Prototype Acryl bak zelfbouw


Guy1992

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2013
Berichten
96
Locatie
Limburg, Maastricht
Een tijdje geleden heb ik samen met een vriend het idee gekregen om zelf een acrylaat bak in elkaar te zetten. We hebben een droom om in de toekomst een bedrijf in de aquaria branche op te zetten. Ons doel was om een bak te maken die kan concurreren (in prijs en in design) met de prachtige bakken van ADA.

We hebben gekozen voor de maten 90x50x30. Het acryl is 10mm dik. Het soort is PMMA helder, ik kan je zeggen dat de bak een betere doorkijk heeft als mijn glazen Juwel bak. We hebben hem verlijmd met een speciale kleurloze oploslijm. Deze lijm heeft de verschillende stukken als het ware samengesmolten. Dit betekent geen lelijke kit randen.

In principe zouden we dezelfde bak maten kunnen produceren als ADA voor een lagere prijs, ook kunnen we makkelijk een aquarium op maat maken maar we durven nog niet echt de volgende stap te nemen. Wat ik me vooral afvraag is of er wel voldoende vraag is naar dit soort kleine tot midden grootte bakken.

We hebben een tijdje op marktplaats geadverteerd en enorm veel aanvragen binnen gekregen voor het maken van enorme bakken. Dit vergt een enorme investering van onze kant en dit brengt natuurlijk ook risico's met zich mee.

656174_0_82_1.jpg


645453_0_82_2.jpg


866864_0_82_3.jpg


312313_0_82_4.jpg


439276_0_82_5.jpg


514366_0_82_7.jpg


Ik zou graag van jullie horen wat jullie van de bak vinden. Wat vinden jullie een realistische prijs? Je mag bijvoorbeeld ook een andere bak maat noemen en hier jouw prijs bij noemen. Zouden jullie het aantrekkelijker vinden als we een compleet pakket aanbieden (verlichting,filter,meubel etc.) Kortom hoe kunnen we dit zo goed mogelijk op de markt zetten?
 
Zet hem eens vol met water.

EEn lege bak is moeilijk te beoordelen.

Nou, toch wel, vind die 10 mm, nou echt niet staan.
 
denk dat je de verhouding 90x50x30 moet aanpassen hier heb je denk ik als vissen bak weinig aan ivb de beperkte hoogte
daarnaast een belasting berekening uitgevoerd ivb martiaal dikte en verwachte druk op de bak bij vullen

groet
jaap
 
412645_0_82_dsc_0105.jpg

- Bak heeft ruim 1 maand tot de nok gevuld in mijn kamer gestaan.
- Een maat 90x45x45 kunnen wij net zo makkelijk produceren als deze. Benodigde dikte berekenen gebeurt via een calculator.

Dikte van het acryl is dus een opties nadeel. Staat genoteerd.
 
Absoluut interessant maar ben dan toch benieuwd naar kosten?.
Want de meeste mensen die dit soort bakken willen houden van grootte bakken en of hogere dan wat je nu als voorbeeld hebt gemaakt.
 
Wat zijn inderdaad de kosten om iets dergelijks in elkaar te zetten?

Zou het mogelijk zijn om de bakken aan te bieden met opties zoals; meubel, verlichting, filter, etc.? Niet iedereen hoeft het complete pakket.
 
Ik houd de kostprijs even voor mezelf omdat ik wil weten wat jullie (hypothetisch)bereid zijn te betalen. Wat zou jij willen betalen voor een kale 90x90x45 bak?
 
Dikte van het acryl is dus een opties nadeel. Staat genoteerd.

Tja, daar kom je niet onderuit.

Als je bij tanked platen van 5 cm dik ziet.

Zit je toch met verbuigen, en bij hoger nog erger.
Tenzij er versterking boven zit.

Met kostprijs van? 100 euro m? zit je zo al op 225-250 euro.
 
Bertus zei:
Met kostprijs van? 100 euro m? zit je zo al op 225-250 euro.
Je bedoeld hier de 90x45x45 bak mee denk ik? Bedoel je hiermee te zeggen dat je een verkoopprijs van 250 euro al elders gezien hebt of is dit wat jij zelf schat dat zo een bak moet kosten? Ik wil gewoon weten wat jullie een goede prijs vinden los van de kostprijs.
 
Guy1992 zei:
Ik houd de kostprijs even voor mezelf omdat ik wil weten wat jullie (hypothetisch)bereid zijn te betalen. Wat zou jij willen betalen voor een kale 90x90x45 bak?

geen idee valt buiten mijn maten wat mag van de vrouw.
maar 60x30x30 maximaal �100.

maar hoe zit het met de krasbestendigheid?
is het plexiglas gehard of is het na een paar keer schoonmaken matglas?
 
