornslakken ruimen vervolgens alle restjes op die de vissen niet opeten. Maar ook dode plantenresten.

Iemand die zn bodem regelmatig schoon houd zou minder waarde hechten aan posthoornslakken maar daarnaast ook minder last hebben voor posthoornslakken.
Een trigger voor de posthoornslak kan zijn veel voedsel. Als het aanbod groot is zullen ze veel eitjes leggen. Dan kan je last krijgen van een plaag! Maar dit hoeft niet, een plaag is tenslotte iets wat we zelf zo zien. Ze zijn er niet voor niets. Als je te veel voert dan zijn ze er om dat voer ook weer te verwerken zodat het de nitrificatie cyclus kan doorstaan (waardoor je dus oplopende nitraat waardes gaat zien die je of kwijt moet raken door planten of waterwissels of anearobische bacteriën)

Om te voorkomen dat het er steeds meer en meer worden kan je overwegen een aantal anatome helena slakken te nemen. Deze eten de posthoornslakken op als hapje en houden daarmee de populatie in bedwang. Ook kan je als het er te ve worden, een plakje komkommer (geblancheerd) in de bak doen en na een half uur zitten daar ook vanzelf slakken op, die kan je er zo uit tillen en het proces herhalen.

Ze kunnen zich voortplanten als konijnen, hoe meer het er zijn hoe meer eitjes, hoe meer eitjes hoe meer het er worden. Zo kan het aantal snel op lopen als je er niet snel bij bent.
Als gevolg gaat er een voedseltekort zijn. Dat vind de slak niet leuk en dan kan hij aan sommige planten gaan eten. Dat vinden wij niet leuk en gaan we de slak als plaag zien. Maar uiteindelijk is dat onze eigen schuld. We hebben dan niet optijd ingegrepen. Optijd slakken weg gehaald, of rovers zoalsceen slaketende slak gebruikt. Of minder voedsel gegeven zodat de neiging om eitjes te leggen kleiner word.

Het is dus helemaal aan jou of jij het erg vind om slakken te hebben of niet. Voorkomen is bijna niet mogelijk en ze liften met het eerste de beste plantje mee. Om te voorkomen dat ze te veel worden kan je zo nu en dan de eitjes kapot maken. Voor elk eitje die je ziet zitten er 10 verstopt dus uitmoorden zal je ze echt niet in iedergeval en genoeg ga je krijgen van ze als je waterwaardes en omstandigheden oke zijn dus geen rede om ze eitjes niet weg te halen. Tenzei je ze echt wilt kweken voor eeen kogelvis bijvoorbeeld!

Volledige antwoord had k me niet kunnen bedenken 😂 fijne jaarwisseling!🎉
 

Terug
Bovenaan