Ramirezi redding


M

MissMalawi

Guest
Hoi hoi allemaal,

Naar mijn idee heb ik iets goede gedaan.
Tenminste dat hoop ik maar....

Ok� ik was dus vanmiddag bij een kennis, en toen zag ik tot mijn grote schrik dat hij een koppel ramirezi had zitten in een aqua40 geloof ik (zo'n aquarium waar alleen garnalen in horen).
Ik heb dus gezegd dat dit niet kon en heb toen de ramirezi's overgekocht.
Nu heb ik ze in mijn 60cm bak laten overwennen (deze bak had al bijna 5 weken staan indraaien omdat ik niet zo goed wist wat ik ermee wilde doen haha).

Dit is het aquarium:
6ddo2.jpg


Nu zitten ze met z'n twee�n in de bak, maar nu vroeg ik me dus af of ik hier goed aan doe..
Ze zijn wel met z'n twee�n maar is dit wel voldoende ruimte?
Ik was niet van plan er nog andere vissen bij te houden.

Ik heb wel 4 jaar ervaring met aquaria, en de waterwaarden waren prima.

Nou.. Ik ben benieuwd naar jullie mening! Tips zijn welkom!
 
als je enkel een paartje ramirezis hebt moet een 60cm bak op zich wel kunnen (denk ik). heb zelf altijd 1m+ aquaria gehad dus heb niet enorm veel inkijk op 60cm, maar ramirezis zijn dwergcicliden, dus zo groot worden ze niet en wat ik altijd heb meegekregen is dat dit zelfs het beste is voor ze: rustige bak zonder teveel rumoer (al deden de mijne het altijd prima bij mijn Geophagussen, maar ze hadden ook zat plekken om zich in terug te trekken als ze dat wouden :D)
 
Als je er niets meer bij doet gaat het misschien wel. Dat ligt een beetje aan de onderlinge agressie van het koppel. Zit er een grindbodem in de bak? Mikrogeophagus betekent 'kleine aardeter' dus het spreekt voor zich dat deze vissen liever een zandbodem hebben. :)
 
Hou ze in ieder geval goed in de gaten. Bij continu gejaag en/of stressstrepen van de diertjes is ingrijpen verstandig. De bak mag nog dichter beplant (plantjes mogen nog flink groeien).

~ Ivo
 
Jones zei:
Mikrogeophagus betekent 'kleine aardeter' dus het spreekt voor zich dat deze vissen liever een zandbodem hebben. :)

die benaming ligt er eerder aan dat de ramirezi qua bouw en kleur meer gemeen heeft met geophagussen dan met apistogrammas (eerder heetten ze apistogramma ramirezi). heb ze namelijk heel lang gehad bij mijn Geos, maar heb ze eigelijk nooit echt zien graven, maar kan ook aan de mijne hebben gelegen uiteraard ;)
 
Video in een van de habitats, zand happen:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=L05gM9OGTvo[/video]

Zowel Geophagus, Mikrogeophagus en Apistogramma worden ingedeeld in de subfamilie Geophaginae, wat een bepaalde link suggereert en de gemene deler zit hem gezien de betekenis van Geophaginae in het aardeten. Nu zullen ze dat niet zoveel doen als Geophagussen, maar bijvoorbeeld ook Apistogramma's houden van zandhappen.

Edit: oh, en met eitjes/larfjes willen ze ook wel eens een kuiltje graven: http://www.aquanet.tv/Video/176-unser-r ... orst-linke

~ Ivo
 
Nou ja, alles beter dan een Aqua40 denk ik dan zo maar. Je zou het kunnen proberen of het goed gaat. Het bij elkaar plaatsen van een man en een vrouw gaat niet altijd goed. Meestal is het vrouwtje het haasje (lees wordt de dood ingejaagd doordat het mannetje continue achter haar aan zit), andersoms kan ook. Kan komen doordat ze gewoon niet bij elkaar passen,maar heb ook het idee dat het soms ook door ruimtegebrek kan komen.


Hoewel je aquarium goed beplant is, zou een paar grotere planten in het midden niet verkeerd zijn.Denk bijvoorbeeld aan een echinodorus. Zo hoeven ze elkaar niet steeds te zien.

