PVC aansluiten voor bioloog


of je nu veel hinder ondervind tussen 40 mm en 32 mm waag ik te betwijfelen
denk dat dat wel mee valt is maar water :D
 
Ik wil niet vervelend zijn hoor :). ik kan ook niet in jouw portemonnee kijken. Maar volgens mij onderschat je de werking van het ultra nauwkeurige. Je pomp pompt zeg maar 1043 liter per uur. Als jij je kogelkraan voor 67,5% dicht doet zit je op 1043 liter per uur.
- Als jij hem op 66% dicht doet dan zit je op 1080 liter per uur en stroomt je overloop snel leeg en hoor je een zuigend geluid.
- Als jij hem op 69% dicht doet dan zit je op 1020 liter per uur en stroom je overloop over en maak je dus gebruik van je back-up systeem. Dat is iets wat je niet wilt, want daar is het niet voor bedoeld + dat maakt ook ietsje geluid.

- Met die dure draaiknop kan je 30 keer rond draaien van open naar dicht, en ik moet nog redelijk op de 1/20e draai (van de 30 draaien) letten om mijn overloop op perfect niveau te zetten. En dan kan ik em zelfs op de mm nog nauwkeurig zetten om hem ECHT stabiel te hebben, om precies die 1043 liter er door heen te laten.

(neem de getallen en % figuurlijk)

Ik zou eerder bezuinigen op de filtervulling dan op die draaiknop denk ik.

Maar ik wil niet je topic vervuilen om mijn mening 'door te drukken' hoor. Als jij het wel ziet zitten met een kogelkraan moet je dat zeker doen :). Probeer alleen mee te denken.
Heb even een vraagje, waarom moet je nauwkeurig de overloop afstellen?
De overloop trekt toch maar zoveel water als dat de pomp omhoog pompt en zou je in theorie toch geen overstroming kunnen hebben of zie ik het helemaal verkeerd?
 
@Apisto Voor de overloop zelf maakt het niets uit. Daar beland het water wel in, of het nu 1000 of 2000 liter is. Inderdaad gewoon zoveel de pomp oppompt.

Maar dan gaat het via de Durso (die buis) naar je bioloog. Als je geen (kogel)kraan in die pijp doet, dan staat die pijp altijd leeg en kolkt al het water er in.

Als je hem nauwkeurig afstelt (met zo'n nauwkeurig kraan bijvoorbeeld) dan loopt er precies zoveel water door de buis, als hoeveel je pomp er weer in pompt, dan staat je buis altijd vol met water en loopt het altijd even hard er weer doorheen.
Doordat de buis vol met water is, hoor je geen gekolk.
 
@bderooij 32mm is goed zat. Ik zou dan wel even kijken welke buis je er in wilt doen als back-up systeem (als je het zo gaat doen). Misschien 16mm?
 
Ja, die ken ik, thanks Jaap! Die zijn qua kranen nog duurder dan de website die al eerder genoemd is ;)
Voor druk pvc is het goedkoopste adres tot nu toe Veldhuis (of all places!!)

@bderooij 32mm is goed zat. Ik zou dan wel even kijken welke buis je er in wilt doen als back-up systeem (als je het zo gaat doen). Misschien 16mm?
Dat denk ik inderdaad, ja. 16mm lijkt me voldoende, je gaat het toch wel horen als hij gaat slurpen ;)
 
Goed, laatste tekening als het goed is. Zo wil ik het gaan doen.
Drukzijde en uitstroomzijde 32mm en 16mm backup leiding.
Mocht ik in de tussentijd een andere oplossing vinden doe ik dat, maar ik zal me er voor nu half bij neerleggen dat ik een met bladgoud ingelegde kraan moet kopen (dat mag toch wel, voor die prijs? ;) )

PVC schema.png
 
Zier netjes uit! duidelijke tekening ook :).


Ik weet dat het een tekening is en je het niet te letterlijk moet nemen.
Maar die weg om hoog zou ik zelf niet kiezen om met 2 90 graden bochten te werken. Maar het liefst 2 45 graden bochten.
 
Zier netjes uit! duidelijke tekening ook :).


