Potfilters. Hallo allemaal .De Beste wensen voor 2024


henk1500

Well-known member
Lid geworden
31 december 2009
Berichten
169
Locatie
Lelystad
Ik heb 2 potfilters kan ik er een s’nacht om het uur uitschakelen?.
We moeten wat bedenken om iets aan de energie crisis te doen.
Wij hebben al redelijk wat gedaan.
Nieuwe verlichting. Van 200 watt naar 108 watt trafo start om 08:15- 20:30
Zonnepanelen.
CO2 op tijdschakelaar.

Mijn bedoeling is dan tussen 22:00 en 08:00 uur 4X 01:00 uitschakelen.
Dit schema dacht ik :
22:00-23:00 uit
24:00-01:00 aan
01:00-02:00 uit
02:00-03:00 aan
04:00-05:00 uit
05:00-06:00 aan
06:00-07:00 uit
08:00- 22:00 aan
Zou dit een probleem zijn , begin ik er niet aan. Henk
 
In feite halveer je dan de filtercapaciteit. Als je bak dat kan hebben, kun je net zo goed één filter helemaal uitzetten. Ik kan begrijpen dat je het idee van een backup filter wel prettig vindt, maar mocht je filter uitvallen (panne ofzo) dan kun je het filtermateriaal overzetten. Nogmaals: je bak moet het wel aan kunnen!
Het grote nadeel van een filter stopzetten, is dat je bacteriën gaan overlijden, niet massaal en slechts een kleiner percentage, maar zo gauw je filter weer opstart, blaast ie dat je bak in. En dat komt je waterkwaliteit niet ten goede.
Misschien kun je zorgen dat je filters minder weerstand ondervinden door wat grovere sponsen te gebruiken? (Afhankelijk van wat je nu hebt)

Wat ook behoorlijk kan schelen, in de energierekening is je temperatuur een beetje naar beneden doen. Wat is je bestand, en hoe hoog staat je temperatuur nu? Veel vissen hebben geen probleem met een paar graden minder.
Je hebt via je filter ook warmteverlies, misschien een idee om de aan-en afvoerbuizen met van die buisvormige isolatie te omhullen, zodat de temperatuur van het terugstromende water minder bijgewarmd hoeft te worden. (De winst hierbij hangt natuurlijk ook af van het warmteverschil kamer-bak).

Ten laatste: sommige filters kun je wat knijpen, zodat je op 1,5 ipv 2 filters zit. Of dat bij jou kan, heb ik geen flauw idee van, maar er is vast wel iemand die dat uitgezocht heeft.
 
Grootste winst pak je inderdaad op verlichting en temperatuur. Filtratie zou ik niet op bezuinigen.
 
Eens met Lysia en Tankton. In een bak met vissen (uitgaande van een redelijk aantal) is je filter al gauw je belangrijkste apparaat. Verwarming kan vaak wel wat minder. Verlichting is natuurlijk wel van belang voor je planten, dat begrijp ik.

Als je naar de langere termijn kijkt is er eventueel toch nog te besparen op je filtering. Het is een beetje onorthodox gedacht, maar: biologische filtermaterialen verschillen van effectiviteit. Als het zo zou zijn dat jij op dit moment materialen gebruikt die niet zo efficiënt werken, en je zou ze vervangen door betere, dan kun je in theorie met wat minder krachtige filtering werken. (Zolang je voldoende circulatie behoudt natuurlijk.)

Ook kun je overwegen een bioloog te gaan gebruiken, als je daar ruimte voor zou hebben. Dat kan ook iets schelen.

Ik heb voor de gein eens via een site berekend wat 10 watt aan continu verbruik per jaar kost: ongeveer 59 euro. Ik weet niet wat(t) je nu hebt draaien aan filters, maar eventueel valt daar in de efficiency dus een kleine winst te boeken.
 
Laatst bewerkt:
Ten laatste: sommige filters kun je wat knijpen,
de meeste filters knijpen in de uitlaat. Dit verhoogd alleen de tegendruk waardoor het debiet lager wordt. Elektrisch verbruik blijft daarbij hetzelfde. (Er zullen overigens vast filters zijn die ook electronisch geregeld worden)

Dat gezegd hebbende kun je er ook voor zorgen dat filters minder tegendruk hebben. Hierdoor verhoogt het debiet per elektrische verbruik. Dus dikkere uitlaatbuizen en zorgen voor minder hoogte verschil. Filter naast ipv onder het aquarium.
 
gebruik hier spons filter en boven water groeiende planten die zuigen nitraat velen malen beter op.
en meest effecienten manier van filteren als je alles in de bak houd.
 
Goedemorgen. Iedereen hartelijk dank voor jullie feedback.
Ga het niet doen.
De temperatuur staat op 25.5 graden.
 
Er is helemaal geen energie crisis.
Dat de prijzen hoog zijn komt door verkeerd beleid. Maar dat even terzijde.

Kijk dat je wilt besparen dat is oke. Maar je moet wel bedenken welke stappen zinvol en welke niet.
Als je op verlichting 100 wattt kunt besparen, dan tikt dat aan.
Een doorsnee filter van 10 watt uitzetten, dat is in mijn optiek spijkers op laag water zoeken.
Als je dat vergelijkt met de verlichting, dan levert dat filter in 5 jaar evenveel besparing als de verlichting in 1 jaar.
Plus je filters zijn het belangrijkste onderdeel in je ecosysteem. Dus daar zou ik geen risico mee gaan lopen.

Maar om toch nog even te relativeren. Bacterien zijn zelfs na 24 uur niet dood.
Die kunnen heel wat hebben. Alleen de eerste slok water die na 24 uur uit je filter komt, dat is niet zo lekker voor je vissen.

