Ranchu hangt scheef en eet niet meer


G

GAvB1999

Guest
Goedemiddag,

sinds een paar dagen eet mijn Ranchu niet meer. Ze hangt af en toe wat scheef maar dit is al sinds ik haar heb en hier maakt me dan ook niet zo’n zorgen om.

verder denk ik dat ze zich wel op haar plek voelt aangezien ze vorige maand nog een enorme lading eitjes heeft uitgepoept.

de vis zit met nog 13 andere sluierstaarten en 3 ancistrussen in een bak van +/- 200 liter.

kan iemand mij helpen?

Pa. Ik wil geen reacties horen over de bak of over de hoeveelheid vissen. Ze zitten al ruim een jaar zo en ik heb nog nooit problemen, ziektes of iets dergelijks gehad. De vissen hebben genoeg zwemruimte, worden om de 2 weken verschoond, er staat een filter op waar je u tegen zegt en ik test elke ochtend het water.

dus doe mij een lol en begin niet bijdehand te doen over mn bak. Ik heb alleen een vraag over 1 specifieke vis

alvast bedankt.
 
Graag voor de kenners even een paar foto's of een filmpje van de vis en de bak, dat is makkelijker beoordelen.
 
Goedemiddag,

sinds een paar dagen eet mijn Ranchu niet meer. Ze hangt af en toe wat scheef maar dit is al sinds ik haar heb en hier maakt me dan ook niet zo’n zorgen om.

verder denk ik dat ze zich wel op haar plek voelt aangezien ze vorige maand nog een enorme lading eitjes heeft uitgepoept.

de vis zit met nog 13 andere sluierstaarten en 3 ancistrussen in een bak van +/- 200 liter.

kan iemand mij helpen?

Pa. Ik wil geen reacties horen over de bak of over de hoeveelheid vissen. Ze zitten al ruim een jaar zo en ik heb nog nooit problemen, ziektes of iets dergelijks gehad. De vissen hebben genoeg zwemruimte, worden om de 2 weken verschoond, er staat een filter op waar je u tegen zegt en ik test elke ochtend het water.

dus doe mij een lol en begin niet bijdehand te doen over mn bak. Ik heb alleen een vraag over 1 specifieke vis

alvast bedankt.

Je kunt wel eisen dat mensen geen opmerkingen over je huisvesting maken, maar grote kans dat daar wel deels de oorzaak in te vinden is, dat dat een jaar lang goed gegaan is zegt nu niet zo heel veel. 13 sluierstaarten met 1 extern filter in 200 liter water met 1 waterwissel per 2 weken houdt niet echt over.
 
Ik ga nog verder dan @roberto1983 ,
De leefomstandigheden zijn mijns inziens de enige reden waarom het nu mis gaat.

En dat dit slechts 1jaar goed gegaan heeft wil helemaal niets zeggen, de afzet al evenmin.
Dit is, zoals we zeggen, het begin van het einde.
Als je geen drastische verandering doorvoert aan je visbestand of aan je infrastructuur zal het van kwaad naar erger gaan.
 
Goedemiddag,

sinds een paar dagen eet mijn Ranchu niet meer. Ze hangt af en toe wat scheef maar dit is al sinds ik haar heb en hier maakt me dan ook niet zo’n zorgen om.

verder denk ik dat ze zich wel op haar plek voelt aangezien ze vorige maand nog een enorme lading eitjes heeft uitgepoept.

de vis zit met nog 13 andere sluierstaarten en 3 ancistrussen in een bak van +/- 200 liter.

kan iemand mij helpen?

Pa. Ik wil geen reacties horen over de bak of over de hoeveelheid vissen. Ze zitten al ruim een jaar zo en ik heb nog nooit problemen, ziektes of iets dergelijks gehad. De vissen hebben genoeg zwemruimte, worden om de 2 weken verschoond, er staat een filter op waar je u tegen zegt en ik test elke ochtend het water.

dus doe mij een lol en begin niet bijdehand te doen over mn bak. Ik heb alleen een vraag over 1 specifieke vis

alvast bedankt.
Goudvissen gaan tot voortplanting over als ze ongeveer een jaar oud zijn. Ik heb zelf gemerkt dat een vrouwtje kuit schiet als er een actief mannetje in de buurt is. Dat neemt ze waar door middel van de door het mannetje uitgescheiden feromonen. Met 14 Sluierstaarten is het dus niet verwonderlijk dat er een actieve man bij zit.

