ramirezi...weer eens een geslachtsbepaling gewenst...!


Homerno1

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2014
Berichten
313
Locatie
Horssen
Hoi allemaal,

zoals veel mensen voor mij ben ik benieuwd wat jullie zeggen over mijn ramirezi's. Is de lichte (foto 1) een mannetje (lang begin rugvin?)? en is de ander (foto 2) een vrouwtje?

Foto 1

527665_0_82_imag0582.jpg
[/img]

Foto 2

563664_0_82_imag0579.jpg
[/img]

Ik ben erg benieuwd... Kan tot nu toe niet echt zeggen dat ze zich gedragen als een koppeltje..... Wat zijn de meest opvallende geslachtsbepalers?

alvast bedankt voor alle hulp!
 
De tweede vis is een man.

De eerste is lastig te zien, maar gezien het rozige buikje gok ik een vrouw. Het is trouwens of een hele rare kweekvorm, of een hele jonge vis, mogelijk wildkleur.
 
Wat aan de vis maakt dat je zo gelijk zegt dat de 2e een man is?

Na her en der wat lezen had ik mezelf er van overtuigd dat de eerste een man is, vanwege de langere pinnen aan het begin van de rugvin!

Sowieso toch maar terug naar de winkel, want er zijn me 4 vissen "aangesmeerd", maar de bak lijkt me nu toch echt te klein...

En als de 2e vis een man is, zijn dit dan een mannetje (1 van deze twee is de vis van foto 2!)en een vrouwtje...

286427_0_82_imag0577.jpg


deze twee trekken steeds samen op en als ze langs elkaar zwemmen, ziet het eruit alsof ze elkaar "hun kleuren laten zien".

alvast bedankt voor de hulp!!
 
Vrouwen hebben een andere bouw, wat ronder.
De vis van de eerste foto heeft dit niet (waarvan ik denk dat het een vrouw is), maar die vind ik er sowieso maar vreemd uitzien (heel laag). Ook hebben vrouwen een roze/rode/paarse buik, alhoewel ik laatst ook al heb gezien dat zelfs mannen een rozige buik kunnen hebben.

De verlengde vinstralen aan het begin van de rugvin zijn niet betrouwbaar. Zowel mannen als vrouwen kunnen dit hebben. Ik heb een aantal jaar geleden 2 koppels ramirezi's in dezelfde bak gehouden. Van het ene koppel had de vrouw korte vinstralen en de man verlengde, en bij het andere koppel precies andersom. Bij wildvang dieren hebben beide geslachten verlengde vinstralen.

Van de laatste foto is de linker een vrouw en de rechter een man. Als je kijkt naar de bouw kun je zien dat de linker vis wat ronder is.
 
De vis op de tweede foto heeft een meer paarse buik, dat is het enige kenmerk dat ik eraan kan zien, daarop gelet lijkt het mij een man. Vrouwen hebben een eerder roze buik. De vis op de eerste foto ziet er sowieso erg jong uit en is inderdaad ook sowieso aan de magere kant, daarnaast is die helemaal (nog) niet op kleur.

De verlengde 2 voorste rugvinstralen worden vaak als geslachtskenmerk beschouwd, maar door de langdurige nakweek is het dat helaas niet meer (voorzover het dat ooit al was).
Wat vaak nog wel duidelijk is, is de vorm van de anaalvin: bij mannen is die puntig verlengd, bij vrouwen afgerond. Hetzelfde geldt voor de rugvin. Bij deze vissen, vooral de kleinste, is dat (nog) niet goed zichtbaar.

Ik zou ze lekker bij elkaar laten zitten en goed voeren (m.n. levende rode muggenlarven), dan wordt het vanzelf duidelijker.
 
Waarom met name levende rode muggenlarven?
 
Daar ben ik ook benieuwd naar :)

Wij voeren die helemaal niet meer. Gisteren was ik bij een kweker van diverse labyrinthvissen en die vertelde me dat het helemaal niet zo'n goed voer is, zwaar verteerbaar. Dat laatste staat overigens los van de 'mythe' dat deze muggenlarven vet zouden zijn.

~ Ivo
 
Petra WM zei:
blauwe schubben in de zwarte vlek.
Er zijn ook al mannen met blauw in de zwarte vlek. Bij mijn laatste groep ramirezi's zat een man met dezelfde blauwe stippen als de vrouw.
 
... om het makkelijk te maken... :D
 
Ook echt IN de zwarte vlek Ren�?

Ik heb het eens proberen te checken en waterdicht zou ik het zeker niet willen noemen, maar net zoals het bv. het roze buikje denk ik dat het zeker een indicatie kan zijn.

~ Ivo
 
Ok, vandaag 2 terug gebracht. Was alleen maar jagen en vechten. De 2 van de laatste foto heb ik gehouden. Die trekken alleen maar samen op. Nu ook meer rust in de bak!
Degene die aangemerkt werd als vrouwtje heeft nu een wit "slurfje" bij de anaalvin. Als het goed heb is dat de legbuis... (Ik zal morgen een foto proberen te maken.) Als dat zo is, dan is het zeker een vrouwtje.

Voor nu genieten van de rust en zien hoe ze samen optrekken. Bedankt voor de hulp alvast!
 
Mascha&Ivo zei:
Ook echt IN de zwarte vlek Ren�?
Jep ;) Ook wel vrouwen gehad welke juist geen blauw in de zwarte vlek hadden. Door het vele kweken zijn dat soort kenmerken gewoon niet betrouwbaar meer.
 
Lekker dan, weer een kenmerk dat wordt genoemd maar niet waterdicht is. Meest betrouwbaar blijf ik de lichaamsbouw vinden, op ��n bepaald kenmerk van wat nog meer genoemd wordt (verlengde vinstralen, roze buikje, etc.) alleen ga ik niet meer af.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan