Posthoorenslakken groeiverschillen.


Y

yov

Guest
Ik heb nu ruim 1 jaar mijn nano van 50 liter draaien. Deze had al van bij de start enkele heel kleine slakjes. Deze bleven altijd om en rond de 3-4mm hangen en hebben een gekrulde platte schelp.

Ik zie een heus "kerkhof" aan kleine schelpjes dus ik vermoed dat deze ook niet veel ouders worden dan 3-4mm. Ik heb geen slakkenetende vissen of slakken.

Enkele maanden terug stelde ik 1 grotere slak vast! Deze is nu al ruim 1-1,5cm! Een echte posthoorenslak!

Nu vraag ik mij af of het kan dat ik 1 posthoorenslak heb dat veeeeel groter is als de rest die dan toch even oud moet zijn. Of zijn de andere gewoon een andere soort? Hoe veel kans heb je dat je popultie posthoorenslakken zich dan beperkt tot 1?
Foto's:

2016-12-24 12.57.12.jpg

2016-12-24 12.58.12.jpg

Ik vind het echt een knappe slak die heel actief is en zou het dus niet erg vinden om er meerdere in mijn bakken te zien!

mvg,

Yov
 
Hoe hoog is de gh? Ik zie dat ook in mijn 60cm bij de puntslakjes wel dat er veel kleine dode slakjes liggen. De bak wemelt ook van de grote maar veel gaan toch klein al dood en de reden is me niet bekend. Of de Cory s er iets mee te maken hebben wet ik ook niet.
Ik lees dat ze 2 slachtig zijn maar zichzelf niet bevruchten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Planorbidae
Gh zal ik straks meten! Bij mijn vers water ligt deze hoog! Alle slakken en garnalen zijn gezond en vervellen gezond! alleen deze 1ne is groot al de rest is njah gewoon altijd klein gebleven! :p
Cory's zitten er bij mij niet in!

Edt:GH is 11 dus lekker goed denk ik? :)
 
Raar dat ze niet groeien dan zeg. Ik heb ze ook maar zie dat ze hier wel groeien zover ik kan beoordelen.
 
Heb je een duidelijke foto van die "kleintjes"? Zijn het wel Posthoornslakken? Zijn het geen Poelsakjes bijvoorbeeld?
 
Heb je een duidelijke foto van die "kleintjes"? Zijn het wel Posthoornslakken? Zijn het geen Poelsakjes bijvoorbeeld?
foto's komen er direct aan als dropbox meewerkt...

Poelslakjes heb ik in de 300 dat verschil zie je duidelijk. Die zijn bol en vind ik niet zo mooi maar acht het leeft en doet nog geen kwaad dus laat ik het daar maar zo.

(Foto's zijn er inmiddels!)
Even voor het nodige licht aan het raam!
De onderkant:
2016-12-24 13.26.44.jpg

De bovenkant:
2016-12-24 13.27.05.jpg


En het "kerkhof" Door waterverversing is dit inmiddels al wat heel de bak rond gegaan, Alle witte stipjes zijn lege schelpjes:
2016-12-24 13.28.01.jpg


Dit was heel typerend dat het eigenlijk allemaal op een hoopje lag tot ik eens grondig door de bak gegaan was.
 
Foto lijkt me duidelijk maar waarom ze niet groeien dat zou ik niet weten. Zulke kleine witte huisjes vind ik dus in 1 bak van de puntslakjes terwijl ik die niet in de andere bakken vindt en ze verder wel goed groeien in die betreffende bak. Maar die sterfte is me ook onduidelijk.
Misschien dat er leden zijn die kunnen verklaren waarom ze zo klein blijven bij jou.
 
Ik ken het. Heb zelf ook nooit grote slakjes. Voordat ik mijn Rekord600 opnieuw had opgezet zat hij ook vol met dode schelpjes. Ik heb de indruk dat een slakkenpopulatie die zich snel voortplant heel dynamisch is en reageert op de beschikbaarheid van voedsel. Na deze snelle reproductie blijkt er niet genoeg voedsel of zijn de omstandigheden van het aquarium ook nog niet eens ideaal voor ze. Klinkt wat vaag maar dan zou ook ik me meer moeten verdiepen in de biotoop.
 
