Pomp is de moordenaar...


Sebastian

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2018
Berichten
49
Leeftijd
32
Toppers,

We hebben nu al een aantal keer na het halen van nieuwe visjes dat er 3/6 visjes zeker dood gaan omdat ze opgezogen worden door de pompen die we hebben hangen.

Het gaat om een 70liter bak met 2 pompen ( zie foto.

1 daarvan kn tot 50 liter (Rechts) en de linker kwam met de 70 liter bak.... alleen is deze wel het probleem elke keer.

Of ze zitten vast bij het hendeltje waar mee je m barder of zachter kn zetten... of ze zitten met hun staart helamaal in het filter gedeelte...

Iemand een idee voor een oplossing? Een filter die buiten de bak staat misschien voor 70L?



image.jpg
image.jpg
 
Zijn ze niet al dood voordat ze bij het filter komen?
Ja wie weet.

Leeft de vis dan nog als ie vastgezogen zit?
Je zou wat extra gaatjes kunnen boren in de behuizing waar de spons inzit, dan zuigt het minder hard door die paar spleetjes.

En nog een opmerking als ik zo vrij mag zijn, die corydoras zit op een te scherpe bodem, en ik zie er ook maar één?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk eigenlijk dat ze met die kleine filtertjes vastgezogen worden. Als ik zie wat voor een filters ik hier heb draaien, zelf de meeste kleine visjes en garnalen zitten regelmatig op of rond de intake zonder dat ze ergens ingezogen worden. Je corydoras zitten idd op een bodem die te scherp is. Wensen toch echt zand om hun natuurlijke gedrag te vertonen, het zeven van zand om aan eten te komen. @Patrix , er zwemt er ook nog 1 bovenaan het glas. Ik zie sws veel verschillende soorten vissen?
Andere mogelijkheid is dat de bak net draait? Weet niet hoe lang die al staat? Dat de vissen overlijden door slechte waarden/een nitrietpiek en dan verzwakt zijn en daardoor vastgezogen worden.
 
Ik gebruik deze filter ook en heb een stukje sateprikker bij het schuifje gestoken en wat filterwatten bij de ingang van het snoer. Dan heb ik nog een stukje pantykous om de cartridge gedaan.
Dit alles heb ik gedaan ivm de garnalen. Met vissen heb ik geen last van aanzuigen of binnendringen van deze filters.
 
Ondanks dat je bericht gericht is aan toppers reageer ik toch ook maar hoor :juggle:;)
Denk dat de vissen al eerder dood zijn gegaan voor ze naar de openingen van het filter gezogen worden maar zou toch voor een buitenfilter gaan.

Kan door een slechte kwaliteit guppen komen maar zou ook op onderzoek uitgaan wat eventueel de reden van de sterfte is,misschien iets met de waterwaarden bv.
 
Voor vissen is deze filter inderdaad best veilig en ik kan me niet voorstellen dat gezonde vissen hier problemen mee krijgen.
 
Ja wie weet.

Leeft de vis dan nog als ie vastgezogen zit?
Je zou wat extra gaatjes kunnen boren in de behuizing waar de spons inzit, dan zuigt het minder hard door die paar spleetjes.

En nog een opmerking als ik zo vrij mag zijn, die corydoras zit op een te scherpe bodem, en ik zie er ook maar één?

Ik zal dat eens proberen met een klein boortje..

Over die Corydoras... ik heb de grootste al meer dan een jaar... en het is mij nooit opgevallen dat ze het niet naar hun zin hebben .

We hebben er 3 van.
 
