Problemen met maanvissen


Doodnormaal gedrag. Niets om je druk over te maken. Als het goed is moet dat naar verloop van tijd weer overgaan.

Mooie maanvissen trouwens!
 
Tja,ik vind het typisch pikorde gedrag. Nesteldrang,mss. Echt verontrustend is dit filmpje niet.
 
Bedankt Rene ben weer een beetje gerust gesteld :)
Maar dat dit er soms eneorm hard aan toe gaat is ook normaal dan? Is er iets wat ik kan doen om dit minder te krijgen?
De tip met voeren werkt opzich wel goed. Heb net een een diepvries tablet laten ontdooien en deze met kleine beetjes gevoerd. Dan is ook gelijk het pesten over. Ook gooi ik wat diepvries voer tussen de drijfplanten. Dit houd ze ook wel even zoet want ze gaan nu echt op zoek naar het eten.

Nu alleen nog proberen wat meer planten te plaatsen en op de plek waar ik ze mooi vind staan maar dit komt wel :)

Is het bijvoorbeeld een idee om de Vallisneria meer in het midden te plaatsen of word het dan gelijk zo vol? Dan zou ik graag rechts nog iets van een vollere echinodorus willen plaatsen of een enelgroeiende plant :) Zo hebben de Ramirezi's ook wat meer schuilplaatsen want vind het bodem oppervlak nu ook nog te open. Ook heb ik nog 3 stukken hout en een Javavaren die ik nog kan plaatsen dus eventueel dat de javavaren die ik nog heb links op het stuk hout komt te staan en dan wat laag blijvend spul voorin het aquarium :)

Vind de inrichting nu namelijk nogal rommelig ogen en de Vallisneria in het niet vallen bij de linker Javavaren. Ik vermoed ook als straks de Vallisneria echt gaat groeien de Javavaren helemaal onder zal groeien.

Sta voor alle advies open want wil ze het liefste houden :)

Bedankt Ren� :D daarom wil ik ze ook houden omdat ze zo mooi zijn alleen op het moment enorm ondeugend en zelfs onverdraagzaam. Maar dit gaat weer over als ik jou moet geloven :)
 
Klopt mondeo maar wat ze normaal doen deden ze nu dus net weer niet.
Zal morgen nog eens proberen een filmpje te maken als ze echt los gaan om het zo maar te noemen.
Was net voordat ik aan het filmen ging nog even in het aquarium bezig geweest en ze hadden net wat eten gehad.
Zal morgen nog wel proberen en dan upload ik deze gelijk weer :)

Heb jij nog op of aanmerkingen of veranderingen wat betreft de inrichting?
 
Eigenlijk heb ik maar 1 tip,hou de vissen. Ik denk dat jij je drukker maakt dan de vissen zelf.
Manen zijn knokkers,ik weet het uit eigen ervaring. Niet te vergelijken,met discus.
 
Ja hoor, het kan er erg fel aan toe gaan. Ik had ook momenten dat ik er helemaal gek van werd. Ze knalden ook vaak tegen de ruiten op omdat ze zo hard op elkaar in beukten.

Rechts zou een Echinodorus niet mooi staan denk ik, die moeten mooi breed kunnen groeien. Kijk eens naar sterrenkruid of Belgisch groen (Hygrophila polysperma). Die laatste is Aziatisch, maar dat zijn varens ook. Hele mooie snelgroeiende plant wel. Sterrenkruid ook, maar die heeft wel weer wat meer licht nodig.

De Vallisneria links zou ik laten staan. Dat is een mooie schuilplek voor al je vissen, maar dat is je eigen keuze.
 
Ga ik zeker doen mag ze niet eens weg doen :p
Mn vriendin wil ook dat ze blijven dus heb ik ook maar rekening mee te houden :)


Ook ga ik morgen nog een gedeelte van de schuilholltjes verwijderen want deze liggen nu meer in de weg dan dat ze gebruikt worden. Ook gaat er veel vuil in zitten dus niet echt wat je wil zeg maar. De L-nummers verkiezen het hout en de Ramirezi's de planten. Die zijn helemaal weg van de Javavaren en zitten er veel tussen :)
De afgelope paar dagen mijn waterwaardes totaal niet gemeten dus word vanaf morgen ook weer tijd want moet ik wel in de gaten gaan houden nu ik meer planten heb.
Vooral de No3 en de Fe moet ik even in de gaten houden. Tevens morgen even verschonen want door het hout er uit te halen is er veel vuil losgekomen wat de bodem erg smerig maakt. Ik weet niet precies wat het is maar merendeels poep en hout pulp ofzo.