Ik zou zeggen, goed en gevarieerd voeren, bij voorkeur met diepvriesvoer. Denk aan zwarte mug, artemia, witte mug etc. En zorg voor schoon water, denk dat je met minimaal ��n keer per week 30% water verschonen al op de goede weg zit.

Glaurung zei:
Jones zei:
Mikrogeophagus betekent 'kleine aardeter' dus het spreekt voor zich dat deze vissen liever een zandbodem hebben. :)

die benaming ligt er eerder aan dat de ramirezi qua bouw en kleur meer gemeen heeft met geophagussen dan met apistogrammas (eerder heetten ze apistogramma ramirezi). heb ze namelijk heel lang gehad bij mijn Geos, maar heb ze eigelijk nooit echt zien graven, maar kan ook aan de mijne hebben gelegen uiteraard ;)

Al mijn ramirezi's, altispinosus trouwens ook, graven. Ook tijdens de balts vormt het graven een onderdeel daarvan. Of eigenlijk is het trillen en daarbij een hoop zand wegschuiven.

Ook tijdens het eten nemen ze een hap van de bodem, filteren (neem ik aan) de eetbare dingen er uit en vervolgens laten ze de korrels weer deels door de kieuwen en mond terugvallen.
 
dat was inderdaad ook meer mijn visie erop. ze happen soms wel eens in de bodem, en veel apisto's en ook bv Herossen spitten soms in de bodem, maar vergeleken met Geophagussen? valt het echt enorm mee wat ramirezis betreft ;) geos graven echt de hele tijd, niet echt je grote vrienden als je een mooie plantenbak wilt hahaha wel hele leuke vissen om te hebben als je bv een rotsaquarium hebt
 
Je hebt baas boven baas.;) Ben wel van mening dat voor alle dwergcichliden zand geschikter is.
 
Ik heb een zandbank gemaakt, ik had dit namelijk al gelezen. Grind weggehaald en hier zand neergelegd, het is een flinke laag dus leek me genoeg.
Opnieuw een bodem aanleggen lijkt me geen optie want dan bezorg ik ze alleen maar meer stress etc. Denk dat ze het al zwaar genoeg hebben gehad.

Ik ben van plan ze gewoon met z'n tweetjes te houden, dat is te druk met anderen vissen denk ik..

Tot nu toe doorzoeken ze de bak, en als ze elkaar zien zwemmen ze naast elkaar door de bak.
Hebben nog niet op elkaar gejaagd.
Plantjes achter moeten nog flink groeien inderdaad, en zal even uit een van mijn andere bakken nog wat planten halen.

Tot nu toe lijkt het heel erg goed te gaan, ze zijn vrij rustig in ieder geval.
 
Temperatuur staat op 27 graden.
Is dat ok�?
 
Ramirezi vinden een lage PH wel erg prettig. In ieder geval niet hoger dan 7. En niet te hard water.
Mijn ervaring is inderdaad dat de man de vrouw flink op de hielen kan zitten. In plaats van planten kun je ook een stuk hout overwegen om het zicht een beetje te verhinderen. Tevens goed voor je PH en Kh/Gh.
26-27 graden zou goed moeten zijn. Voor de kweek dacht ik dat hij zelfs wat hoger mag zijn.
Hopelijk is je zand wel zonder kalk? Anders zal je Ph eerder omhoog gaan.
Die fout heb ik zelf al eens gemaakt....
 
Mijn PH is nu 6, dacht dat dit wel ok� was voor ze.
Heb namelijk meerdere lege bakjes staan (ook 60cm) en dit was de meest geschikte.
Er liggen stukken hout, misschien deze meer rechtop plaatsen.
 
Dat is zeker oke, zelfs voor wildvang! Mij lukt het niet om m zo laag te krijgen, zou ik graag willen! :)

Als je het hout inderdaad wat meer rechtop zet zou het al schelen, dat denk ik ook.
Je moet proberen om een plek te maken waar het vrouwtje kan zitten om zich even terug te trekken.
Ik zou persoonlijk ook een wat minder fijnbladig plantje erbij zetten. Mochten ze eitjes leggen wordt dat ook vaak als legplaats gebruikt. Of een kokosnoot, (nep) grot oid.

Groetjes, Sandra
 
Mooie waardes, mooie temperatuur :)
 
Bedankt voor de tips!
Morgen wat plantjes uit de andere bakken halen en in deze plaatsen.

