Problemen met de planten


M

Mndy

Guest
Beste allemaal!

Ik heb probleempjes met mijn planten,en ook met mijn waterwaarden (waardoor natuurlijk de problemen met de planten)

Plantenbestand:
1x Echinodorus bleheri
1x Echinodorus vesuvius (sinds gister in de bak)
1x Anubias barteri
3x Anubias nana mini (waarvan 2x sinds gister in de bak)
1x Microsorium pteropus (javavaren)
6x Limnobium laevigatum
6 stekjes Lysimachia nummularia "aurea" (goud penningkruid)
bosje Cabomba aquatica
Salvania natans (wil ik eruit hebben)
Eendenkroos (gratis meegekomen met de visjes helaas)
Javamos

Vissenbestand:
3x Trichogaster chuna (1m, 2v)
20x Boraras brigittae
15x Corydoras pygmaeus (sinds vandaag)
x poelslakken
x torenslakken
x posthoornslakken

Er branden 2 T5 lampen van ieder 15 watt, ongeveer 8 uur per dag. Temperatuur staat op 25 graden.
Ik ververs met leidingwater.

Vandaag de waterwaarden gemeten
pH 7,5
gH 8 dGH
kH 5 dKH
NO3 0 mg/l
PO4 0,5 mg/l
Fe 0 mg/l

De goud penningkruid heeft ontzettend lange luchtwortels en sommige blaadjes krijgen gaatjes. E�n blad van de javavaren wordt helemaal geel en krijgt bruine vlekken. Het javamos wordt wat bruinig ipv mooi groen. En de Anubias barteri heeft al een tijd geen blad meer aangemaakt.
Naar mijn idee ligt het voornamelijk aan het NO3 en Fe. Ik heb nog nooit NO3 in mijn bak gemeten, maar sinds vorige week begon ik pas problemen te zien.

Ik ben voorstander van de natuurlijke werkwijze, maar heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.
Liever voeg ik geen dingen toe aan mijn bak, maar als het nodig is, is het natuurlijk nodig.

Ik hoor het wel als er meer gegevens, of foto's nodig zijn.

Wie kan mij helpen?
 
Er zijn wel wat mogelijkheden denk ik om de hoeveelheid stikstof te verhogen. Maar allereerst, meet je met strips of met druppeltest? Een NO3 van 0 is wel heel weinig voor een redelijk druk bestand. Met een PO4 van 0.5 mag de NO3 geloof ik 5 zijn. 10:1 NO3:pO4 is een prima verhouding. Verder moet Fe meetbaar zijn, in principe is dat genoeg.

Verder heb je met een KH van 5 en een pH van 7.5, ongeveer 4 mg/l CO2 in het water. Dit is niet heel erg veel, voor mooie plantengroei. Je kunt hiertoe sowieso de oppervlaktestroming verminderen.

Wat kun je verder doen? Voor Fe, en eigenlijk alle sporenelementen, ontkom je denk ik niet aan een product als profito. NO3 is normaal gesproken een stof die door het voeren van de vissen in het water komt, net als de PO4. Je kunt dit bijsturen met iets als Easy Life Nitro, of je maakt je eigen mest-stof met poeders. Voor de CO2 kun je redelijk makkelijk een BioCO2 reaktor maken voor maar een paar euro.

Hoeveel voer je je vissen? Misschien dat daarmee ook al wat extra voedingsstoffen ge�ntroduceerd kunnen worden.
 
Ik heb getest met druppels van Sera.

De oppervlakte stroming is erg weinig, ivm de honing goerami's. De stroming zit bij mij meer onder water.
De vissen voer ik nu nog 1-2 maal daags, met soms een vastdag.
1x per week koop ik levend voer, wat ik dan op voer tot het op is of tot het dood is. Ik varie�r met droogvoer (granulaat, vlokken en tabletten) en ik varie�r in diepvriesvoer (tubifex, artemia, rode muggenlarven, witte muggenlarven, en nog iets wat ik niet ken :p )

Diepvries voer doe ik 1/4 blokje per keer (zal nu wel iets meer worden omdat de corydorassen er bij zijn gekomen), dat voer ik inclusief het ontdooide vocht.
Het levend voer doe ik altijd wel even zeven.

