Problemen met bioloog


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Het schot van het eerste vak zit vrij hoog (enkele mm onder de bovenrand) en omdat ik nogal wat vervuilers in de bak heb is dat witte vliesje binnen een week zwart en laat dan niet genoeg water meer door. Resultaat is dat het bovenlangs loopt en het water echt aan de rand van het bioloog staat.

Elk volgende schot staat iets lager. Ik ben het niet helemaal eens met dat ontwerp maar goed die bioloog staat er nou eenmaal.

Iemand tips hoe ik dit op kan lossen?

Het water komt zo.hoog dat als je je hand erin steekt het over de rand loopt.

Vak 1 is 5cm medium filtermatten met vlies van zon rol. Vak 2 en 3 biologisch filtermateriaal en vak 4 is het pompvak.

Zie foto; vandaag nieuw vlies erin gedaan. Maar dat moet dus bijna 2x pw.
1000084688.jpg
 
Heb je ook een foto van je hele bioloog?
Ik heb geen vlies meer in het eerste vak. Alleen wat meer filtermatten. Werkt hier prima. Ik heb het niveau na het eerste vak een stuk lager staan. Door het hoogteverschil blijft hij langer doorstromen. Wanneer hij overloopt spoel ik de sponsen uit het 1e vak uit.
 
Heb je ook een foto van je hele bioloog?
Ik heb geen vlies meer in het eerste vak. Alleen wat meer filtermatten. Werkt hier prima. Ik heb het niveau na het eerste vak een stuk lager staan. Door het hoogteverschil blijft hij langer doorstromen. Wanneer hij overloopt spoel ik de sponsen uit het 1e vak uit.
1000084690.jpg

Zonder de hele ombouw eraf te halen is dit het beste wat ik ervan kan maken. Ik zou het vlies inderdaad in het tweede vak kunnen proberen. Daar zit nu filtermateriaal van het potfilter van ons vorige aquarium en wou ik nog aanvullen met meer siporax.
 
Ik zou zelf de 2 tussenschotten uitsnijden, er 2 cm afsnijden en terug plaatsen. Ik zou het eerste vak ook gewoon meer vullen met grove blauwe matten, geen fijne meer. Ikzelf gebruik nooit heel fijne matten.
 
Ik zou zelf de 2 tussenschotten uitsnijden, er 2 cm afsnijden en terug plaatsen. Ik zou het eerste vak ook gewoon meer vullen met grove blauwe matten, geen fijne meer. Ikzelf gebruik nooit heel fijne matten.
Ja heb ik ook al over zitten denken. Maar dan moet je dus het bioloog leegpompen, afsnijden en terugzetten. Ik weet niet hoelang dat moet drogen voor de pomp weer aan kan? Het is opzich een beste bak water hoor het aquarium maar moet natuurlijk niet te lang duren.
 
Zit er heel veel vis in ?
Als de bezetting meevalt mag dzt geen probleem zijn. Je kan je filtermateriaal misschien ook een dagje in je bak zelf leggen...
Mits wat voorbereiding kan er na een nacht terug water in je bioloog. Je kan dat gerust ook 2 nachten laten drogen....
Stop misschien enkele dagen op voorhand met eten geven...
 
Je kan ook een smalle glasstrip (bv. 50x8mm) extra boven op de bioloog lijmen .
bv. over de eerste 2 vakken , dan kan bij verstopping het water gewoon over het eerste schot overlopen . denk dat dat het makkelijkst is .
kan alles blijven draaien (wel goed verluchten , kast openhouden)
 
Je kan ook een smalle glasstrip (bv. 50x8mm) extra boven op de bioloog lijmen .
bv. over de eerste 2 vakken , dan kan bij verstopping het water gewoon over het eerste schot overlopen . denk dat dat het makkelijkst is .
kan alles blijven draaien (wel goed verluchten , kast openhouden)
Niet eens aan deze optie gedacht, dat is wel heel slim.
 
De foto is wel duidelijk. Er is idd weinig verval mogelijk. 1e vak ophogen is misschien een optie?
Ik begreep je bericht verkeerd, maar je bedoeld hetzelfde als @erwin2 , ik denk dat dit de minst ingrijpende optie is. Eens kijken of er lokaal een glasboer te vinden is die wat strippen voor me kan snijden.
 
Zit er niet veels te veel. Water in je bioloog ?
Ik zit te kijken naar die foto maar het lijkt alsof je hele bioloog zo wat gevuld is ?