Het homvocht (zaad) wat vervolgens door de man afgescheiden wordt is erg belastend voor het water. Vandaar dat het verstandig is om extra waterwissels toe te passen als er eieren gelegd worden.

Dat je vis niet meer eet is inderdaad zorgwekkend. Sluierstaarten die niet lekker in hun vel zitten stoppen vaak met eten. Het kan zijn dat ze legnood heeft, het kan ook zijn dat er toch een probleem is met je waterwaarden. Ondanks je grote filter. Want als ze weer kuit schiet zou het actieve mannetje haar moeten helpen met eitjes afzetten, en dat is nu blijkbaar niet gebeurd. Misschien dat het mannetje inmiddels minder actief is?

Wat voor filter is het trouwens? Een groot potfilter of een sump? Met 14 Sluierstaarten en 3 Ancistrussen heeft je systeem inderdaad veel te verwerken, er moet veel ammoniak/nitriet omgezet worden naar nitraat. Heb je er ook veel planten in zitten? Het is maar de vraag of 1 waterwissel in de twee weken voldoende is om de overtollige ammoniak, nitriet en nitraat af te voeren, alsmede de groeiremmende hormonen, homvocht en feromonen.

 
Dat is véél te veel vis in die 200 liter. Ik ben zelf niet zo streng als men het heeft over 50 liter per sluierstaart. Maar 13..... En dan ook nog eens 3 ancistrussen die ook bekend staan als enorme vervuilers. Om deze vissen goed te huisvesten heb je minimaal 800 liter met mega goede filtering en regelmatige waterwissels doen.

Ik heb zelf 8 sluiers in 500 liter met een eheim pomp die 1800 liter per uur pompt. Maar dan nog wissel ik 2 keer per week 30% van het water. In jouw geval zou je iedere dag 30% mogen doen.

Dat ze overleven wil niet zeggen dat het goed met ze gaat. Weleens van die beelden op tv gezien van kinderen of dieren die in kleine hokjes, kasten, kooien gehouden worden en die nog leven ....

Dus als je deze situatie wilt redden....4 sluiers uitzoeken die je wilt houden en voor de rest een vijver of ander thuis zoeken. Ook voor de ancistrussen maar dan wel een ander huis, horen namelijk niet bij goudvissen.
 
"Ook voor de ancistrussen maar dan wel een ander huis, horen namelijk niet bij goudvissen"

Dat ben ik niet met je eens, @Fiskje. Een Ancistrus cf cirrhosus kan prima bij Sluiers, kan nl. ook op kamertemperatuur en heeft niet de neiging om slijmhuid van Sluiers aan te vreten. Mijn eerste Ancistrus ( geen cf cirrhosus trouwens, maar een onbekende soort) is in mijn bak probleemloos 18 jaar oud geworden en mijn huidige A. cf cirrhosus Bessie doet het prima. Maar vanwege vervuiling is het raadzaam om ze solo te houden. Ze kunnen zich namelijk als konijnen voortplanten en dan heb je binnen de kortste keren een "invasion of the slobbers". Er zijn hier leden die daar ervaring mee hebben;))
 
de vis zit met nog 13 andere sluierstaarten en 3 ancistrussen in een bak van +/- 200 liter.

kan iemand mij helpen?