Als je 2 filters hebt, kun je ze ook om en om 1 uur uitzetten. Heb je wel 2 klokken nodig.
En waarom alleen ’s nachts?
 
En wat is het energieverbruik van zon schakelklok?
Met de verwarming op 25,5 zou daar nog iets te halen moeten zijn. Vraag 1 is of het niet lager kan. Ik heb hem momenteel tussen 23.0 en 23.6 staan. Geen idee of jouw visbestand daarmee kan leven. Verder zou je buis isolatie als deze https://www.isolatiemateriaal.nl/buisisolatie kunnen overwegen. Er loopt heel wat water door die slangen, dus je zou daar best wat warmte kunnen verliezen.
 
Ik zou ook naar de verlichting kijken, 108 watt is nog steeds een bak meer verbruik dan je filters. Met led moet dat makkelijk terug te brengen zijn. Plus je hebt zonnepanelen..? Dus sowieso al een heel deel verbruik gedekt? Zou mn filters zeker met rust laten.
 
Oké. De lampen zijn 1.80 lang met een wattage van 54 watt. 2x.
Waarom s’nachts; om dat er dan minder activiteit van de vissen is .
Was ook meer als voorbeeld.
Nee ga zeker niet rommelen met de filters.
 
Oké. De lampen zijn 1.80 lang met een wattage van 54 watt. 2x.
Waarom s’nachts; om dat er dan minder activiteit van de vissen is .
Was ook meer als voorbeeld.
Nee ga zeker niet rommelen met de filters.

Als je er serieus naar wil kijken, je zou je lampen kunnen vervangen met 2x 90cm fluval aquasky, hoeven er geen 2 van naast elkaar in een doorsnee breedte bak, zit je op 2x27 watt dus ruim de helft.
 
Zou zeker niet gaan besparen door filter s'nachts uit te zetten dan is goeie waterbeweging(gasuitwisseling) net aangewezen.
Watertemperatuur als je visbestand het toelaat of ernaar aanpast lijkt me de grootste winst mogelijkheid.
Verlichtingsduur verlagen of dimmen is misschien een mogelijkheid.
Nieuwe zuinigere verlichting die evenveel licht geven daar hangt er dan weer een duur prijskaartje aan bij aanschaf ervan .
 
Ik ben wel heel benieuwd wat voor filters je erop hebt staan. Heb je nieuwe Eheim of beter nog de Sera Xtreme valt het verbruik van filters erg mee. Heb je JBL of een ander B merk, dan is het verbruik inderdaad wat hoger. Afhankelijk van je bestand kan het ook nog interessant zijn om naar interne filters te kijken. Ik heb nu 4 bakken draaien, in totaal ongeveer 800 liter, allemaal interne filters, in totaal gebruiken die 17 watt.
 
Er is helemaal geen energie crisis.
Dat de prijzen hoog zijn komt door verkeerd beleid. Maar dat even terzijde.
als je het nieuws gelooft wel. laatst was der een nieuwe school waar geen stroom voor was blijkbaar en op markt plaats zie ook allemaal carbon berekening gezijk woord steeds erger die crisis
 
als je het nieuws gelooft wel. laatst was der een nieuwe school waar geen stroom voor was blijkbaar en op markt plaats zie ook allemaal carbon berekening gezijk woord steeds erger die crisis
Dat is allemaal verkeerd beleid. Als de geprivatiseerde bedrijven eerder hadden geinvesteerd in een zwaarder net (we weten immers al 10 jaar dat de toekomst electrisch rijden en verwarmen is), dan was er geen crisis.
Is allemaal zuinigheid. Schaarste kweken, zodat je voor minder te leveren meer kunt vragen.
Dat heet marktwerking. De consument meer laten betalen voor minder.
Door zelf schaarste te veroorzaken.

OPEC draait de kraan dicht, als er minder vraag is. Prijs blijft hoog.

Dit is er ook een.

Prijs onnodig opvoeren want overheid betaald. Dus gratis cashen.

Nu weer ontopic!
 
De filters zijn
1 JBL met een debiet van 1200 ltr
1 oasis 300 met debiet 1000.

Aquarium 20”x50x50 Is bestand
2 x zoetwaterhaai van 25 cm
4 zoenvissen
2 grote coridorassen
20 kegelvlek barbeeltjes
2. Meervallen 10 cm

Verlichting 2x JMB 180 cm rood en blauw
 
Misschien ook eens kijken naar de kWh prijs wat je betaald en misschien overstappen naar andere energie leverancier ?
Daar valt misschien wel een grote winst mee te behalen 👌🏼
 
Welke soort bedoel je precies met een zoetwaterhaai? De Pangasius sanitwongsei?
zoenvissen kunnen op 22C
kegelvlekbarbeel 24C
corydorassen hangt van de soort af, sommige hebben een hogere temperatuur nodig, sommige juist een lagere temperatuur.
Voor 'meervallen' geldt hetzelfde: welke soort precies?

Kortom: door uit te zoeken welke vissen je precies hebt (foto posten bij https://aquaforum.nl/forums/identificatie-van-bewoners.40/ ) en wat hun minimum eisen qua temperatuur zijn, kun je waarschijnlijk de grootste winst halen!
 
Ik heb vorige maand wat foto’s gestuurd
Van de vissen in het algen probleem topic.
Zal kijken of ik ze terug kan vinden.
 
Foto’s staan inde topic algen 07-11-2023
Weet niet hoe ik deze kan overzetten .
 

Terug
Bovenaan