Praecox met vreemde vlekjes.


L

Lique

Guest
Echt werkelijk net deze week vanalles zitten lezen over visTBC en hoe bevattelijk regenboogvissen daarvoor zijn.

Willen jullie voor mij naar deze foto van mijn grootste man kijken? Hij heeft twee rode uitstulpingen.
Een andere man is donkerder gekleurd dan de rest.


473675lique_0_82_praecox.jpg



Heb momenteel geen strip in huis om de waterwaardes te meten (zal je net zien).

Inhoud van de bak als volgt:

4 praecox, 2 M 2 V vorig jaar overgenomen van iemand wiens bak lek sloeg, toen waren ze nog wat kleiner, wellicht zijn ze nu volwassen.

3 ouwe knarretjes hasemania nana, zwemmen lief mee en doen de praecox niets (daar heb ik op gelet!)

schooltje corydoras panda
schooltje otocinclus alle soorten

1 bejaarde platy

paar bijgarnalen, paar japonica's 1 Z-A waaierhandgarnaal (ook al zo'n 5 jaar oud, zo niet ouder)

Punt is, ik wil er aanstaande woensdag Iriatherina werneri bij zetten. Da's al helemaal besproken. En die zitten nu in een 60cm bakje ipv een meterbak bij de oude eigenaar te wachten tot ik ze kom halen.
Dus nu knijp ik 'm echt.
 
En dan? Echt m'n hele bak op de schop? Help me ajb. Heb nog nooit zoiets aan de hand gehad.
 
Ik zou het even aankijken. Iig de zieke vissen verwijderen.
 
Ik heb geen andere bak, verwijderen betekent doodmaken.
Wilde nl volgende week een groepje iriatherina werneri overnemen, die zijn al besproken.
 
In je andere topic las ik dat je vissen een paar dagen geleden geen vreemde dingen vertoonden. Op grond van deze zweertjes kun je echt niet zeggen dat er sprake is van vistuberculose. Bij vistuberculose vertonen de vissen langzaamaan verschillende ziektesymptomen die niet genezen met hulp van de gangbare medicijnen. Soiweso kun je vistuberculose pas met zekerheid vaststellen door microbiologisch onderzoek te laten doen.

Zieke vissen apart zetten en behandelen met medicijnen: in dit geval wellicht tegen bacteri�le infectie? Kun je beter even op het subforum Ziekten vragen.
 
Ik heb op het subforum ziekten al een topic, daarin wordt verwezen naar een artikel over vistbc en die vlekjes lijken wel erg op de vlekken die mijn grootste vis vertoont. Een andere vis is donkerder gekleurd en lusteloos. De twee vrouwen lijken ok maar ik vrees toch echt met grote vreze dat dit tbc is.
Een week geleden nog niets aan de hand. Daarom vind ik het ook zo bizar. Lees ik me in over iets, gaan ze ineens vanalles vertonen. Heb ze een jaar gehad zonder problemen!
 
Het is bij deze soort helaas heel vaak dat ze het krijgen. Het is bijna zo dat het niet de vraag meer is of ze het krijgen maar wanneer.
 
wat nu te doen met de vissen die ik reeds had besproken. Ik neem aan dat mijn water besmet is?

Heb zojuist besloten dat ik morgen kruidnagelolie ga halen. Ze zullen er allevier aan moeten geloven want als 2 het hebben dan is het bij de andere 2 ook aanwezig. Ik ga geen risico nemen.
Maar ik heb er wel een steen op mijn maag van.
 
Iig die 2 die het hebben doden. Derest zou ik afwachten en de komende maanden geen nieuwe vis aanschaffen. Ook is het handig om met lange handschoenen in je bak te werken voorde zekerheid.
 
Die handschoenen zijn wel een goed idee ja. Ik hou mezelf ook goed in de gaten.
Want ik had er al ingezeten met blote handen waar ik inderdaad een klein wondje aan heb.

Is mijn water op ��n of andere manier besmet? Moet ik de hele bak uitrauzen?

En wat met de andere vissen. (die geen regenboogvis zijn)
 
Lique zei:
Ik heb op het subforum ziekten al een topic, daarin wordt verwezen naar een artikel over vistbc en die vlekjes lijken wel erg op de vlekken die mijn grootste vis vertoont. Een andere vis is donkerder gekleurd en lusteloos. De twee vrouwen lijken ok maar ik vrees toch echt met grote vreze dat dit tbc is.
Een week geleden nog niets aan de hand. Daarom vind ik het ook zo bizar. Lees ik me in over iets, gaan ze ineens vanalles vertonen. Heb ze een jaar gehad zonder problemen!

