rancho goudvis nog steeds ziek


sharon07

Member
Lid geworden
17 december 2020
Berichten
14
Leeftijd
24
hallo ik heb sinds 23 november 2020 een aquarium met 2 ranchu,s 3 pangil kuhlii,s een dwergkreeft de inhoud van de bak is 140 Liter nu is afgelope week een van mijn ranchu,s overleden en de andere zit continu op de bodem is niet actief in het aquarium doet niks wilt sinds vandaag 17 december niet eten ik heb ze al op de 12e een zoutbad gegeven heeft helaas niet geholpen het water ook getest een paar weken terug was de no2 veel te hoog kreeg het niet omlaag nu is de no2 0,1/0,2 dus prima al ongeveer 1,5 week nu weet ik niet wat ik kan doen voor de ranchu om hem weer actief te krijgen de kreeft en de khuli,s doen het daarintegen continu goed

op de eerste 2 foto's kan je zien hoe die vorige week er uit zag
op de 3e foto kan je zien hoe die der uitzag toen ik hem kocht
en op de laatste foto kan je zien hoe die der nu uit ziet :(

ik wil zo dra die beter is een verandering in de hele aquarium zetten
dan ga ik de modderkruipers en de kreeft er uit halen want de winkel waar ik ze gehaald had had niet echt goeie informatie aan mij gegeven vind dat wel heel jammer
 

Bijlagen

  • tempImagekABcaV.jpg
    tempImagekABcaV.jpg
    112.5 KB · Weergaven: 143
  • tempImageUVYWhy.jpg
    tempImageUVYWhy.jpg
    117.3 KB · Weergaven: 117
  • tempImagefhN38m.jpg
    tempImagefhN38m.jpg
    252.5 KB · Weergaven: 117
  • tempImageUtA1zn.jpg
    tempImageUtA1zn.jpg
    217.5 KB · Weergaven: 151
lijkt een beetje op buikwater zucht, maar ik ben geen expert. Misschien dat @michelle1 of @Giebeltje of anderen je beter helpen
 
lijkt een beetje op buikwater zucht, maar ik ben geen expert. Misschien dat @michelle1 of @Giebeltje of anderen je beter helpen
maar stel hij heeft buikwater zucht kan ik er wat tegen doen want ga vandaag even vitamines halen om zijn immuunsysteems te verbeteren
 
er is wel wat voor te krijgen, maar dat werkt alleen als het niet in een te ver stadium is.
 
De vis heeft zo te zien geen buik water zucht.

Je geef aan weken veel te hoge NO2 en nu prima 0,1-0,2.

Je waarde moet 0,0 zijn. Dit is het nog niet dus je moet blijven verversen. Bijna al het water uit zo dat de vissen net nog onder water zitten. Wel vers water op temperatuur zoals in aquarium is.

Vis ziet er verder van buiten vrij goed uit dus duimen dat je ze kunt redden. Vissen die weken lang in NO2 watertje hebben gezeten gaat de weerstand erg naar beneden. Misschien heb je ook nog NH3/4 gehad of nu nog steeds en dat is helemaal foute boel voor de vis.
 
hallo ik heb sinds 23 november 2020 een aquarium met 2 ranchu,s 3 pangil kuhlii,s een dwergkreeft de inhoud van de bak is 140 Liter nu is afgelope week een van mijn ranchu,s overleden en de andere zit continu op de bodem is niet actief in het aquarium doet niks wilt sinds vandaag 17 december niet eten ik heb ze al op de 12e een zoutbad gegeven heeft helaas niet geholpen het water ook getest een paar weken terug was de no2 veel te hoog kreeg het niet omlaag nu is de no2 0,1/0,2 dus prima al ongeveer 1,5 week nu weet ik niet wat ik kan doen voor de ranchu om hem weer actief te krijgen de kreeft en de khuli,s doen het daarintegen continu goed
01,02 is ook te hoog. Nitriet moet gewoon 0 zijn. Ik denk dat je filter niet is opgewassen tegen deze vissen, wat heb je draaien en wat doe je qua onderhoud hieraan (en waterwissels)?
 
