(Posthoorn)slakken?


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hoi,
Met nieuwe planten een lading van deze jongens meegekregen.
Ben al iets meer dan een week dagelijks 10-30 van hun aan het uitvangen. Zitten vooral op hout/planten.
Kom ik er zo vanaf of onbegonnen werk?
Ben tegen flubenol achtige middeltjes, helenas ook geen optie (faunus ater 3 stuks die ik liever in leven hou :))
Slakkenval nog niet geprobeerd...
Ik voeder 4 a 6x/daags (opgroeiende maantjes), maar niet meer dan ze opkunnen en ververs wekelijks 50% water.
Andere tips?
Dank je!
slakken.jpg
 
Hoi,
Met nieuwe planten een lading van deze jongens meegekregen.
Ben al iets meer dan een week dagelijks 10-30 van hun aan het uitvangen. Zitten vooral op hout/planten.
Kom ik er zo vanaf of onbegonnen werk?
Ben tegen flubenol achtige middeltjes, helenas ook geen optie (faunus ater 3 stuks die ik liever in leven hou :))
Slakkenval nog niet geprobeerd...
Ik voeder 4 a 6x/daags (opgroeiende maantjes), maar niet meer dan ze opkunnen en ververs wekelijks 50% water.
Andere tips?
Dank je!
Bekijk bijlage 334630


Ja en nee..
Het zijn wel super opruimertjes, en dat uitvangen tot je een ons weegt is ook heel herkenbaar
(handig truukje is een klein netje haaks ombuigen en dan veeg je ze met een lange penseel zo van waar ze zitten)
Beetje dubbel op, maar ik heb voor mijzelf besloten toch een gedoog beleid toe te passen :D
 
Ook ik voer hier een gedoogbeleid wat betreft deze superopruimers. Heb ze ooit per ongeluk meegekregen en nu zitten ze in alle bakken. De populatie blijft binnen de perken zolang ze niet teveel eten beschikbaar hebben. Uitvangen kan ook met een stukje komkommer, daar duiken ze ook op af, dan kun je na een poosje komkommer met slakjes en al verwijderen. De slakken compleet proberen te bannen heb ik nooit geprobeerd, maar ik denk dat dat met deze slakken erg lastig wordt als je niet naar verdelgingsmiddelen grijpt. Ik hou eigenlijk wel van ze. Als ze wat groter zijn zie je ze de ruiten schroon schrapen met hun kleine bekjes. En ze kunnen goed surfen op stukjes blad (wat ze vervolgens ook nog voor je op eten).
 
Helemaal uitroeien is onnodig en gaat je met je handen waarschijnlijk ook niet lukken.
gewoon onder controle houden is voor je bak primma
 
als je wil intomen of zelfs totaal kwijt, wat ik niet aanraad want ik heb de slakjes zelf en zijn supernuttig, maar een explosie is inderdaad ook niet je dat ...
Helenaslakken : eten zo'n twee tot drie slakjes per dag
Appelslakken : eten de eitjes
(oppassen, helena's vallen ALLE slakken aan en kunnen met drie of vier tegelijk gerust een grote appelslak de baas.)
clownbotia's : (de superopruimer :) ) 3-4 visjes maken je bak op een goeie week tijd slakvrij (naargelang de grootte van je bak en de hoeveelheid slakken natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Wanneer je er zo goed mogelijk af wil komen kan je ze zo vaak mogelijk uit de bak zuigen met waterwissels met de slang, daarmee wip je ook de hele kleintjes het beste eruit. Met z'n 2en zie je meer dan alleen.

Verder werkt het hier goed om bijvoorbeeld een kwart paprika of stuk courgette in de bak te leggen, en laten liggen. Je ziet dan snel genoeg wat zo'n beetje het hoogtepunt is van het aantal slakken op de groente. Dan gooi je het stuk groente met slakken en al uit het water.

Overigens is dat ook een goed moment voor afzuigen, want vaak zitten er dan nog een hoop in de buurt.

Je zou de paprika/courgette ook in een slakkenval kunnen gebruiken.

Wij zijn blij met onze posthoornslakken, ze doet erg veel goeds in de bak hier.
 
Ik heb ze ook gehad en ben er nu al een tijd vanaf door ze dagelijks met de hand weg te halen en je kunt ook bv een stuk komkommer of een tablet op de bodem leggen en als ze daarop komen vang je ze makkelijk uit. Het kost even wat moeite maar je kunt er vanaf komen alhoewel wat slakjes zeker geen kwaad kan.
 
