project wimpelaalbak


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,174
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Beste mensen,


Mijn man en ik hebben inmiddels een 2m aquarium, waarvoor we een aantal vissen hebben uitgezocht. Wegens incompatibiliteit met de vissen in dit aquarium hebben we een aantal vissen moeten laten vallen.
Omdat het toch blijft kriebelen dat deze ‘het niet geworden zijn’, zit ik nu (voorlopig nog in mijn hoofd en op de computer) te denken over een aquarium voor een nis. Ik vraag jullie inbreng, meedenken en advies over de bak zelf, over het filterdeel, over de verlichting en het vis- en plantenbestand. Het is makkelijker om nu in de ‘denkfase’ aanpassingen te doen, of zelfs van het hele plan af te zien dan in enig stadium daarna. Per slot van rekening : een dier heb je voor t leven, niet voor even.

Dit aquarium zou gebouwd gaan worden op basis van de volgende wensen:
* huisvesting voor Erpetoichthys calabaricus (wimpel- of goudaal)
* huisvesting voor Pantodon buchholzi (vlindervis)
* huisvesting voor dwergwaterlelie, die ook van bovenaanzicht zichtbaar is.
* huisvesting voor waterhyacint
* drinkbak voor de katten


De nis is 1,30 x 0,9, het aquarium wat er in zou komen te staan, wordt dan 1,25 x 0,7 x 0,5 (waterhoogte 0,4). Het komt wat lager dan ooghoogte, omdat er een raam boven zit, dat bij voorkeur nog wel open moeten kunnen af en toe.

Het filter
Water komt via de instroomopeningen in een voorfilter aan de linkerkant van het aquarium. Vandaar wordt het verzameld in het vuilwaterbekken. Via openingen komt het dan in de bovenkant van het plantenfilterdeel. Hierin drijven waterhyacinten en is open water van buitenaf beschikbaar. Het water wordt door een lavasteenfilter gedeelte getrokken, waarna het in het verzamelbekken schoonwater komt en afgevoerd wordt door een pomp naar een spraybar in het aquarium.

De verlichting

Ik wil boven het aquarium verlichting aanbrengen in plaats van pal boven de waterspiegel. Hierdoor zijn er geen verlichtingsbuizen in het aquarium zelf zichtbaar, maar hebben de planten en de vissen (vooral van belang voor de waterlelie) wel daglicht tot hun beschikking, zonder dat het een erg fel verlichte bak wordt.



De inrichting.

Bodem bestaat uit zand en wat grotere stenen ter decoratie, ingegraven/ weggewerkte pvc buizen en bloempotjes als schuilholen, kienhout.

De beplanting.

In de bak komt een dwergwaterlelie en enkele waterplanten die geen grote lichtbehoefte hebben. Vooralsnog heb ik hiervoor Aponogeton longiplumulosus, Vallisneria nana, Anubias barteri var. Barteri uitgezocht.
In het filterdeel komt de waterhyacint Eichhornia crassipes.



Het visbestand.

Koppeltje Erpetoichthys calabaricus (wimpelaal), harem of kleine school Xiphophorus hellerii (zwaardrager wildkleur), een solitair of koppeltje Sturisoma (panamense of aureum), 5 Pantodon buchholzi (vlindervis), een school melanotaenia praecox.

Ik hoop dat jullie willen reageren op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van dit plan. Ik heb al heel veel denkwerk gedaan, maar voor denkfouten, blinde vlekken of tekort schieten van mijn kennis vertrouw ik op jullie!

Ik heb een aantal tekeningen toegevoegd in een apart bestand (hoop ik dan toch iig)
 

Bijlagen

  • Project Nisaquarium.docx
    1.5 MB · Weergaven: 221
refresh eens? nu hopelijk wel, ik had er nog een foutje uitgevist.
 
Schermafdruk op 2021-01-03 15-57-53.png Schermafdruk op 2021-01-03 15-58-18.pngSchermafdruk op 2021-01-03 15-58-34.png
mooi idee
Zit me wel af te vragen of je zomers geen grote temperatuur schommelingen krijgt.
tekeningen maar even zichtbaar gemaakt (hoop dat je het me het niet kwalijk neemt) niet iedereen zit te wachten op downloadbare bestanden:sorry:;)
 
Nee dat vind ik prima, dank je, ben nog niet zo vertrouwd met het forum dat ik ze direct zo kon plaatsen..
Ik ben nog een belangrijke vis in mijn visbestand vergeten te vermelden: koppeltje clownbotia's. Ik kan het helaas niet meer toevoegen aan starttopic.
Temperatuurschommelingen valt wel mee denk ik, ten eerste is het in huis toch altijd zomers behoorlijk koel en ten tweede komt er buiten voor het raam een druif te staan die de felste zon wegneemt en in de winter de zon toelaat.
 
Clownbotia is een groepsvis die met toch minstens 8 stuks gehouden moeten worden en vaak te klein gehouden worden want ze worden met gemak 30 cm
 
Clownbotia zelf ook gehad in redelijke grote groep die gaan niet echt fijn samen met andere vissen zeker niet als ze wat groter worden.
Zelfs niet in de 250 hier :cry:
 
Ik weet t, ik heb er twee meegekregen met mijn 2m bak. Ik kan 2 dingen met ze doen: een ander huis proberen te vinden, lijkt me niet zo simpel aangezien ze nog steeds aan argeloze viskopers meegegeven worden, of ze toch een beetje aardig proberen te huisvesten. Het is een koppeltje en ze vermaken zich best goed met elkaar, dus ik hoop maar dat ze t niet al te slecht hebben bij me. Maar ik ga er niet méér aanschaffen....