Hoeveel water komt daar nog bij als de stroom uitvalt ?
 
Het water kan en mag toch nooit zo hoog staan?
Trek de stekker er eens uit van de opvoerpomp en kijk wat er gebeurd.
 
Het water kan en mag toch nooit zo hoog staan?
Trek de stekker er eens uit van de opvoerpomp en kijk wat er gebeurd.
er gebeurd niks, er zit een automatische overloop in het laatste vak en daar verdwijnt het water naar het riool. Zonder dat zou het wel een stuk spannender zijn ja. Het waterniveau wordt bepaald door dat hoge eerste schot, of eigenlijk het tweede.
 
We hebben vandaag de filtersponzen in het tweede vak gedaan en het vlies op het bio materiaal in het derde vak. Maar eens kijken wat dat doet.

Denk dat het beste alternatief tot nu toe is om de bak in het eerste vak te verhogen zodat er meer speling is.
 
er gebeurd niks, er zit een automatische overloop in het laatste vak en daar verdwijnt het water naar het riool. Zonder dat zou het wel een stuk spannender zijn ja. Het waterniveau wordt bepaald door dat hoge eerste schot, of eigenlijk het tweede.
Als je iets minder water toevoegt komt het water in het laatste vak wat lager te staan. dan heb je ook iets meer buffer voordat het overloopt.

Je kunt ook nog overwegen om wat grote gaten te boren op de gewenste hoogte in het glas. Je hebt dan in ieder geval geen last van droogtijden enz.
Zal wel wat lastig zijn om met het juiste gereedschap tussen te komen. pneumatisch wellicht.
 
Zit er heel veel vis in ?
Als de bezetting meevalt mag dzt geen probleem zijn. Je kan je filtermateriaal misschien ook een dagje in je bak zelf leggen...
Mits wat voorbereiding kan er na een nacht terug water in je bioloog. Je kan dat gerust ook 2 nachten laten drogen....
Stop misschien enkele dagen op voorhand met eten geven...
absoluut niet , kit moet weken drogen .
 
er gebeurd niks, er zit een automatische overloop in het laatste vak en daar verdwijnt het water naar het riool. Zonder dat zou het wel een stuk spannender zijn ja. Het waterniveau wordt bepaald door dat hoge eerste schot, of eigenlijk het tweede.
Dat was op de foto moeilijk/niet te zien.
Ik ben het niet helemaal eens met dat ontwerp maar goed die bioloog staat er nou eenmaal.
komt dat ontwerp niet van je zelf dan ?
 
het lijkt wel over de veel vuil door heel de filter ga ter wel je alles in begin wil vangen, zodat de rest van de filter zijn werk kan meschien is zoon groten filter sok iets
 
Dat was op de foto moeilijk/niet te zien.

komt dat ontwerp niet van je zelf dan ?
Nee klopt, hier een foto van toen we hem installeerde. En nee het ontwerp is niet van mij, ik heb gewoon een 4 vaks bioloog besteld van 150cm met doorvoer x. Het overloopsysteem is overgenomen (en geinstalleerd) door @rjoemman. Ik had alleen niet verwacht dat het bioloog trapsgewijs zou verlopen maar dat alle schotten op dezelfde hoogte zouden zitten.
1000084861.jpg
 
het lijkt wel over de veel vuil door heel de filter ga ter wel je alles in begin wil vangen, zodat de rest van de filter zijn werk kan meschien is zoon groten filter sok iets
Klopt dat komt omdat dat eerste vak dus dichtslipt en het dan bovenlangs begint te lopen zonder mechanische filtering. Doe dat een aantal keer een dag of wat en die hele bak is smerig.
 
Nu heb ik niet erg veel verstand van biologen.
Maar die overloop moet toch alleen werken als nood overloop.
Dus bij stroomuitval.
Dat laatste vak, pompvak staat bij veel mensen veel minder water in.
Dan loopt de rest ook meer door.

En, nogmaals. Vind er wel heel weinig filter materiaal inzitten. Effectief doet alleen vak 1 wat. Bij de rest loopt het meeste water langs het materiaal.
 
. Ik had alleen niet verwacht dat het bioloog trapsgewijs zou verlopen maar dat alle schotten op dezelfde hoogte zouden zitten.
Dat is maar net hoe je hem maakt inderdaad.
Wat betreft het voorfilter vind ik het bijzonder dat het zo snel dichtslibt.
Misschien wat minder fijn materiaal in eerste vak proberen ?

