Ramirezi plotseling gewond!


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Heey!

Toen ik vanmorgen mijn aquarium checkte was alles in orde.
Echter, toen ik net een kijkje nam, hing mijn ramirezi vrouwtje levenloos op een blad. Ze reageerde niet zeer actief op voer (terwijl ze normaal altijd op zoek is). Toen ik beter keek zag ik dat AL haar vinnen kapot gescheurd zijn! Ik weet zeker dat ze vanmorgen nog helemaal in orde was. Verder is ze heel donker gekleurd (bijna zwart) en ze zwemt een beetje suffig rond.
Ik denk dat ze is aangevallen door het mannetje of door een black molly. Ik heb geen enkele vis zien vechten maar ben ook de hele dag weg geweest. Kan iemand advies geven wat ik nu moet doen? Ik ben echt gek op dit visje en ik zou het heel erg vinden als ze het niet overleeft :( ze is er echt heel erg aan toe...
Ik verdenk het mannetje, hoewel ze een nestje hebben gehad, omdat ze sinds een tijdje minder samen rondhangen (maar nooit aggressie gezien).
 
Tja bij de Apisto s heb ik de ervaring dat ze soms erg fel naar elkaar kunnen zijn. Jij kan het beste beoordelen wie dit gedaan kan hebben maar het zou best de man kunnen zijn ja.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de vrouw apart zetten als ze er echt zo slecht aan toe is.
Een tweede ronde zal ze wellicht niet overleven. Dat ze zo donker is dat is al een teken dat ze erg gestresst is en niet lekker in dr vel zit.
Valt de man haar nu niet meer aan dan, of een ander vis wellicht??
Ik had ook zo n koppel en als de man zn gezicht liet zien zeg maar, dan ging de vrouw al in de aanval namelijk.
Is je bak wel groot genoeg voor deze vis??
 
Het vreemde is dat ik ze nooit heb zien vechten en dat ze eerst wel goed waren samen. Er zit een black molly in die nog wel eens wil uithalen maarn ooit naar de ramirezi's. De rest van de vissen zijn of corydorassen, bijlzalmpjes, neon tetra's en roodkopzalmpjes, niet echt vechters dus...
De bak is een rio 180 (een meter breed) dus dat zou gewoon moeten kunnen. Ik ben echt zoo verbaasd hierover...
De waterwaarden kan ik nu niet meten want ben niet thuis, maar de laatste metingen zijn:
pH 6,0-6,5
kH 3-4 dkH
gH 5 dgH
NO2 0,0 mg/L
NO3 0-10 mg/L
PO4 0,5-1,0 mg/L

Ik ga er niet vanuit dat er plotselinge veranderingen hebben plaatsgevonden. Kan het zijn dat het mannetje het vrouwtje verjaagd omdat het enige nest tot zover mislukt is?
 
En als ik haar apart zet, hoe kan ik dat het beste doen? Ik heb op dit moment alleen een emmer voor haar... en moet ik dan nog iets toevoegen zodat de wonden niet infecteren?
 
Misschien dat het zo is gegaan:
Ik heb een zwaardplant in mijn bak staan met (veel te) lange bladeren waar ze nogal vaak tussen te vinden is. Ik heb het zo gehouden omdat het me een goede schuilplek leek en uit tijdgebrek om te snoeien. Het lijkt wel eens alsof ze de uitweg tussen die bladeren niet kan vinden. Misschien heeft ze samen met het mannetje tussen die bladeren vastgezeten terwijl ze zo is toegetakeld? Ik kan echt geen andere verklaring bedenken :s
 
Ik klan me niet voorstellen dat ze zich zo verwond heeft aan een plant. Als het nou stenen zouden zijn zou het nog kunnen maar een plant richt naar mijn inzien zulke schade niet toe. Het kan inderdaad goed zijn dat het mannetje en het vrouwtje even flink ruzie gehad hebben en dat er nu weer niks aan de hand is en je nu dus ook niks waarneemt.
Een emmer is een optie maar je zult dan toch minimaal een verwarmings element nodig hebben om de emmer op temperatuur te houden. Wat misschien wel een optie is, is om haar in een soort van kweeknetje tijdelijk apart te houden. Zo blijft ze gewoon in het water wat ze gewend is maar kan ze niet belaagd worden door diegene die de verwondingen op zijn of haar verantwoording heeft :)
Die dingen kun je eigenlijk in elke aquarium winkel wel krijgen en kosten vaak niet zo heel veel. Tevens kan je deze later weer eens gebruiken mocht je een nestje hebben ofzo :)
 
Bedankt voor de reactie!
Ik bedoelde eigenlijk niet dat ze zich verwondde aan de plant zelf, maar eerder dat ze erin vast zat terwijl ze vocht/werd aangevallen. Lijkt mij inderdaad ook niet dat een plant een vis zo toetakelt :p Ik heb hier nog wel een klein bakje staan van 20 L die ik voor quarantaine gebruik. Ik hoop alleen dat ik de tijd kan vinden om deze op te knappen (want hij is heel smerig en lang niet gebruikt) tussen de examens door, want die beginnen maandag al... Het is heel naar dat dit net nu moet gebeuren want ik heb zoooooo weinig tijd! Maargoed ik ga die plant snoeien en als het niet snel verbetert ga ik met dat bakje aan de gang...
Of ik haal natuurlijk een kweeknetje zodra de winkel weer open is (maandag).
 
