Probleem met spiderwood - aan het rotten??


P

Plankje

Guest
Dag mensen, wie weet wat dit is, en of ik er iets aan kan doen??

Op enkele plekken op mijn spiderwood, dat al anderhalf jaar probleemloos in de bak zit, heb ik ineens enkele plekken die zwartig zijn, waar kleine stukjes af komen en waar dus een soort grijze schimmel op zit. Ik heb het idee dat mijn dieren er (nog) geen last van hebben, maar ik maak me wel zorgen want het hoort natuurlijk niet.
En op onderstaande foto is een klein plekje, maar ik heb ook twee flink grote plekken :S

De bak draait verder stabiel, al had ik pas wat opkomende baardalg doordat ik de Cryptocoryne Balansae er uit heb gehaald en niet meteen het licht heb aangepast. Nu wel minder licht dus. Verder is er niks veranderd.

Iemand bekend met dit verschijnsel?


DD1C0EFC-CC88-4151-920B-293C8D3DD1D8.jpeg
 
Dat ziet er niet fijn uit en ik denk dat dit vrij zachte plekken zijn in het hout toch?
 
Kienhout is volgens mij nog zachter en dat heeft hier na enige tijd ook zwarte plekken gegeven.
 
Dank voor jullie reacties. Het is inderdaad zacht, lijkt wel alsof er houtworm in zit, allemaal van die kleine losse korreltjes komen er af...ik vrees ook dat ik er afscheid van moet gaan nemen. Of ik zaag er radicaal stukken af en kijk dan of het terugkomt.
Tenzij iemand anders weet wat t is en wat ik er tegen kan doen. Of....hoe het komt.
Bak is verder heel gezond, althans, dat denk ik. Heel stabiele waarden, nooit problemen met de visjes etc.
 
Is mij nooit overkomen met spiderwood.. maar het blijft toch een natuurprodukt.. kan een slechte 'batch' zijn.. jammer dat dit soort hout vaak zo duur is, het is namelijk zo mooi.
 
Is mij nooit overkomen met spiderwood.. maar het blijft toch een natuurprodukt.. kan een slechte 'batch' zijn.. jammer dat dit soort hout vaak zo duur is, het is namelijk zo mooi.
Heb hier inderdaad aardig wat aan uitgegeven, van de week ook nog maar even raad vragen in de winkel waar t vandaan komt Voor ik de hele boel omgooi. Heb al wel een idee met drakensteen. Vind ik ook super mooi en dat rot sowieso niet :D
 
Ook eens gehad. Alles er af geschraapt. eerste paar mm kan je er gewoon met je nagel afhalen. Daarna kort gekookt. Week later weer. Is gewoon een echt slecht stuk vermoed ik.
 
Heb het ook gehad toen ik het hout uit mijn bak had gehaald ivm rescapen. Schimmels kan je zo met de hand verwijderen en dan kan het weer jaren mee. Geen problemen gehad.
 
Ook eens gehad. Alles er af geschraapt. eerste paar mm kan je er gewoon met je nagel afhalen. Daarna kort gekookt. Week later weer. Is gewoon een echt slecht stuk vermoed ik.

Er zitten bij mij allemaal planten op en aan vast...best lastig dus. Ik ga na deze week eens rustig kijken wat er af kan zagen, als ik het zo zie (grote, zwarte stukken en dus allemaal kleine stukjes hout die er af komen en ranzige grijze schimmelachtige toestand) is dat de enige remedie.
En stiekem vast nadenken over andere inrichting, mocht ik veel hout er uit moeten halen.
 
Spiderwood is de gedroogde wortel van rododendron struiken. Deze zijn dus NIET verduurzaamd. Als deze wortel in water komt te ligen met een PH beneden 7.0 dan zal dat zure (= bijtende) water onder invloed van zuurstof de cellulose in het hout gaan oplossen, en dat resulteert dan in het langzaamaan ( of sneller als je water erg zuur is) "vergaan" van het hout, het valt letterlijk uit elkaar. Dat gebeurd osoms ook met kienhout, maar dat ligt eraan welk soort kienhout je hebt.
Kienhout is immers hout dat verduurzaamd is tijdens een eeuwenlange periode verblijf in een zuur maar vrijwel zuurstofloos milieu ( veenvorming!!) . Je hebt kienhout dat is gevormd door WORTELS van bomen en struiken en dat is keihard en blijft tientallen jaren goed in je aquarium, maar er is ook kienhout dat is gevormd van STAMMEN en TAKKEN, en dat is veel zachter en anders van celopbouw, want andere functies tijdens het leven van de boom, en dat ondergaat hetzelfde proces als spiderwood, zij het wat langzamer.
Om het helemaal makkelijk te maken is er dan ook nog kienhout wat is gevormd in LAAGveen of in HOOGveen. Kienhout gevorm in LAAGveen is weer veel beter verduurzaamd dan kien hout uit HOOGveen. Zijn 2 verschillende veenvormende processen, verwant aan elkaar maar toch ook echt verschillend.
Ziedaar een beetje uitleg....
 
Dank BigSmoke weer een raadsel opgelost hier :thumbs: :D
 
Hartelijk dank Bigsmoke, voor je uitleg. Ik denk dat ik maar het beste afscheid kan nemen dan...in mijn foto album zal ik de vorderingen daarvan laten zien voor de geïnteresseerden. Mijn vissen vinden misschien wat nieuws wel prettig na de aanvankelijke stress van een verbouwing - net mensen :)
 
Dank Bigsmoke! Verklaard waarom mijn stuk kienhout wat nog van mn pa is geweest, staat nu zeker 30 jaar onderwater, met tussenpozen, nog als nieuw is. En juist nieuwe stukken zacht aan voelen! Ik vroeg me het al af!
 
Had ik inderdaad ook Kikkervis, met oud kienhout van mijn vader geen problemen, kienhout wat ik bij de aanschaf van de scaperstank kocht kon ik na twee jaar weggooien, viel uit elkaar.
 

Terug
Bovenaan