De vis heeft zo te zien geen buik water zucht.

Je geef aan weken veel te hoge NO2 en nu prima 0,1-0,2.

Je waarde moet 0,0 zijn. Dit is het nog niet dus je moet blijven verversen. Bijna al het water uit zo dat de vissen net nog onder water zitten. Wel vers water op temperatuur zoals in aquarium is.

Vis ziet er verder van buiten vrij goed uit dus duimen dat je ze kunt redden. Vissen die weken lang in NO2 watertje hebben gezeten gaat de weerstand erg naar beneden. Misschien heb je ook nog NH3/4 gehad of nu nog steeds en dat is helemaal foute boel voor de vis.
Heyy nee heb vandaag getest heb 0 no2 0 nh4 en ga vandaag wat vitamines toevoegen bij het eten denk eerder dat het misschien stress is
 
Heyy nee heb vandaag getest heb 0 no2 0 nh4 en ga vandaag wat vitamines toevoegen bij het eten denk eerder dat het misschien stress is
moet alleen mijn no3 verhogen wat het is no3: 1 en voor mijn rancho moet het 3/4 zijn
01,02 is ook te hoog. Nitriet moet gewoon 0 zijn. Ik denk dat je filter niet is opgewassen tegen deze vissen, wat heb je draaien en wat doe je qua onderhoud hieraan (en waterwissels)?
ik doe 2 keer per week 30% water verversen geef 1 keer in de week voeding en voed mijn vissen om de dag 3x per dag klein beetje
en verwijder de algen om de week
 
No3 moet helemaal niets zijn.
Hoe lager hoe beter (vissen hebben daar helemaal geen nut voor)
Weet dat de gevolgen van No2 langdurig en zelfs permanent kunnen zijn. (bezie het als brandwonden)
De kans is groot dat je vis traag aan het sterven is.
 
Heyy nee heb vandaag getest heb 0 no2 0 nh4 en ga vandaag wat vitamines toevoegen bij het eten denk eerder dat het misschien stress is
Vitamines in het water gooien gaat niet helpen ben ik bang. Je vis is vergiftigd geraakt doordat je bak niet is ingedraaid voor de vissen erin kwamen. Hoofdzaak nu is om het water goed te houden (bovengenoemde tips). Daarnaast is het een goed idee om ff te googelen op "aquarium indraaien" en "filter aquarium onderhouden" o.i.d.. :) Zonder die twee als basis kun je eigenlijk niet.
 
Waar test je het water mee?

Foto totaaltje aquarium en wat voor filter zit erin? Hoe onder hou je dit filter? Zit er verwarming in.

Omdat de vis duidelijk moeilijkheden heeft zou ik toch even wat meer gaan verversen. Z on 90% water eruit. In aquarium water zit niets van belang in voor je vissen. Als goed is zie je de vis meteen op beuren als je ververs mits je de temperatuur niet te veel laat schommelen. Liever 1 graadje warmer dan kouder.

De kreeft ken ik niet maar ik denk niet dat dit samen gaat. De sluier slaapt op de bodem en nu ligt hij de hele dag op de bodem en ik kan me voorstellen dat de kreeft met zijn scharen wellicht graag een sluier snackje lust.

De andere visjes ken ik niet maar over het algemeen is het niet aan te raden andere visjes bij de sluiers te zetten. Wellicht kan iemand wat meer over dit soort visjes vertellen.

Sluiers zijn over het algemeen geen stress visjes. Hoewel als die kreeft groot is en snel kan ik me wel wat opwinding voor stellen. Jonge sluiertjes geef je elke dag voer. Niet om de dag. 3 x per dag klein beetje is wel minimaal wat je dient te geven. Als je vitamine heb doe je wat voer in een bakje en laat je de vitamine in het voer trekken en dan voeren. Als hij niet eet meteen weer eruit halen want voer resten wil je niet.

