Prinses Burundi's accepteren geen soortgenoten


M

Maudstar

Guest
Ik had al een tijdje 2 prinses van Burundi's en heb er vandaag 2 bij gekocht, nog vrij jonge exemplaren.
Nu jagen die 2 die ik al had de nieuwelingen weg en die verstoppen zich nu, apart van elkaar, helemaal aan de andere kant van de bak (120cm).
Komt dit wel goed, heeft het even tijd nidig, of is dit blijvend als ze eenmaal niet geaccepteerd worden?
Ik dacht dat ze in een harempje beter tot hun recht zouden komen.
De verkoper zei ook dat ze onderling echt agressief naar elkaar zouden zijn...
 
Die 2 hebben een territorium,wat ze nu verdedigen.
Licht uit,en een nacht overstaan.
 
Klinkt alsof de verkoper gelijk aan het krijgen is :(.
In wat voor verhouding heb je ze nu zitten? 2m/2v, 1m/3v of iets anders?

Misschien helpt het wat om met je inrichting te rommelen, zodat je alle 4 de vissen de kans geeft om opnieuw territoria te vormen?

Ook is het wellicht goed om een paar goede gezichtsbrekers te verzorgen, een flinke steen in het midden ofzo, zodat ze zich aan elkaars blikveld kunnen onttrekken
 
De inrichting veranderenwil vaak nog weleens helpen. Deze vissen fokken trouwens als konijnen. 100 nakomelingen in een jaar tijd moet makkelijk lukken. ;)
 
Ja, weet er alles van. en die jongen ,jongen. en jongen,jongen.
 
Ik kan niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn.
De eerste burundi's heb ik een maand of 2 geleden gekocht, waren nog vrij jong.
De nieuwe die ik vandaag heb gekocht zijn denk ik een week of 6 oud?

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze samen een groepje zouden vormen, net zoals de slakkenhuiscichlides meteen hun eigen soort herkennen en samen hun territorium verdedigen.

Hoe lang moet je zoiets aankijken?
Of denken jullie dat de 2 oudere burundi's de nieuwelingen blijven terroriseren?
Want dat zou ik sneu vinden, dan breng ik de nieuwelingen liever terug ...
 
Nu gewoon de nacht afwachten.
Je kunt nu toch niet terug.
Morgen bij daglicht wat voer geven.
 
Je had de inrichting helemaal overhoop moeten gooien voordat je er nieuwe cichliden bij deed, zoals hierboven al gemeld. Zou ik nu alsnog doen, dus alle vissen eruit, bak he;emaal anders inrichten, alle vissen er tegelijk weer in. Hebben ze allemaal de kans om een territorium in te richten.
Een groep prinsessen houden kan wel, maar 1.2m bak lijkt me daar te klein voor als het geen eigen jongen zijn zoals nu. Misschien dat het kan, op het randje. Wat heb je verder in je bak zitten?
 
Ik heb onlangs wel wat veranderd in de bak.
Wat stenen verlegd, het slakkenhuizenkerkhofje verplaatst, maar niet alle vissen eruit gehaald en samen met de nieuwe vissen terug gezet...
Heb ik weer wat te doen dit weekend ;)

Ik wilde eigenlijk een groepje Burundi's omdat ze in een harem gehouden zouden moeten worden.
Zou zich eenmaal een koppel gevormd hebben dan was mijn plan om de overige vissen eruit te halen en met het koppel verder te kweken indien mogelijk.
Ik ben nog maar een beginner en deze vissen zouden vrij makkelijk kweken, dus om mee te beginnen leek dit me wel leuk.

Welke vissen heb ik nog meer?
7x Neolamprologus Multifasciatus
5x Synodondis Petricola Dwarf (als deze te groot worden dan wil de verkoper er graag een aantal terug nemen)
4x Neolamprologus Birchardi


En dan zwemt er nog 3x Otocinclus Affinis rond, heb ik nog over gehouden van mijn vorige bakje.
Deze visjes krijg ik niet gevangen dus ik laat ze maar rondzwemmen.

In de toekomst zou ik er nog een koppeltje Altolamprologus Compressiceps bij willen houden.
Ik wil het zeker niet te druk hebben, dus ik laat het voorlopig even zo en kijk wat er de komende tijd zoal gaat gebeuren.
 
De Prinses van Burundi fokt als konijnen en er zit geen handel in. Kweken is leuk maar je moet ook afzet hebben.
 