Ik weet dat het een tekening is en je het niet te letterlijk moet nemen.
Maar die weg om hoog zou ik zelf niet kiezen om met 2 90 graden bochten te werken. Maar het liefst 2 45 graden bochten.

Ik wilde deze units gaan gebruiken
FNQLtHffiDyJLrDK0_wBdTyEoxT-Sm1p.jpeg

De getrokken bocht, komt een beetje neer op hetzelfde als 2 45 graden bochten qua weg.
 
Ohja, die zijn ook perfeft. Maar als je achter je aquarium ruimte hebt kan je zo €5 besparen door met 45 graden bochten te gebruiken.
Die buisjes die je daar laat zien zijn bij de wildkamp €2,50 ofzo. 45 graden bocht 0,50.

Dan zou je zo kunnen gaan. Ik denk dat het qua stroming ook net iets minder lange weg is. Maar dat is gevoel (heb daar niet zo veel verstand van).
Naamloos.png


Ik heb met veel denk werk dit gedaan. Op een 45 gradenbocht van hout zo'n Y stuk en dan zo door.

IMG_6315.JPG
 
Ik heb 5cm tussen aquarium en de muur, dus dat moet wel goed komen.
Hoe ik het exact aansluit zie ik pas als de bak op zijn plaats staat, ik zaag een aantal openingen in de onderplaat zodat ik ruimte over heb om kabels en leidingen door te laten lopen.
Het komt allemaal wel op zijn pootjes terecht, het idee is er wel maar de details moet ik nog even uitvogelen. Vaak wil ik dingen perfect uitvoeren, alles zo netjes mogelijk, terwijl dat vaak niet de makkelijkste weg is ;)
 
Ik heb die stroom bochten gebruikt, dat is voor het voorkomen van druk verlies (en dus opbrengst) de beste bocht, vele malen beter dan 2x45*.
Bovendien zijn bochten geruislozer dan knieën.
Dat was mijn keuze, maar ik kom dan ook uit de hydraulica (o.a.)

Overigens, en ik zie dit topic nu pas, heb ik geen kraan in de retour buis, en zou dat ook niet willen omdat je stroming van de pomp nooit 100% hetzelfde is, zeker niet als je een pomp met variabele opbrengst hebt (ik heb de 4000L Jecod van Veldhuis) want dan zou je steeds de stand van de kraan elke keer moeten aanpassen aan de pomp opbrengst als je die verandert.
Het gorgelen kan je voor een groot deel voorkomen met een durso, met een klein gaatje in de dop, het meeste geluid kwam bij mij van het instromen van de overloop kam in de overloop zelf, waar de waterstand ca 10 cm lager is.
Dus daarom moet je het gat in de overloop buis niet te laag leggen, want dan ga je water gekletter horen.
Dat heb ik opgelost door 2 stukken grof filterschuim onder de overloop kammen te binden, dat dempt het geklater bijna volledig.
Datzelfde heb ik ook bij het instromen van de overloopbuis in de bioloog.
Cor
 
Zoveel mensen, zoveel uitvoeringen ;)
Misschien dat ik dat zo wel kopieer, ik ben nog aan het verder graven.
 
@bderooij Zeer interessant allemaal zeg! Ik volg dit met veel plezier, ben namelijk nu met exact hetzelfde bezig. Heb jij je pvc al bestelt? Zo ja, heb je een misschien je bestellijstje, kan ik meekijken. Het idee van de noodoverloop om je durso, vind ik zeer interessant. Scheelt een gat in je aquarium, dat is altijd goed.
Daarnaast vroeg ik me af of je ook bij pvc oordeel hebt gekeken. Is Veldhuis ook goedkope dan die website? Want dan ga ook ik daar bestellen.
Mijn dank is groot!

*EDIT: dan lees je op je andere post dat je bioloog niet meer door gaat. Ik was al meteen dit stuk aan het lezen.... Dus ik ben bang dat je geen lijstje hebt.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdad geen lijstje, ben toch voor potfilters gegaan.
@RichD1011 is wel bezig met PVC
 

Terug
Bovenaan