Zoals vis&versa al aangeeft zullen de hoge waardens gevolgen hebben op en in de vis. Daarom nu zaak dat je het water zo "schoon"mogelijk moet houden ivm waterwaardens maar ook voor ziekte ellende wat gaat opstapelen omdat hij zo zwak is.

Sluiertje is erg leuk maar een vrij intensieve verzorging hoort erbij.
 
moet alleen mijn no3 verhogen wat het is no3: 1 en voor mijn rancho moet het 3/4 zijn

ik doe 2 keer per week 30% water verversen geef 1 keer in de week voeding en voed mijn vissen om de dag 3x per dag klein beetje
en verwijder de algen om de week
30% is erg weinig bij deze vissen. De 2e keer ververs je overigens ook weer een deel van 't water dat je er net eerder diezelfde week nog in hebt gedaan. 1 keer per week 60% zet meer zoden aan de dijk maar is misschien ook nog niet genoeg.
Je hebt mijn vraag wélk filter je hebt overigens nog niet beantwoord.
 
Ik sluit me bij bovenstaande post aan: NO2 en NH4 moeten echt 0 zijn, en vooral bij Fancy Goldfish zoals je Ranchu’s ga je dat meteen merken. Door deze te hoge waarden gaat de weerstand omlaag en worden ze ziek. Dat kan ook een bacteriële infectie of een parasiet zijn waar ze normaal niet ziek van worden als hun weerstand goed is. Waterwissels van 60% dagelijks, later om de dag en daarna iedere 3 dagen is wat je het beste kunt doen om dit te verbeteren. Als een vis buikwaterzucht heeft zit hij eigenlijk al in het eindstadium. Dino in Voorschoten raadde mij ook de cacaomethode aan, dat passen ze in Japan heel vaak toe.

 
Vitamines in het water gooien gaat niet helpen ben ik bang. Je vis is vergiftigd geraakt doordat je bak niet is ingedraaid voor de vissen erin kwamen. Hoofdzaak nu is om het water goed te houden (bovengenoemde tips). Daarnaast is het een goed idee om ff te googelen op "aquarium indraaien" en "filter aquarium onderhouden" o.i.d.. :) Zonder die twee als basis kun je eigenlijk niet.
hey ja dat had ik ook wel gedaan alleen de vissenwinkel gaf mij aan dat na 3 dagen de vissen der in konden ik liet na 3 dagen mijn aquarium draaien mijn water testen en alles was goed en vandaar dat het probleem met het no2 zo groot was
ik ging er van uit dat hun wel wisten waar ze over hadden
 
Ik sluit me bij bovenstaande post aan: NO2 en NH4 moeten echt 0 zijn, en vooral bij Fancy Goldfish zoals je Ranchu’s ga je dat meteen merken. Door deze te hoge waarden gaat de weerstand omlaag en worden ze ziek. Dat kan ook een bacteriële infectie of een parasiet zijn waar ze normaal niet ziek van worden als hun weerstand goed is. Waterwissels van 60% dagelijks, later om de dag en daarna iedere 3 dagen is wat je het beste kunt doen om dit te verbeteren. Als een vis buikwaterzucht heeft zit hij eigenlijk al in het eindstadium. Dino in Voorschoten raadde mij ook de cacaomethode aan, dat passen ze in Japan heel vaak toe.

ik ben vandaag met hem langs de vissenwinkel gegaan en hij heeft geen teken van buikwaterzucht hij heeft alleen last van een verkleuring vanwege de stress hij had vanaf het moment dat ik hem kocht al aan zijn onderlichaam een bronzen kleur ik zal even naar de cacaomethode kijken dankjewel voor de tip
 