Ik ken het. Heb zelf ook nooit grote slakjes. Voordat ik mijn Rekord600 opnieuw had opgezet zat hij ook vol met dode schelpjes. Ik heb de indruk dat een slakkenpopulatie die zich snel voortplant heel dynamisch is en reageert op de beschikbaarheid van voedsel. Na deze snelle reproductie blijkt er niet genoeg voedsel of zijn de omstandigheden van het aquarium ook nog niet eens ideaal voor ze. Klinkt wat vaag maar dan zou ook ik me meer moeten verdiepen in de biotoop.
Kan kloppen maar het is vreemd dat mijn bak dus wel vol zit met kleine slakjes dus ze moeten zich nog steeds voortplanten toch? Verder beschikken ze al van bij de opstart van 1 wand die nooit ontdaan word van algen. Ik denk dat het hier echt over een andere soort gaat dan de posrhoorenslak?
 
Afgaande op wat ik hier lees:
http://www.aquaforum.nl/threads/slakken-in-onze-bakken.25327/

Zou het wel eens schijfslakken kunnen zijn... alleen worden deze bij niet zo groot als vermeld op andere documentatie.

De horentjes lijken idd op de omschrijving en ze "hangen" meer aan de slakjes dan dat ze staan.

Als dit zo is dan zit ik wel met 1 eenzame posthoorenslak hoe dit kan geen idee maar als het zo is zou ik deze wel willen voorzien van wat familie!
 
Afgaande op wat ik hier lees:
http://www.aquaforum.nl/threads/slakken-in-onze-bakken.25327/

Zou het wel eens schijfslakken kunnen zijn... alleen worden deze bij niet zo groot als vermeld op andere documentatie.

De horentjes lijken idd op de omschrijving en ze "hangen" meer aan de slakjes dan dat ze staan.

Als dit zo is dan zit ik wel met 1 eenzame posthoorenslak hoe dit kan geen idee maar als het zo is zou ik deze wel willen voorzien van wat familie!


Inderdaad, ik heb het ook al eerder gelezen. Iemand anders noemde ze microslakjes.
 
Inderdaad, ik heb het ook al eerder gelezen. Iemand anders noemde ze microslakjes.
Ja ik denk idd dat het deze zijn.. ik vind nog wel wat info hier en daar met foto's die heel goed overeen komen! Best jammer voor de Posthoorenslak! Helaas hier in België(Regio Gent dan) zijn slakken voor het aquarium nog steeds een "pest"... Dus als ik bij de meeste LFS hier langsga met de vraag of ze slakken verkopen word ik nog heel vreemd aangekeken haha! Dus bij deze op zoek naar Posthoornslakken en eventueel een adresje voor Neritina slakken!
 
van het voorjaar even een paar scheppen in de sloot.Zitten er vast wel een paar mooie bij.
 
Ik denk dat je posthoornslakken kan vinden bij 'Robert's aquarium" in Sint Amandsberg. ;)
Vriendelijke man, zeer kleine shop maar wel een mooie aanbod garnaaltjes en kleine visjes...
Ik heb er twee maar heb ze snel apart gezet omdat de populatie nogal kan ontploffen als je ze laat begaan.

Neritina en sewillia hadden ze een tijdje terug in Tom&co op de Martelaarslaan...
 
Ik denk dat je posthoornslakken kan vinden bij 'Robert's aquarium" in Sint Amandsberg. ;)
Vriendelijke man, zeer kleine shop maar wel een mooie aanbod garnaaltjes en kleine visjes...
Ik heb er twee maar heb ze snel apart gezet omdat de populatie nogal kan ontploffen als je ze laat begaan.

Neritina en sewillia hadden ze een tijdje terug in Tom&co op de Martelaarslaan...
Ja ken ik nog van in de tijd van BCI! Top kwaliteit van vis nu! Ik ging daar zoiezo passeren na nieuwjaar!
 
Ik zag vandaag deze in mijn 300liter :

2016-12-29 18.13.43.jpg


Deze wijkt van vorm af van de poelslakjes die hier in zitten! Iets later spotte ik nog zo 1! Hij lijk op een heel brede miniatuurversie van de posthooren in mijn 50 liter! Kan het zijn dat de meer in lengte toenemen dan in breedte?
 
Meer foto's van het bewuste slakje:

2016-12-30 19.55.49.jpg

2016-12-30 19.56.03.jpg

2016-12-30 19.58.23.jpg


Wat denken de experts? Baby posthoorn of toch niet?
 

Terug
Bovenaan