Zweren/wonden/gekke plekken kunnen door heel veel worden veroorzaakt. Een zeer uitgebreid artikel van een expert op het gebied van vistuberculose (en regenboogvissen) vind je hier: http://www.angfaqld.org.au/files/instream/Myco.pdf

Zoals blijkt is het lastig voor de hobbyist om vistuberculose vast te stellen: dit moet in een laboratorium gebeuren. Wel is er een duidelijke indicator: vissen sterven niet snel en afwijkingen (zoals zweertjes) veranderen niet veel gedurende minstens 21 dagen. Vistuberculose is een chronische ziekte.

Ik zou de zichtbaar ge�nfecteerde vissen apart zetten, desnoods dan maar een nieuw/tweedehands bakje erbij kopen.
Als het vistuberculose is, moet je toch alle vissen (ook de niet-Praecox!) doden en alles heel grondig schoonmaken: aquarium, filter, alles met chloor. Zie hiervoor de aanwijzingen in het artikel. Dit is zo drastisch dat je beter eerst meer zekerheid kunt krijgen...
 
Hoe kom ik aan de contactgegevens van zo'n laboratorium? Dierenarts?
 
Ja, een dierenarts moet je daarbij wel kunnen helpen.

Het liefste zet je de 2 vissen waar je iets aan ziet dus apart, maar als dat niet gaat, moeten ze maar in de bak blijven voorlopig (als het vistbc is, maakt dat ook niet veel uit...)

Ik zou:
1. waterkwaliteit testen
2. paar dagen aanzien
3. een middel gebruiken zoals JBL Ektol bac Plus tegen bacteri�le infecties op/in de huid
 
Lique zei:
Hoe kom ik aan de contactgegevens van zo'n laboratorium? Dierenarts?

Hier in Den Haag... dierenarts Mensink...via de Vogelkelder afspraak maken. Ook voor vissen.
Dierenkliniek De Vogelkelder
Kerketuinenweg 3
2544 CV Den Haag
Telefoon 070-3097550
 
1. ga ik morgen doen
2. daar moet ik nog rustig over nadenken
3. ook daar moet ik me op inlezen ivm de afrikaanse waaierhand en de japonica's in diezelfde bak.

maar of het nou vis tbc is of niet, het is dus iets bacteri�els volgens jullie.
 
Mensink, ja daar hoor ik wel goede verhalen over. Die ga ik morgen zowieso even bellen. Goeie tip Peter!
Daar had ik nog niet aan gedacht.

Voor nu ga ik offline, het wordt te laat en morgenochtend staat er weer een peuter te springen bij mijn bed.
Wellicht dat een nachtje slapen ook beter is voor de besluitvorming.
Ondertussen mogen de nachtuilen onder de aquarianen m'n topic nog wel blijven voeren met raadgevingen.
Ik neem alles in overweging en laat jullie weten wat ik ga doen.
 
Lique zei:
1. ga ik morgen doen
2. daar moet ik nog rustig over nadenken
3. ook daar moet ik me op inlezen ivm de afrikaanse waaierhand en de japonica's in diezelfde bak.

maar of het nou vis tbc is of niet, het is dus iets bacteri�els volgens jullie.

2. En lees het artikel dat ik postte helemaal nauwkeurig: er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar vistuberculose. Ik zou die adviezen zwaar laten meetellen.
 
Zo slecht geslapen vannacht :(

Heb als eerste de jongen afgezegd wiens vissen ik zou overnemen.
Met pijn in mijn hart want ik wist eindelijk zeker met welke vis ik door wilde gaan en dat zou de Iratherina Werneri zijn. Ben helemaal verliefd op die vis. Nou ja als iemand in Den Haag eo interesse heeft kan ik je in contact brengen met hem. Momenteel zitten deze vissen te klein door een probleem met zijn meterbak. Het is een kweekgroep.

Anyway. Stap 1 is gezet. Geen nieuwe vissen erbij.

Stap 2 ga ik straks doen. Water meenemen naar Holgen (LFS) om te laten meten want je zal net zien dat mijn teststrippen op zijn. En zouden ook niet nauwkeurig genoeg zijn voor de problemen nu.

Ik ga er nu vanuit dat de 2 vissen tbc hebben. Ik heb geen reservebak op het moment. Voordat we vanmiddag naar het aan onze dochter beloofde Madurodam gaan hebben we de vissen hopelijk ge-euthanaseerd. Manlief is alsnog bereid het met de krant/steen methode te doen. Mocht het alsnog niet lukken omdat we te teerhartig zijn dan weet ik wie te contacten.