Ow op die manier haha :p Ook dat lijkt me niet waarschijnlijk hoor want als ze willen vinden ze altijd wel een uitweg.
Ook dat kleine bakje zou je dan eigenlijk ingedraaid moeten hebben dus mij lijkt het toch het verstandigst om zo'n kweeknetje aan te schaffen. Is de snelste oplossing aangezien je zelf al aangeeft weinig tijd te hebben en zo'n netje is altijd makkelijk :)

Succes trouwens met je examens!!
 
Dankjewel!! Ik ga inderdaad achter zo'n netje aan. Ik hoop dat het tot die tijd goed gaat...
 
Gewoon in de gaten houden en mocht het toch dreigen verkeerd te gaan kun je als tijdelijke oplossing wel een plastic bakjes (wel diep genoeg) in je aquarium laten drijven met daarin aquarium water. Dit moet je dan wel minimaal 2 of 3 x per dag verversen met schoon aquarium water. En dan kun je haar maandag overzette in het kweeknetje.
Maar zou dit met het bakje alleen doen als het nodig is.
 
Dat kan inderdaad plotseling gebeuren, het ene moment zwemmen ze nog naast elkaar en maken ze elkaar het hof en het andere moment dan maken ze elkaar zo wat af.Vaak na een mislukt legsel dan kunnen ze ruzie gaan maken.Maar het kan ook, voor ons plotseling, omslaan.

Ik zou het vrouwtje zeker niet in een kweeknetje doen, in zo'n kleine ruimte krijgen ze vaak stress.Daarom is het altijd handig om een reserve bak achter de hand te hebben.Ook van een nieuw onderkomen krijgen ze vaak wel stress, maar mijn ervaring dat het al snel minder wordt dan in een netje of zo'n hang kweekbakje.

Zou zelf de wonden behandelen met een anti bacterieel spul.

Zou de vis dus wel in een andere bak doen om de wonden te behandelen. Kan bijvoorbeeld ook in een speciekuip,nadeel is alleen dat het een donkere bak is waardoor je niet goed kunt observeren. Een bak van acryl kan ook. En anders een emmer.

Doet er zelf altijd wat oud aquarium water bij, met een ingedraaide filterspons van ��n van mijn draaiende filters (wat bij die van mij niet erg is, want ik heb meerdere sponsen waarbij het niet erg is als er ��n wordt verwisseld). Doe er zelf ook een dunne bodem in met wat plantjes, dan zijn ze meestal minder schuw.Uiteraard doe ik er ook verwarming en een bruissteentje bij.

Sowieso zou ik de twee even uit elkaar halen (als de man haar heeft aangevallen) en later weer proberen of het goed gaat. Soms gaat het dan goed, maar soms niet.
 
Als het licht zo aan gaat kan ik kijken hoe ze eraan toe is. Ze lijkt nu wel weer wat kleur te hebben maar het is moeilijk te zien. Ik hoop dat ze in ieder geval niet meer zo suffig is als gisteren. Ik kan, als iemand thuis mee kan helpen, het reservebakje opknappen. Is altijd handig voor de zekerheid, ook omdat ik twijfels heb over de gezondheid van een ander visje. Dan kan ik ook meteen medicijnen toevoegen indien nodig. Ik heb trouwens op zich wel vertrouwen in het herstel van haar vinnen omdat ik wel vaker zwaar beschadigde vinnen bij vissen heb gehad (want corydorassen en kogelvis bleken niet zo'n ideale combinatie) en dat genas helemaal goed zonder problemen of infecties. Hopen dat het nu ook zo gaat en dinsdag behandelen als het toch infecteert.
 
Nou ik heb de oorzaak gezien hoor: het mannetje is ineens zeer agressief! Ik ga hem zo even apart zetten zodat het vrouwtje kan kalmeren. Hij is trouwens ook ineens zeer agressief tegen andere vissen (ook buiten zijn territorium). Waarom is hij ineens zo veranderd? Is het verstandig dat ik het mannetje er even uit haal?