Dan laat ik de Vallisneria wel links staan :) Wil de inrichting nu maar gelijk maanvis proef maken en daarna niet teveel meer doen :) Moet ik in het midden dan nog wat veranderen of gewoon zo laten :)
Zal de planten eens opzoeken bedankt Ren� :) Latenm de maanvissen deze planten wel heel?
Beter 1x stress dan een aantal dagen achter elkaar denk ik zomaar :)
2 stukken hout zijn ook al zo goed als ingewaterd dus als ik daar tijdelijk even een steen op leg dan blijven ze wel liggen :)

Ben echt geen ster wat inrichten betreft vandaar dat ik ook geen plantenbak heb :p
 
Ik heb echt 1 tip voor je. Zoals in mijn ogen kenners al aangeven is dit normaal gedrag wat over zou moeten gaan...

Maar jij bent zoveel in je bak bezig dat dit ook niet bevordelijk is ;)
Laat de boel even de boel zou ik zeggen....
 
Is misschien ook wel zo :) Beter eind volgende week weer een keertje verder gaan ofzo :)

Heb nog eens kritisch naar mijn laatste foto in dit topic aan het kijken geweest en heb denk ik nog een goed idee wat ik dan wil proberen :)
In het midden tegen de achterwand liggen nu 3 stenen die als schuilplaats gebruikt word door de L204. Als ik deze ergens anders kan plaatsen en de grote echinodorus iets naar voor kan ik misschien het stuk hout wat links tussen de Vallisneria staat in het midden onder het hangende stuk spiderwood plaatsen :) Deze zal daar denk ik heel mooi tot zijn recht komen en een prima schuilplaats vormen en een schaduw plek.
Dan kan ik links de nieuwe stukken hout nog gebruiken die zijn minder kolossaal dan het stuk hout wat er nu staat dus beter te scapen :)
Zo kan de Vallisneria iets meer naar achter geplaatst worden en kan er links voor nog een kleine echinodoryus gezet worden.
Op deze manier word de Vallisneria ook wat compacter wat een nog betere schuilplaats zal vormen voor de maanvissen. Nu is het vrij open en er komt nog veel licht door.

Het is een idee maar laat mijn aquarium nu inderdaad even een aantal dagen met rust :)
 
wter testen kan natuurlijk wel, al weet ik niet hoe jij dat doet. Maar zou de inrichting iig even met rust laten nu ;)
 
Maanvissen zitten niet aan je planten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik zou het midden voorlopig gewoon zo laten, ze moeten zich ook nog een beetje fatsoenlijk kunnen bewegen natuurlijk.
 
Ehm kan het zijn dat de middelste en linkse man en vrouw zijn? Ik zie veel show maar weinig vechten eigenlijk. Het lijkt eerder als indruk op elkaar proberen te maken. Niet dat ik ook maar iets van maanvissen weet hoor, maar ik zie soortgelijke bewegingen bij mijn discussen, een man en vrouw :)
 
Ah ik had nog niet verder gelezen, en zie dat de kenners ook vinden dat het heel normaal oogt. Ik vind het prachtige vissen trouwens :)
 
Ik weet niet of dit een man en vrouw zijn kan je heel moeilijk zien :)

Als ik dit hout daar plaats kunnen ze nog prima bewegen hoor maar kijk het wel even aan :)
 
vind het ook normaal gedrag hoor. ze hebben hier meer dan genoeg plaats en zie het zelfde gedrag hier ook.
denk dat het beste wat je kunt doen gewoon de bak effkes tot rust laten komen. overigens prachtige manen hoor.
 
Mooie bak met mooie maanvissen, die gewoon hun "ding" doen...dat is wat je op jouw filmpje ziet.

Uit jouw verhalen had ik een heel ander idee van wat er aan de gang was.

Ga nou gewoon eens genieten van je bak, Kevin ;)
 
Ja Kevin, helemaal met Peter eens, je hoort het, manen zijn knokkers ( prachtige vissen) en dus normaal gedrag.
Laat ze het even uitzoeken zonder dat je gaat rommelen.
Gewoon met rust laten die bak, en voeren en vooral genieten , want de bak is echt mooi ;)
 
Nu waren ze ook wel heel lief hoor want waar ik het eerder over had ging er 10x zo erg aan toe maar heb ik nu niet veel meer gezien :D
Heb wel nog 1x eigenwijs gedaan en toch het aquarium veranderd. Was er zelf niet tevreden over...
Maar nu wel en ik denk dat jullie het ook wel mooi gaan vinden het oogt heel natuurlijk :D
Ook veel poep wat onder het hout lag weg kunnen halen dus gelijk een grote schoonmaak :)
Nu hebben de vissen lekker rust :D