30% is erg weinig bij deze vissen. De 2e keer ververs je overigens ook weer een deel van 't water dat je er net eerder diezelfde week nog in hebt gedaan. 1 keer per week 60% zet meer zoden aan de dijk maar is misschien ook nog niet genoeg.
Je hebt mijn vraag wélk filter je hebt overigens nog niet beantwoord.
mijn filter is een ingebouwde.
ik heb deze aquarium van mijn moeder overgenomen dus de filter had al de goeie bacterie ik weet niet precies wat voor filter het is
het is een juwel aquarium pomp ecoflow 300L/H
 
ik heb deze aquarium van mijn moeder overgenomen dus de filter had al de goeie bacterie ik weet niet precies wat voor filter het is
Okee, dat verandert de zaak misschien al. :) Heeft dat filter continu gedraaid tot het moment dat jij hem in gebruik nam? Of heeft hij een tijd uit gestaan? Bijvoorbeeld dat het aquariumm even leeg stond.

hey ja dat had ik ook wel gedaan alleen de vissenwinkel gaf mij aan dat na 3 dagen de vissen der in konden ik liet na 3 dagen mijn aquarium draaien mijn water testen en alles was goed en vandaar dat het probleem met het no2 zo groot was
ik ging er van uit dat hun wel wisten waar ze over hadden
Ik ga er maar even van uit dat hen verteld was dat er al een werkend filter was..... Zo niet dan is dit geen vissenwinkel maar een visboer....

mijn filter is een ingebouwde. (...) het is een juwel aquarium pomp ecoflow 300L/H
Waarschijnlijk is het dan een Primo 60 of 70..? Een bak van 60 x 30. Voor goudvissen niet heel geschikt. :(
 
Okee, dat verandert de zaak misschien al. :) Heeft dat filter continu gedraaid tot het moment dat jij hem in gebruik nam? Of heeft hij een tijd uit gestaan? Bijvoorbeeld dat het aquariumm even leeg stond.


Ik ga er maar even van uit dat hen verteld was dat er al een werkend filter was..... Zo niet dan is dit geen vissenwinkel maar een visboer....


Waarschijnlijk is het dan een Primo 60 of 70..? Een bak van 60 x 30. Voor goudvissen niet heel geschikt. :(
de bak heeft wel leeg gestaan wel water er in en laten draaien voor 3 weken.
hun wisten er van het is zeker geen visboer het is een dierenspeciaalzaak
mijn aquarium is 140 l en de pomp is volgens mij krachtig genoeg maar ik denk dat jullie het wel beter weten haha
 
de bak heeft wel leeg gestaan wel water er in en laten draaien voor 3 weken.
hun wisten er van het is zeker geen visboer het is een dierenspeciaalzaak
mijn aquarium is 140 l en de pomp is volgens mij krachtig genoeg maar ik denk dat jullie het wel beter weten haha

Vind dit nu niet echt een tactische opmerking dat wij alle het wel beter weten. Inderdaad denk ik dat er hier meer ervaring en verstand van aquarium is dan je LFS en jij gezien je samenstelling en dode vis en waterwaardes. Iedereen doet zijn best om jou met de ranchu te helpen maar als je dit liever niet heb dan niet.

Je vis verkleurd niet van stress. Sluiers verkleuren gewoon bijna altijd.

Als je nu eens een foto plaats van je gehele aquarium en filter dan kunnen mensen je advies geven omdat ze wellicht iets zien wat jij niet zie. Er worden allemaal vragen gesteld wat van belang is voor je aquarium maar geen antwoorden dus daar kunnen we verder niets mee. Als je blijf hangen in alles is wel goed en ranchu ligt op bodem omdat hij een beetje stress heeft dan wens ik je verder succes.
 
de bak heeft wel leeg gestaan wel water er in en laten draaien voor 3 weken.
hun wisten er van het is zeker geen visboer het is een dierenspeciaalzaak
mijn aquarium is 140 l en de pomp is volgens mij krachtig genoeg maar ik denk dat jullie het wel beter weten haha

3 weken indraaien en dan hele vervuilende vissen erin is een behoorlijke klap voor je filter. Helemaal een klein filter van 300l/h. Sowieso moet je ervan uitgaan dat een filter altijd minder liters per uur in de praktijk doet dan staat aangegeven.
Dan is 300l/h nog steeds weinig voor een 140 liter aquarium - hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Ter vergelijking; ik heb een Eheim2213 op een 60 liter aquarium, die doet 440 liter per uur volgens de doos en heeft een filterinhoud van 3 liter. Dat redt je nooit met een intern filtertje.