Vraag me niet hoe ik die PH zo laag heb gekregen mijn opa heeft me hier vooral in geholpen en heb hier zelf niks aan gedaan haha. Ik wilde namelijk chocolade gourami's hierin gaan houden eigenlijk voor de kweek. Maar het lot heeft anders bepaalt haha.

Ik heb nog wel een halve kokosnoot, maar het hout heeft ook een soort "grot" als ik het rechtop zou zetten.

Morgen maar even puzzelen hoe ik dat het beste allemaal kan doen.

Super bedankt iedereen !
 
Bedankt Mascha&Ivo !
Ga m'n opa een knuffel geven haha, heb het veelal aan hem te danken ;)
Slimme man is het, en een killivis expert :).
Helaas nu in het ziekenhuis maar dat komt wel goed.
 
H� wat naar van je opa. Geef hem inderdaad nog maar een paar extra knuffels.
 
Ga ik zeker doen.
Maar weet zeker dat het goed komt.

Ben nu wel verantwoordelijk voor al zijn vissen, de hele schuur staat vol met kweekbakken etc. In de huiskamer heeft hij een 1,5m bak met killivissen. Prachtige bak :)
Wel een zware last om dat allemaal te managen, maar wel heel leuk !

Als ik in april 18 word krijg ik een meter bak van m'n opa, ik word verwend haha :)
 
Sjongejonge, toe maar weer :D . Dat zijn nog is leuke cadeaus of niet?

Mooi dat je een hobby hebt die je met hem kan delen.
 
Ooh, leuk hoor! Ben toch wel benieuwd hoe je opa het water zo zacht heeft gekregen.;)
 
ik wil ook zo'n opa!!! :D al deed de vriend van mijn oma vroeger wel aan de kweek van de Cyphotilapia frontosa ;) maarja, bereik je weinig mee als je zelf een fanaat bent van zuid-amerikaanse cicliden, maar in ieder geval toch iemand waar ik enthousiast mee over de hobby kan discussieren ;)
 
Haha ik ben een verwend prinsesje m'n bijnaam is niet voor niets Maxima hahaha.

Ja is wel heerlijk! Heb het van hem overgenomen, ik weet nog hoe we vroeger samen naar onze favoriete aquariumwinkel gingen. Keek daar altijd m'n ogen uit. En toen ik terug kwam van vakantie (ik was 12) stond er een 60cm aquarium op mijn bureau met: jawel killivissen natuurlijk! F. Gardneri, helemaal top haha :). Daarna hebben we heel lang samen Betta's gekweekt, maar daarna toch weer terug gevallen op killivissen, en nu ook nog een aantal gourami soorten erbij.

Vind t prachtig!
 
Zal om tips vragen visstisck ! Wellicht deelt hij z'n geheim wel haha.

M'n opa is echt een schatje hoor ;) altijd fijn om iemand te hebben waar je mee over je hobby kunt discussi�ren.
We houden ook altijd wedstrijden haha, dan kiezen we een vissoort en dan is de uitdaging: wie de mooiste vis kweekt wint.
En m'n opa's buurman is dan de jury haha.
Helaas win ik niet zo vaak.
 
haha die uitdaging zou ik best met mijn "opa" durven aangaan :p tot nu toe nakweek gehad van mijn maanvissen, Geophagussen, corydoras schwatzi's, en mijn huidige hoofdvis, de Heros sp rotkeil doen het ook prima qua aanjongen ;) enige issue met deze soort is dat ze net iets t� productief zijn, en heb helaas (nog) geen aparte opgroeibak :(
 
Aah dat is wel vervelend als er weinig plek is.
Tja mijn schuur en kamer staan vol met bakken hahaha.

Onze laatste uitdaging was vrij simpel: corydoras panda, omdat ik die zoooo schattig vind haha.
En ik won voor een keer !
Hele mooie had ik, hele schattige panda's :)
 
Nou, die van 100 cm is een mooie bak om je ramirezi's in te doen. Die van 60 cm kan je dan als kweek en/of opgroei bakken gebruiken.
Lijkt mij wel een leuke wedstrijd.;)
 
Yep! Dit duurt echter nog wel even voordat die komt natuurlijk (a).
Jaa leuke wedstrijden!
Ga wel altijd tegen de vissen praten als ik ze voer, daar worden ze mooi en sterk van van aandacht hahaha (Ik ben gek).
 

Terug
Bovenaan