Ramirezi verlies kleur

  • Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum

A

aquaria17

Guest
In mijn rio 240 heb ik twee ramirezi rondzwemmen, een mannetje en een vrouwtje. Nu is het mannetje erg mooi op kleur, en het vrouwtje was dit tot een aantal week geleden ook. Helaas is ze nu al een aantal weken haar kleur "kwijt" eigenlijk. Het lijkt wel alsof ze ziek is, maar zo gedraagt ze zich niet. Ze eet wel gewoon en is constant actief. Eerst dacht ik dat het kwam door het najagen van het mannetje, maar deze is helemaal niet zo fel. Ook kan het vrouwtje over wel schuilen, want de bak is dicht beplant. Heeft iemand enig idee waarom de ramirezi haar kleur zou kunnen verliezen?
 
Dat kan van alles zijn.

Heb je meer info over je bak?
Waterwaarden?
Plantenvoeding?
Carbo?
CO2?
Medebewoners?
Voeding?
Foto of filmpje van het diertje?

~ Ivo
 
Wat noem je dicht beplant? Laat anders een foto van je inrichting zien.

Maar verlies van kleur heeft vaak te maken met stress. Vaak heeft te maken met o.a.te drukke medebewoners, een verkeerde (vaak te lage) temperatuur, te hard en/of vuil water.
 
Mijn waterwaardes:
C02: 10 mg/l
N03: 10
No2: 0
Gh: 16
Kh: 6
Ph: 6.8
Cl2: 0
Po4: 0,5

Temperatuur: 24 graden

Verder geef ik plantenvoeding van de website aquariumbemesting.nl 4ml per week.
En ik geef easycarbo 8ml per dag.

De medebewoners:
- 12 kegelvlekbarbeeltjes
- 3 kempvissen
- 2 guppen
- 4 corydoras sterbai
- 2 siamese algeneters
- 4 indische modderkruipers
- 2 ramirezi

Voeding per week:
- 2x rode muggenlarven
- 2x witte muggenlarven
- 2x vlokvoer
- 1x niks

Voor een foto van de bak kun je even op de link "rio 240 plantenbak" in mijn handtekening klikken. Ik heb geen foto van het vrouwtje, daar zal ik vanavond eens een foto van proberen te maken.
 
Ja, dat is wel dicht beplant.Valt de Betta man de ramirezi's niet aan?
 
Nee de betta man is erg rustig. Zit achter geen enkele vis aan, zelfs niet achter zijn eigen vrouwtjes.
 
Dan heb je daar alvast eens een meevaller. De combinatie kan volledig verkeerd uitpakken.

Krijgen ze ook groenvoer?
Zand op de bodem?

~ ivo
 
Ja de bodem is van zand. Ik geef eigenlijk geen groenvoer. Heb ik wel gedaan maar dit werd nauwelijks gegeten en zorgde voor veel afval in het water. Is het verstandig om wel groenvoer te gaan geven?
 
Mijn ramirezi's eten ook geen groenvoer.

Denk dat de temperatuur wel iets omhoog mag, zeker wel richting de 26 graden of hoger. Voeding kan, vind ik, ook wel wat gevarieerder. Varieer bijvoorbeeld ook in het diepvriesvoer. Denk aan zwarte muggenlarven, artemia,mysis, cyclops etc.

Hoe vaak verschoon je het water?
 
Oke meer variatie kan ik zeker doen!

Ik verschoon 1x per week 15%.
 
Temp naar 27 graden, over turf filteren. pH max. 6, veel zuurstof, weinig CO2. Drukke vissen verwijderen.
 

Terug
Bovenaan