Dank voor de reacties al!
ga proberen ze manueel (of eventueel eens met slakkenval) te vangen.En hopelijk loopt het op die manier wat beter binnenkort.
Laten zitten vind ik persoonlijk maar niets, paar grotte slakken OK, maar moest ik alles laten zouden het er 10-tallen kleintjes zijn binnen de kortste keren.
 
Hier vermenigvuldigden ze ook rap en ik had niet het idee dat ik veel voerde. Succes met de jacht;)
 
De jacht is nog altijd open, haal nog dagelijk 20 a 30 tal ettertjes manueel uit de bak. :(
Vandaag slakkenval gaan kopen, ga deze wanneer het terug donker wordt eens testen.
slakkenval.jpg

Volgende week nog een paar apistogramma cacatuoides ophalen, heb ik in het verleden ook goede ervaringen mee gehad. Slakjes dienden hierbij als snack.
 
ik merk al een tijdje dat de slakken bij mij niet (meer) kweken .... mijn temperatuur is namelijk een graad of 2 gezakt en staat nu rond 20-21°
De vissen blijven het prima doen
 
slakkenval was geen succes. Denk dat de slakken te klein zijn om echt in de val te kruipen.
De temperatuur ga ik met mijn huidige visbestand niet doen, toch bedankt voor de tip.
Ik vang ze ondertussen elke avond met de hand.. hopen dat het stopt.
Dit weekend trio apistos halen, hopelijk lusten ze er wat van.
 
Ik hoop uiteraard ook dat het je lukt om van ze af te komen! Ik duim voor je!
 
Simpele indianen truck

Vouw een oud netje haaks
Zet het in een hoek met het netje plat op de bodem
leg er 1 of 2 algen tabletten in
en je kunt na een uurtje een hele bubs er in 1 simpele beweging uit halen
 
Ik heb ze ook
Bij teveel vang ik ze met de hand uit en voer ze aan Helena s
Heb geen hekel aan ze ze zijn nuttig en leuk om te zien
Toch kom je met de hand uit vangen iedere avond een heel eind
 
slakkenval was geen succes. Denk dat de slakken te klein zijn om echt in de val te kruipen.
De temperatuur ga ik met mijn huidige visbestand niet doen, toch bedankt voor de tip.
Ik vang ze ondertussen elke avond met de hand.. hopen dat het stopt.
Dit weekend trio apistos halen, hopelijk lusten ze er wat van.
hoop dat het je lukt om de plaag in te tomen :) Wat jessicapilon ook al zei ... lokken met schijven courgette of komkommer. daar kruipen ze massaal op
 
Gisteren apistogramma cacatuoides bijgezet. 1 man , 2 vrouwtjes. Zijn nog klein maar vandaag al geen kleine slakken meer te bespeuren in de bak. Enkel nog de slakken die te groot zijn voor hun bek
Hopelijk doen ze zo verder.
Vermoeden uit het verleden is hiermee bevestigd, ze eten wel degelijk slakken :) zitten continue rond het hout waar de slakken zich meestal bevonden.
 
Wat een mooie visjes @DenDaFF , schitterende tekening. Heel gaaf.

Fijn dat de problemen met de slakken al een stuk minder zijn. Dat gezegd hebbend, ik vind dat ik het toch wel een beetje op moet nemen voor de posthoorns hoor. Al dat gepraat en geplot over geplet worden, als het niet over posthoorns maar over vissen ging, hadden we van schande gesproken ;).
 
Dank je @Barwaz .
En wat betreft de slakken, mjah... een paar zou ik niet erg vinden. Maar het zijn/waren er gewoon te veel. ;)
Voor de slakken hou ik het voorlopig op mijn 3 stuks faunus ater bicolor. Heb ik al een 2-3 tal jaar , groeien mooi en hebben brakwater nodig voor voortplanting. Geen gedoe met overpopulatie zo :)
 
Ik zit kijken naar wat slakken voor in mijn 45 liter bak en kwam deze gekleurde Posthoorns hier in de buurt tegen op MP. Vormen die net zo'n plaag als bovenstaand of is dat bij dit soort weer anders?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220728-114407.png
    Screenshot_20220728-114407.png
    320.6 KB · Weergaven: 83
Het zijn en blijven posthoornslakken en met veel eten zullen ze zich flink kunnen vermeerderen. Echter zijn ze vrij makkelijk met de hand uit te vangen.
 
Ok, thanks! Ze zijn wel mooi, ik kijk nog wat ik doe.
 
Ach ik had de gewone huis tuin en keuken kleur maar ik kon ze prima zien hoor. Zodra ze een beetje op maat zijn pluk je die zo uit de bak.
 

Terug
Bovenaan