Praecox met vreemde vlekjes.


Re: Praecox met vreemde vlekjes.

De ziekenboeg.
Kwam net thuis van mijn werk, helaas 1 visje overleden.
De andere 3 lijken okee. Eten en zijn levendig.
De Sera Baktopur moet drie dagen inwerken. Dan 50% waterverversen en dan eventueel de kuur herhalen.

374427peterdenhaag53_0_82_ziek.jpg


837586peterdenhaag53_0_82_dscf1288.jpg


418776peterdenhaag53_0_82_dscf1281.jpg
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Zoals verwacht is de meest zieke dus helaas dood.
Ademen de anderen ook niet zwaar? Of hangen steeds stil op een vaste plek?
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Ze ademen normaal , rustig.
Eentje " hangt" te stil.
De andere twee zwemmen wat rond.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Bij mij begon het ook met stil hangen op 1 plek, daarna zwaar ademen en dan niet meer echt op het voer afkomen.
1 had er op een gegeven moment een opgezette kieuw maar was nog wel actief.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Tsja...heeeeel veel ziekteverschijnselen tonen dit beeld.
Ze zijn nu uit haar bak in ieder geval. En we kunnen het in dit kleine bakje goed volgen.

In haar grote bak preventief Voogle ( stressverminderend, huidslijmlaag versterkend) gedaan en een flink Catappablad erbij gedaan. De rest van haar bestand ziet er prima en levendig uit.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Nou, de zieke vissen hebben toch echt wel wat besmettelijks onderling, hou je bak toch maar goed in de gaten op plekjes op de huid van de overige vissen.
Het kan nog best sluimeren , je hebt verschillende soorten tbc, dus misschien nog niet te hard juichen :rolleyes:
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Tuurlijk Astrid.
Wordt goed in de gaten gehouden. De praecoxxen zijn er in ieder geval uit en Angelique houdt haar bak goed in de gaten. Dus mocht er verdere besmetting bij haar bestand zijn dan wordt dit opgemerkt!

De praecoxen in het ziekenbakje blijven tot nu toe een wat ziekige indruk maken. Morgen zit de kuur er drie dagen in, de helft verversen en nog een kuur van drie dagen doen. Afwachten dus. Ze lijken niet te lijden, anders " help " ik ze meteen na overleg met Angelique.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Ik heb vanavond de hele avond m'n bak geschouwd. De corydorassen waren lekker aan het buitelen, niets op de kieuwen, ze hebben lekker gegeten.
De otocinclussen allemaal gespot (niet geteld, ik heb er veel!) en die maken een goede indruk, zijn allemaal actief en lekker op voedseljacht.
De L nummers gaan hun gewone gang en hebben geen plekjes. De bejaarde platy heeft flink gegeten vandaag en ziet er goed uit. De koperzalmpjes zijn met een territoriumkwestie bezig, ook niets aan de hand. De bijgarnalen, japonica's en de waaierhandgarnaal zijn er ook en doen allemaal gewoon hun ding.
M'n water is ok en het Catappablad ligt er nog steeds in. De Lnummers vinden het fijn om erop te liggen :)

Vooralsnog ziet het er goed uit.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Ben trouwens ook wel nieuwsgierig hoe het in de ziekenboeg gaat !?
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Er zijn er 2 dood, dus 2 over.
De vis die donker verkleurd was en de vis met de bobbel in de kieuw hebben het niet overleefd.
Of de andere 2 het gaan overleven weet ik niet. Als het goed is, zit de 2e kuur er nu in.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Toch nog dode vissen.....ben benieuwd of het voor de andere 2 allemaal helpt.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Zo niet dan is in ieder geval wel alles geprobeerd.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

De laatste twee zitten nog steeds bij Peter in zijn ziekenbakje. Het vrouwtje is de enige die geen ziekteverschijnselen had en nu ook nog steeds niet heeft. Het mannetje van de foto leeft ook nog, zijn vlekjes worden niet slechter maar ook (nog?) niet beter.
Afwachten ..
:juggle:
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Hmmmmm....ze leven nog dat is mooi. Heeft hij een idee wat het is of blijft het een raadsel?
In jouw bak verder geen problemen meer ?
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

De laatste man (die van de foto) is vandaag gaan hemelen.
Het allerlaatste overgebleven vrouwtje is nu ook sipper geworden.
Over haar wordt morgenochtend een besluit genomen.