Film van de "ruzie":
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1Vu7gEgzoT8&feature=youtu.be[/video]

Kapotte vinnen:
617157merethe_0_82_20140511_10.jpg


442187merethe_0_82_20140511_10.jpg


Vrouwtje na de achtervolging:
544973merethe_0_82_20140511_10.jpg
 
Misschien dat hij wil paren maar het vrouwtje niet. Ik weet nog dat bij het koppeltje wat ik gehad heb het mannetje ook wel eens behoorlijk opdringerig kon zijn. Als dan het vrouwtje geen interesse toonde kon deze ook wel eens behoorlijk boos worden. Dan moest de rest van het aquarium het ook ontgelden. Leek wel een soort van frustratie om het zo maar te noemen :) ik zou Visstick z'n advies aanhouden. Ik dacht dat de overplaatsing naar een andere bak ook heel veel stress zou geven maar alsbdit toch beter is zou ik het doen en niet afwachten. Nu kun je nog ingrijpen :)
 
De omschreven zwarte kleuring doet aan stress denken. Ook dat duidt op een aanval door de man. Het zijn karaktervolle visjes waarbij van het ene moment op het andere de vlam in de plan kan slaan. Dit alles ook in een bakmaat waarin principe niets mis mee is.

Heb je een foto van de bakinrichting?

~ Ivo
 
De situatie lijkt precies zoals jij het vertelt Kevin, eerst is er rust, dan merkt hij dat het vrouwtje hem niet hoeft en dan wordt hij boos op alles wat beweegt.
Ik zal straks een foto maken van de inrichting, Ivo
Ze kleurt inderdaad zwart zodra hij boos wordt en daarna wordt ze weer lichter.
 
Hier zijn dan de foto's van de inrichting:
sorry voor de niet al te beste kwaliteit :p
En de plantjes zien er een beetje onverzorgd uit, maar daar ga ik nog verandering in brengen zodra de examens voorbij zijn!

222829merethe_0_82_20140511_16.jpg


485713merethe_0_82_20140511_16.jpg


597387merethe_0_82_20140511_16.jpg


984222merethe_0_82_20140511_16.jpg


681154merethe_0_82_20140511_16.jpg


972833merethe_0_82_20140511_16.jpg
 
Ziet er goed uit hoor is zover ik kan zien niks mis mee :)
Kan toch karakter zijn hoor is van tevoren niet in te schatten.
Ik heb toen der tijd het mannetje omgewisseld en toen ging het wel goed want er kwam toen geen verbetering in hij bleef haar lastig vallen en aanvallen.
 
Ziet er goed uit hoor is zover ik kan zien niks mis mee :)
Kan toch karakter zijn hoor is van tevoren niet in te schatten.
Ik heb toen der tijd het mannetje omgewisseld en toen ging het wel goed want er kwam toen geen verbetering in hij bleef haar lastig vallen en aanvallen.
Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat maar het kan een mogelijkheid zijn :)
 
Ik vind zelf het middenstuk en ook de voorkant eigenlijk best aan de open kant. Weinig dat daar zichtlijnen doorbreekt.
Tussen de planten linksachter en rechtsachter zijn de logische vluchtroutes. Misschien kent het mannetje die te goed?

~ Ivo
 
Misschien nog een mooi stuk hout op de open plek die de hoogte in gaat. Zo zorg je voor een prima zichtbreker denk ik :)
 
Ik ga eraan werken :)
 
jessicapilon zei:
Tja bij de Apisto s heb ik de ervaring dat ze soms erg fel naar elkaar kunnen zijn. Jij kan het beste beoordelen wie dit gedaan kan hebben maar het zou best de man kunnen zijn ja.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de vrouw apart zetten als ze er echt zo slecht aan toe is.
Een tweede ronde zal ze wellicht niet overleven. Dat ze zo donker is dat is al een teken dat ze erg gestresst is en niet lekker in dr vel zit.
Valt de man haar nu niet meer aan dan, of een ander vis wellicht??
Ik had ook zo n koppel en als de man zn gezicht liet zien zeg maar, dan ging de vrouw al in de aanval namelijk.
Is je bak wel groot genoeg voor deze vis??

Dus eigenlijk was het geen koppel.
 
Ze is er zo slecht aan toe dat ze bijna nergens op reageert :( Vandaag gaat de winkel open dus kan ik een kweeknetje aanschaffen. Tot die tijd houd ik haar in een emmer met aquariumwater en wat plantjes. Het quarantainebakje heb ik nog niet kunnen klaarzetten wegens tijdgebrek.
Is het mogelijk dat het gedrag van het mannetje be�nvloed wordt door de waterkwaliteit/temperatuur? Zo ja, kan ik dit dan zo aanpassen dat hij wat kalmeert?
 
visstisck zei:
jessicapilon zei:
Tja bij de Apisto s heb ik de ervaring dat ze soms erg fel naar elkaar kunnen zijn. Jij kan het beste beoordelen wie dit gedaan kan hebben maar het zou best de man kunnen zijn ja.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik de vrouw apart zetten als ze er echt zo slecht aan toe is.
Een tweede ronde zal ze wellicht niet overleven. Dat ze zo donker is dat is al een teken dat ze erg gestresst is en niet lekker in dr vel zit.
Valt de man haar nu niet meer aan dan, of een ander vis wellicht??
Ik had ook zo n koppel en als de man zn gezicht liet zien zeg maar, dan ging de vrouw al in de aanval namelijk.
Is je bak wel groot genoeg voor deze vis??