Lijkt me sterk eigenlijk dat ze met die kleine filtertjes vastgezogen worden. Als ik zie wat voor een filters ik hier heb draaien, zelf de meeste kleine visjes en garnalen zitten regelmatig op of rond de intake zonder dat ze ergens ingezogen worden. Je corydoras zitten idd op een bodem die te scherp is. Wensen toch echt zand om hun natuurlijke gedrag te vertonen, het zeven van zand om aan eten te komen. @Patrix , er zwemt er ook nog 1 bovenaan het glas. Ik zie sws veel verschillende soorten vissen?
Andere mogelijkheid is dat de bak net draait? Weet niet hoe lang die al staat? Dat de vissen overlijden door slechte waarden/een nitrietpiek en dan verzwakt zijn en daardoor vastgezogen worden.

Waardes van de bak zijn oke, deze test ik om de 2 weken..

En de verschillende vissen brengen geen problemen, ook deze hou ik a zo lang ik mijn bak heb.

Wat betreft Corydoras... ik heb eigenlijk nooit niet echt problemen gezien, volgends mij zijn ze harstikke gelukkig, ze zitten altijd te wroeten en eten goed...
 
Ik gebruik deze filter ook en heb een stukje sateprikker bij het schuifje gestoken en wat filterwatten bij de ingang van het snoer. Dan heb ik nog een stukje pantykous om de cartridge gedaan.
Dit alles heb ik gedaan ivm de garnalen. Met vissen heb ik geen last van aanzuigen of binnendringen van deze filters.

Thnx voor de tip
 
Ondanks dat je bericht gericht is aan toppers reageer ik toch ook maar hoor :juggle:;)
Denk dat de vissen al eerder dood zijn gegaan voor ze naar de openingen van het filter gezogen worden maar zou toch voor een buitenfilter gaan.

Kan door een slechte kwaliteit guppen komen maar zou ook op onderzoek uitgaan wat eventueel de reden van de sterfte is,misschien iets met de waterwaarden bv.

Water waarde is goed. Top reactie, topper
 
. @Patrix , er zwemt er ook nog 1 bovenaan het glas
Ja die zag ik later ook, wist niet zeker of dat er ook één was.

Ik zie sws veel verschillende soorten vissen?
Dat viel mij ook op ja, plus dat ze geen prettige leefomgeving hebben als je het mij vraagt

Goeie vraag...
Waarschijnlijk de belangrijkste vraag, heb je ooit een vastgezogen vis gezien die nog in leven was?? zo niet dan overlijden ze dus door andere oorzaken.

Water waarde is goed.
Waar test je het water mee?
 
Een nitrietpiek kan je missen, zelfs met dagelijks meten...

Maar wat difinieer jij als “goede” waardes, en waarmee test je dat?
 
Bedankt voor de reacties iedereen,

Wellicht waren de visjes al dood toen ze vastbgezogen werden, nooit gezien dat een levend visjes opgezogen werdt.

Immerst hebben we 3 dagen geleden nieuwe visjes gekocht dus wellicht zijn het een paar die het niet hebben overleefd.

Ik test het water altijd met van die strookjes die je in het water moet doen en die met bepaalde kleuren aangeeft of het naar behoren is.

Ik zal in ieder geval goed op gaan letten.

Nogmaals bedankt iedereen!
 
Immerst hebben we 3 dagen geleden nieuwe visjes gekocht dus wellicht zijn het een paar die het niet hebben overleefd.
Welke visjes waren dat? en je zegt in je eerste bericht dat het al vaker is voorgekomen.

Die test strips zijn niet te vertrouwen lees ik hier vaak, gezien de twee kleine pompjes en het ontbreken van genoeg planten zou het maar zo kunnen dat je water toch niet zo schoon is als dat je denkt.

De pomp is dan ook niet de verdachte als je het mij vraagt
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
 
Wat betreft Corydoras... ik heb eigenlijk nooit niet echt problemen gezien, volgends mij zijn ze harstikke gelukkig, ze zitten altijd te wroeten en eten goed...

tsjah je kunt ze niet afleren corrydora te zijn, dus blijven wroeten. maar de snor haren zijn erg gevoelig. deze zal ws continu beschadigd raken op grind.
 

Terug
Bovenaan