Zal morgen foto's maken en uploaden :D
 
Heb trouwens ook de grote echinodorus weg gedaan want werd me te groote en kan hem nu nergens meer kwijt. Hiervoor is een Echinodorus Rose. Echt een prachtig exemplaar voor een klein bedragje :D
Deze gaat meer de hoogte in en blijftn wat compakter dan de echinodorus die ik nu had (bleheri vermoed ik)

Foto's volgen ;)
 
Nou, we zien het in je fotoalbum, en nu op je handen gaan zitten als je er naar kijkt, want je blijft aan de gang, en ook dat geeft stress, en dat is echt niet bevordelijk voor de vissen, die willen ook rust, je hebt al zoveel gerommeld, en stress maakt ziek dus nu echt afblijven hoor :zwaai:
 
Dat weet ik Astrid maar of ik het nu gedaan heb of over een week had ook niks uit gemaakt natuurlijk :)
Ben nu tevreden dus zal zeker de eerste tijd niks veranderen. Misschien nog wat lage planten als zichtbrekers voor de ramirezi's maar heeft geen prioriteit dus kan wel wachten :)
 
Als je steeds in je bak blijft rommelen, dan krijgen je manen geen kans om fatsoenlijk de rangorde te beslissen. Elke verandering indeinrichting kan er naartoe leiden dat ze opnieuw de rangorde willen bepalen. Het gedrag wat je ziet in het filmpje is normaal gedrag van maanvissen. Mijn leopoldi's doen dat ook, en zijn soms wel eens heftiger tegen elkaar geweest. Maar zelfs dat zorgde niet ervoor dat er stress of iets dergelijke ontstond.

Zoals meerdere mensen het al aangaven, probeer eens een dikke maand niet in je bak te rommelen.
 
Heftig? Dit is toch niet zo shockerend... Als ik dit zo zie, dan zijn manen toch wel een stuk liever dan de cichliden die ik heb of heb gehad :)
 
Nou, ook ik heb eens een koppel Manen gehad in een Vision260 en dacht dat het wel kon. Die zaten bij de bak toen ik deze overnam.
Een koppel dat alleen maar vocht met elkaar, bleken twee vrouwen te zijn. E�ntje ingeruilt voor een man en dat ging even goed, totdat er eitjes kwamen.
Die twee Manen bezette de helft van de bak en andere vissen werden voortdurend weggejaagt, ze waren er zo druk mee bezig dat ze daarna meestal hun eitjes of jongen opaten.
En tussen hun legsels door, werd het mannetje verjaagt en aangevallen door het vrouwtje.
Dus weinig rust in de bak, alleen gestess van gefrustreerde vissen. De bak bleek gewoon te klein voor een koppel, laat staan een schooltje.. ;)
 
Khoppie zei:
Nu waren ze ook wel heel lief hoor want waar ik het eerder over had ging er 10x zo erg aan toe maar heb ik nu niet veel meer gezien :D
Heb wel nog 1x eigenwijs gedaan en toch het aquarium veranderd. Was er zelf niet tevreden over...
Maar nu wel en ik denk dat jullie het ook wel mooi gaan vinden het oogt heel natuurlijk :D
Ook veel poep wat onder het hout lag weg kunnen halen dus gelijk een grote schoonmaak :)
Nu hebben de vissen lekker rust :D

Zal morgen foto's maken en uploaden :D
 
De inrichting is nu zoals im hem hebben wil dus ga nu ook niks meer veranderen :)
Misschien alleen nog wat laagblijvende planten maar dit kan altijd nog :)

Maar ik blijf erbij dat of ik nu gisteren de bak veranderd heb of als ik het pas over een maand gedaan had dit niks veranderd had. Kan toch beter gelijk zorgen dat het goed is dan ze nu een plaats laten zoeken en dan een maand later weer aanpassen ;)
Want had toch gebeurt want het aquarium was niet naar mijn zin :) zie mijn foto album voor de nieuwe foto's :)

Ook blijf ik er bij dat het gedrag wat ik eerder gehad heb niet normaal was maar heb ik nu niet meer gezien dus alleen maar goed :)
 
Nee het gedrag is volledig omgeslagen en ze zijn heerlijk rustig :D
Zo nu en dan nog wel een beetje uitdagen en elkaar wegjagen maar dat vind ik niet erg datr is normaal heb ik ondertussen geleerd :p
Ook groeien de beschadigde vinnen weer helemaal terug dus ook dat gaat goed komen :D

Het is weer heerlijk om naar het aquarium te kijken :D
 

Terug
Bovenaan