Raar gedrag vrouwtjes-guppy


F

Frambozenhaai

Guest
Een vraag:

Ik heb 3 guppen (2 dames en 1 heer) samen met 3 plattys (ook 2 dames en 1 heer) en 7 neontetras in een 60L bak.
Waterwaardes zijn goed, er wordt geregeld ververst en wekelijks getest. Ik zit er wat dat betreft bovenop. Sinds vanmorgen gedraagt 1 van de vrouwengiuppen zich vreemd. Ze hangt afwisselend bovenin de bak, volledig stil, dan hangt ze weer met het koppie naar beneden tegen de pomp (!) en dan weer eronder. Ze is erg rustig. Niet dat ze overdreven naar lucht hapt oid. Ik had het idee dat ze zwanger was/is de afgelopen weken en vraag me dan ook af of dit gedrag past bij de dagen/uren voor een bevalling. Ze oogt wel iets minder dik dan de afgelopen dagen, maar heb nog geen babys kunnen ontdekken in de bak.
De overige bewoners zwemmen zoals altijd.

Wat doen? Of juist niet doen?
 
Het is wel typisch baargedrag, ja. Ze kunnen het dagen voor de bevalling al doen. Met de neus naar beneden zwemmen hoort bij de bevalling.
 
Hoi, dank voor je antwoord... helaas is mijn vissenbestand met 1 gekrompen vanochtend... visje heeft het niet gehaald.

*snik*

Heb de gup eruit gehaald en ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik kan werkelijk niks ontdekken waarom ze dood zou zijn gegaan. Wat ik al zei, ik was ervan overtuigd dat ze zwanger was, maar heb ik de bak niks kunnen ontdekken aan babys. Misschien allemaal opgegeten door de overige bewoners (?) en gup is overleden aan stress van de bevalling? Werkelijk geen idee. Ik zie er niks raars aan, geen beschadigingen, geen rare plekjes, geen wormen, werkelijk geen idee.
 
Je zegt dat je waterwaardes goed zijn en dat je ze wekelijks test. Dan kan je ook vast wel die waardes even vertellen
 
No3 10 (ook voor de waterwisseling)
No2 0,5 (heb reeds waterwisseling gedaan, dit was voor de wisseling)
GH > 14
KH 10
PH 7.2-7,6
CL2 0

temp. 23 gr. 60 l bak.

zeg het maar Erelid, ben erg benieuwd naar je Visie... ;-)
 
Tja, eigenlijk moet dat nitriet 0 zijn, maar echt verontrustend is het ook niet. Gebruik je druppels of strips ??
 
Jammer, dat ze het niet overleefd heeft! Het gedrag van baren en ziek zijn kan op elkaar lijken. Het grote verschil is denk ik wel dat je op zich wel merkt als die goed ziek is. Dan gaat het ook over naar schuin zwemmen en sloom zwemmen.
 
AquaVISie zei:
Tja, eigenlijk moet dat nitriet 0 zijn, maar echt verontrustend is het ook niet. Gebruik je druppels of strips ??

Mijn waardes staan er een beetje vaag, ik heb gemeten en aan de hand daarvan staan de waardes er. Daarna heb ik het water ververst, een goeie 30%, misschien zelfs wel iets meer.

Ik gebruik die stripjes van JBL. Diezelfde worden ook gebruikt in mijn LFS.
 
Stripjes zijn dikwijls minder betrouwbaar, ik kan echter hier uiteraard niets van zeggen over dit specifieke merk. Misschien heeft iemand anders er w�l ervaring mee. Ik zou je toch willen aanraden om voor dit soort tests druppels te gebruiken. Nu kan ik er eigenlijk niets fatsoenlijks van zeggen
 
haha geen idee eigenlijk of mijn LFS ook druppels heeft, ik zal er eens naar informeren de volgende keer dat ik daar ben en eens kijken wat het verschil is. Op zich ben ik zelf wel te spreken over de strips. Op zich niet moeilijk af te lezen en op het buisje waar ze inzitten staat eigenlijk vrij eenvoudig of je de hoog of te laag of goed zit met je waardes adhv kleuren.
 

Terug
Bovenaan