Puntius denisonii


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Ik zag in het fotoalbum van peterdenhaag de Roodstreep barbeel. Prachtig visje, die zou ik graag een stuk of zes willen hebben.

full28219638.jpg


Nou is de vraag of dat kan, in mijn huidige gezelschapsbak van 450 liter, 160L x 60B x 50H (waterhoogte).

Mijn huidige bezetting:

17 Kardinaaltetra's
10 Kegelvlekbarbelen
5 Corydoras panda
3 Diamant Goerami vrouwen
6 (verstopte) Japonica's


Mascha en Ivo heeft/hebben me al geadviseerd dat de Roodstrepen een periode met lagere temperatuur nodig hebben om ze optimaal te kunnen houden. Hij baseert dit op dit artikel. Ik vind verder alleen maar info over dat het een heel vreedzame vis is, die gehouden kan worden tussen 20 en 25 graden. Mijn bak draait nu op 23,5 graden.

Een aantal vragen:

- Wat denken jullie over deze vis in mijn aquarium, in combinatie met de rest van de bezetting ?

- Ik lees hier en daar dat sommige Barbelen en Goerami's niet goed samen gaan. Ervaringen ?

- Kent iemand deze variant ? Puntius denisonii 'gold' ? En is die in Nederland al te krijgen ?

CDFC87E7-483B-4EE1-AF6B-36C23BB730B3_zpsn2g2tjaz.jpg


Graag jullie meningen !
 
Kardinalen willen vrij warm. En deze Puntius denisonii wil niet al te warm.

Verder zijn ze heel erg druk, en hoe warmer hoe drukker.
 
Temperatuur visbestand:

Kardinaaltetra: 23 - 28 graden
Kegelvlekbarbeel: 22 - 25 graden
Diamant Goerami: 24 - 28 graden
Corydoras panda: 20 - 25 graden
Roodstreep barbeel: 15 - 25 graden (?)

Een temperatuur van 24 graden zou een goed gemiddelde zijn ?

Al deze vissen vragen een pH van 6,5 - 7.0.
 
Hier het advies van Mascha&Ivo:

Crash Cowboy zei:
Mascha&Ivo zei:
Torpedo's zijn in feite subtropische vissen die absoluut een koelere periode nodig hebben voor hun longevity
Dank voor je antwoord. Ik kan daar op Internet niks over vinden ... Wat is jouw bron ?
Mijn bak draait nu op 23,5 graden, maar de ervaring leert dat er 's zomers wel eens warmere perioden zijn, ook in het aquarium, als ik niet ga koelen. Is dat de wisseling die je bedoelt ? Of zou die niet voldoende zijn ?

Mascha&Ivo zei:
Crash Cowboy zei:
Wat is jouw bron ? (edit:voor het inlassen van een koele periode, TCC)
Deze: http://www.seriouslyfish.com/species/puntius-denisonii/
Plus daarbij het feit dat ze in Blijdorp zitten in een 'koele bak' en in Dierentuinen is de research naar omstandigheden waarin de dieren komen steevast zeer op orde.
Ik lees in dat artikel nergens direct dat de temperatuurwisseling nodig is, behalve in de temperatuur die de vissen vragen, die tussen de 15 en 25 graden ligt. Maar het kan zijn dat ik niet alles begrijp, hoor.
 
Ik weet dat ze erg druk zijn.
Ben zelf ook aan het kijken geweest om deze in een toekomstige bak te houden.

Denk dat het drukke niet erg goedgaat met de gouramis.
Deze hebben toch hun rust nodig.

Naar mate ze warmer zitten worden ze zoals hierboven al vermeld ook nog eens drukker.
 
De juiste naam op dit moment is Sahyadria denisonii, en volgens de IUCN-redlist wordt deze vis bedreigd. Niet echt een aanrader wat mij betreft om te kopen, juist om deze reden
 
Blijft schipperen met warmte icm met samenstellen van een visbestand.
Ik ben van mening dat de roodstreep barbelen best op zo'n 23,5 graden gehouden kunnen worden. Zitten bij mij zelfs op 25 graden in combinatie met oa maanvissen. Zijn inderdaad stevige zwemmers, maar zitten mijn andere vissen niet in de weg.
De opmerking van AquaVissie over dat ze bedreigd worden vind ik wel iets om in overweging te nemen. Dat wist ik niet toen ik ze een paar jaar geleden aanschafte.
Het zijn overigens prachtige vissen waarvan ik vaak zit te genieten.
 
Okee, ik zie er toch maar van af. Jammer ...

Alternatieven ? Een decoratieve, iets grotere scholenvis ? Wie heeft tips ?
 
Ik ben toevallig zelf ook opzoek geweest naar een grotere scholenvis als vervanging van de P. denisonii.

Heb er enkele gevonden, kan je misschien wel even een kijkje nemen in het topic wat ik er voor had/heb.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1653619

Staan enkele door mezelf gevonden vissen maar ook adviezen.
Ook enkele afraders.

Ben vanaf pagina 2 ergens begonnen over de vervanger voor de P. denisonii.
 
Crash Cowboy zei:
Okee, ik zie er toch maar van af. Jammer ...

Alternatieven ? Een decoratieve, iets grotere scholenvis ? Wie heeft tips ?

Congozalm (Phenacogrammus interruptus)? Prachtige vissen.
 
Ik heb een nieuw visje op het oog: de Glasmeerval. Wat denken jullie van een stuk of zes � acht ? Als ik ze kan krijgen, tenminste ?

V2MhbX1PRkEdQE6V5eelbh2YZ8NLQ4Hz.jpeg
 
Het zijn 8 Glasmeervallen geworden ! Ik ben er heel blij mee; ze zitten nu nog verstopt tussen de planten en ik hoop dat ze lekker (in het zicht !!!) onder de Vallisneria gaan scholen. Ik vind het echt prachtige vissen: een graat, een kop en een staart, verder niks ! Ik kijkt er echt dwars door heen. Op de foto hieronder schijnt de Hydrocotyle tripartita er gewoon doorheen. Ik ben heel benieuwd hoe ze zich in mijn bakkie gaan gedragen.

De bezetting van de bak is nu:

17 Kardinaaltetra's
10 Kegelvlekbarbelen
4 Corydoras panda
3 Diamant Goerami vrouwen
1 Vuurtetra
6 Japonica garnalen
8 Glasmeervallen

Het aantal soorten is nu op de L010a Rinelocaria (die wil ik nog 4) klaar. Er komen nog twintig Kardinalen bij, en misschien nog 10 Kegels. En ooit een mooie Goerami man. Dan is de bak vol.

3EB76132-EDF2-4DC2-999B-0DB8FC7668FE_zpso3wg5ro3.jpg
 
Ze zijn vaak erg gevoelig voor witte stip net na transport, dus hou ze maar goed in de gaten. ;)
 
Botia zei:
Ze zijn vaak erg gevoelig voor witte stip net na transport, dus hou ze maar goed in de gaten. ;)
Doe ik natuurlijk ! Het transport was stressvol, dat kon ik zien.
 

Terug
Bovenaan