Acryl is van top kwaliteit,heeft een betere lichtdoorlatendheid dan glas en vergeelt niet! Het blijft natuurlijk wel kras gevoeliger dan glas. Schoonmaken vergt wat voorzichtigheid maar met de juiste kennis heb je er net zo lang plezier van als een glazen aquarium. Nog een voordeel is dat wanneer men per ongeluk toch een kras maakt deze er vrij gemakkelijk uit te halen is.
 
de kras verwijderen heb ik zelf ervaring mee dat is inderdaad wel aardig te doen.
maar ik maak mijn ramen schoon met een bankpasje om krassen te voorkomen maar dat maakt van plexiglas heel netjes matglas met miniscule krasjes die gevuld niet waar te nemen zijn..
dus wat raad jij aan?
 
Voor een 60x30x30 vind ik 100 euro al heel veel hoor, zeker als je je bedenkt dat je standaard kale glazen bak van dat formaat nieuw al onder de 25 euro koopt. En dat komt natuurlijk door het grote volume waarin die bakken geproduceerd en ingekocht worden.

Dit mag iets meerprijs hebben, want het ontbreken maakt het esthetisch mooier, maar materiaaldikte is in dat opzicht weer een nadeel. Theoretisch heb je hier denk ik dat je met PMMA en verlijmen minder kans op lekken / scheuren, dus dat mag dan ook iets meer kosten.

Als jullie manier van verlijmen bijvoorbeeld betrouwbaarder is dan een kitnaad, dan zou ik dat ook in je marketing benadrukken. Maar alleen als je dit ook met feiten kan onderbouwen natuurlijk.
Krasbestendigheid zou voor mij ook een punt van aandacht zijn, daar staat kunststof natuurlijk slecht bekend. Daar moet je dus ook iets over zeggen denk ik. Is dat minder goed dan bij glas, dan zou ik zoeken naar de optie voor een coating / behandeling om dat wel goed te krijgen.

Alles bij elkaar zou ik meer dan 50 euro voor een kale 60x30x30 bak (zonder dekruit) eigenlijk al wel veel geld vinden.

Ik denk dat je het voordeel moet zoeken dat jullie aquaria met afwijkende maten kunnen maken. Verder zou ik goed bekijken welke voordelen PMMA nog meer heeft t.o.v. glas. Bijvoorbeeld dus de mogelijk sterkere lijmverbinding of minder snel kans op breuk. Helderder noemde je al.

Maar het allerbelangrijkste is denk ik dat PMMA veel beter te verwerken is (al is door de dikte van 10mm dat voordeel al iets minder, maar het kan nog steeds). Zou je de zijwanden ook in verstek kunnen zagen en verlijmen? Dan valt de materiaaldikte misschien al weer minder op, omdat je niet meer tegen de kopse kant van het materiaal aankijkt.
Door het te verwarmen kan je het buigen en je kan het lasersnijden. Daar kan je esthetisch mooie dingen mee doen, mits je natuurlijk het juiste gereedschap hebt. Verder kan je dan mooie dingen met uitsparingen voor techniek en doorvoeren doen. Daar kan je je goed in onderscheiden t.o.v. op maat gemaakte glasaquaria denk ik.

Als je er echt een bedrijfje van wilt maken: het focussen op kleiner/middelgroot maatwerk hoeft geen probleem te zijn, maar zorg dat je een goed businessplan uitschrijft en doe onderzoek naar wat de vraag is en kijk dan realistisch of de vraag overeenkomt met wat jij kan/wil leveren. Ga daarbij niet alleen uit van fora, maar ga ook met b.v. winkeliers praten, praat met mensen op beurzen, kijk wat de concurrentie doet e.d..
 
Bankpasje moet je dus nooit doen op een acryl aquarium. Je kunt een zachte spons gebruiken (geen schuurspons) en voor de buitenkant een microvezel doek. Kijk goed uit dat je geen zand oid tussen de spons en het acrylaat krijgt.
 
Deel de Mening van Stephan. Denk dat Acryl op dit moment in de markt nog weinig kans van slagen heeft door de absurd hoge prijzen. Mocht hier meer en meer mee gewerkt worden zal dit qua prijs ook intressanter worden. Pracht idee vind ik het maar persoonlijk zou ik de overstap nog niet maken zeker niet als je ziet wat zo'n mini bakje al kost.
 
