Prijs Half Moon Betta


P

Patries

Guest
Zag hier onlangs in de plaatselijke aquaruimspeciaalzaak een Half Moon Betta die voor mij als leek wit was maar nog niet zo groot die een prijskaartje had van 30,- euro.
De overige 'gewone' veiltail Betta's in overwegend blauw of rood waren 7,50 euro per stuk.

Zit er zo'n groot prijsverschil in de HM of de VT Betta's?
 
HM's zijn wat lastiger te kweken heb ik begrepen. Niet het kweken zelf, maar het zou wel minder 'mooie', 'verkoopbare' exemplaren opleveren.

Maargoed, wij betaalden voor George (HM) 15 euro bij iemand die hem speciaal had geregeld voor ons en voor Bokito (HMPK) 10 euro bij een hobbykweker.

Moet wel een heel speciale HM zijn geweest om 3 tientjes te kosten.

~ Ivo
 
Dat dacht ik ook. Misschien poept hij wel goud...... :p :D

Hij was wel mooi maar niet bijzonder en vond hem een beetje hangend erbij zwemmen. Denk dat het bij de aanschaf van een Betta hetzelfde is als hij een fancy goldfish je moet er gewoon voor vallen.

Voorlopig eerst maar eens een bakje in orde maken en dan voorzichtig op zoek, heeft ook geen haast.
 
Hangend? Als in staart omlaag en kop omhoog? Vind ik geen goed teken, duidt mij erop dat hij toch behoorlijk last heeft van zijn enorme vinnen. Had George op het laatst ook.
 
Als je op deze site kijkt van e-bay zie je daar prijzen vari�rend van 4 dollar tot 80 dollar. Dan is die 30 euro helemaal niet zo gek lijkt mij : http://www.ebay.com/bhp/halfmoon-betta

Sq5xpj3YoqahSnc0lPlR5nMlvsQ3LpFJ.jpeg


Deze kost 80 dollar bijvoorbeeld
 
Aaaaah maar die is ook echt PRACHTIG!!!

De vis die ik gezien had was een HM Betta (althans dat stond erbij) maar dit was echt een heel iel visje met wel al lange vinnen en die hingen er maar een beetje bij.

Voor bovenstaande vis is zo'n prijs waarschijnlijk een goed prijs.

Zoiets zou ik dus ook heel graag willen. Ik heb een voorliefde voor witte vissen of bijvoorbeeld wit met (licht) blauw vindt ik ook erg mooi, die heb ik ook al afgebeeld gezien een witte betta dacht HM met wat blauw door zijn vinnen....ook echt prachtig!

Oeps denk dat ik het virus al behoorlijk te pakken heb..... :p
 
Jootje hier op het forum kweekt witte Betta's

~ Ivo
 
Ah snel eens even opzoeken dan hihi. Even zoekmachine gebruiken denk.
 
Als een betta hangt hoeft dat geen probleem te zijn hoor. Je denkt toch niet dat de mannen de hele dag met de vinnen en kieuwen open zwemmen?

Voor foto's hebben zij speciale bakjes van glas, vaak zetten ze er een ander mannetje naast zodat hij gaat flairen.

Desondanks is 30 euro misschien veel geld, maar kunnen wij van afstand niet beoordelen natuurlijk. Ik was iig minder kwijt voor mijn koppeltje.
 
Je leest dingen die ik niet schrijf en al helemaal niet bedoel. Dat zal net zo goed voor Patricia gelden.

Ik beweer nergens dat een Betta de hele dag moet flairen en zijn kieuwen moet opzetten.
Patricia heeft het over 'hangend zwemmen'. Ik vind dat geen goed teken.

~ Ivo
 
Nee, maar je hebt het over hangen en er zijn daar door twee mensen opmerkingen over gemaakt. Moet op een van die twee slaan dan, niet?

~ Ivo
 
Ja maar jij voelt je direct aangesproken en aangevallen.

En patries zegt dat die betta in de winkel hing met zijn vinnen, na het zien van jou foto. Dus ik zeg dat dat niet erg is en dat ze dat grotendeels van de tijd doen. Dat patries niet denkt dat haar betta straks heel de dag zoals die foto door de bak zwemt.
 
Ik voel me helemaal niet aangevallen en tegengesproken, maar ik wil wel misverstanden voorkomen. Ik had het over hangend zwemmen, Patricia over hangende vinnen.

Een betta die gewoon wat rondhangt is inderdaad geen enkel probleem, dat hoort bij zijn taakomschrijving. Is het hangen echter zodanig als ik omschreef, met zijn staart omlaag en de kop omhoog, alsof de staart zwaar is, dan is dat is niet zo'n goed teken.
 
Nee ik zei niet pas na het zien van de foto van Ivo dat de vis hing met zijn vinnen maar daarvoor al. De vis maakte gewoon niet zo'n fitte indruk en was naar mijn idee ook mager.
En nee ik weet dat een Betta niet heel de dag flair gedrag vertoond. Ik heb me al goed ingelezen en verstand genoeg van vissen dat ik begrijp dat ze dat niet heel de dag doen.

