raar gedrag vissen


M

MLM

Guest
Hoi,

Mijn vissen lijken heel moe, ze liggen veel op de bodem en zwemmen maar af en toe rond. Al mijn waterwaardes zijn goed en ze eten ook nog gewoon. Weet iemand waarom ze dit gedrag vertonen?
 
hoi,

Wel even handig om wat meer info te geven, zodat men beter antwoord kan geven.

1. Hoe lang draait je aquarium
2. Hoe vaak ververs je?
3. Heb je reeds wat veranderd?
4. Welk filter heb je en hoevaak onderhoud je die?
5. Welk visbestand heb je? En welk hebben er last?
6. Wat zijn de waterwaardes? En hoe is dit getest? Met strips of druppels?
 
  • Leuk
Waarderingen: MLM
Oké @Ancistruz , dankjewel voor je snelle reactie

Mijn aquarium draait nu ongeveer 2 maanden + 2 weken laten indraaien.
Ik ververs eens in de 2 weken 50%
Ik heb een 60 liter bak met de aqua flow 200 als filter. Om de 2 maanden vervang ik de cartridge
Ik heb 4 sluierstaarten waarvan 1 een tikkeltje agressief (misschien heeft dat er iets mee te maken). Én allemaal vertonen ze dit vermoeide gedrag behalve na het voeren.
Ik heb mijn water laten testen bij Sierviskwekerij Verduijn. Het is hier getest met een strip en ze zeiden dat alle waardes klopten.

Ik zit nog niet zolang in het vissenwereldje en wil graag het allerbeste voor mijn vissen. ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Dank voor je antwoord.

Goed dat je om je vissen geeft,
Maar om heel eerlijk te zijn, is je aquarium veel te klein voor de vissen die je hebt.

Cartridge niet weg gooien. Daar zitten de goede bacteriën in. Die kan je wel ligtjes uitknijpen in een apart bakje met aquawater.

Wellicht kunnen je andere leden meer vertellen
 
Oké @Ancistruz , dankjewel voor je snelle reactie

Mijn aquarium draait nu ongeveer 2 maanden + 2 weken laten indraaien.
Ik ververs eens in de 2 weken 50%
Ik heb een 60 liter bak met de aqua flow 200 als filter. Om de 2 maanden vervang ik de cartridge
Ik heb 4 sluierstaarten waarvan 1 een tikkeltje agressief (misschien heeft dat er iets mee te maken). Én allemaal vertonen ze dit vermoeide gedrag behalve na het voeren.
Ik heb mijn water laten testen bij Sierviskwekerij Verduijn. Het is hier getest met een strip en ze zeiden dat alle waardes klopten.

Ik zit nog niet zolang in het vissenwereldje en wil graag het allerbeste voor mijn vissen. ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Hoi MLM,

Je hebt een 60 liter bak met 4 sluierstaarten erin, met een aquaflow 200 en 50% waterwissel eens in de 2 weken. En je vervangt de cartridge om de 2 maanden.

Er zijn hier een paar dingen mis, die het gedrag van je vissen kunnen verklaren.

1. Een sluierstaart heeft 50 liter water per vis nodig, dus voor 4 sluierstaarten heb je een bak van 240 liter nodig, want alles wat je aan bodem en decoratie hebt moet je eraf trekken. Dan kom je op een bak van
120 cm breed. Ik heb zelf momenteel 2 sluiers en 1 ancistrus in een 200 l. bak.

2. Een sluierstaart procuceert nogal wat poep en urine, veel meer dan de meeste andere soorten. Daarom heb je een zo groot mogelijke filter nodig. Ik heb zelf 2 Fluval U4 binnenfilters draaien, maar beter is het
om een externe filter te gebruiken.

3. Je hebt je waterwaarden met een teststripje laten testen, schrijf je. Meestal schep je dan een beetje water in een potje dat je meeneemt naar de winkel. Maar de ammoniak en de nitriet ( die giftig zijn) zitten
onderin, bij de bodem. Bovendien zijn teststripjes helaas niet betrouwbaar. Beter is het om een druppeltestje, of zelfs een testkoffer aan te schaffen. De waarden die gemeten zijn zullen waarschijnlijk niet
kloppen, gezien het gedrag van je vissen.

4. Je vervangt de cartridge iedere 2 maanden. Dat staat inderdaad op de verpakking, want de fabrikant wil graag dat je een nieuwe cartridge koopt. Maar... in een filter groeien bacterien, die de ammoniak en
nitriet omzetten in nitraat. Dit zijn de nitrifierende bacterien, en die heb je heel hard nodig om je waterwaarden goed te houden. Je moet dus een filter hebben waarin heel veel bacterien kunnen groeien, zodat
alle giftige ammoniak en nitriet omgezet worden naar nitraat, wat weer goed is voor de plantengroei. Dus een grotere filter kopen en zeker niet de cartridge vervangen! Kijk voor meer informatie maar eens op
https://aquaforum.nl/forums/waterchemie-en-onderhoud.6/

5. Je ververst 50 % eens in de 2 weken. Dat is, zeker voor sluiers, veel te weinig. Ik ververs 60 % een keer per 3 dagen.