Pa. Ik wil geen reacties horen over de bak of over de hoeveelheid vissen. Ze zitten al ruim een jaar zo en ik heb nog nooit problemen, ziektes of iets dergelijks gehad. De vissen hebben genoeg zwemruimte, worden om de 2 weken verschoond, er staat een filter op waar je u tegen zegt en ik test elke ochtend het water.
Ik zal het niet over het aantal vissen hebben. ;) Ik zal wel zeggen: vissen groeien in de loop der tijd en het is aan te nemen dat dat komt doordat ze elke dag goed gevoerd worden... Dat geeft een belasting van het water. Jouw grote filter kan de eerste categorie gifstofjes (ammonia en nitriet) naar alle waarschijnlijkheid prima aan. Daar geen probleem. Maar in voer zitten allerlei stoffen, en die vormen een voedingsbodem voor een scala aan micro-organismen, waaronder schadelijke bacteriën. Om die schadelijke bacteriën (die los in het water zweven en in partijen rommel zitten etc) goed onderdrukt te houden is vrij veel filtratie nodig; zo worden de voedingsstoffen snel weggevreten door concurrenten in het filter. Dit is voor individuele filters op een bak met een stevige bezetting al gauw te veel gevraagd.

Dat leidt niet per se direct tot problemen, maar door de (in meer of mindere mate) verhoogde concentratie bacteriën in het water is er wel permanent een risicofactor, die het immuunsysteem van je vissen op de proef stelt. Het verraderlijke is dat je er niet op kunt testen, anders dan met een microscoop. Afhankelijk van hoe erg het is, hoeft er op een gegeven moment maar iets te gebeuren (stress, een verwonding etc.) om in een van de vissen een "doorbraak" mogelijk te maken en dan krijg je ziekte.

Nu is in jouw geval niet 100% zeker te zeggen, op basis van wat tekst, wat er aan de hand is. Maar ik zou de mogelijkheid niet uitsluiten dat het bovenstaande verhaal aan de orde is.
 
@TonHageraats @Fiskje @Gino88 @Giebeltje @roberto1983 @Vis&versa

Hallo ontzettende kenners en pro’s.

Ik heb al jullie reacties gelezen en heb besloten al jullie adviezen door de plee te spoelen.

De Ranchu zwemt weer vrolijk rond en eet weer prima. Niks aan het handje.

Zeiken over huisvesting, filters en waterwaarden etc. kunnen jullie beter doen tegen iemand die niet weet wat ie doet.

buiten dat is het enorm interessant is om te zien hoe veel kennis jullie wel niet hebben is het ook bijzonder dat jullie adviezen geven over dingen waarvan jullie de huidige situatie van de leefomgeving en de vissen zelf niet weten.

Ik zie veel mensen het hebben over bacteriën, waterwaarden, nitriet en nitraat en ga zo maar verder. Zoals in het bericht stond check ik elke ochtend de waterwaarden en zou het wel heeel bijzonder zijn dat 1 vis er last van heeft en 13 andere niet hè?

maar goed ik heb kostelijk om jullie gelachen.

de groeten
 
@TonHageraats @Fiskje @Gino88 @Giebeltje @roberto1983 @Vis&versa

Hallo ontzettende kenners en pro’s.

Ik heb al jullie reacties gelezen en heb besloten al jullie adviezen door de plee te spoelen.

De Ranchu zwemt weer vrolijk rond en eet weer prima. Niks aan het handje.

Zeiken over huisvesting, filters en waterwaarden etc. kunnen jullie beter doen tegen iemand die niet weet wat ie doet.

buiten dat is het enorm interessant is om te zien hoe veel kennis jullie wel niet hebben is het ook bijzonder dat jullie adviezen geven over dingen waarvan jullie de huidige situatie van de leefomgeving en de vissen zelf niet weten.

Ik zie veel mensen het hebben over bacteriën, waterwaarden, nitriet en nitraat en ga zo maar verder. Zoals in het bericht stond check ik elke ochtend de waterwaarden en zou het wel heeel bijzonder zijn dat 1 vis er last van heeft en 13 andere niet hè?

maar goed ik heb kostelijk om jullie gelachen.

de groeten
Wauw. Wat kom jij in godsnaam op dit forum doen als je met deze houding meent om hulp te kunnen vragen?

Een minimum aan informatie geven, voor ons is het dan raden wat er aan de hand is maar we mogen VOORAL niet de factoren nagaan die in dit soort gevallen spelen. Nee, stel je voor dat er iets genoemd wordt wat jij zou kunnen/moeten veranderen. Jij doet alles al goed!