Wat vinden jullie -afgezien van de botia's die ik nou eenmaal heb, het is niet anders- van het project?
 
Denk dat je een mooie bak hebt zo en een mooi plan.
Ik ben zelf niet thuis in de vissen die jij er in wilt houden, maar denk we dat je systeem goed zal gaan werken.
 
Dank je wel voor de moeite om er naar te kijken en ben blij dat het zou kunnen werken.

Nou nog iemand (meerderen?) die naar het vissenbestand willen kijken... + een koppeltje botia's. die ik vergeten was in de lijst te vermelden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of 5 vlindervissen goed gaan.Ik zou het eerder op 2 houden. En mogelijk zijn al die groepsvissen wat te druk voor de vlindervissen.
 
Vlindervissen en de groepsvissen zitten toch in verschillende lagen van het water? Of maak ik een denkfout? Is er een manier om te zorgen dat ze dan geen last hebben van de 'druktemakers'?

en weet je toevallig ook wat over de combi wimpelaal met zwaarddrager/ melanoteania praecox? Gaat dat goed?
 
Vlindervissen komen alleen in de bovenste waterlaag voor, kunnen in een 2 m bak wel met zn 5en gehouden worden
 
Of een mbu puffer, volgens mij zijn de wimpelalen en vlindervissen allebei afrikaans dus als je dan toch een afrikaans bestand wilt een kleine mbu puffer😅
 
Ik ben niet zo geografisch georiënteerd/ beperkt...:)
Wat denk je van de regenboogvissen en de zwaarddragers? Zou dat goed kunnen gaan of is dat een mission impossible?

@quistero: geen paniek ik ben niet van plan er zo eentje aan toe te voegen...
 
Is 130cm wel genoeg voor de alen?

Ik vind het ook wat krap (is trouwens maar 125cm). De bak is wel 70 diep natuurlijk (maar daar gaat nog iets af voor de plantenfilter vrees ik?).

Het is zeker een mooie bak en leuk project maar hoe dan ook is het te nipt om er 5 vlindervissen, een grote groep alen, olifantsvissen :rolleyes: of clownbotia's in te houden.
Ik zou dan eerder denken aan een speciaalbak voor één of enkele alen en me daartoe beperken.
:sorry:

Edit: trouwens met een waterhoogte van 40cm vind ik het niet aan te raden om in waterlagen te denken eerlijk gezegd...
 
Ok, dat ga ik op me in laten werken, en dan ga ik eens nadenken of ik het vissenbestand van mijn 2m bak met deze bak kan 'mixen' en daardoor toch de gewenste vissen kan houden op een verantwoorde wijze.
Ik zit te denken aan het koppeltje/ harempje alen bij de maanvissen in de 2m bak en op die manier het een en ander 'herindelen'.
 
ok, P. senegalus betrek ik in mijn overwegingen, maar ik neem aan dat een wimpelaal in een 2m bak niet echt een probleem zal zijn?
 
Wat mij leuk lijkt in zo’n 2 m bak zijn wimpelalen, vlindervissen, olifantsvissen en een black ghost knifefish
 
Ik heb die suggestie vaker gehoord en qua biotoop en zo is dat een 'officiële" combi. Ik zit alleen met het tamelijk spelbrekende probleem dat ik olifantsvissen en mesvissen niet zo leuk vind én dat mijn man ook nog een voorkeur heeft voor een aantal vissen (bijvoorbeeld de wilde zwaarddrager....)
 
én dat mijn man ook nog een voorkeur heeft voor een aantal vissen (bijvoorbeeld de wilde zwaarddrager....)


Dan is er natuurlijk nog een optie... Gun die arme man ook een pleziertje... :DD;))
Maak er een speciaalbak met een groep wildkleur zwaarddragers van?
Lijkt mij in een bak met deze afmetingen veel leuker om zien dan grotere vissen...
 
Die kant zit ik nu op te denken, in zoverre dat ik de visbestanden van die twee bakken grondig omgooi aan de hand van jullie feedback, op- & aanmerkingen.
 
130 cm bak:
Zwaarddragers
200 cm bak:
Vlinders, wimpels en evt olifant en ghost maar die vind je niet zo mooi(is wel mogelijk)
 
zoiets dacht ik ook:
1.30m bak:
keizertetra's
pleco
siamese algeneter
diamantgoerami
apistogramma agassizii fire red
Xiphophorus hellerii

in de 2m bak:
maanvissen
ancistrus gold
clownbotia's evt
muisbotia
E. Frenatus
Corydoras aeneus
E. Calabricus
Pantodon buchholzi
melanotaenia praecox
Sturisoma panamense (evt)

P.S.1 Voor de botia's, zowel clown als muis, zoek ik nog een goed thuis, maar als ik dat niet kan vinden, gaan ze in de 2m bak.
P.S.2 Als pleco op een gegeven ogenblik (veel) te groot zou blijken te worden, kan hij altijd nog de goudvissen in de vijver gezelschap gaan houden.
 
Ik zie geen problemen behalve de E. Frenatus. Labeo’s zijn vervelende vissen, weet niet of de medebewoners daar blij mee zullen zijn
 
Ik heb m al, en tot nu toe gedraagt ie zich heel braaf, en zolang dat zo blijft, mag ie blijven. Als ie zich gaat misdragen, kan ik altijd nog zien wat en hoe.
Vooralsnog heeft ie de functie op zich genomen dat ie het wat grotere voer (zoals garnalen of stukje krab) aan stukjes knabbelt, zodat de rest er ook aan kan beginnen.
 

Terug
Bovenaan