De hoeveelheid voer varie�rt ook erg, de ene keer geef ik behoorlijk veel (of nog een keer extra) en de andere keer geef ik maar weinig.
 
Dat is al best aardig wat voer. Ik snap dan ook niet zo goed waarom er geen nitraat in het water zit. Je zou het eenmalig kunnen ophogen met wat nitro, misschien is de productie er wel, maar is die heel laag, maar wel genoeg om het op pijl te houden. Ik zat eerst ook zonder, heb toen aangevuld tot NO3 van 5 mg/l, en dat blijft het nu ook stabiel. Een kleine kickstart als het ware. Verder kun je nog profito wekelijks gebruiken. Misschien is CO2 dan verder niet nodig, maar dat merk je gauw genoeg, als de planten met voedingsstoffen nog niet gaan groeien.
 
Ik snap het dus ook niet van het nitraat.
Net even bij de dierenwinkel geweest om te kijken voor plantenvoeding. Zij hadden alleen HS producten.
Dus ik heb HS FloraCarbo en HS Bacto meegenomen. Hopelijk gaat dit helpen!
 
Bacto lijkt mij geen plantenvoeding. Maar bacteri�n voor het water. De carbo is een koolstof waar je iedere dag wat van in je watermolen toevoegen. Gebruik je CO2? Dan is digniteit perse nodig, maar kan geen kwaad. Verder vind ik het niet heel raar dat je no3 0 is. Je drijfplantjes zijn echte nitraatvreters. En je zal dus no3 moeten toevoegen. Bij de echinodorus zou je een kleinolletje kunnen doen omdat deze de voeding uit de bodem haalt.
 
Wat versta je onder natuurlijke wijze? Misschien kunnen we dan een beter advies geven... er zijn natuurlijk verschillende manieren om je waardes goed te krijgen. Sommige zijn makkelijker dan andere.
 
@ bartman:
Bacto is inderdaad geen plantenvoeding, maar het schijnt volgens de verkoper het nitraat aan te kunnen wakkeren.
Ik gebruik geen CO2, heb wel alles klaar liggen om bio-co2 te kunnen maken. Maar nog even de keus gelaten om het (nog) niet te doen.
De Echinodorus bleheri heeft kleibolletjes. Is dit trouwens bij de Echinodorus vesuvius ook noodzakelijk?
Het is wel de bedoeling dat de Salvania natans en het eendenkroos eruit gaat. Maar eerst moet de Limnobium even wat meer groeien.

@ Gozer:
De natuuurlijke werkwijze staat hier beschreven op het forum.
 
Elke Echi heeft klei en lateriet nodig.
Heb je laatste foto gezien.
Haal de helft Limnobium eruit.
Valt er meer licht in.

Limnobium groeit wel weer aan.
 
Komt er dan juist niet te veel licht in Bertus?
Juist omdat de Javavaren en de Anubiassen schaduwplanten zijn. En de honinggoerami's zo van drijfplanten houden.
 
@Mndy: dank, ik ken de werkwijze zoals op dit forum beschreven staat.... dan is voor mij duidelijk binnen welke richtlijnen het advies zou moeten liggen.
 
Iemand nog adviezen?
 
mijn advies, volg bertus zijn advies op
 
Mndy zei:
Komt er dan juist niet te veel licht in Bertus?
Juist omdat de Javavaren en de Anubiassen schaduwplanten zijn. En de honinggoerami's zo van drijfplanten houden.

K weet niet hoeveel je erin hebt.
Doe de helft,van de helft. ;)
 
Even een update!

Alle Salvania natans is eruit gehaald, en ik zie direct verbetering!

pH 7,5
gH 8 dGH
kH 5 dKH
NO3 <10 mg/l
PO4 0,5 - 1 mg/l
Fe 0 - 0,1 mg/l

Verder voeg ik nu na elke verversing profito toe.
Toch blijft de Lysimachia nummularia "aurea" het niet lekker doen. Hoewel ze nieuwe knoppen beginnen te maken, beginnen de oude bladeren juist dood te gaan.

En zal met deze waterwaardes bio-co2 nog nodig zijn?
 
Iemand?
 

Terug
Bovenaan