Inderdaad.
Niemand wilt ze hebben.
 
Kweken is wat overdreven uitgedrukt misschien, ik ben niet van plan om een Burundi-kwekerij te beginnen ofzo ;)
Het lijkt me gewoon leuk om mijn aquarium zo in te richten zodat de vissen zich er goed voelen, een koppel gaan vormen en een nestje groot brengen.
Dat is toch best een redelijk streven?

In ieder geval ging het er mij in deze post over dat de 2 oorspronkelijke bewoners de 2 nieuwelingen niet accepteren.
We zijn nu een dag verder, en het valt me op dat de 2 oorspronkelijke Burundi's zich opeens ook nogal druk maken over de slakkenhuisbewonertjes.
Daar zit wel weer 1 exemplaar bij wat nu een territorium aan het afbakenen is volgens mij, sinds ik de slakkenhuizen verplaatst heb...

Ik denk dat ik het advies van Saskia en Boon dit weekend ga opvolgen.
Alles eruit, door elkaar gooien, en alles weer erin.
Ben benieuwd :)

In ieder geval alvast bedankt allemaal voor het meedenken!
 
Maudstar zei:
Kweken is wat overdreven uitgedrukt misschien, ik ben niet van plan om een Burundi-kwekerij te beginnen ofzo ;)
Het lijkt me gewoon leuk om mijn aquarium zo in te richten zodat de vissen zich er goed voelen, een koppel gaan vormen en een nestje groot brengen.
Dat is toch best een redelijk streven?

Ehm, een koppel burundi's IS automatisch een kweekfabriek... Het blijft nl echt niet bij 1 nestje, het gaat achter elkaar door. redelijk groot aantal eieren die goed worden beschermd. De ouders zorgen goed voor de jonkies dus er gaan er geen of weinig dood. Dan volgende nestje. De oudere jonkies gaan nog mee helpen zorgen voor de jongere jonkies. enzovoort. Voor je het weet heb je een emmer of 2 vol jonkies (been there, done that...).

ALS je de jonkies al kwijt kunt moeten ze een cm of 3 � 4 zijn voordat ze verkoopbaar zijn, dus zorg dat je de ruimte hebt om 100+ jongen op te laten groeien. De meeste winkels willen er ook hooguit een paar, niet een emmer vol.

Zelfs als voer voor roofvissen zijn ze niet heel gewild, omdat ze slim zijn zodat er dan ergens zich burundis verstoppen in de roofvissenbak.

Weet waar je aan begint, is het devies hier...
 
Maar mooi zijn ze wel. Deze foto heb ik gisteren gemaakt.
1379382_440631152723269_876349540_n.jpg
 
Dit is niet de Neolamprologus brichardi.

ze behoren wel tot het zgn "Brichardi complex". Dus wel een neefje van de brichardi, maar het is wel een andere soort.
Ze lijken mij meer op de Neolamprologus helianthus, en naar mijn weten vormen die in tegenstelling tot de N.brichardi geen kolonies maar leven die als koppel of in een harem 1m/2v)
 
Ruinemans (groothandel) heeft ze wel verkocht als Neolamprologus brichardi. Maar bedankt voor je antwoord.
 
Kan je even een pm sturen naar betta belica? Hij heeft de helianthus al jaren rond zwemmen. Die kan je alles vertellen er over. Voor het zelfde geldt dat ik er naast zit, maar dan heb je iig. zekerheid.

beide soorten verschillen nogal in verdraagzaamheid naar bepaalde medebewoners.
 
Bedankt, ik zal even contact opnemen met betta belica.
 
Huh Sensa? Waaraan zie jij zo snel dat dit de Neolamprologus helianthus zou zijn?
Zijn er zo'n duidelijke verschillen zichtbaar met de brichardi?

Wel een mooie foto Botia :)
 
Botia zei:
Maar mooi zijn ze wel. Deze foto heb ik gisteren gemaakt.
1379382_440631152723269_876349540_n.jpg


Neolamprologus helianthus : fisheries - FishBase


Etymology: Neolamprologus: Greek, neos = new + Greek,lampros = torch +
Greek, lagos = hare (Ref. 45335); helianthus: The name refers to the color of the
...
www.fishbase.org/summary/60344
 
Volgen Betta belica is het de Neolamprologus brichardi.
 

Terug
Bovenaan