Pomp aan of uit tijdens de winter ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Je kan je pomp de hele winter laten doordraaien maar ik vroeg me af of je dan niet de onderste waterlagen te snel afkoelt.

Bijvoorbeeld je hebt een vijver met watervalletje, een pomp stuwt het vijverwater omhoog naar je biotoop waarna het weer je vijver intuimelt in de vorm van een waterval. Je vijver zal op die manier niet dichtvriezen maar het water in de onderste lagen zal allicht kouder zijn dan wanneer je je pomp stil legt.

Als je je pomp stillegt zal je natuurlijk een wak moeten voorzien of een luchtpomp moeten installeren zodat het water toch nog een beetje in beweging blijft alhoewel als het echt heel hard vriest help een luchtpompje niet volgens mij om de boel ijsvrij te houden.

Wie laat zijn pomp doordraaien en wie niet en heeft dit impact op je watertemperatuur of niet ?
 
Luchtpomp binnen zetten, en een ge-isoleerde slang naar buiten laten lopen.

Is toch gauw 3-4 graden verschil.

Vijver: veel gemaakte fouten bij een vijver in de winter - Tuinadvies

En filters in de winter moeten dan op hun beurt blijven aanstaan. Vele beginners leggen hun filters stil en reinigen hem eens grondig om in het voorjaar weer te ...
www.tuinadvies.nl/artikels/vijver_winter.htm
 
De link die Bertus geeft legt perfect uit wat de (voor mij) beste methode is.

Filter isoleren.
Uitstroom onder water laten uitkomen.
De pomp niet in het diepe gedeelte zetten.
 
De vijver zal 2 dieptezones hebben, ��n van 80cm en ��n van 120cm. De pomp komt in het minst diepe gedeelte op de bodem te liggen.
De uitstroom is een ander paar mouwen, die komt uit in een biotoop die 50cm boven de vijver ligt. Een overloop laat het water van het biotoop in de vijver stromen in de vorm van een waterval.

Ik denk dat ik de pomp beter laat uitstaan. Een mattenfilter staat er niet op dus eigenlijk heeft het geen enkele zin om het water te laten circuleren ? of wel ?
 
Het water laten circuleren heeft altijd zin.

Kan je geen andere slang aan de uitstroom maken die je wel onder het oppervlak laat uitkomen?
 
Ik zal dat eens bekijken. Volgende week wordt hij uitgegraven, ik kan het nog altijd laten voorzien.
 
Er bestaan geen onderste en bovenste lagen water met verschillende temperaturen in tuinvijvers. Dit is een fabeltje.

En in de winter produceren vissen ook gewoon ammonia dus lekker het filter aan laten staan zou ik zeggen.
 
Olympus zei:
Er bestaan geen onderste en bovenste lagen water met verschillende temperaturen in tuinvijvers. Dit is een fabeltje.

En in de winter produceren vissen ook gewoon ammonia dus lekker het filter aan laten staan zou ik zeggen.

Neen?
moet je in een vijver van laat ons zeggen 150cm diepte op de zowel bodem en op 25cm diepte de temperatuur maar eens meten.
Je zal versteld staan welke schommelingen je hebt, zowel in de zomer als in de winter.
 
Ik moet Bertus, Fabienne en Luc gelijk geven. Weinig meer aan toe te voegen.
 
luc zei:
Olympus zei:
Er bestaan geen onderste en bovenste lagen water met verschillende temperaturen in tuinvijvers. Dit is een fabeltje.

En in de winter produceren vissen ook gewoon ammonia dus lekker het filter aan laten staan zou ik zeggen.

Neen?
moet je in een vijver van laat ons zeggen 150cm diepte op de zowel bodem en op 25cm diepte de temperatuur maar eens meten.
Je zal versteld staan welke schommelingen je hebt, zowel in de zomer als in de winter.

Maar in hoeverre is er circulatie in zo'n systeem?

Bij mijn vijver bijv. is de waterstroom een vortex zowel horizontaal als verticaal.
Hierdoor overal de temperatuur hetzelfde.

