Problemen met tc420 met aqualantis led


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik heb gister mijn tc420 aangesloten. Maar het werkt niet naar behoren.
20190719_133736.jpg

Alles heb ik aangesloten zoals het hoord. Maar als ik alleen poort 3 wil laten branden blijft er op poort 1 ook stroom staan.
 
Spanning neem ik aan?

Maar hetgeen dat een tc420 doet is een massa aanbieden.
Zelfs op 0% zou je dus 12v kunnen meten tussen de + en je kanaal.
Als je er een lamp op aan sluit zou die wel uit moeten blijven
 
Ja dat zou moeten maar als hij nog naar een lamp aan staat dan blijft de andere ook branden die uit hoort te zijn.
tc420_2.jpg

Om 21:00 zou lamp 1 uit moeten zijn maar die brand nog steeds dan en 2 en 4 zijn wel uit. Kanaal 1 en 3 zijn 1 lamp en 2 en 4 ook. Als ik ze omdraai heb ik het zelfde probleem.
 
Kanaal 1 beukt hem wel van 56% meteen naar 0% ik las dat lampen vam aquatlantis nooit helemaal uitgaan
 
Schijnbaar kun je de Led's in die balk opdelen (apart laten branden) alleen hebben de Led's intern wel een gezamenlijke min denk ik, waardoor dus de led's van kanaal 1 nog vrolijk mee doen omdat ze nog een min krijgen van kanaal 3.
TC dimt over de min, waardoor de plus dus altijd aanwezig is op de Led's, dus ze krijgen een min aangeboden van kanaal 1 EN 3, pas als beide kanalen op 0% staan zal de hele balk uit gaan.
Koppel om 20:30 het draadje van kanaal 3 maar eens los, dan zal je zien dat kanaal 1 wel uitgaat.

Om 22:00 is wel alles uit neem ik aan?

Bij de balk die op kanaal 2 en 4 zit gaat het wel goed, omdat die tijden/procenten synchroon lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt om 22:00 uur is wel alles uit.
aquatlantis-easy-led-tube-895mm.png

Als je alleen de rode zou aansluiten zou die een blauw licht moeten geven en de zwarte een wat meer geel licht.
Alleen dat werkt dus niet.
Vandaag alles maar anders aansluiten en programma aanpassen dat die geen avond/ nachtlicht heeft.
En alles op 2 kanalen aansluiten.
 
Als je alleen de rode zou aansluiten zou die een blauw licht moeten geven en de zwarte een wat meer geel licht.
Alleen dat werkt dus niet.
Dat komt door dat MIN verhaal, de Aquatlantis controller dimt de led's dan over de plus, de TC doet dat over de min, en daar gaat het dus fout.
 
Dat komt door dat MIN verhaal, de Aquatlantis controller dimt de led's dan over de plus, de TC doet dat over de min, en daar gaat het dus fout.
Maar kan dit worden verholpen of moet je dan de tc420 zo aanpassen dat dat voor iemand die niet heel erg veel verstand heeft van electronica niet te doen.
 
Of de TC420 zo is aan te passen dat deze over de PLUS gaat dimmen durf ik niet te zeggen, @tuinkabouter zal dat ongetwijfeld weten.

100% zeker ben ik ook niet over dat MIN verhaal, maar gezien de symptomen moet dat haast wel het probleem zijn.
 
Of de TC420 zo is aan te passen dat deze over de PLUS gaat dimmen durf ik niet te zeggen, @tuinkabouter zal dat ongetwijfeld weten.

100% zeker ben ik ook niet over dat MIN verhaal, maar gezien de symptomen moet dat haast wel het probleem zijn.
Dat min verhaal klinkt wel aannemelijk en bekend.
Maar dat zou je moeten kunnen meten.
Als je geen weerstand meet tussen de - op de 2 stekkers van de lamp maar wel weerstand meet op de + dan delen ze idd de min.