Tot dusver heb je dus een te klein filter en doe je te weinig waterwissels voor de vissen die je hebt.
 
Ik denk dat de vis zeker niet in de juiste omstandigheden zit waaronder ik bedoel de medebewoners
De ruimte
En het voerbeleid die je hanteert

Om te beginnen zou ik de andere bewoners eruit halen
Daarna goed je water verversen
En dat meerdere malen per week zo nodig
Zorgen dat je dagelijks je water test
En zeker gewoon elke dag voeren met het juiste voer
Eens kijken hoe dat gaat
En een foto zou fijn zijn met het geheel om goed te kunnen helpen
En vooral luister niet altijd wat de winkel zegt want na 3 dagen vis toe voegen is geen optie
 
mijn aquarium is 140 l en de pomp is volgens mij krachtig genoeg maar ik denk dat jullie het wel beter weten haha
Vind dit nu niet echt een tactische opmerking dat wij alle het wel beter weten. Inderdaad denk ik dat er hier meer ervaring en verstand van aquarium is dan je LFS en jij gezien je samenstelling en dode vis en waterwaardes. Iedereen doet zijn best om jou met de ranchu te helpen maar als je dit liever niet heb dan niet.
Ik las haar opmerking heel anders eigenlijk. Gewoon alsof ze het bedoelde van: "ik denk X, maar weet het eigenlijk niet, zeggen jullie maar of het zo is." 🙃


3 weken indraaien en dan hele vervuilende vissen erin is een behoorlijke klap voor je filter.
Nouja, het is wel zo dat het filter er niet klaar voor was, maar goudvissen zijn niet per definitie grote vervuilers hoor. Hun spijsvertering is heel snel/efficiënt, waardoor ze veel KUNNEN eten. En dus veel KUNNEN poepen. Maar dat wil niet zeggen dat ze per se zoveel hoeven te krijgen als ze op kunnen. Of dat je moet gaan voor maximale groei door constant in voedsel te voorzien; ze zijn flexibel. Dat moeten ze in de natuur ook zijn. De gezondste/oudste goudvissen zijn vissen die niet vetgemest worden. Dan zal de vervuiling ook niet groter zijn als je het vergelijkt met andere fors gebouwde vissen.

Maar, ja, als je lekker losgaat met het voederbakkie dan weet een goudvis daar wel raad mee. :DD
 
Ik las haar opmerking heel anders eigenlijk. Gewoon alsof ze het bedoelde van: "ik denk X, maar weet het eigenlijk niet, zeggen jullie maar of het zo is." 🙃



Nouja, het is wel zo dat het filter er niet klaar voor was, maar goudvissen zijn niet per definitie grote vervuilers hoor. Hun spijsvertering is heel snel/efficiënt, waardoor ze veel KUNNEN eten. En dus veel KUNNEN poepen. Maar dat wil niet zeggen dat ze per se zoveel hoeven te krijgen als ze op kunnen. Of dat je moet gaan voor maximale groei door constant in voedsel te voorzien; ze zijn flexibel. Dat moeten ze in de natuur ook zijn. De gezondste/oudste goudvissen zijn vissen die niet vetgemest worden. Dan zal de vervuiling ook niet groter zijn als je het vergelijkt met andere fors gebouwde vissen.

