ramirezi vrouw steeds dood


F

Fuzzy

Guest
Ik heb een bak van 60x30x30 met de volgende vissen:

koppel Dwerg gourami's
koppel badis badis
koppel corydoras
5 kardinalen
1 algeneter (naam even kwijt)
en een koppel Ramirezi's

Nu is het dat 2 weken geleden het vrouwtje Ramirezi raar ging zwemmen, en dezelfde dag overleed.
2 dagen later een vrouwtje er bij gehaald omdat het mannetje erg terug trok en een beetje sneu werd. Dit vrouwtje zwom vanaf het begin een beetje bovenin en trok zich veel terug, werd opgejaagd door het mannetje maar kon goed schuilen. Echter de volgende dag was ze ook overleden.
Na 1 week hebben we (mede op advies) 2 vrouwtjes erbij gezet* en ging goed de 2 vrouwen gingen goed, werden niet opgejaagd. 4 dagen later op de dag alles goed, maar we komen in de avond thuis, beide dames overleden ????

* 2 vrouwtjes uit 2 verschillende winkels om zieke vissen uit te sluiten.

Alle water waarden zijn goed, derhalve het CO2 net op de ondergrens zit.
We hebben kienhoud, planten in de bak, in de filter zit watten en seachem purigen om de theekleur een beetje te reduceren :)

Alle andere vissen gaan gewoon goed, niets aan ziekte, vrolijke en heldere vissen.

Nu vraag ik mij echt af hoe het kan dat de Ramirezi vrouwtjes zo spontaan dood gaan.


Iemand enig idee wat er gaande is, we willen voor de man best weer vrouwtjes er bij halen, maar 3 dode is even een aandachtspunt :)

John.
 
Misschien dat de goerami's het steeds op de vrouwelijke ramirezi's gemunt hadden.
De ramirezi's en de goerami's zijn allebei territoriumvormers. Naar mijn mening beter een keuze maken tussen de twee soorten.
 
Ik ben het met Rikkert eens, deze combi is wat druk voor 60cm en dan vallen er vroeg of laat slachtoffers. Ik zou de ramirezis wegdoen. Daarbij zijn Corydoras groepsvissen dus die zou ik dan weer uitbreiden, welk soort heb je?
 
En ik ben weer met Saskia eens dat het bestand sowieso wel geoptimaliseerd mag worden.
 
Er gaan hier helaas meerdere dingen mis zo te zien.

Meerdere territoriale soorten in een klein aquarium (Badis badis, goerami, ramirezi)
Groepsdiertje met slechts twee resp. vijf stuks (Corydoras, kardinalen)
Koppelvormer in haremvorm (ramirezi)
Stevige zwemmers in een klein aquarium (kardinalen)
Temperatuurwensen matchen slecht (subtropisch dus houden met flinke temperatuurwisselingen (Badis badis, in mindere mate goerami, afhankelijk van de soort de Corydoras) en voltropisch dus jaarrond warm houden (kardinalen, ramirezi) door elkaar

Het advies, waar is da precies ingewonnen?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Het advies, waar is da precies ingewonnen?

~ Ivo

Ben ik toch ook wel een beetje benieuwd naar.
 
Laat ik voorop zeggen dat er een goede harmonie is, en heel veel rust.

De Gourami's zwemmen naast de Ramirezi's zonder problemen.
De harmonie is nu heel erg goed en de vissen gaan goed samen.

Nu, later hoor ik dat bij broedtijd het geheel kan omslaan, echter weet ik dit nu pas.

Informatie is ingewonnen bij o.a.
Rob's dierenshop, Rotterdam
Westdijk, Barendrecht
Pet's Place Alexandrium Rotterdam
Dessens, Vlaardingen


Maar okay, tzt zal de bak en bestand worden aangepast (sta op punt te verhuizen naar een andere gemeente met dan een woonkamer met een plek voor een 120 bak)

Maar ik blijf verbaast hoe het kan dat de vrouwtjes zo spontaan overlijden ?
 
Stel jezelf anders even voor in het voorsteltopic :engel:
 
Ik was van mening dat ik dat al gedaan had...

Update....

Vanmorgen alles goed met het mannetje.. maar nu ligt hij plat op de bodem, hij ademt nog wel, maar doet niets meer :(

De rest van de vissen zijn er geen gekkigheden?


Ik snap er even niets van :(
 
Het klinkt lomp, maar deze kan je beter uit zijn lijden verlossen. Op het forum staan diervriendelijke manieren daarvoor.

Zou hen ook niet meer vervangen.

~ Ivo
 
Hij is er inmiddels niet meer... helaas, het mannetje was een vrolijk visje dat goed is gegroeid en erg mooi was.

Echter wil ik nog graag willen weten wat het geweest zou kunnen zijn.
Het gaat allen om de Ramirezi die maanden met zijn vrouwtje het goed hebben gedaan...
 
De vrouwtjes waren er niet meer dus het mannetje werd het nieuwe pispaaltje.
 