Ik denk alleen niet dat je de werking van een tc420 zomaar om kan draaien.
Wel kan je het PWM signaal van de mosfet aftakken en deze gebruiken voor je eigen circuit te bouwen die wel over de + dimt
 
Dat min verhaal klinkt wel aannemelijk en bekend.
Maar dat zou je moeten kunnen meten.
Als je geen weerstand meet tussen de - op de 2 stekkers van de lamp maar wel weerstand meet op de + dan delen ze idd de min.

Ik denk alleen niet dat je de werking van een tc420 zomaar om kan draaien.
Wel kan je het PWM signaal van de mosfet aftakken en deze gebruiken voor je eigen circuit te bouwen die wel over de + dimt
Oke ik kan het hier thuis niet na meten. Dan gebruik ik het gewoon als dimmer en timer.
En kan ik hem altijd mocht ik het nog willen om gaan bouwen en de pwm signaal gaan gebruiken en zo.
 
Zie mijn ook mijn draadje https://aquaforum.nl/threads/tc420-i-c-m-aquatlantis-12-v-easyled-tube.162822/

ik had precies het zelfs probleem. In bovenstaande topic wordt alles uitgelegd om het met de tc420 op te lossen. Ik heb het zelf alleen niet gedaan dus niet proeven maar zou moeten werken. Zelf heb ik er voor gekozen om het kleuren kanaal aan te sluiten op de TC420 en het wit-licht via een Led dimmer iets te dimmen de te schakelen met tijdschakelaar. Dit licht brand alleen tussen 10:00 en 16:00. Ik heb daarnaast een DIY RBG LED balk gemaakt om toch met kleur te kunnen spelen via de TC420.
 
Als je geen weerstand meet tussen de - op de 2 stekkers van de lamp maar wel weerstand meet op de + dan delen ze idd de min.
Ja precies.

Wel kan je het PWM signaal van de mosfet aftakken en deze gebruiken voor je eigen circuit te bouwen die wel over de + dimt
Ja dat zou dan de optie zijn, dus daar heb je dan een voeding bij nodig die dimt met een PMW signaal,
 
Ja dat zou dan de optie zijn, dus daar heb je dan een voeding bij nodig die dimt met een PMW signaal,
Hoeft niet.
Je kan het PWM signaal ook op een BD135 zetten en daarmee de + van de voeding naar de lamp toe schakelen.
Het is niet de meest elegante oplossing maar het werkt uitermate goed
 
Nou ik overwoog ook om zo n tc420 te kopen maar nu ik dit allemaal lees merk ik wel dat dit niets voor mij is en ik beter af ben met bv een standaard controller van Aquatlantis.
 
Ik heb gister mijn tc420 aangesloten. Maar het werkt niet naar behoren.
Bekijk bijlage 276707
Alles heb ik aangesloten zoals het hoord. Maar als ik alleen poort 3 wil laten branden blijft er op poort 1 ook stroom staan.
Het valt mij op dat de min kabel die op poort drie zit voorzien is van een plakker. Kijk eens goed of je daar geen kortsluiting maakt met de plus kabel!
 
Het valt mij op dat de min kabel die op poort drie zit voorzien is van een plakker. Kijk eens goed of je daar geen kortsluiting maakt met de plus kabel!
Ja daar zit een plakker op en nee die maakt geen kortsluiting.
Het verdere verhaal is voor mij te hoog gegrepen en kijk na de vakantie er wel eens naar met iemand die wat meer verstand heeft van electronica als ik.
 
Ja klopt om 22:00 uur is wel alles uit.
Bekijk bijlage 276713
Als je alleen de rode zou aansluiten zou die een blauw licht moeten geven en de zwarte een wat meer geel licht.
Alleen dat werkt dus niet.
Vandaag alles maar anders aansluiten en programma aanpassen dat die geen avond/ nachtlicht heeft.
En alles op 2 kanalen aansluiten.
Wanneer je de leds apart wilt laten branden ben je inderdaad 2 kanalen nodig . Ik vermoed dat wanneer je kanaal twee langer laat branden kanaal 4 ook aanblijft. Het proberen waard.
 