En Ivo ik lees jou berichten echt gewoon goed hoor en begrijp goed wat je bedoeld even voor de duidelijkheid... ;)
 
Binnen enkele dagen kom ik weer bij die aquariumspeciaalzaak om wat extra plantjes voor mijn nieuw in te richten 60cm te halen en dan zal ik nog eens naar die HM kijken hoe hij er nu bij zwemt.
Er zaten voornamelijk blauwe en rode Betta's maar heb het idee dat je die het meeste tegenkomt. Wat mij ook nog opviel is dat er veel verschil in de kleuren blauw zat de een was meer grijsblauw en de andere diepblauw. Misschien ook wel iets te maken met hun humeur op dat moment?

Ach de prijs maakt me ook niet zoveel uit ik heb liever een duurdere Betta die gezond oogt en is dan een waaraan ik twijfel.

Als je 150,- a 200,- euro voor een 'goudvisje' uit kunt geven dan kan een Betta er zeker ook nog wel bij hahahaha ;)
 
Nondeju, die vissen poepen ook goed zeker. Maak anders even een foto van de HM. De rood/blauwe zijn waarschijnlijk VT, die zie je idd in elke vis zaak die betta's verkoopt.

De meeste kunnen overigens wel HM bestellen maar weet je niet altijd voor kleur etc je binnen krijgt. Ik was hier bij de lfs dan ook verplicht hem te kopen terwijl ik misschien hem niet eens mooi vond.

Ze kunnen wel eens van kleur veranderen maar gebeurt niet vaak. Maar de meeste vissen zijn in de lfs niet mooi op kleur. Ik heb vroeger apisto's gehad en thuis in de bak kleurden ze altijd nog bij.

Neem anders stiekem een spiegeltje mee en kijken hoe hij hier op reageert. Gaat hij gelijk flairen zit je qua gezondheid sowieso goed.
 
HM = halfmoon ?.......Hmpk= ?.........Vt = vailtaile? Wat houdt dat allemaal in ?
 
hm is halfmoon, wordt zo genoemd omdat de vinnen bij het pronken de 180 graden halen
hmpk is halfmoon plakat, een halfmoon maar dan met korte vinnen, ook 180 graden bij pronken
vt is veiltai, met een sluierstaart die je het meest ziet

google het ander even ;)

afbeeldingen -> betta halfmoon plakat
afbeeldingen -> betta halfmoon
afbeeldingen -> betta veiltail

edit: Patries, ik koop zelf het liefst mijn betta's bij hobbykwekers, mensen die er echt verstand van hebben :)
 
Ja doe ik ook ben al in contact met iemand van hier, wacht nog op berichtje van haar.

Deze HM uit de lfs zou ik zowiezo niet kopen omdat ik gewoon mijn twijfels had over zijn gezondheid en dan ik het voor mij zeker een nee niet doen!
 
Hahaha Er zijn verschillende soorten betta`s , dit zijn de afkortingen

HM= Halfmoon
HMPK= Halfmoonplakat
DT= Dubbeltail
CT= Crowntail
VT= Veiltail
CTPK= Crowntaiplakat

enz, enz,
 
De HM is alleen de mooiste! :D
 
Vind ik oook, maar als ik de witte crowntail van jootje zie.....

Ik ken ook wel meer soorten maar ik haf antwoord op dr vraag, maar jootje dr uitleg is uitgebreider ;)
 
Mijn halfmoon was maar 4.50 :)



 
Dit weekend nog eens bij de betreffende LFS geweest (toevallig voor een afstrijkje van een van mijn vissen) en dus meteen nog eens even bij de Betta's gekeken.
De betreffende witte HM Betta (zie begin van dit topic) was er niet meer. Hij zag er al niet al te best uit (heel dun) of hij is wellicht toch verkocht?
Nu zaten er dus alleen nog de beetje standaard VT Betta's van 7,50 euro.
 
Woehoe vandaag een prachtige hm betta gehaald bij jootje :D
 
Aaaaaaah jaloers echt ik zie groen geel en paars whoehahaha.

Dat vraagt om FOTOOOOOOO'S!!!!!!! Please :p
 
Hij zwemt nu nog in quarantaine op schoon water tot ik me tropische bak stabiel heb.
De foto is bij haar genomen.
 
Patries zei:
Aaaaaaah jaloers echt ik zie groen geel en paars whoehahaha.

Dat vraagt om FOTOOOOOOO'S!!!!!!! Please :p
en hoe zit het met jouw Betta avontuur? :)

~ Ivo
 
Ooh die is mooi waar heb je hem vandaan? :)
 
Het lijkt een black lace (kleur)
~ maar ook een beetje copper...

Ow ja, je hebt hem van jolanda :p
 
Mooie vis Bart! Start straks maar snel een fotoalbum met hem, leuk :D

@Ivo: Zie mijn onderschrift ik ben toevallig vandaag een fotoalbum gestart van het Betta bakje.
Foto's van de Betta volgen hierin nog, was nog niet zover :p

Vis komt idd van Jolanda en die heeft echt prachtige Betta's zwemmen!
 

Terug
Bovenaan