Maar, ja, als je lekker losgaat met het voederbakkie dan weet een goudvis daar wel raad mee. :DD
Per definitie is een rekbaar begrip; want wat definieer je als groot? Waar vergelijk je het mee? Tuurlijk; als je ze vetmest poepen ze ook meer; geldt ook voor honden, mensen, enzovoorts. Mensen zijn vaak geneigd om hun huisdieren meer te geven dan goed voor ze is, dus dan zal de vis (in dit geval) ook vervuilender zijn - zeker als het huisdier nog vrij nieuw is voor die persoon. Wat we weten is: "voed mijn vissen om de dag 3x per dag klein beetje" dus kennelijk 1 dag niks en dan 3x op 1 dag; precieze hoeveelheid is gissen, want ook hier geldt, wat is 'een klein beetje'? klinkt weloverwogen; maar dan nog vervuilen ze hiermee (bij mijn beste weten althans) per stuk meer dan een schooltje van 12 vuurtetra's bijvoorbeeld.
 
Nouja precies, waar vergelijk je het mee. Je hoort mensen regelmatig zeggen dat goudvissen zo vervuilend zijn, maar het zijn vaak nou eenmaal ook wat steviger gebouwde vissen. Per gram lichaamsgewicht lijkt het me niet dat ze meer afvalstoffen afscheiden dan andere vissen bij een gegeven hoeveelheid voer. Ze hebben ook niet meer voer per gram lichaamsgewicht nodig. Of in ieder geval niet voor zover mijn kennis reikt. Lijkt me evolutionair gezien ook onwaarschijnlijk bij zulke succesvolle vissen.
 
Vind dit nu niet echt een tactische opmerking dat wij alle het wel beter weten. Inderdaad denk ik dat er hier meer ervaring en verstand van aquarium is dan je LFS en jij gezien je samenstelling en dode vis en waterwaardes. Iedereen doet zijn best om jou met de ranchu te helpen maar als je dit liever niet heb dan niet.

Je vis verkleurd niet van stress. Sluiers verkleuren gewoon bijna altijd.

Als je nu eens een foto plaats van je gehele aquarium en filter dan kunnen mensen je advies geven omdat ze wellicht iets zien wat jij niet zie. Er worden allemaal vragen gesteld wat van belang is voor je aquarium maar geen antwoorden dus daar kunnen we verder niets mee. Als je blijf hangen in alles is wel goed en ranchu ligt op bodem omdat hij een beetje stress heeft dan wens ik je verder succes.
nahh vind dit een beetje vreemd mijn reactie was oprecht bedoel anders zou ik het niet aan jullie vragen ik waardeer zeker de hulp van jullie maar vind je reactie beetje overdreven
 
Ik las haar opmerking heel anders eigenlijk. Gewoon alsof ze het bedoelde van: "ik denk X, maar weet het eigenlijk niet, zeggen jullie maar of het zo is." 🙃



Nouja, het is wel zo dat het filter er niet klaar voor was, maar goudvissen zijn niet per definitie grote vervuilers hoor. Hun spijsvertering is heel snel/efficiënt, waardoor ze veel KUNNEN eten. En dus veel KUNNEN poepen. Maar dat wil niet zeggen dat ze per se zoveel hoeven te krijgen als ze op kunnen. Of dat je moet gaan voor maximale groei door constant in voedsel te voorzien; ze zijn flexibel. Dat moeten ze in de natuur ook zijn. De gezondste/oudste goudvissen zijn vissen die niet vetgemest worden. Dan zal de vervuiling ook niet groter zijn als je het vergelijkt met andere fors gebouwde vissen.