Zoek het uit. 💁‍♂️
 
@TonHageraats @Fiskje @Gino88 @Giebeltje @roberto1983 @Vis&versa

Hallo ontzettende kenners en pro’s.

Ik heb al jullie reacties gelezen en heb besloten al jullie adviezen door de plee te spoelen.

De Ranchu zwemt weer vrolijk rond en eet weer prima. Niks aan het handje.

Zeiken over huisvesting, filters en waterwaarden etc. kunnen jullie beter doen tegen iemand die niet weet wat ie doet.

buiten dat is het enorm interessant is om te zien hoe veel kennis jullie wel niet hebben is het ook bijzonder dat jullie adviezen geven over dingen waarvan jullie de huidige situatie van de leefomgeving en de vissen zelf niet weten.

Ik zie veel mensen het hebben over bacteriën, waterwaarden, nitriet en nitraat en ga zo maar verder. Zoals in het bericht stond check ik elke ochtend de waterwaarden en zou het wel heeel bijzonder zijn dat 1 vis er last van heeft en 13 andere niet hè?

maar goed ik heb kostelijk om jullie gelachen.

de groeten
Ik ben heel benieuwd hoe het verder met je visjes zal gaan nu er een de volwassen leeftijd heeft bereikt. Zullen ze verder nog groeien of klein blijven? Of groeien enkele vissen door terwijl de rest overlijdt? Houd ons op de hoogte, wij zijn razend nieuwsgierig naar de ervaringen van zo'n expert...
 
De Ranchu zwemt weer vrolijk rond en eet weer prima. Niks aan het handje.

Fijn om te horen dat het toch weer goed gaat met je Ranchu, het scheefzwemmen kan ook duiden op zwemblaasproblemen. Sommige goudvissen hebben daar genetische aanleg voor. Ik weet niet tot ik welke mate je ranchu dit doet maar volgens mij kunnen zwemblaasproblemen op den duur ook leiden tot niet meer willen of niet meer kunnen eten (kan ik mis hebben).
Zolang het goed gaat en de rest van de vissen gezond is zou ik blijven doen wat je blijft doen
 
Zo'n expert hebben we inderdaad zelden gezien.... :deal:

Om nog even hierop in te haken:

Zeiken over huisvesting, filters en waterwaarden etc. kunnen jullie beter doen tegen iemand die niet weet wat ie doet.
Zoals in het bericht stond check ik elke ochtend de waterwaarden en zou het wel heeel bijzonder zijn dat 1 vis er last van heeft en 13 andere niet hè?

Iemand die permanent, dagelijks de waterwaarden meent te moeten controleren.... die vervolgens denkt dat die paar gemeten waarden alles zeggen over de gezondheid van een bak... en die niet inziet dat iedere vis weer anders is, met een eigen geschiedenis en niveau van weerstand......

En dan denken dat je begrijpt hoe het allemaal werkt.

Onwetendheid + arrogantie is een combinatie waar men in discussies weinig mee kan. En waar jij jezelf alleen maar mee in de vingers snijdt.

Maar hee, je hebt gelijk....


Argue-with-fools.jpg
 
Volgens mij hoef je hier geen kenner of pro voor te zijn om te zeggen dat dit niet heel lang goed kan gaan..
Ik heb foto's gezien van sluierstaarten die moet je met 2 handen aanpakken, zo groot..

Omdat ze misschien blijven leven betekent niet dat het goed gaat he?

En aangezien je toch alles 'door de plee' spoeld, en alles zelf zo goed weet, waarom maak je dan een topic aan?

Ik wacht op het volgende topic 'mijn sluierstaarten gaan één voor één dood'.🙈
 
Volgens mij hoef je hier geen kenner of pro voor te zijn om te zeggen dat dit niet heel lang goed kan gaan..
Ik heb foto's gezien van sluierstaarten die moet je met 2 handen aanpakken, zo groot..
Nou daar heb ik er dus twee van rondzwemmen, en eentje die ook nog maar amper in mijn hand past. Samen met mijn Ancistrus is mijn 200l bak dus echt vol, zelfs met 3 filters...
 

Terug
Bovenaan