Wat nu te doen? In ieder geval zo snel mogelijk een druppeltestje kopen en om de dag zeker 60 % van het water verversen, zodat de nitrietwaarde 0 is. Het filter niet schoonmaken, behalve als hij niet meer doorstroomt. In dat geval hevel je een emmertje vuil aquariumwater in een emmer, en je knijpt heel voorzichtig het sponsje erin uit. Ik had hiervoor ook aquaflow filters, en ik deed minstens een jaar met een cartridge. En je hebt zo snel mogelijk een grotere filter nodig, eigenlijk twee keer zo groot als die je nu hebt. En dan gauw op zoek naar een grotere bak...

Je zult merken, dat het gedrag van je vissen gaat veranderen zodra je vaker het water vervangt. Ze zullen ook meer gaan eten ( en poepen/plassen). En agressief? Sluiers zijn eigenlijk niet agressief, maar als ze geslachtsrijp worden gaan ze achter elkaar aanzitten. Mijn vrouwtje vormt eitjes in haar buik, die ze wil afzetten, en gaat dan achter het mannetje aan. Want hij moet dan op zijn beurt achter haar aan om de eitjes te helpen afzetten. Hij " beukt " ze eruit. En zodra zij de eitjes afzet, stort hij zijn homvocht eroverheen. Dit zorgt wel weer voor een hoger ammoniak/nitrietgehalte, maar zo zijn die vissen nu eenmaal. Vandaar dat je met sluiers best vaak een waterwissel moet doen.
 
Hi Nina @Giebeltje ,

Heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik ga zo snel mogelijk maatregelen nemen en zorgen dat de visjes genoeg ruimte krijgen. Toen ik de visjes kocht werd er gezegd dat ze 10 Liter per vis nodig hadden. Dat is natuurlijk puur een verkooptrucje geweest dus ik voel me een beetje genaaid. Hoop dat ze dit niet aan nog meer mensen vertellen. Nogmaals heel erg bedankt.

Groetjes, MLM
 
Hi Nina @Giebeltje ,

Heel erg bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik ga zo snel mogelijk maatregelen nemen en zorgen dat de visjes genoeg ruimte krijgen. Toen ik de visjes kocht werd er gezegd dat ze 10 Liter per vis nodig hadden. Dat is natuurlijk puur een verkooptrucje geweest dus ik voel me een beetje genaaid. Hoop dat ze dit niet aan nog meer mensen vertellen. Nogmaals heel erg bedankt.

Groetjes, MLM

Ondanks de slechte informatie van aquariumwinkels ..draaid het vaak om marketing en voor de kassa.. ook logische anders kunnen winkels niet blijven bestaan ondanks dat ik het af keur dat er nog steeds Goudvissen,pangasius,arowan's voor veel te kleine aquariums worden verkocht net als dat jij een bakje van 60liter neemt en beweerd wordt dat daar sluiers in kunnen door een verkoper.
10liter per vis kan je net aan 1 neontetra's of kardinaal tetra's op houden als voorbeeld dus een aquarium van 60liter zijn 6stuks van dit soort al de max duis laat staan dat je 4 sluierstaarten op 60liter gaat proppen das feitelijk 40 neontetra's of 40 kardinaaltertra's op 60liter water proppen.
Maar prima dat je maarregelen neemt voor een groter aquarium !
 
toch wel stuitend dat winkels anno 2020 nog steeds erg slechte voorlichting geven over hoe vissen te houden. Tevens snap ik de leveranciers van de aquariums ook nooit dat ze sluiers/goudvissen afbeelden op de dozen van hun 60L bakken (bijv superfish).

@ MLM mijn grootste sluier is 20cm ongeveer dus je kan wel nagaan dat bij zo'n vis een aanzienlijk aquarium hoort. Als je sluiers in een te klein aquarium blijft houden gaan ze vergroeien en zullen ze uiteindelijk naar een jaar of 2/3 (als ze het al redden) overlijden. Goed om te lezen dat je actie onderneemt, indien je ze goede leef omstandigheden bied zul je ook meer natuurlijk gedrag zien wat voor zowel de vis als jou leuker is :).
 
Sterker nog... SuperFish beeldt zelfs sluiers af op hun Starter Kit van 20l. Voor beginners dus, maar om het echt goed te doen moet je toch meer kennis in huis hebben. Maar dat is een andere discussie, waar we het nog heel lang over kunnen hebben;)

Ondertussen @MLM : ik ben heel blij dat je maatregelen treft voor het welzijn van je vissen :thumbs:
 

Terug
Bovenaan