Zucht ;(

Het is iets bacteri�els wat alleen in de praecoxen heeft gezeten. De rest van de bak gaat helemaal goed. Geen uitval, geen ziekten.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Dus toch....hmmmmm....Jammer maar had het wel verwacht eigenlijk.
Wel raar he dat je nergens last van had, de vraag stelde over tbc en toen werden ze plots ziek.
Maar gelukkig is in je bak alles oke. :thumbs:
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

nou zeg... 't is niet anders toch?
zoals je al eerder zei, alles is geprobeerd. wat mag jij je gelukkig prijzen met de hulp van peter.
en dan slapeloze nachten om een ziek dier dat ken ik ook hoor.
daar hebben de beesten ook recht op vind ik. als je ze hebt aangeschaft dan ben je verantwoordelijk
voor hun welzijn dat is vaak niet zo makkelijk weet ik.
complimenten voor jullie aanpak!
groet silvia
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Zeker jammer. Maar gebeurt wel vaker dat een groepje getroffen wordt door een bacterie en de rest van de vissen niet.
Kwestie van op tijd dat groepje in quarantaine zetten en behandelen. In dit geval redde het groepje het helaas niet. Maar de rest van de bak is okee, gelukkig.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

heb ik gelukkig niet meegemaakt.
behalve met de "echte neonziekte".
zijn er nog voorzorgsmaatregelen nodig voor haar bak?
groet silvia
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Zolang er geen ziekten en uitval is in mijn bak hoef ik niets te doen.
Afentoe een scheutje voogle. Catappablad ligt erin.
Jouw plantjes daar zijn ze echt blij mee.
Ik hou ze goed in de gaten, inmiddels zijn er 4 zwaarddragers bijgekomen, 2 halfwas vrouwen en 2 jonkies geslacht nog onbekend en dat gaat prima. Jonkies zaten eerst in de 60 cm bak bij de kikkers maar ze begonnen de kikkers echt te pesten dus ik moest ze eruit halen.

Neemt niet weg dat het hele gebeuren er bij mij wel ingehakt heeft, en dusdanig dat ik regenboogvissen nog steeds (meer dan) fantastisch vind maar ik wil ze toch niet meer in m'n bak als ze z� gevoelig zijn.

Ik ben op zoek naar een andere blikvanger maar heb nog niet gevonden wat ik echt wil en wat ook past bij de huidige bewoners.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

dat is mooi, hoop dat het zo blijft.
ik zou wel voorzichtig zijn met snel vissen bijplaatsen.
daar kan je goed veel tijd voor nemen, andere blikvanger te zoeken .
doe je dat te vlug krijg je misschien andere problemen, daar zit je zeker niet op te wachten.
groet silvia
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Ik heb de tijd. Ben aan het denken over een apistogramma soort en dan een harem. Er is ruimte zat in de bak en verstopplekken genoeg.
De planten doen het lekker en al wat er zwemt is tevree doet z'n/haar ding en eet goed en ziet er goed uit.

Overigens heeft Peter vanmorgen de laatste regenboog uit haar lijden verlost, die hing stil in een hoekje en wou niet meer eten.
Einde oefening dus :(

Ik hoor net een weekje geleden van mijn lokale LFS dat de tubifex een tijd lastig geleverd werd wegens onverklaarbare massale sterfte. Net daarvoor had ik nog tubifex gekocht. Het zou zomaar een oorzaak kunnen zijn maar zeker weten doe ik het niet.
De rest van de vissen (en kikkers en garnalen in de andere bak!) hebben nl diezelfde tubifex ook gehad en daar is tot op heden niets mee aan de hand.

Maar wel frappant.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Ik zou het vooropig even bij denken houden tot Januari.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Dat was ook mijn plan Botia.
Ben er voorlopig toch nog niet uit en daarbij heb ik het priv� ook te druk. Na de eerste week van januari zie ik wel weer.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Lekker naar allerlei apisto's kijken en bedenken welke je het best in je bak past en jij leuk vindt.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

en nooit meer verse tubifex voeren. Ik ga toch vrezen dat dat de oorzaak is geweest.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Kans is heel groot dat de tubifex een bacteriebesmetting bij zich had en dat de meest kwetsbare soort in je bak bevattelijk bleek.
 

Terug
Bovenaan