Ramirezi eerste legsel!


P

Petra WM

Guest
Wat een verrassing! We hebben Ramirezi eitjes! Het is het eerste legsel, tenminste, wat ik gezien heb.
Wel wat open en bloot, zo op het kienhout. Als dat maar goed gaat.
Op dit moment bewaakt het mannetje de eitjes. De kegelvlekbarbeeltjes hebben grote belangstelling voor het legsel.
De appelslakken die zo af en toe nietsvermoedend langs komen zeilen worden ook verjaagd.

nb851s.gif
 
Zal wat worden,met uitkomen.

Krijgen ze het helemaal druk.
 
Even uitzoomen... zie al die barbelen eromheen cirkelen... de grootste twee kegelvlekbarbelen zijn even groot als de ramirezi's.
De man is zelfs iets groter.

Dat ze die eitjes niet bijvoorbeeld onder die steen links gelegd hebben, die grijze schuine... is tenminste van boven afgedekt.

eqsdjb.gif


dpv22x.gif
 
Wat leuk! Het is nog maar afwachten of ze daadwerkelijk uitkomen. Heb zelf de ervaring.dat de eitjes alleen uitkomen bij zacht water.
 
Misschien een halve cocosnoot er naast leggen, en elke keer wat opschuiven, tot het eroverheen staat?
Zijn ze beschermd.

Of niet?
 
Petra WM zei:
Dat ze die eitjes niet bijvoorbeeld onder die steen links gelegd hebben, die grijze schuine... is tenminste van boven afgedekt.
Dan doen substraatleggers dus niet ;)

Het zijn geen holenbroeders ;)
 
http://www.dwergcichlide.nl/artekel%20ramirezi.htm

Als je echt ramirezi's wilt kweken, dan is bovenstaand artikel wel leuk om te lezen.

Bertus zei:
Misschien een halve cocosnoot er naast leggen, en elke keer wat opschuiven, tot het eroverheen staat?
Zijn ze beschermd.

Of niet?

Denk dat de ouders er van in de stress raken. Zijn bovendien substraatleggers.
 
visstisck zei:
Bertus zei:
Misschien een halve cocosnoot er naast leggen, en elke keer wat opschuiven, tot het eroverheen staat?
Zijn ze beschermd.

Of niet?

Denk dat de ouders er van in de stress raken. Zijn bovendien substraatleggers.
Zou me dan bovendien niet verbazen als de ouders het legsel gaan verplaatsen.

~ Ivo
 
Bedankt voor jullie reacties en tips.

Dan laat ik het maar zoals het is. Het heeft de nacht trouwens overleefd ^__^
Het water hier is vrij hard, dus ik ben benieuwd of er ook wat uit komt.

Bedankt voor het artikel Visstick. Heb het gelijk even doorgelezen.
 
hoe hard is het water? Een getalletje liefst ;)

~ Ivo
 
Zo rond de 16 GH.
 
Wat voor voer geef je de ouders en wat voor voer wil je de jongen geven?
 
Het is uitgelopen op niets helaas.
Maar eigenlijk had ik ook niet echt verwacht dat het zou lukken, gezien het harde water hier. Maar toch hoop je een beetje h� ^__^

De broedzorg over de eitjes is wel mooi om te zien. Ze verdedigen het broedsel fel en wisselen elkaar netjes af.

Visstisck:
Ik geef ze diepvries voer, bloodworm, tropical mix en cichlide mix en vlokken. Ook wat droogvoer, cichlide pallets, en af en toe gedroogde tubiflex, watervlooien, tropisch granulaat. Ik wissel het af.
Dat droge voer is ff wennen, want het zit zo overal verspreid in de bak. Ik denk dat ik daarvoor een voederring of iets dergelijks ga halen/maken.
Ze zijn gek op dat diepvriesvoer, maar vallen ook aan op het andere.
 
Jammer, was een oefening misschien.

Of de eieren opgegeten,door de andere vissen.
 
Voederring is voor ramirezi's niet echt nodig.Ze zoeken hun voedsel vooral op de bodem.
 
bij mij was het de eerste 5x ook finaal mislukt.
die kegels helpen niet echt, die lusten wel een eitje of 2.

ik heb het ooit eens voor elkaar gekregen om 10 jonkies over te houden van 1 nestje, waar uiteindelijk 8 ervan het hebben overleefd tot 3cm groot.
wel allemaal in een appart kweek bakje (zo een superfish wave met led verlichting)

als eitjes uit komen, dan nog is het een kunst om de jonkies, nadat ze hun eierzakje op hebben, aan het eten te krijgen.
liquifry heeft hier wel geholpen, en een artemia kweek opzetten is ook een must, als je ze een beetje op wilt kweken
 
Je eerste vraag: die kans is aanzienlijk. Zie het artikel van Visstick.
Je tweede vraag: soorten vergelijken op uitkomen van eitjes heeft soms geen enkel nut. De samenstelling van het ene water kan beter zijn voor de ene soort, enz.

~ Ivo
 
Onmogelijk zal het vast niet zijn.Maar zoals al gezegd, wil je echt kweken dan is dat artikel echt leerzaam. Bovendien heb je dan ook meerdere bakken nodig. Want jongen overhouden met tetra's zie ik niet zo snel gebeuren. Je zou dan sowieso een bak moeten hebben waar je de jongen in op laat groeien.En ook het voeren van de jongen kan best omslachtig zijn.
 
Nee, kweken wil ik niet echt.
Ik heb ze in een kweekbakje gezet in het aquarium. We hebben geen aparte kweekbakken. Maar als we wat zien zwemmen, doen we 't in het kweekbakkie.
We zijn nieuwsgierig of 't wat wordt.

Ivo, de tweede 'vraag' is niet echt een vraag ^__^ Ik laat ff weten dat we beneden beter lukt met andere vissen.
Maar toch bedankt voor je antwoord.
 
En we hebben een nieuw legsel. Maar deze keer niet meer boven op het kienhout, voor alle hongerige vissenogen te zien, maar netjes achterin de hoek achter een plant.
Ik dacht al, wat hangen ze daar toch in de hoek. En jawel... een legsel op het grint. Ze zijn er nog mee bezig zie ik.
De kans is klein dat het wat wordt, maar hun broedzorg is mooi om te zien.
 
Nou... dat is ook sneu... nu al legsel weg. Ik verdenk de appelslakken ervan. Die zaten erbij.
 
Ik denk de waterwaarden er van.
 

Terug
Bovenaan