Wanneer je de leds apart wilt laten branden ben je inderdaad 2 kanalen nodig . Ik vermoed dat wanneer je kanaal twee langer laat branden kanaal 4 ook aanblijft. Het proberen waard.
ja klopt geeft zelfde resultaat net even snel geprobeerd
 
ja klopt geeft zelfde resultaat net even snel geprobeerd
Dat komt omdat er twee compleet gescheiden kanalen zijn, zowel wat betreft plus als min. Je hebt nu alle plussen bij elkaar opgezet waardoor er een verbinding blijft tussen kanaal 1 en 3. En dus evenzo tussen kanaal 2 en 4.
 
Oh, ik had dit antwoordt per vergis in je andere topic gezet. Niet goed dus. Ik schreef daar dat je de min van Ch 1 en de min van Ch3 bij elkaar kan zetten Op Ch 1 bijvoorbeeld. Het zelfde doe je met Ch2 en Ch4. Op bijvoorbeeld Ch2. Dan kun je Ch 1 en 2 volledig dimmen, dus bij gebruik van twee lampen.
 
Ja dat ka heb ook nog een splitter liggen dacht ik dus doe kan ik er ook gewoon tussen zetten
 
Ja dat ka heb ook nog een splitter liggen dacht ik dus doe kan ik er ook gewoon tussen zetten
Vermoedelijk werken de controllers van Aquatlantis in de controller met een volledig gescheiden plus en min over de kanalen. Wanneer je zo'n controller zou gebruiken wordt er vóór de controller er al een splitsing uitgevoerd en weer erna. Een TC 420 werk anders, dit apparaat werk met dimming (PWM) alleen over de min. Vandaar mijn gedachte om het eens aan te sluiten zoals ik aangaf.
 
En dan zou ik om maanlicht te krijgen nog een blauw led stripje van 24 volt er bij aante sluiten alleen moet ik dan ook nog andere voeding hebben of kan dat met de 3A voeding die ik nu heb. Lampen zijn 1,5 A elk
 
alleen moet ik dan ook nog andere voeding hebben of kan dat met de 3A voeding die ik nu heb. Lampen zijn 1,5 A elk
Dat moet kunnen, tegen de tijd dat je maanlampje brand zijn de andere twee balken al zo ver gedimd dat er genoeg over is voor je blauwe stripje.

Al is de drie amperé voeding wel wat krapjes, maar ik zag dat de lampen max. op 80% branden dus dan kan het, maar wel net hoor.
 
Dat moet kunnen, tegen de tijd dat je maanlampje brand zijn de andere twee balken al zo ver gedimd dat er genoeg over is voor je blauwe stripje.

Al is de drie amperé voeding wel wat krapjes, maar ik zag dat de lampen max. op 80% branden dus dan kan het, maar wel net hoor.
oke dacht dat ik het wel goed had berekend zaten eerst 2 voedingen op van elk 1,5 A dus dacht dan moet 3 wel goed zijn alleen weet ik niet hoeveel de tc420 neemt. Maar ze branden mooi zo
 
Ja op zich is je berekening goed, zaten die 1,5 A standaard bij de lampen? ietsie meer is altijd beter namelijk dan wordt je voeding ook niet zo warm.
Hoeveel de TC zelf verbruikt weet ik niet, maar dat zal niet veel zijn, ik denk zelfs verwaarloosbaar.
 
Ons bin zuunig :D

Controleer de voeding eens een keer op warmte als de lampen een paar uur aan staan, ik had hier 3 ventilatoren draaien op een voeding die ook net genoeg was, wordt dan toch wel warm hoor.
 

Terug
Bovenaan