Pomp maakt herrie


S

Salina

Guest
Hallo Forum leden,

Gister van mijn stiefvader een nieuw aquarium gekregen. Zand erin gedaan, water erin, en laten draaien. Aquarium was inclusief filter, pomp en thermostaat. Behuizing is een vlakke tegen de achterwant aan.

Nu heb ik iets heel vervelends. Het aquarium staat op mijn slaapkamer en de pomp maakt ontzettend veel herrie. Dit is natuurlijk heel vervelend als je wilt gaan slapen. De pomp kan in totaal 260 Liter aan.
Wanneer ik de pomp uit de behuizing haal, en los in het aquarium hangt. Is hij stil en hoor je hem niet. In de behuizing maakt hij enorm herrie.

Kreeg de tip om te schudden om het lucht er uit te halen. Al is dit niet het probleem want buiten de behuizing is hij volledig stil.

Weet iemand wat er is, en wat ik er aan kan doen ? Zou natuurlijk zonde zijn om een nieuwe te moeten kopen terwijl deze bij het aquarium zat.

HELP :D

Salina
 
Het zal waarschijnlijk resonatie zijn, dus trillingen. Probeer anders iets van filterwatten, rubber op het droge Stuk of dergelijke tussen de pomp en de behuizing te stoppen zodat het trillen dempt.
 
Bij vullen van de bak,zit er veel lucht in het materiaal,wat er uit moet.

Heb geduld eer alles verzadigd is.

Probeer het dan nog een keer.
 
ik begrijp dat het een interne filter is. Van juwel toevallig? Deze resoneren erg in de zwarte filterbak. Probeer zoals rms90 zegt filterwatten rondom het filtertje te stoppen. Zit het o-ringetje ook goed op zijn plek bovenop de filter?
 
Hallo Allemaal !!

Bedankt voor de lieve reacties en het helpen meedenken.
Het is een interne pomp. En heel raar. Want hij hangt heel laag op de bodem door de lange slang...Ik ben dat zelf helemaal niet gewend van een pomp.. Ik heb hem al heen en weer geschud om de lucht eruit te halen. Dit helpt niet. Ook heb ik filterwatten erbij gedaan.. Dit maakt ook geen verschil.. Hierbij een foto:
247272salina_0_82_10899840_970880539607317_518970588_n.jpg


Wat ook raar is, en waar ik problemen mee heb...
Ik heb het aquarium sinds afgelopen woensdag. Ik heb hem gevuld met zand, water, thermostaat en filter. Nu is mijn bak nog steeds niet op temperatuur. 25 graden moet hij worden en hij komt niet hoger dan 20... Lampje van de thermostaat gaat ook steeds uit. Een extra filter erbij gezet voor meer stroming..ook dit helpt niet. Andere thermostaat erin gehangen en ook dit maakt geen verschil. Zelf niet wanneer ik de thermostaat op 30 zet om goed op te warmen...Het water blijft 20 graden !! HELP !! STRESS !!

Salina
 
Klopt je thermometer wel want dat 2 thermostaten het niet op temperatuur krijgen is raar.
Hebben ze voldoende vermogen voor je bak??
 
Kan je de temperatuur op de thermostaat niet hoger zetten ? Ik denk dat ie gewoon ingesteld is op 20 graden nu !

En bij een nieuw filter duurt het vaak even voor alle lucht er uit is. Bij mijn Eheim duurde dat een paar dagen, en die is nu muisstil. Na schoonmaak van het filter staat ie weer een uurtje te ratelen, maar daarna is alles weer goed.
 
Het klopt dat er eerst nog lucht inzit. ik schud er vaak ook even mee na het aanzetten en dan hoor je de lucht ook ontsnappen.
Dus dat is verder heel normaal dat je dat hoort.

Zoals CC al zegt zal of de thermostaat hoger ingesteld moeten worden of de thermometer is defect die de temp meet.
 
Alles geprobeerd maar niets hielp tegen het ratelen van de pomp.
De thermostaat had ik op 30 gezet en zelf dan kreeg hij mijn bak niet op temp.
Thermostaat zat bij aankoop bij het aqua dus moest kunnen...
Terug gegaan naar de dierenwinkel ermee, en daar deed hij het helemaal niet meer.
Ik heb een nieuwe thermostaat gekregen die het perfect doet. Bak is netjes 25 graden !! Helemaal Happy.

De pomp was waarschijnlijk ook niet krachtig genoeg. Hij blies niet hard uit waardoor er ook geen goede stroming in de bak was.
Ook hiermee terug gegaan naar de dierenwinkel en getest. Bleek iets los te zitten.
Was dus niet een goede aankoop, geld terug gekregen van wat de pomp goed was en direct een goede aangeschaft.

Daarbij direct de behuizing eruit gesloopt. Die had ik nu niet nodig.
Wat mij opviel tijdens het verwijderen van de behuizing was dat in het vakje waar de pomp zat helemaal geen openingen zaten. Ook niet in de onderkant.. Hij kon dus pompen wat hij wou maar viezigheid opnemen ging niet echt werken..
Ook de plek waar de thermostaat hoort te zitten zaten alleen aan de onderkant 4 kleine gleufjes.
Ik denk dat al met al dit te weinig is voor een goede verspreiding van temperatuur en uitstroom van water :O

Bak is lekker vol nu, plantjes erin en visjes en draait nu lekker. Met de juiste temperatuur en zonder geluid !!

yeah !!
 
Salina zei:.
De pomp was waarschijnlijk ook niet krachtig genoeg. Hij blies niet hard uit waardoor er ook geen goede stroming in de bak was???
Met een knopje.


Je kon hem hard en zacht zetten,he.

Stond hij op zacht,tja.
 
Bertus zei:
Salina zei:.
De pomp was waarschijnlijk ook niet krachtig genoeg. Hij blies niet hard uit waardoor er ook geen goede stroming in de bak was???
Met een knopje.


Je kon hem hard en zacht zetten,he.

Stond hij op zacht,tja.

Deze pomp kon je niet verstellen van stand. Zo snugger ben ik wel om daar naar te kijken gelukkig :D
 

Terug
Bovenaan