Wat is de temperatuur, geleidbaarheid en ph van je aquarium. Dat zijn 3 factoren die heel belangrijk zijn voor ramirezi. Bij slecht water kan het ineens snel gaan. Ook als het een tijd goed lijkt te gaan kan het dan ineens klaar zijn. Al helemaal in een te klein aquarium met te veel drukte.
 
@Rikkert
Pispaaltje van wat ?

@ Jelle
Temp is 24 graden, geleiding weet ik niet, daar heb ik het apparatuur niet voor.

Alle waardes vallen binnen de grenzen, derhalve de CO2 is net onder de onderlaag.
1x per week vervang is ong. 1/2 a 1/3 van het water.

Het Ramirezi koppel heeft er een maand of 4 a 5 in gezeten zonder problemen, totdat het vrouwtje overleed.


John.
 
Kregen ze niet een tijdje voor het heengaan rare plekjes of zweertjes?
 
Nee,

Als het waren hangen en na een poosje rolden ze om.. ging vrij snel eigenlijk.
 
Fuzzy zei:
@Rikkert
Pispaaltje van wat ?

Van de goerami's of de badis.
Jij ziet de bak en zijn bewoners niet continu.
 
Hoe vaak verschoonde je het water? En:

Wat is de temperatuur, geleidbaarheid en ph van je aquarium. Dat zijn 3 factoren die heel belangrijk zijn voor ramirezi. Bij slecht water kan het ineens snel gaan. Ook als het een tijd goed lijkt te gaan kan het dan ineens klaar zijn. Al helemaal in een te klein aquarium met te veel drukte.
 
@ Visstick

Fuzzy zei:
@Rikkert
Pispaaltje van wat ?

@ Jelle
Temp is 24 graden, geleiding weet ik niet, daar heb ik het apparatuur niet voor.

Alle waardes vallen binnen de grenzen, derhalve de CO2 is net onder de onderlaag.
1x per week vervang is ong. 1/2 a 1/3 van het water.

Het Ramirezi koppel heeft er een maand of 4 a 5 in gezeten zonder problemen, totdat het vrouwtje overleed.


John.
 
Fuzzy zei:
Maar er wordt ook gevraagd naar pH en geleidbaarheid en die heb je nog niet vermeldt.
De hardheid van het water (GH en KH) zou ik ook benieuwd naar zijn.

Of anders gezegd: kortweg de vermelding dat alles 'binnen de grenzen valt' zegt zo weinig.

~ Ivo
 
Fuzzy zei:
Het Ramirezi koppel heeft er een maand of 4 a 5 in gezeten zonder problemen, totdat het vrouwtje overleed.


John.
[/quote]

Gedragingen van vissen (dus ook agressie naar andere vissen) kan zich ook na langere tijd vormen/ erger worden. Het is dus heel goed mogelijk dat het maanden goed gaat.
Zal vast niet de hoofdoorzaak zijn, maar zeker zeker meespelen.
 
Je zal het misschien niet leuk vinden om te horen, maar ik denk ook dat er te veel territoriale vissen bij elkaar zitten.Ik denk zelf dat je hierdoor nooit het zo natuurlijke gedrag (zo ver dat mogelijk is in een aquarium) zult zien van de vissen. En dat is jammer, want dat maakt het houden van vissen nou zo leuk (vind ik dan he).

Ook denk ik dat je een aantal vissen hebt die niet zo goed bij elkaar passen wat betreft de temperatuur van het water. De ramirezi is bv. een vis die het over het algemeen beter doet bij een hogere temperatuur:http://www.fishbase.org/summary/12305

De vraag is of je de andere vissen daar een plezier mee doet.

Misschien dat de lage temperatuur ze uiteindelijk fataal is geworden, dit in combinatie met een niet ideaal bestand. In ieder geval is zijn/haar weerstand niet voldoende geweest.
 
Rikkert zei:
De vrouwtjes waren er niet meer dus het mannetje werd het nieuwe pispaaltje.

ik heb hetzelfde gehad met Ramirezi's.

Ik had een koppeltje wat samen een aantal maand prima ging. opeens overleed de vrouw.. nieuw vrouwtje gehaald, man jaagde haar op en uiteindelijk overleed ook deze vrouw. weer een nieuw vrouwtje, met het zelfde resultaat en even later is ook het mannetje gaan hemelen.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.

-Teveel territoriale vissen in een klein aquarium. met 60cm kunnen ze echt geen kant op, ondanks dat ze wel wat konden schuilen. ik had ze zelf in een meterbak en toch kon het vrouwtje niet altijd wegkomen.

-De vissen worden niet onder de ideale omstandigheden gehouden. ramirezi's willen eigenlijk wel wat warmer zitten (27+) en op een lagere ph. dit red je niet met gewoon kraanwater.

-Ramirezi's worden zo erg doorgekweekt dat het hele fragiele visjes zijn. bij het minste of geringste vallen ze om. helemaal als ze niet op ideale waarden gehouden worden en dan nog kan je pech hebben. Er kan natuurlijk ook goede kweek tussen zitten, maar die zie je maar zelden.
 

Terug
Bovenaan