Ik durf niet klakkeloos een medicijn in de bak te doen vanwege de oude waaierhandgarnaal waar het hele gezin aan gehecht is.

Als het echt zo zwart is als jullie zeggen heeft de hele bak al tbc en kan ik ze het beste maar tot de laatste omvalt laten zitten.
Jongens ik weet niet eens hoeveel kleine otocinclusjes ik heb zitten, het zijn er veel!

Ik meld me weer als ik terug ben van de LFS.
 
Als een paar het hebben, zijn ze op z'n minst allemaal drager van deze ziekteverwekker. Kan niet anders (helaas).

Voor laboratoriumonderzoek is overigens een (enigszins verse) dode vis nodig: als je dat nog wil doen, zou ik eerst een afspraak maken met dierenarts/lab voordat je al gaat doden...
 
Neem maar eerst contact op met Mensink..zij geeft je de juiste procedure op. Want je krijgt nu raad, maar via haar weet je zeker hoe juist te handelen.
Prima dat je naar Holgen gaat. Daar wordt je water goed getest. Hebben veel kennis. Leg je probleem ook bij hen voor!

En vooral geen paniek. Hebben jullie niks aan.
 
Ik heb er voor gekozen om de zieke vissen dood te maken voor het erger werd.
Uiteindelijk kregen alle regenbogen ( en mijn ramirezi's ) symptomen zoals je hebt kunnen lezen in mijn andere topic.
 
Je zou als je het durft een vis open kunnen maken met een scherp mes, vaak zijn de organen grijs bij tbc.
Als dat het is, moet de bak idd op de schop, ik heb het ook gehad, vreselijk, veel werk aan gehad, maar alles moet ontsmet en uitgekookt, weggegooid enz worden, en weer helemaal opnieuw beginnen.
Ook de bak zelf heb ik in de halamid gezet om zo de achterwand te ontsmetten.
Ik hoop echt voor je dat het dat niet is. :(
 
Een zeer ervaren forumlid die in de buurt woont gaat me helpen, hij gaat mijn bak bekijken en de vissen gaan in zijn ziekenbak (ik heb momenteel geen bak over). Als hij ze kan genezen is het geen tbc maar iets anders bactiologisch, lukt het niet dan maakt hij er een eind aan.
Afspraken hieromtrent zijn al gemaakt.
Alleen de praecox vertonen ziektenverschijnselen, de rest van de bak niet.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Prima oplossing! Ik ben blij dat je het zo doet, hopelijk lukt het de vissen te genezen :)
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Goed idee, de vissen zo snel mogelijk uit je bak !!!
Hou je ons op de hoogte ? Ben ook erg benieuwd wat het is.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Nou, tbc is echt vreselijk, ik hoop dat het echt iets anders is!
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

tuurlijk hou ik jullie op de hoogte!
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Even gillen hoor.

Ben ze aan het uitvangen.
Maar er mankeert helemaal NIETS aan hun zwemsnelheid.
Alleen die grote van de foto liet zich vangen, de rest weet nu dat de Grote Hand naar ze op zoek is.
En de genen die zich nooit laten vangen (de bejaarde koperzalm bak bastards) zitten nu constant in m'n netje alsof ze het afgesproken hebben.
En de drie overgebleven praecox?
Onzichtbaar geworden.
Beam ze terug Scotty!!! waaahh! :stom:
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Nou de vissen zijn opgehaald, mijn bak is even vakkundig geschouwd en er is niets mis mee.
Alle andere vissen ogen gezond. Mocht het echt tbc zijn geweest dan hadden mijn oto's als eerste moeten bezwijken.
Maar die zien er goed uit, ook met de cory's, de koperzalmpjes en de bejaarde platy en m'n L stel is niets mis.
Voorlopig moet ik de bak zo een paar weken laten gaan zoals het gaat (goed dus).

Pfffffffffffffff. Ik zak effe onderuit nu.
Ze krijgen straks een feestmaaltje diepvries daphnia en rodemug.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Gaat prima met je bak hoor. Bewoners zien er prima uit.

Praecoxen zitten nu in de ziekenboeg.. klein bakje met verwarming en buitenfiltertje..geneesmiddeltje erin.
Beetje vlokvoer..na overwennen hebben ze al wat gegeten.
Denk dat er eentje (beschadiging vlak bij de kieuw) het heel moeilijk gaat krijgen. De andere drie zijn er beter aan toe.
Ach we doen ons best en meer kunnen we nu niet doen.
 
Re: Praecox met vreemde vlekjes.

Nou, dat is geweldig nieuws, gefeliciteerd!!!
 

Terug
Bovenaan