Misschien was ik te generaliserend met m'n conclusie, maar ik denk dat zeker niet in alle (gefilterde) vijvers grote temperatuurverschillen bestaan.
 
luc zei:
Olympus zei:
Er bestaan geen onderste en bovenste lagen water met verschillende temperaturen in tuinvijvers. Dit is een fabeltje.

En in de winter produceren vissen ook gewoon ammonia dus lekker het filter aan laten staan zou ik zeggen.

Neen?
moet je in een vijver van laat ons zeggen 150cm diepte op de zowel bodem en op 25cm diepte de temperatuur maar eens meten.
Je zal versteld staan welke schommelingen je hebt, zowel in de zomer als in de winter.
Klopt. Ik had thermometers op drie verschillende dieptes hangen en zo'n 10 cm. onder het oppervlak was het in de warme maanden altijd 5 tot 10 graden warmer dan op de bodem. In de wintermaanden was het op de bodem een aantal graden warmer dan 10 cm. onder het oppervlak. Die vijver was een meter diep.

Daarom moet je in de winter oppassen met circulatie zodat het op de bodem wat warmer blijft.
 
Ik kan er niks aan veranderen aangezien ik een doorstroomfilter heb die boven het wateroppervlak moet uitlopen.
 
Dan pompt hij de vijver leeg,he.

Dus moet wel onder het ijs circuleren.
 
Hoe bedoel je Bertus
 
aangezien ik een doorstroomfilter heb die boven het wateroppervlak moet uitlopen.

Als het vriest gaat het toch ook het ijs op?
 
De plek bij de uitstroom wordt zwaar belucht en veel beweging.
Lijkt me sterk dat dat dichtvriest.

Maar bedankt voor de tip, ik heb nog genoeg buis liggen dus als het nodig blijkt te zijn zal ik het zeker aanpassen
 
Dilema, ik wil de bacteri�n in het biotoop niet om zeep helpen en ik wil ook het water in de onderste lagen niet te snel afkoelen. Zal toch ergens voor nen bypass moeten zorgen zodat ik de waterval kan uitschakelen en dat het water uit het biotoop via een buis terug de vijver in stroomt, bv 50cm onder het wateroppervlak ofzo.

Langs de andere kant, dat biotoop zal zowieso dichtvriezen als het eens een koude nacht wordt ofzo. Vier geleden is het hier eens gezakt tot -16�C en de dagen ervoor zat het ook al continu onder 0�C.
De laatste 2 winters waren tropische winters :) 't heeft toen amper gevroren maar zoiets weet je niet op voorhand h�.
 
Heb een voorstel gedaan aan de aannemer.

Ik ga een mattenfilter plaatsen in cascade met het biotoop. Voor het biotoop installeren we dan een bypass zodat ik tijdens de winter het water kan omleiden naar een afvoerbuis die bv 25cm onder het wateroppervlak uit komt.

De bacteri�n in het biotoop gaan dan wel ieder jaar verloren maar ik heb nog altijd de mattenfilter. Die zal ondergronds zitten in een ge�solleerd putje om toch een beetje beschermd te zitten tegen de vrieskou.

Ik denk dat dat gewoon de beste oplossing zal zijn.
 
Ik zou als er ijs op het water ligt geen pomp aan laten, en als er geen ijs ligt enkel de bovenkant wat laten kabbelen.
De vissen zullen veel minder zuurstof nodig hebben dan in de zomer, bijkomend zullen ze het water ook veel minder verontreinigen, dit omdat zij niet meer eten onder de 8�.

Wat ook helpt tegen het dicht vriezen is een bussel stro in de hoek in het water leggen en op zo'n danige manier dat hij half in en half uit het water ligt, hierdoor zal daar veelal een open plek blijven.
 