Maar, ja, als je lekker losgaat met het voederbakkie dan weet een goudvis daar wel raad mee. :DD
dankjewel zal jullie advies aan nemen en elke dag voeden en vaker verschonen en bedoelde het inderdaad heel anders :)
 
Ik denk dat de vis zeker niet in de juiste omstandigheden zit waaronder ik bedoel de medebewoners
De ruimte
En het voerbeleid die je hanteert

Om te beginnen zou ik de andere bewoners eruit halen
Daarna goed je water verversen
En dat meerdere malen per week zo nodig
Zorgen dat je dagelijks je water test
En zeker gewoon elke dag voeren met het juiste voer
Eens kijken hoe dat gaat
En een foto zou fijn zijn met het geheel om goed te kunnen helpen
En vooral luister niet altijd wat de winkel zegt want na 3 dagen vis toe voegen is geen optie
zal ik doen dankjewel de meeste bewoners zijn er al uit heb grote water verversing gedaan heb de bodem veranderd
 
3 weken indraaien en dan hele vervuilende vissen erin is een behoorlijke klap voor je filter. Helemaal een klein filter van 300l/h. Sowieso moet je ervan uitgaan dat een filter altijd minder liters per uur in de praktijk doet dan staat aangegeven.
Dan is 300l/h nog steeds weinig voor een 140 liter aquarium - hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Ter vergelijking; ik heb een Eheim2213 op een 60 liter aquarium, die doet 440 liter per uur volgens de doos en heeft een filterinhoud van 3 liter. Dat redt je nooit met een intern filtertje.

Tot dusver heb je dus een te klein filter en doe je te weinig waterwissels voor de vissen die je hebt.
ik zal er naar kijken om nog een filter te gaan halen
 
Als je nog hulp wilt of het gaat niet goed, kun je met je vragen terecht. :)
Het kan soms wat lastig zijn op zo'n forum, als 33 mensen reageren en allemaal met suggesties en/of kritiek komen. En soms heb je daarbij misverstandjes of discussies. Dat krijg je er gratis bij. 😂 Hoop in elk geval het beste voor je vissen.
 
Als je nog hulp wilt of het gaat niet goed, kun je met je vragen terecht. :)
Het kan soms wat lastig zijn op zo'n forum, als 33 mensen reageren en allemaal met suggesties en/of kritiek komen. En soms heb je daarbij misverstandjes of discussies. Dat krijg je er gratis bij. 😂 Hoop in elk geval het beste voor je vissen.
geen probleem komt wel goed zie al verandering in mijn vis hij eet gelukkig weer dus denk dat jullie advies wel heeft geholpen heb net water test gedaan
no2: <0,01
no3: 1
nh4: <0,05
en op de strips zie ik dat ik niks heb kwa nitraat ammoniak
 
en op de strips zie ik dat ik niks heb kwa nitraat ammoniak
Okee, dat is al wat verbeterd. Wanneer je blijvend geen ammonia(k) en nitriet meer meet, en wél nitraat, dan weet je dat je filter het goed doet.

Over teststrips is wel discussie mogelijk. Niet alle merken teststrips zijn even betrouwbaar. Je hebt bijvoorbeeld van het merk API strips en die moet je niet willen hebben. (En dat terwijl hun druppeltesten juist goed zijn.)

Sera daarentegen schijnt qua aangegeven waterwaarden goed in de buurt te komen bij druppeltesten. Als ik zelf strips zou kopen zou ik in eerste instantie voor dat merk gaan. Of ik zou eerst nog even researchen of er andere betrouwbare merken zijn. Het wordt regelmatig gezegd dat teststrips te veel afwijken, en vaak is dat ook wel zo (ook door de soms verkeerde manier waarop ze gebruikt worden) maar het hoeft dus niet.
 
Okee, dat is al wat verbeterd. Wanneer je blijvend geen ammonia(k) en nitriet meer meet, en wél nitraat, dan weet je dat je filter het goed doet.

Over teststrips is wel discussie mogelijk. Niet alle merken teststrips zijn even betrouwbaar. Je hebt bijvoorbeeld van het merk API strips en die moet je niet willen hebben. (En dat terwijl hun druppeltesten juist goed zijn.)