Zo'n bak zou volgens mij nooit meer dan zo rond de �60 � �70,- mogen kosten. Zelf denk ik dat er al snel een krasprobleem optreedt. Ook al is zo'n kras te verhelpen, je kan moeilijk voor elke kras de bak weer op z'n kop zetten.


Kijk hier, als vergelijk, maar eens naar de kosten van een volglas bak.

http://aquariumkopen-zorona.nl/volglas-aquarium.html



Groet,
Ben.
 
Ik ben van mening dat:
Acryle aquariums alleen winstgevend zijn bij grote maten of *grote aantallen.
Mensen die aquariums echt waarderen zullen er een kopen, en mensen die er elke dag mee bezig zijn (hierbij mag de hobby dus wel wat kosten).
Mensen met zeewater aquariums er eerder baat bij hebben dan mensen met een zoet water aquarium.
De doelgroep is dus vrij klein, en de prijs zal dus stijgen je wilt natuurlijk wel wat verdienen.

Acryl is over het algemeen 3x zo duur als glas en er is voorzichtigheid geboden met schoonmaken dit verkleint de doelgroep nog meer.
*Mensen met kleine aquaria kijken vaak als eerste naar de kosten en kopen geen aquarium omdat de kleuren beter tot hun recht komen of omdat de bak minder weegt.
Kleuren met glas diktes boven 10mm beginnen pas zichtbaar te verkleuren.

Kijk naar optiwhite glas hoeveel mensen kiezen daarvoor, juist heel weinig of alleen de echte aquaria liefhebber die zijn of haar vissen en koralen echt waardeert.
De markt die u probeert aan te boren is erg klein en is waarschijnlijk niet haalbaar als beginnend ondernemer.



Dit is even een opsomming van mijn idee�n.
 
wat je ook nog zou kunnen doen is bijvoorbeeld voor grotere bakken een deel vooruit laten betalen bijvoorbeeld 70-80% van de materiaalkosten en dan bij aflevering de resterende kosten plus jullie winst.
dan verklein je jullie risico mocht een klant dan toch afzien van de koop of niet meer kunnen betalen ofzo.
wel moet je zulke dingen heel nauwkeurig vastleggen met de klant anders kun je er veel gezeik mee krijgen.
 
Ik denk dat je anders moet werken/denken,
acryl standaardbakken zullen altijd duurder zijn, dit omdat men glazen standaardbakken met de massa maakt.

Jullie kunnen andere maten geven, bv. een 60x50x40 dan heb je toch een kleine bak met een mooie diepte en hoogte.
Daar zit denk ik jullie markt in. ;)

Ik moet nu geen "gewoon" 60cx30x30 bakje meer hebben, maar moest ik bv. kunnen kiezen uit aparte maten die goedkoper zijn dan glas dan zou ik eentje nemen van 60x50x40, daar kan je al veel meer mee spelen.
 
Ik zou beginnen met alleen maatwerk daarna kijken waar de meeste vraag naar is qua maten en daar standaard bakken in gaan maken om de verkoop van die maten te versnellen. Daarnaast moet je ook zeker rekening houden dat de meeste mensen het aquarium afgeleverd willen hebben aan huis en misschien zelfs dat jij er voor zorgt dat hij op de goede plek komt te staan.

Daarnaast kun je ook nog kasten op maat aan bieden, lichtkappen en zo verder. Het grootste probleem met het opstarten van zo iets is klanten werven en klanten behouden probeer dus ook zeker andere producten te gaan verkopen. Een aquarium is een aanschaf voor meerdere jaren in die tussentijd dat de zelfde klant weer een aquarium komt halen zul je dus ook geld moeten verdienen om verder te kunnen gaan.

Buiten dat is het nu niet bepaald een goede tijd om een bedrijf op te starten omdat iedereen zijn geld niet wil uitgeven.
 
Ik zou eerst voor jezelf x-aantal bakken maken en onder je kennissenkring lang genoeg laten testen .
Het zou de eerste acrylbak niet zijn die na jaren plots loslaat op de naden .
1 simpele tik tegen een ruit kan al genoeg zijn om een hele ruit in je handen te hebben .
 
Oef al een tijdje niet meer online geweest en lees nu al jullie bruikbare feedback! Hier kan ik wat mee. Fijn dat iedereen zo goed meedenkt. Vooral het inzicht dat de markt voor 'kleine' acrylaat bakken te klein en moeilijk is, is een belangrijk inzicht. En om goed maatwerk te kunnen leveren moet het bedrijf in staat zijn om eigenlijk alles te leveren wat nodig is om een aquarium op te starten... Stof tot nadenken..
 

Terug
Bovenaan