Dus eigenlijk was het geen koppel.
Goed dat dit nog eens benadrukt wordt: een M en V dwergcichlide bij elkaar is zeker nog geen koppel.

Merethe zei:
Is het mogelijk dat het gedrag van het mannetje be�nvloed wordt door de waterkwaliteit/temperatuur?
Zou nieuw voor mij zijn. Al is wel bekend dat de diertjes elkaar 'de schuld' van een mislukte kweek kunnen geven en een kweekje kan mislukken bij bijvoorbeeld te hard water, dus indirect misschien... ?

Any thoughts?

~ Ivo
 
Denk dat het einde verhaal is. Het kweeknet zal daar geen verbetering in brengen vermoed ik zo maar. Heb je het water in de emmer wel verwarmd?
 
Ze zit ondertussen al weer een tijdje in het aquarium. Mijn zus heeft een kweeknet gehaald en daar zit het mannetje nu in. In de tussentijd kan het vrouwtje herstellen en ze ziet er al een stuk beter uit. Ze heeft ook voor het eerst weer gegeten :) Ik ga nog kijken hoe ik dit allemaal moet oplossen, maar op deze manier wordt er in ieder geval niemand afgemaakt... Misschien dat het mannetje een beetje kalmeert als hij even alleen heeft gezeten... Ook ga ik ondertussen het een en ander aan de inrichting veranderen.
 
Ik heb het mannetje net weer bevrijd nadat ik het aquarium een grote beurt heb gegeven. Ik heb ook de "lay-out" van zijn territorium wat aangepast zodat hij die hopelijk niet meteen zo fel verdedigd (en omdat er nodig snoeiwerk gedaan moest worden). Ik kan nu nog niet zo goed zeggen of het weer goed gaat tussen de twee, maar wat kan ik het beste doen als ze elkaar weer aanvliegen? Is het dan verstandig om er een te wisselen?
 
Ik zou het inderdaad even heel goed in de gaten houden want het kan binnen no-time weer escaleren.
mocht dit weer gebeuren zou ik je aanraden het mannetje in te ruilen aangezien deze zo agressief/dominant reageerd.
 
Ik zat net dus nog eens goed te kijken en ik schrok nogal want er is iets mis met een oog van het vrouwtje. Misschien dat dit wel de oorzaak is geweest of een gevolg van het vechten. Het oog lijkt niet kapot maar wel een beetje mistig (ge�nfecteerd?). Het is niet goed te zien, alleen als je vanaf een bepaalde hoek kijkt. Daarom zwemt ze waarschijnlijk ook zo duffig rond: ze kan niet goed zien! Ik ga proberen een foto te maken, maar denk dat dit lastig wordt.
Kan ik hier iets aan doen? Ik wil niet dat ze blind wordt :( het niet er nog niet zo heel ernstig uit, want anders was het me wel eerder opgevallen...
 
Ik denk dat het een beschadiging aan het oog is die onstaat is tijdens 1 van de gevechten.
ik denk dat dit soort dingen niet meer te genezen zijn. Bij een mens id het oog ook heel gevoelig en zijn beschadigingen bijna niet meer terug te draaien dus zal denk ik bij vissen wel hetzelfde zijn :(
Overigens kunnen ze hier wel gewoon mee leven hoor ze zal dan alleen in de loop van tijd aan 1 zijde minder goed of helemaal niet meer zien.
 
Hoewel ze weer wat hapjes uit vinnen mist, lijkt de agressie een heeeeeel stuk minder.
Maar nu ik dat oog heb opgemerkt vraag ik me af of ik misschien helemaal verkeerd zit met de oorzaak van haar gedrag.
Na wat rondkijken op internet denk ik dat het vrouwtje misschien flagellaten heeft en daarom zo schuw is. Ze heeft niet alle symptomen maar wel een aantal. Ik zal een post bij "ziekten" zetten met symptomen, waterwaarden, foto's, etc.
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ze gedraagt zich gewoon vreemd...
 
Wazig oog is niet per se een beschadiging.
Mogelijk voorloper popeye, wat weet een eerste indicatie van buikwaterzucht kan zijn. Als het op zichzelf staat is het dacht ik iets bacterieels.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan