Probleem Sluierstaart


N

Noah Kuper

Guest
Hooi!
Ik heb vier sluierstaarten waarvan eentje zich de laatste tijd gek gedraagt. Laatst dreef hij elke keer naar boven, het leek of hij last had van zijn zwemblaas. Maar na een paar minuten zwom hij opeens weer normaal. Ik heb voor de zekerheid een dagje geen eten gegeven maar alles leek weer normaal te zijn dus begon weer met voeren. Gisteren avond gebeurde weer hetzelfde, hij hing boven aan het water gebogen op zijn zij. Als hij probeerde weg te zwemmen, maakte hij alleen maar cirkels. Ik had gelijk een bak klaargemaakt met laag water zodat ik hem daar eventueel in zou kunnen doen mocht zijn toestand zo blijven, zodat hij daarin kon rusten. Op een gegeven moment begon hij weer normaal te zwemmen en leek het bijna of er niks aan de hand was. En dit wisselde zich een paar keer af. Deze vis heeft wel vaker last van zijn huid maar nog nooit last gehad van iets van zijn zwemblaas. Weet iemand misschien welk probleem mijn vis heeft en hoe ik dat zou kunnen verhelpen? Ik heb in het verleden een vis gehad met zwemblaasproblemen maar die zwom altijd verkeerd, en daarom twijfel ik of dit een zwemblaasprobleem is...

Groetjes Noah
 
Geef eens wat meer informatie over je vaak. Hoe groot? Wat voor filter? Hoe vaak wissel je water en hoeveel? Wat voer je? Hoe vaak/veel voer je? Zijn er medebewoners?
Wat zijn de waterwaardes?

Ondertussen zou ik voeren even laten en even véél waterwissels doen.

Foto's en filmpjes zijn zeer welkom.
 
Ik heb een 180 liter aquarium en ik gebruik een de binnenfilter van Juwel. (bioflow) Ik doe waterwissels van 2/5 ongeveer per twee weken met klein onderhoud tussendoor. Ik geef ze van die korrels van Tetra die naar de bodem zakken. De vis leeft samen met drie andere sluierstaarten. Ik heb er een foto van de vis bijgedaan van een tijdje terug en een filmpje van gisteren avond waarbij hij alleen maar cirkels zwom.
 
Hieronder het beeldmateriaal.
 

Bijlagen

  • 62168123-B0D1-4013-A5F7-FB176D6404FB.MOV
    12.5 MB
  • 95B7CA57-7E2B-47E9-A1B6-87EECF03D8D6.jpeg
    95B7CA57-7E2B-47E9-A1B6-87EECF03D8D6.jpeg
    349.2 KB · Weergaven: 246
Dit kunnen verschillende problemen zijn. Voer je soms drijvende korrels ? Dit absoluut niet doen bij sluierstaarten/bolvormige goudvissen. Dit zijn kweekvormen waarbij de ingewanden van de vis in het gedrang komen, met alle gevolgen van dien.
 
Ik weet idd dat dat een veelvoorkomend probleem is! Ik voer daarom van die zinkende korrels.
 
Hoi Noah, Vier sluierstaarten in een RÍO 180 is krap aan. Er wordt geadviseerd om tenminste 50 liter per vis aan te houden. Maar vooral je weinige water wissels vind ik zorgelijk.
Zelf deed ik destijds elke week tenminste 50% maar vaker met jouw bak en bezetting is nog verstandiger.
Wat betreft het ondersteboven zwemmen lijkt het erop dat het een zwemblaas probleem betreft.
 
Laatst bewerkt:
En je filter is ook te klein voor deze bezetting, het is raadzaam om een extern filter erbij te plaatsen.
 
Mocht het probleem veroorzaakt worden door verstopping( wat vaker voorkomt bij vissen met een rond/eivormig lijfje) dan helpt het geven van gepelde gekookte diepvriesdoperwtjes om de normale spijsvertering weer op gang te brengen.
 
Het kan ook zijn dat deze vis gewoon niet tegen dat voer kan. Probeer even een paar dagen te vasten. Eventueel erwten te geven. En dan een tijdje alleen diepvries. Als de vis dan normaal blijft zwemmen zou ik overstappen op ander voer.
 
Ik denk niet dat het aan het voer ligt, deze vis krijgt al ongeveer 5 jaar hetzelfde voer. Maar erwten voeren ga ik zeker proberen!
 
Bij mij komen ze soms tot voorbij de kieuwen lucht happen.:ROFLMAO:

Lucht happen doen ze allemaal wel eens, dus zinkend voer is geen noodzaak dat is een van de grote BS verhalen uit de dierenwinkels waar de viskom ook onder valt en dat sluiers groeien nav bakmaat.

Omdat sluiers erg gedrongen zijn raken ze wat makkelijker uit balans. De sluiers die uit balans zijn worden door de kweker soms ook op ander voer gezet waar dat dan geen probleem meer is. Dus als een sluier met slecht voer opgroeit betekent niet dat hij daar later geen problemen mee kan krijgen. Ook goede voersoorten kunnen sluiers verschillend op reageren dus moet je proberen. De sluiers die hier moeite mee blijven houden worden gecult.
Zo heb ik de Bassleer voer weg kunnen gooien bij eenzelfde probleem.
Ja kan je ook wel voorstellen als voer windjes in de darmen geeft dat ze dan de weg kwijt raken of verstoppingen oid net als bij ons alleen wij worden hier niet voor gecult (en er zijn rotte collega's hoor!)

Goede waterwaarden is op zich wel een pre om problemen te voorkomen. 70-80% per 3-4 dagen is ook wel een aanrader ;) en daar komt een goede filtatie bij.
Dat is ook meteen een struikelpunt voor veel houders omdat een potfilter maar een beperkt volume aan media heeft wat meteen gekoppeld is met L/h. Meerdere potfilters geeft dus ook meer stroming waar ze moeite mee kunnen hebben.

Bijvoorbeeld voor mijn 500L bak heb ik een Fluval FX6 wat de grootste potfilter is met 5kg media en 3000L/h (theoretisch!) voor 7 sluiers maar heb minimaal het dubbelle nodig en dat gaat niet want dan krijg ik 10kg en 6000L/h.
Hierdoor wordt je eigenlijk gedwongen richting een sump te denken dus veel media bij een normale spoeling van ca 1600-2000L/h en ben ik nu naar 80% Waterwissel per 2 dagen gegaan om hier een oplossing te vinden.
Ook heb ik gemerkt dat potfilters ook zuurstof gebruiken en uit het water onttrekken waardoor lucht happen ook een reden kan zijn dus extra zuurstof in je water kan ook helpen het happen te minimaliseren.

Juist hierdoor vallen sluiers in een vrij moeilijke categorie wat niet met een tropisch aquarium is te vergelijken maar eerder met Koi vissen wat eigenlijk naar een vijverfiltratie gaat als je ze echt wilt geven wat ze nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Lucht happen doen ze allemaal wel eens, dus zinkend voer is geen noodzaak dat is een van de grote BS verhalen uit de dierenwinkels
Onzin is het niet, je hebt van die drijfkorrels die heel lang blijven drijven, zelfs nog enige tijd nadat ze ingeslikt zijn. Vissen zoals sluierstaarten die toch al problemen hebben met hun zwemblaas/ingewanden zijn hier gevoelig voor. Bassleer voer heeft een veel te hoog eiwit gehalte voor sluierstaarten.
 
Wel onzin. Ik heb nu Kingyo voor specifiek voor sluiers en Ryukins dat drijvend is maar heb dit ook in zinkend. Meng dit om mijn visbestand tijdens het eten boven en onder de bak te verdelen en de sluiers die de bodem omwoelen helpen met het lichte vuil op te waaien naar mijn filterkorf wat dus mijn opruimploeg is zonder dat ze het merken.

Geen andere reden om zinkend voer te gebruiken voor mij.

Ryukins hebben veel eiwitten nodig voor hun hump.
Bassleer voer is voer om vissen voor verkoop een boost te geven wat op termijn schadelijk is en moeilijk omkeerbaar.
 
Ik heb het probleem zelf gezien, moeite hebben met duiken na eten van drijvend voer (dit gaat na enige tijd vanzelf weer over) met zinkend voer is dit probleem er niet. Zoals ik zei kunnen het verschillende problemen zijn, dit is de enige waar eenvoudig nog wat aan te doen is.
 
Het kan wel degelijk uitmaken, ligt puur aan de situatie en per vis. Ik heb ook vissen gehad die te snel drijvend voer eten en daarmee lucht inslikken, waardoor ze gingen drijven direct na het eten. Zelfde geldt voor verschillende tetra's waar ik dat ook mee heb gehad. In dit soort gevallen is zinkend voer gewoon beter. Maar het is natuurlijk geen must, ligt weer aan de situatie.
Ik voer beide omdat sommige vissen niet makkelijk bij het oppervlak kunnen komen, door de stand van de staart.

Maar dat het noodzakelijk is is een fabeltje inderdaad.

Voor de topicstarter, even laten vasten of ander voer uitproberen, en kijken hoe het dan gaat.
 
Ik denk dat het verschilt van vis tot vis. Ryukins of Ryukin-mix zijn door hun dikke buik vaak minder handig met grondelen terwijl Oranda’s vaker door hun compacte bouw last kunnen hebben met drijvend voer. Dat zie ik hier in ieder geval wel. En je hebt ook vissen die uit gewoonte luchthappen.
 
Denk dat Verbeek ervaring uit de budget hobby opgedaan heeft.

BEWUST MISVORMDE VISSEN HEBBEN BEWUSTE VERZORGING NODIG. Daar is geen ruimte voor in de reguliere dierenwinkels die draaien op omzet.
En helaas zijn vaak de bloedlijnen van tropische vissen uit de groothandel door doorfokken ook zwak geworden.

Hoe kort wil je ze hebben? Een enkele heeft onbalans of blijft drijven met lang drijvend voer. Enkel de Menkaburi valt achterover naar de bodem als ze eitjes heeft.

Mijn recept is:
goedkoop vis+goedkoop voer+ matige verzorging= drama
High End vis + High end voer en verzorging= acceptabele levenscyclus
goedkope vis+ High end voer en verzorging= kans van slagen mits met zorg aangeschaft.

Geen een variant geeft garantie op uitsluiten problemen maar je kan het wel minimaliseren. En daar betaal je voor naar waarde.
 

Bijlagen

  • 20210420_193315.jpg
    20210420_193315.jpg
    182.3 KB · Weergaven: 144
  • DSC03475.JPG
    DSC03475.JPG
    145.7 KB · Weergaven: 105
  • DSC03474.JPG
    DSC03474.JPG
    151.3 KB · Weergaven: 93
  • DSC03473.JPG
    DSC03473.JPG
    128.6 KB · Weergaven: 101
  • DSC03469.JPG
    DSC03469.JPG
    151.2 KB · Weergaven: 99

Terug
Bovenaan