Pseudogastromyzon en Neon Tetra's


H

Hannie304

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben al 2 jaar lang de gelukkige eigenaar van een schooltje van 13 neon tetra's in een bak van 30x30x60. Dat is altijd goed gegaan en ik vond het idee van een algeneter wel leuk. Toen heb ik van de lokale dierenwinkel een 'Hong Kong algeneter' meegekregen, wat in ieder geval een pseudogastromyzon myersi lijkt te zijn na plaatjes te hebben gezien op internet.

Omdat hij eigenlijk vrij schuw en inactief werd (12 uur achter elkaar op nagenoeg dezelfde plek gezeten), ben ik me gaan inlezen. De man in de dierenwinkel had wel gezegd dat het een moeilijkere vis was, maar mijn waterwaardes waren ok dus het kon wel. Maar als je op internet leest, zie je overal dat hij een stroming nodig heeft van 10-15 keer de bakinhoud per uur en een hele hoge mate van zuurstof in het water.

Ik heb toen een Eheim 200 luchtpomp aangeschaft, maar los van het feit dat dat best wel wat lawaai maakte (fluisterstil?), leken de neon tetra's een beetje weg te duiken na een paar uur harder te hebben moeten zwemmen. Ze zwommen in ieder geval niet meer door de bak heen zoals ze dat altijd deden. Maar ik weet natuurlijk niet of dat misschien ook ok is. Ik heb toen de luchtpomp uit gezet in ieder geval.

De volgende dag beweegt de pseudogastromyzon wel enigzins vrij door de bak, maar ik wil graag zeker weten dat hij gelukkig is voor zover dat mogelijk is met de neontetra's. En het liefst zou ik tips hebben om voor een bak te zorgen waar zowel de neon tetra's als de pseudogastromyzon gelukkig in zijn, want ik vind het wel een erg leuke toevoeging. Zelf dacht ik aan planten als waterpest toevoegen om meer zuurstof er in te krijgen en eventueel een nieuw filter. Ik heb begrepen dat normaal gesproken het wel handig is om waterwaardes te posten, maar ik heb helaas geen meetstrip ofzo :-(. Is dat nodig?

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!
 

Bijlagen

  • 20210707_123245.jpg
    20210707_123245.jpg
    306.9 KB · Weergaven: 108
Hoi Hannie,
Er kan altijd nog een vraag komen over de waterwaardes en de opmerking dat de strips eigenlijk niet goed genoeg zijn.
Wat ik zelf belangrijk vindt is dat je ook blijft kijken naar je vissen. Vergeet niet dat je tetra's op een bepaalde manier gewend waren aan het aquarium.
Een verandering zal altijd zorgen voor een aanpassing van hun gedrag. Net zoals de nieuwe vis eerst niet veel bewoog, deze moet ook wennen aan de nieuwe omgeving.
Als ik naar je aquarium kijk zou wat waterpest er goed bij kunnen voor beide soorten. Je pseudogastromyzon myersi heeft ook behoefte aan wat algengroei.

Geef je vissen even wat tijd om te wennen als je weer een aanpassing hebt gemaakt.

Veel succes
 

Terug
Bovenaan