Ik filter zelf ook mechanisch aan het begin met laag filterwatten maar zelfs na 2 weken is die nog niet dicht geslibt
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik niet erg veel verstand van biologen.
Maar die overloop moet toch alleen werken als nood overloop.
Dus bij stroomuitval.
Dat laatste vak, pompvak staat bij veel mensen veel minder water in.
Dan loopt de rest ook meer door.

En, nogmaals. Vind er wel heel weinig filter materiaal inzitten. Effectief doet alleen vak 1 wat. Bij de rest loopt het meeste water langs het materiaal.
De bak heeft ook automatische verversing, dus die overloop werkt de hele dag. Maar inderdaad vooral in geval van stroomuitval, dat is ook de vraag die ik beantwoordde. De bioloog stroomt niet over bij stroomuitval dan verdwijnt alles richting riool.

De doorstroming wordt bepaald door je opvoerpomp, wat je erinpompt loopt over en terug naar het bioloog. Daar mag de waterhoogte in dat laatste vak geen verschil in maken. Sterker nog, hoe laag je die ook zou zetten, het niveau in de andere vakken wordt bepaald door de tussenschotten, anders zou je namelijk geen doorstroming hebben.

Mechanische filtermateriaal heb ik laatst verminderd om te kijken of dat helpt met minder snel dichtslibben. Uiteindelijk is dat vooral om het vuil eruit te halen en vind de bio filtering plaatst in de andere vakken door de siporax.
 
Dat is maar net hoe je hem maakt inderdaad.
Wat betreft het voorfilter vind ik het bijzonder dat het zo snel dichtslibt.
Misschien wat minder fijn materiaal in eerste vak proberen ?

Ik filter zelf ook mechanisch aan het begin met laag filterwatten maar zelfs na 2 weken is die nog niet dicht geslibt
Ja die filterwatten zijn heel fijn inderdaad en doordat ze bovenop zaten vangen ze natuurlijk praktisch alles op. Ik zal daar eens mee spelen.
 
Ik kan je een fleeceroller als een clarisea aanraden als vervanger voor je sponzen en filter fleece.
Water is dan kraakhelder en je hebt geen gedoe meer met een dichtslibbend filter.

Wat je kan doen om meer verval te maken in je filter is om een paar gaten te boren in je glazen schotten met een diamant boor.
Dit verval is echt heel weinig verval.

Ik vind dat er wel erg weinig materiaal in dat bioloog zit.
Dan vervuilt het ook sneller.
Maakt geen kont uit.
 
Ik kan je een fleeceroller als een clarisea aanraden als vervanger voor je sponzen en filter fleece.
Water is dan kraakhelder en je hebt geen gedoe meer met een dichtslibbend filter.

Wat je kan doen om meer verval te maken in je filter is om een paar gaten te boren in je glazen schotten met een diamant boor.
Dit verval is echt heel weinig verval.


Maakt geen kont uit.

huh, het voordeel van een bioloog is toch het hebben van veel ruimte om te filteren? Zonder filtermateriaal haal je dat voordeel toch weer onderuit?
Ben geen bioloog kenner verder, maar al die lege ruimte is toch wel een beetje gemiste kans zo?
 
huh, het voordeel van een bioloog is toch het hebben van veel ruimte om te filteren? Zonder filtermateriaal haal je dat voordeel toch weer onderuit?
Ben geen bioloog kenner verder, maar al die lege ruimte is toch wel een beetje gemiste kans zo?
Niet per se...
Je kan 1.000.000.000 huisjes hebben voor bacteriën maar als het niet bewoond word is het sonde van je geld
 
Niet per se...
Je kan 1.000.000.000 huisjes hebben voor bacteriën maar als het niet bewoond word is het sonde van je geld

Zeker, klinkt logisch, maar als je helemaal geen huisjes aanbiedt weet je zeker dat er niks in komt wonen toch?
 
Het ziet er misschien wat leeg uit maar er zit meer biologisch filtermateriaal in dan je in 3 potfilters kwijt zou kunnen. Er zit genoeg siporax in voor een vijver van 3 a 4000 liter. Ooit koop ik er nog een zak bij maar mijn waterwaardes zijn prima en dus genoeg bacterien in het filter.

Dit topic ging vooral over de mechanische filtering. Het verplaatsen van het vlies heeft geholpen, ik filter nu eerst het grove afval eruit en daarna pas het fijne. Vliesje is nog niet bruin dus dat is al een hele verbetering.
 

Terug
Bovenaan