Pterophyllum leopoldi koppel zet eitjes af.


Gertbl

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2009
Berichten
3,400
Leeftijd
38
Locatie
Emmen
Website
www.pterophyllumnederland.com
Ondanks dat ik dit in mijn foto album heb gezet, wil ik het toch hier ff neerzetten. Van mijn 9 wildvang exemplaren Pt. leopoldi, heb ik gisteren kunnen ontdekken dat ik een koppel ertussen heb zwemmen. vandaag de dag waren ze druk bezig met het poetsen van bladeren, en zojuist zijn ze begonnen met het afzetten van eitjes.

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi laying eggs by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi laying eggs by Gertbl, on Flickr


Hier een paar foto's van de leopoldi's die ik heb zwemmen:
VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr

VS5Qz6t4UHIWYI7Gc1UvLSqObyAmAtp4.jpeg
Pterophyllum leopoldi by Gertbl, on Flickr
 
vind-ik-leuk1.jpg
 
Inderdaad!

Gert, heb je iets van waterwaarden? Altijd waardevolle informatie - over het afzetten, misschien uitkomen, etc. - zeker bij wildvang exemplaren.

~ Ivo
 
Waterwaardes niet echt naar gekeken. Laatste meting van de pH was 6,8.
Wat ik wel heb gedaan de afgelopen tijd is verversing doen van steeds een klein beetje, en dan vanochtend een verversing van 50% met water dat warmer was dan 27 graden Celsius.
 
Verversing met gewoon kraanwater (met andere woorden: andere pH dan die 6,8?) ?

Ik lees namelijk steeds dat vissen zouden reageren op kouder water als wanen zij zich middenin het regenseizoen en hoeveel ik daar ook voor voel - theoretisch klopt het gewoon - er is in het regenzeizoen meer dan alleen en temperatuurswisseling, bijvoorbeeld een initiele aanpassing van de pH, aanpassing van de pH naar een nieuw evenwicht, etc.

Wie weet ;)

~ Ivo
 
@Ivo, Klopt helemaal. verversingswater zal hier net boven de pH van 7 liggen. Het water is hier zachter dan wat ik vroeger in het westen had. Dus dat merk ik wel. Tijdens het regenseizoen zal inderdaad niet alleen de temperatuur veranderen, maar ook een deel van de waterwaardes.


Hoewel de vorige poging bij de leopoldi's niks is geworden, is er van mijn groep een koppel die momenteel voorbereiding aan het treffen is om af te gaan zetten. Heb er een filmpje van gemaakt.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=EC4FApJcg9A&feature=youtu.be[/video]
 
Hoi @Gertbl,

Ik ben net begonnen met een Amazone biotoop aquarium van 90x60x45 (243L). Met slechts een zeer dunne laag zand overal (ongeveer 1 cm), een laag bladeren en veel hout om het zicht te onderbreken.

Ik heb informatie gelezen over Pterophyllum Leopoldi, maar de informatie op internet is nogal verwarrend. Dus ik hoop dat jij (of anderen) hun ervaring kunnen delen. Is het waar dat ze maximaal 10 cm lang en 15 cm hoog worden? Zou ik daarom een groep van 5 in dit aquarium kunnen plaatsen? De medebewoners zouden een paar apisto's en een groep Nannostomus zijn.

Bedankt!

P.S. Ik heb toegang tot 100% osmosewater, dat ik zal gebruiken.
 
Hoi @Gertbl,

Ik ben net begonnen met een Amazone biotoop aquarium van 90x60x45 (243L). Met slechts een zeer dunne laag zand overal (ongeveer 1 cm), een laag bladeren en veel hout om het zicht te onderbreken.

Ik heb informatie gelezen over Pterophyllum Leopoldi, maar de informatie op internet is nogal verwarrend. Dus ik hoop dat jij (of anderen) hun ervaring kunnen delen. Is het waar dat ze maximaal 10 cm lang en 15 cm hoog worden? Zou ik daarom een groep van 5 in dit aquarium kunnen plaatsen? De medebewoners zouden een paar apisto's en een groep Nannostomus zijn.

Bedankt!

P.S. Ik heb toegang tot 100% osmosewater, dat ik zal gebruiken.
Ik zou daar geen Manen in nemen en uit de info hier blijkt ook dat ze rond de 25 cm hoog kunnen worden.
 

Terug
Bovenaan