Vanaf de moment dat je water gaat rondpompen , zou ik me al niet meer druk maken over temperatuursverschillen tussen oppervlakte en bodem . Dat werkt dan toch niet . Dat gaat enkel op voor een stilstaande plas .
Ikzelf leg alles stil en laat de vijver gerust 2 weken dichtvriezen met een zware bezetting , er zijn dan toch algjes genoeg doe zuurstof aanmaken .
Daarna maak ik normaal een wak en blaas ik hem door voor een half uur tot een uurtje vanaf een ondiep stuk .
Wel altijd sneeuw van de vijver halen , zolang het ijs licht doorlaat is er zowieso geen probleem .

Luc , vis eet gewoon nog onder de 8 graden , wat pieren gaan er zo in , twijfelen ze echt niet aan .
 
Ikzelf leg alles stil en laat de vijver gerust 2 weken dichtvriezen met een zware bezetting,
Daarna maak ik normaal een wak en blaas ik hem door voor een half uur tot een uurtje vanaf een ondiep stuk .
Ben het hier helemaal niet mee eens, op deze manier dwing je een vis om zijn metabolisme te veranderen, dit zal eerder nefast zijn voor het dier tegenover dat je gewoon de natuur zijn gang laat gaan.
Zelf een wak maken is uit den boze.Een natuurlijke wak laten groeien kan natuurlijk wel.

Wel altijd sneeuw van de vijver halen , zolang het ijs licht doorlaat is er zowieso geen probleem .
Mee oppassen, je kan hierdoor ook snel het probleem vergroten, sneeuw werkt als een isolatiedeken, ga je deze weg nemen, dan zal het ijsdeken sneller aangroeien en dikker worden worden, in kleinere vijvers kan dit bij een strenge winter nefast zijn voor je vissen,dit omdat ze de neiging hebben naar het licht te komen en zo vast te vriezen in het dikker wordend ijsdeken, komt nog bij dat in kleinere vijvers de vis sneller te weinig diepte zal hebben om te overleven.


Luc , vis eet gewoon nog onder de 8 graden , wat pieren gaan er zo in , twijfelen ze echt niet aan .

Mee eens Erwin dat sommige vissoorten af en toe een beetje eten en dat een piertje er wel zal ingaan, maar er wordt niet meer gevoederd zoals in de andere seizoenen, de vis zijn metabolisme is anders/lager in de winter, veel trager waardoor ze veel minder tot helemaal niet meer eten, waardoor je dan weer niet moet voederen, minder het water verontreinigd.

Mijn advies? Je vijver diep genoeg maken(ook kleine vijvers kan je gemakkelijk in verhouding redelijk diep maken)de pomp tijdens de koudste maanden uitzetten en de natuur zijn gang laten gaan.
 
Als je pomp (electra) uitvalt en je leidingen niet voldoende zijn geisoleerd (dus ook je uitstroom en filter) heb je kans dat deze dichtvriezen dan wel kapot vriezen.
 
@Luc,

Grote vissterftes in de winter zijn er net wanneer er langdurig sneeuw op het ijs ligt en dan met name in de ondiepe waters zoals onze vijvers .

Ik maak zelf geen wak , ik leg een zuurstofring langs de keien onder water en laat deze het wak maken (via de maaskeien ontlucht het zowieso altijd omdat dit nooit geheel dichtvriest)
Ge moet natuurlijk geen wak gaan hakken , dat spreekt voor zich .

Deze zin graag even verduidelijken :
Ben het hier helemaal niet mee eens, op deze manier dwing je een vis om zijn metabolisme te veranderen .
Bedoel je daarmee dat je het ritme verstoord ?
 
erwin2 zei:
@Luc,

Deze zin graag even verduidelijken :
Ben het hier helemaal niet mee eens, op deze manier dwing je een vis om zijn metabolisme te veranderen .
Bedoel je daarmee dat je het ritme verstoord ?

Bedoel hiermee juist wat ik/jij zegt, :)
Vijver en dieren zijn in rust, alle zaken die men extra doet in de winter zal de vijver/vissen ontregelen.
Ik ben voorstander(maar hiermee doet iedereen wat hij/zij wil)om een vijver in rust(winterperiode)ook in rust te laten, de natuur zijn gang laten gaan, en dit zowel bij kleine als grotere vijvers.
 

Terug
Bovenaan