Sera daarentegen schijnt qua aangegeven waterwaarden goed in de buurt te komen bij druppeltesten. Als ik zelf strips zou kopen zou ik in eerste instantie voor dat merk gaan. Of ik zou eerst nog even researchen of er andere betrouwbare merken zijn. Het wordt regelmatig gezegd dat teststrips te veel afwijken, en vaak is dat ook wel zo (ook door de soms verkeerde manier waarop ze gebruikt worden) maar het hoeft dus niet.
ik heb de esta aqua Quick test en de pro jbl testkit
 
Ik las haar opmerking heel anders eigenlijk. Gewoon alsof ze het bedoelde van: "ik denk X, maar weet het eigenlijk niet, zeggen jullie maar of het zo is." 🙃



Hun spijsvertering is heel snel/efficiënt,
Huh???
Goudvissen verteren net heel inefficiënt.
Ze kunnen gewoon blijven eten waardoor hun voedsel gewoon onverteerd er terug uit komt.
hey ja dat had ik ook wel gedaan alleen de vissenwinkel gaf mij aan dat na 3 dagen de vissen der in konden ik liet na 3 dagen mijn aquarium draaien mijn water testen en alles was goed en vandaar dat het probleem met het no2 zo groot was
ik ging er van uit dat hun wel wisten waar ze over hadden
Je kan net zo goed je water rechtstreeks uit de kraan gaan meten, ga je ook weinig tot geen vervuiling in meten. Dat heeft geen enkele waarde naar veiligheid naar je dieren toe.

Een dierenspeciaalzaak is net het omgekeerde van wat de naam doet vermoeden. Je kan je niet specialiseren in alle dieren.
Sterker nog, specialiseren in vissen is quasi onmogelijk zonder eigen ervaring en zelfstudie, er zijn immers zo goed als geen opleidingen voor.
Zoek maar eens een dierenarts die iets kent van vissen... je zal ver moeten zoeken.
 
Huh???
Goudvissen verteren net heel inefficiënt.
Ze kunnen gewoon blijven eten waardoor hun voedsel gewoon onverteerd er terug uit komt.
Alle vissen die meer of vaker eten dan ze efficiënt kunnen verwerken, zou je poepbakken kunnen noemen. Je moest eens weten wat mijn zwaarddrager allemaal poept op een dag, en dat is dan nog voornamelijk van de zelf bij elkaar geschraapte algen. En wat kunnen guppy's ontzettend poepen als je ze volpropt met eten. Etc etc. Waarom zou een goudvis in deze anders zijn? Het gaat erom dat je geeft wat ze nodig hebben en niet meer. Om dan te bepalen hoeveel voer een vis kan verwerken en hoe vaak, is niet altijd makkelijk. Zo kun je vis X al gauw te veel in één keer geven en daarmee relatief veel slechtverteerd voedsel uit laten poepen, terwijl dezelfde hoeveelheid voer verdeeld over 2 of 3 keer per dag misschien wel een ander resultaat geeft.

Ik heb voor de gelegenheid wat lopen graven in publicaties over de voedselconversie en groeisnelheden van verschillende soorten vissen. Helaas zijn dergelijke studies met name gedaan voor vissen in de aquacultuur en veel minder voor siervissen. En het is überhaupt moeilijk om soorten te vergelijken als je daarbij rekening moet houden met verschillen in opfokleeftijd, lengte en intensiteit van groeifase (ontvankelijkheid voor groeistimulatie), al dan niet bekende andere factoren die bijdragen etc... Maar van de getalletjes waarmee enigszins een vergelijking kon worden gemaakt tussen goudvissen en andere bestudeerde vissen, kwam er niet uit dat ze (blijkens een slechte conversiefactor) voedselverspillers zouden zijn, of slechte groeiers in relatie tot de gekregen hoeveelheid voedsel.

Je zou dit uitgebreid willen onderzoeken. :) Maarja, zo belangrijk is de siervissenhobby nou ook weer niet, dat dat grootschalig zal gebeuren.
 

Terug
Bovenaan